Wednesday, January 25, 2012

Citer Alesya lagi


Citer lama...
Kitaorang dah lama projek ni, tapi baru ni nak citer.. dasar cerita basi...

Projek cat dinding yang diconteng oleh dik kak Alesya

nampak dak kesan masterpiece Alesya situ? rimas ok nengoknya

Soooo masa bulan 12 hari tu, saya projek nak ngecat balik, beli cat murah-murah je, pastu masa ni mak mertua saya ada kat rumah, so bibik yang jaga emak saya pun ada sekali, dia ni memang suka kerja-kerja buruh kasar macam ni, masa saya sibuk ngecat, dia pun sibuk nak nolong, ahaha tak harap saya, sebab kang senget benget... mula-mula saya catkan kaler kuning dulu....


ni dah siap cat ni..

Pastu nak lawakan lagi, saya terfikir nak buat ala wall paper gituk... beli masking tape banyak-banyak...pastu tampah berjalur gini... garis dengan kayu pengukur.. dan kemudian lekat masking gitu... dan dicelah-celah yang tak bertampak masking tape, saya sapu cat pink.. (kat tin tulis light pink, tapi bila cat, light purple je nengok nye)

tadaaaaa bila dah bukak semua masking tape.. chantekkkk kan??? macam wall paper kan??? sile puji diri sendirik.... lawa kannnn lawaaaa....
 jadi suka la nengok, berbanding bekas conteng-conteng cik kak tu... ni kecik lar

ok nak citer sekolah anak dara teman.. dah basi gak, tapi baru nak citer... eheheh yg dah friends fb tu sure dah berkoyan nengok update ni.. saya rasakan fb ni memainkan peranan la dengan tidak update blog.. fb lebih pantas rasanya.. tiap hari update, sehari berkali-kali.. ehehehe

NI nak pegi sekolah.. uniform belum dapat.. ehehe size kecik, jadi kena tunggu dulu... anak manja babah, biasalah...

Masa kat school, mula-mula saya temankan, kemudian dia cakap, nak kenc*ng, so saya ambil kesempatanminta cikgu dia bawakan, dan kemudian terus saya lari keluar.. nyorok dan ngintai dia...
sampai kat depan, dia cari mana mama... dipujuk cikgunya... tercari-cari mana mama... tapi tak nangis, respect beb... budak kiri kanan dia dah nanges... member cool... takut gak saya dia nangis, tapi dia cool je... pastu saya dan babah dia terus blah... maleh tunggu lama, kang drama lak.

ni hari ketiga, dah dapat uniform... yeay... tak sabar dia nak pakai, tudung belum dapat... pakai tudung sendiri dulu...

Insya-Allah misi nak tudungkan dia... so mama beli byk tudung, untuk dia.. macam babah kata, bila dah start sekolah, kena mula pakai tudung... Alhamdulillah, dia ok je.. tak tanggal tudung pun kalau keluar berjalan-jalan.. ni test tudung baru beli..

little muslimah kami.. Insya-Allah nak didik bertudung dari awal, agar dia dah set dalam minda, tudung sebahagian dari pakaian wajib, macam pakai baju.. so far so gooooddd this little girl.. mudah diajarkan...

Mama harap adik akan membesar jadi muslimah yang baik..
Betul kata ustaz Azhar Idrus, kalau nak cari pasangan hidup, carilah bapa kepada anak-anak kita, atau carilah ibu kepada anak-anak kita.. terima kasih kerana menjadi bapa kepada anak-anak saya dan mendidik saya dan mereka ke arah kebaikan selalu.. Besar tanggungjawab suami/bapa ni.. jadi sebagai ibu saya cuba ringankan dan bantu bapa kepada anak-anak ni.. tanggungjawab dia bimbing, tegur, dan bentuk isteri dan anak-anak ikut suruhan Allah, bertegas kepada perkara-perkara wajib.

Kalau sayang suami kerana Allah Taala (ayat dalam filem hafalan shalat delisa) ehehehe sayang suami, jangan la kita buat perkara wajib yang mudah kita kena buat, jaga AURAT. Kekadang kita tau tutup aurat wajib, tetapi kita buat-buat lupa, dulu masa saya baru kenal pakcik gebu, masa tu masih student final year. biasalah student, pakai seluar, t-shirt lengan pendek. kenal je dia, perkara pertama dia tegah saya ialah pakai t-shirt lengan pendek, or else dia tak boleh terima saya, sebab dia nak cari isteri yang akan jadi ibu kepada anak-anak dia. Hahahah lawak beb, gua pegi deting pakai baju kurung... 

Tapi kini dah anak dua, tiba masa kami didik mereka dengan didikan agama secukupnya.. Takut sebenarnya.. banyak benda kita sendiri pun kena perbaiki diri sendiri, amalkan, dan baru anak-anak boleh ikut, dah ada anak-anak makin membesar, kena tunjuk contoh dari diri kita sendiri. Dalam hal ini, saya harap saya boleh sentiasa perbaiki diri sendiri jadi lebih baik, jangan jadi tikus baiki labu lak.. makin melingkup.. kadang-kadang kita berharap dan wish anak kita jadi anak yang soleh/solehah... tapi apa tindakan kita untuk kita jadikan wish kita satu kenyataan? ya anak-anak.. jawapannya kena berusaha membentuk ke arah itu.. ni wish jadi anak jadi soleh/solehah, tapi anto anak masuk kelas ballet... kelas menari... lari konsep tu... opsss tak baik nak kondem kehendak orang.. 

tak..bukan kondem.. tapi cuma nak betulkan.. kalau niat kita nak anak jadi soleh/solehah, kita bentuk la anak-anak ke arah itu, jangan kita lari dari niat tu, kita aim la anak kita boleh solat dengan sempurna menjelang usianya 7 tahun... jadi masa umur 5-6 tahun kita kana didik dah.. puasa yang tidak wajib ke atas kanak-kanak, kita paksa anak puasa... tapi solat yang diperintahkan wajib, dah boleh pukul kalau umur 7 tahun tak solat, kita abaikan.. kita tegas dan umpan anak dengan ganjaran ibadah puasa.. 

erkkkk dah gaya blog setazah lak karang orang kata.. ahahahah tak la... lite-lite sajork.... indah sebenarnya kalau kita selalu ingatkan diri kita yang selalu lalai... 

9 Komen:

Zareda Norman on 1:32 PM said...

pinut

memang mencabar didik anak zaman sekarang.. kalau setakat bagi makan bagi sekolah mmg senang jer tapi nak jaga amal, jaga aurat dan jaga iman dia.. waduhhh.. kengkadang sbg ibu zarpun tersasar tapi alhamdullillah dapat suami yg sentiasa tak putus asa nak didik keluarga. kengkadang cik hubby kata nak didik zar lagi mencabar daripada dia nak didik anak dara dia.. insap mak nak.. mmg didik anak mencabar tapi nan didik diri sendiri sebenarnya lagi mencabar..

:|: TinTa Kibod :|: on 2:18 PM said...

comelnyaa anak dara akak tu...^_^

Siti Noor Aminah on 2:40 PM said...

bibir macam pakai lipstick. merah je

Pnut on 3:03 PM said...

Zar-betul tu.. nak didik diri sendiri lagi susah kan?? pnut pun camtu..

TK & GC-tengkiu auntie.. (kata alesya)

Mummy Rizq on 3:10 PM said...

respek sama pnut n pakcik gebu. semoga usaha murni diteruskan dan menjadi contoh pd kawan2 yg lain...

The Fabulous Mommy to myDouble A! on 4:39 PM said...

Akak, comelnya alesya bertudung. uniform sekolah alesya pun cantik. padan sangat dengan dia. Dugaan mendidik anak ni sememangnya tinggi kak. saya setuju 100%. Semoga yang terbaik untuk akak dan keluarga ye kak.

Hanisumayyah on 1:58 AM said...

Alhamdulillah...mmg alesyakena bertudung dr kecil, sebab dia comel bangat....kena sembunyikan kecomelan dia tu disebalik tudungnya ( walaupun sbnrnya lagi comel). Syabas juga tudungkan dia dr kecil, tptakleh lawan hani bertudung sejak umur 6 bulan....heheheee.

Kay Aniza on 7:24 PM said...

Comel sangat!

Anonymous said...

kak..dah besar dah dia!! dulu baca blog akak masa akak baru bersalinkan dia..comelnyaaaa..lama dah x dgr citer akak..apa khabar? semoga sihat semua :)
suzana P9

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino