Friday, August 01, 2008

Susu untuk Alesya


Kami ucapkan ribuan terima kasih atas doa dan ucapan takziah dari kawan-kawan semua, tak kiralah melalui blog, sms atau melalui yahoo messenger.. semuanya saya amat hargainya..begitulah kala sedih ada saja teman yang berada di sisi.. Syukur pada Allah kerana berikan aku kawan-kawan yang baik semuanya... terima kasih kerana menjadi kawan aku... semua-semuanya walaupun ada antaranya tak pernah bertemu muka.

Life goes on.. Moga kami adik beradik dapat terus berbakti kepada emak.

Ramai bertanya perkembangan Adik Alesya

Alhamdulillah our little miracle Nur Alesya Qhaisara anugerah Allah yang hebat itu makin sihat. semua wire-wire dah tak ada..cuma ada tiub untuk minum susu je..itupun mesti tak lama lagi off, sebab Alesya sangat hebat menghisap, sampai berdecit-decit bunyinya. Cuma belum masa doktor off tube tu, kerana takut dia akan tersedak bila minum sendiri, soon dia akan menghisap sendiri. Aku menantikan saat untuk menyusukan dia direct. Moga susu badan akan terus banyak untuk aku merasa nikmat menyusukan baby.

Alesya minum 16cc susu setiap 2 jam, kata nurse Alesya sangatlah pandai meragam sekarang. Kalau lambat je bagi susu dia menangis-nangis meminta susu. Pernah sekali aku ada di situ, dia menangis non stop, mulanya ingatkan dia tak selesa basah, dah tukarkan diapers, masih menangis, dia mengantuk tapi tanak tidur, menangis je, aku dah suspen, tanya nurse, nurse kata dia tengah lapar la tu. Menang iya, lepas kasi je susu, terus dia tido, tak peduli dah mamanya usap kepala dia, usik tangan dia, usap kaki dia, tidur terus.

Kata nurse, dia sorang je minum susu 2 jam sekali, baby lain semua 3 jam sekali. Aku tanya kenapa? sebab dia kuat meragam ke? Tak, kata nurse tu..kata nurse baby pre-mature lain tader ebm (susu ibu), kalau ada pun sikit je, Alesya banyak susu ibu, dia dapat susu ibu 100%, susu ibu ini cepat hadam, baby berak pun elok, bila susu mudah hadam, itulah baby cepat lapar. Itu sebab dia sorang je kena bagi susu 2 jam sekali. Ooo gitu rupanya... Nurse siap tanya aku amek supplement apa banyakkan susu badan, sebab kata dia biasanya baby prem ni memang ibunya kurang susu badan. Aku cakaplah aku join forum susuibu.com, baca info, and amek milk maid tea, serta pil ASI (jamu indon) untuk banyakkan susu badan. Aku pump setiap 3 atau 4 jam.

Masa balik kampung seminggu pun, dalam kelam kabut, aku disiplinkan diri, pump setiap 4 jam, dapat juga berbekas-bekas susu dalam peti ais emak, kemudian kami balik letak susu dalam bekas polistren putih macam orang pegi memancing bawak tu, letak ais batu banyak-banyak travel kedah - perak, singgah rumah emak mertua di Perak, letak dalam peti ais beku, mujurlah ada peti beku tu.. kemudian travel balik putrajaya bawa susu setong tak sempat amek gambar susu dalam tong tu, sampai putrajaya dah pukul 10 malam lebih, terus ke hospital simpan dalam peti ais hospital.. Huh..mencabar sungguh usaha untuk menyusu badan baby prem ni, maklumlah baby tak ada, kenalah pump untuk merangsang pengeluaran susu.

Dan paling penting, semangat. Kena kuatkan tekad, baru ada jalan, kalau tak kuat semangat, mesti susu ni dah kering kalau tidak diransang. Berkat kesungguhan. Alhamdulillah, sudah hampir 2 bulan, Alesya terus menerima susu badan.

ni pic bekalan stok susu Alesya di hospital, ni susunya sebelum kami pulang ke kampung itu hari, separuh peti ais ni dia punya aje. eheheh separuh tingkat atas tu memang dia punya semua, dan pic bawah tu pun dia punya juga,

Photobucket

Photobucket

Alesya makin sihat dan kuat, cuma berat badan dia masih slow kenaikkannya. Dan Alesya selepas melepasi tempoh kritikal, dia sekarang baru nak recover. Aku tak maklumkan sebelum ini, ada satu tahap tu, berat dia drop sampai tinggal 800 gram sahaja, hanya tinggal tulang dan kulit saja. Sedih melihat dia begitu, tapi seperti aku kata, Alesya adalah miracle dari Allah, dia kuat semangat, dan kini Alhamdulillah hari ini Insya-Allah Alesya akan naik 1.1kg ++ sebab berat semalam sudah menghampiri angka itu.

Dan Alesya akan terus kuat dan sihat, dan membesar di hari-hari akan datang. Mungkin lagi sebulan dia perlukan untuk mencapai berat 1.8kg seperti yang doktor inginkan sebelum dia dibenarkan pulang ke rumah. Sabar ye mama...

And semalam setelah 53 hari Alesya dilahirkan, itulah satu tarikh di mana pada usia dia 53 hari, aku dapat memeluk, mencium dia, dan mendakap dia dalam pelukanku. Ya Allah aku rasa hendak menangis kala itu, kalau takder nurse di situ mungkin aku akan menangis gembira. Sebak dan terharu. Sebelum ni dia di ventilator, penuh wayar berselirat, hanya dapat disentuh dan dibeli sahaja, sekarang dia dalam inkubator, walau tanpa wayar berselirat, tapi dia tidak boleh dikeluarkan sesuka hati. Kebetulan semalam masa kami pergi time nurse hendak lapkan baby, tukar bed sheet dia, lap inkubator, dan baby dikeluarkan, dan itulah saatnya nurse hulurkan Alesya untuk aku pegangkan sementara dia bereskan kerja-kerja mengemas inkubator Alesya.

Sebelum nurse hulurkan pada aku, aku sudah bagitau babah, aku hendak mintak nurse aku nak peluk dia. Belum sempat aku minta, nurse yang memahami itu, hulurkan baby Alesya pada aku, dan detik itu, 31 Julai 2007, setelah 53 hari Alesya hadir, aku dapat peluk cium dia, babah pun sama, babah kucup dahinya, dan berselawat sekali lagi aku sebak sebenarnya tapi cover-cover sebab nurse ada depan. Masa nurse tu nak ambil dia semula, aku macam nak cakap, nak pegang lagi la nurse..tapi apakan daya, Alesya perlu duduk dalam inkubator semula, kerana dia perlukan suhu yang panas untuk tubuh badan dia.

Dapat pegang sekejap pun membawa aku sampai termimpi-mimpi aku peluk dan menyusukan dia. Insya-Allah soon Alesya akan dapat dibelai seperti itu. Nurse kata nanti berat 1.5kg atau 1.6kg, dia sudah pindah duduk dalam baby cot, aku boleh dakap dan menyusukan dia terus. Wahh aku teruja..cepatlah besar adik Alesya sayang....

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino