Wednesday, June 30, 2010

Mari Bermain!! Stronger Children Learn More


Sticky Mode for 48 hours ye, new entry kat bawah ek

Selepas Alesya berhenti breastfeeding sepenuhnya, saya mencari-cari susu yang terbaik untuk dia pada tahun lepas, kerana azam saya sebenarnya nak full breastfeeding, tapi tak ada rezeki dia, jadi saya mencari susu formula yang terbaik untuk dia, kiranya sebagai menggantikan niat saya yang nak bagi susu ibu yang terbaik tidak tercapai.. Puas saya jelajah internet dan membaca review mengenai beberapa produk susu. Akhirnya saya jelajah ke website MEAD JOHNSON dan saya tertarik dari awal lagi, bermula dari design dan susun atur website tu, hati saya terpaut. Terus saya teroka satu persatu maklumat yang terdapat disitu, saya baca review produk mereka, termasuk susu Enfragrow A+, dan saya rasa pada masa itu saya pun sudah membuat keputusan untuk mencuba susu ini. Seterusnya saya mencari lagi maklumat pengalaman ibu bapa yang memberikan susu ini kepada anak-anak mereka, dan hampir semua review mengatakan positif.

Dan akhirnya Alesya memang serasi dan sesuai dengan susu Enfagrow A+ ni, dengan adanya 4 kali DHA berbanding susu lain, dan triple protection guard yang saya kira mampu untuk membantu memberi perlindungan lebih kepada badan dia. Satu hari, semasa membeli susu enfagrow A+, penasihat pemakanan Mead Johnson, yang bertugas di pasaraya mencadangkan agar saya menyertai Enfamama Club, saya pun terus teruja, dan terus menjadi ahli. Apabila menjadi ahli, lagilah sering saya masuk ke website Mead Johnson untuk membaca pendapat ibu-ibu lain di forum Asian Mom Network, terutama Malaysian Mom. Baru-baru saya masuk ke website berkenaan dan tiba-tiba ternampak , ICON BARU INI


Nampak yang saya tandakan anak panah, itulah ICON baru yang membawa kita ke
SINI, ada interesting game untuk your kids, wah!!! saya sangat teruja, di office sempat juga saya jelajah satu persatu, dan sudah tau apa yang si adik suka dan apa yang menarik untuk si abang. Games yang ada di sini sesuai untuk anak dari seawal anak itu umur 1-3 tahun hingga umur 6 tahun ke atas.

So balik rumah terus saya teruja nak ajak budak-budak ni bermain...

Rileks..cool kena connect ke internet dulu, si abang frust je sebab saya kata adik kena main dulu.

So kitaorang pilih games untuk age 1-3.

Then saya pilihkan cognitive skills games, dan pilih lagi peek-a-boo


Adik yang tidak sabar dah tuuuu, excited giler


Game ni amat senang, dan sangaatttt sesuai untuk kids age 2 tahun macam Alesya, kenapa saya kata senang, kita cuma ajar dia tekan mouse atau spacebar je , eheheh e, sebab setiap kali daun-daun pokok bergoyang ke apa, kita tunjuk daun tu dan suruh dia tekan spacebar cepat-cepat, maka keluarlah binatang dengan bunyi-bunyi sekali... soooooo enjoy la budak kecik ni...

Bila rumput kat kiri tu goyang-goyang, tandakan ada binatang, kita cepat-cepat suruh Alesya tekan spacebar, dan bila keluar lembu ni dengan bunyi dia, alahai..suka dia, tepuk-tepuk tangan.. cute ok..


Ada juga gambar kenderaan serta bunyi-bunyinya sekali,


Ok, actually dah abeh turn adik, patutnya turn abang, tapi tengok adik tak beralah, dia nak main lagi. Ok, si abang yang baik, beralah lagi sekali.


Tadi main Peek-a-boo kan, sekarang kitaorang main game interaction, ni pun best, sebab Alesya suka tengok animasi bergerak-gerak dan ada sound effect.


Pilih aktiviti untuk si cantik rama-rama.. comel je rama-rama, dan si adik memang suka butterfly pun..


Main-main dengan anak gajah, bagi mandi, main bola.. Sukanya budak kecil tu sampai nak main berulang-ulang..

Okeh adik, enough for you, abang punya turn pulak okeh. Sian adik, muka frust..


So si abang kena pilih la game sesuai dengan umur dia kan, and tengok ada maths punya games, so ape lagi, kenalah si abang pilih tu untuk main.

math and memory, memang kena lah, sebab si abang baru je lepas dapat hafal sampai sifir 12, so apa lagi, memang kena latih tubi la

kena klik kotak, macam contohnya, first si abang klik 3x3 tu kan, then kena klik kotak lain, dan ingat kedudukan kotak sehingga jumpa angka 9 baru match dengan soalan 3x3 tadi. begitu la seterusnya. Macam contoh ini si abang dah klik kotak 5x3 then dia kena cari jawapan 15,

so bukak setiap kotak lain sehingga jumpa angka 15, baru betul.. seronok la bebudak kan, belajar macam ni.

So kepada kalian yang ingin mencuba, jangan lupa boleh layari KE SINI memang menarik, bukan sahaja untuk anak-anak, tetapi juga untuk kita ibu bapa.

kenapa saya katakan begitu? sebabnya, di website Enfagrow A+ Learning Toolkit ini ada juga maklumat berguna untuk kita ibu-ibu ini baca dan mengkaji perkembangan anak-anak kita, seperti, "Learning Milestone Checklist" Saya qoute apa yang saya baca ye (Saya kekalkan dalam Bahasa Inggeris kerana tidak mahu maksudnya tidak tepat sekiranya saya ulas dalam Bahasa Malaysia)

What is "a child development milestone"?

"A milestone is a reference point that helps us understand where we are and how far we have traveled, and that gives us confidence that we are on the right path. Milestones are particularly relevant in the early years of life because the human genes and nutrition build a predictably timed skeleton, muscles, and other organs that set tight limits on what children can do, and the nervous system undergoes major “upgrades” that cause particularly salient changes in behavior at around 2 months, 6 months, and 12 months. These physical changes create dramatic differences in mental, motor, and emotional abilities and thus have a strong influence on observable behaviors. Very unusual environments and experiences can affect these underlying changes, but most children follow a predictable path. Older children have less precise milestones of psychological development and behavior because neural development is continuous, and slight differences in the child’s experience can cause big differences in how the child behaves."

Ada panduan untuk kita melihat sejuah mana pencapaian anak-anak kita mengikut usia, dan kebanyakan pakar kanak-kanak dan pengkaji menggariskan 3 panduan khusus ini iaitu, "Mental/Language Development", "Physical/Motor/Sensory Development", dan "Social/Emotional Development", dan saya melihat ukuran pencapaian yang diberikan disitu dengan pencapaian Alesya, Alhamdulillah, walaupun Alesya adalah baby prem yang dilahirkan 30 minggu usia kandungan, saya sudah baca satu persatu panduan pencapaian yang sepatutnya dicapai pada kanak-kanak di usia 19 bulan hingga 2 tahun, it's good to know that, Alesya dah capai semua garis panduan yang digariskan. Bagus sebenarya panduan yang diberikan, saya save maklumat yang ada untuk panduan bagi usia dia 2-3 tahun akan datang. Ini untuk memastikan anak kita berada 'on right track' pada usia begini dia mampu buat ini dan itu, jadi kita perhatikan, sekiranya sampai satu tahap dia belum mencapai garis panduan yang diberi, mungkin kita boleh berjumpa terapi atau pakar kanak-kanak untuk membantu kita meransang minda dan fizikal dia.

Dan jangan ragu-ragu, kerana sumber yang dirujuk di website ini adalah dari sumber yang sangat boleh dipercayai, iaitu Dr. J. Steven Reznick, PHD. “There is Value in Understanding Your Child’s Milestones of Development”:

Sebagai ibu yang bekerja, dan jarang mempunya masa yang khusus untuk mencari bahan bacaan, saya kira di Enfagrow A+ Learning Toolkit website ini juga menyediakan artikel-artikel menarik untuk kita baca sebagai panduan. Artikel ini adalah ditulis oleh pakar-pakar perkembangan kanak-kanak, banyak artikel yang merangkumi "Cognitive Skills", "Social and Emotional Skills", "Language Skills","Artistic Skills", "Number/Counting Skills", saya sudah baca satu persatu, tapi saya paling tertarik dengan artikel dibawah tajuk "Artistic Skills" artikel berjudul:-

"Help your child to express his inner creativity!"

Like most good Mums, you can probably already imagine your child showing off his creativity by drawing a picture, composing a song or inventing a new game! Drawing is one area in which your child’s early creativity will almost certainly flow very naturally. Because most toddlers lack real control of their fingers and hands, they have no ability to create realistic images and their crayon drawings will automatically be highly original and creative. As your child grows, he will start drawing objects more conventionally (e.g., houses with doors, windows, chimneys, etc). You can stimulate your child's creativity by asking him to ‘think outside the box’ and draw different things for you to proudly display around your home. As your child becomes more confident, you can even draw shapes and ask him to transform them into something else (e.g., a car or animal). You can make these exercises even more creative and involving by asking your child to name the object and make up a story with sounds. At the end of the day, being more imaginative as a Mum, can help your child grow up to be more creative!"

SOURCE: “Young Minds Run Free – Retaining Your Child’s Natural Creativity”: Dr. J. Steven Reznick, PHD.

Interesting!! kerana saya memang selalu melukiskan? saya melukis di atas cupcakes, kerana saya sering menerima tempahan cupcakes dari ibu-ibu yang memerlukan saya melukis kartun-kartun kegemaran anak-anak mereka, dan kadang-kadang melukis karakter haiwan seperti rama-rama, lebah, ladydird, so saya dapat idea, selepas ini saya akan sama-sama melibatkan Alesya dalam kerja-kerja melukis ni, hahaha, saya akan ajar dia press buttercream dari piping bag, dan biar dia main-main dengan warna dan corak-corak terhasil dari 'nozel' pelbagai corak. Good idea..

Saya juga layari ruang Expert Articles untuk age 6 and above, untuk melihat, panduan pakar untuk meransang perkembangan anak pada usia ini, sebab si abang berusia 9 tahun, ada banyak artikel yang berguna. Ada perkara kadang-kadang kita anggap kecil, tetapi sebenarnya satu perkara besar yang penting untuk kercergasan minda dan membina sifat dalam diri anak-anak pada usia ini, saya qoute pendapat Adeline Loh, Reader’s Digest Association Inc.

“The Resilience Factor”

Teach your child to be more resilient

It’s not only children who are exposed to extreme situations such as war, famine and floods need to develop resilience. Ultimately, every child will face some kind of setbacks eventually – be it lower than expected grades or missing out on a place in a sports team at school or various frustrations in the workplace later in life. Consequently, while it’s always good to encourage your child to excel, you must also treat your child to deal with and view failures as part of the learning process. In doing so, you will ensure he can accept less than ideal situations and move forward rather than losing self-esteem. The social, emotional and psychological skills you help give your child will all play a vital part in this process. Ultimately, the more caring and emotionally sustaining the home environment you provide for your child, the better he will be able to bounce back from any challenges and difficulties later on. One of the easiest and most effective ways you can do this is by being a role model and setting a good example for your child to follow,"

Saya sangat setuju dengan pendapat pakar ini, kerana memang betul, bagus untuk anak-anak kita sentiasa cemerlang, tetapi adalah satu tekanan pada dia bila sentiasa cemerlang dan dia tak boleh hadapi kegagalan. Kadang-kadang perkara kecil akan beri impak yang besar pada emosi anak-anak. Saya rasa apabila sesekali anak kita gagal, cara terbaik untuk meyakinkan dia ialah, memberikan galakan, agar dia tidak putus asa, dan bukan dengan cara kita merendah-rendahkan dia. Inilah yang saya katakan benda kecil tetapi memberi impak besar dalam diri mereka. Kadang-kadang dek kerana gagal mendapat markah yang tinggi selalu, secara tak sedar kita menciptakan satu tahap yang tinggi untuk anak kita capai, dan perkara ini akan memberikan kesan emosi jangka masa panjang buat dia.

So selalulah kita berfikir yang terbaik untuk anak-anak, umpama tagline Mead Johson Stronger Children Learn More. Kekuatan disini bukan hanya fizikal, tetapi juga kekuatan emosi itu penting.

Have Fun THERE

9 Komen:

Zareda Norman on 10:45 AM said...

pinut

part susu tu tak menraik perhatian sangat sebab che kiah dan bersara beranak kecik ni tapi part game tu sangat informative.. kena suruh anak dara tu cuba buat gak games tu nanti.. selama nia siklah game barbie, fashion and trip games yang bling bling tu

Kauthar on 11:11 AM said...

wow, interesting info! nak try dengan atif lah lepas ni :)

luna said...

fuh panjang! dan interesting dan saya pun setuju coz luqman dulu seawal 2 thn jugak la dh tau main games internet.tp dulu limited games je ada.biasanya masuk web Bob The Builder ada game kat situ.

tapi..kalo kanak2 yg 2thn tgh lincah ni nk ajar kena sabar.bkn apa,tangan tak diam! sy ada anak menakan sebaya Alisya suka kaco luqman main.bkn sy x bg,tp budak2 kadang tertekan butang yg x sepatutnya..tiba2 off tanpa shutdown le..tekan reset le..nnt hard disk cpt rosak.kalo komputer mak pak dia takpa la..ni kalo rosak,akuuu gak yg nk p repair..murah kalu,takpa,kalo mahal,pengsan!! apa pun mmg betul, stronger child learn more! :)

Siti Noor Aminah on 2:52 PM said...

alaa.. tak sabonya nk kawin dan ada anak.






hehe.

Fara said...

teringinnya ajar anak2 .. teringinnya ada anak.. *sobs*sobs*

Siti Noor Aminah on 1:59 PM said...

fara,

uwaaa... nak anak jugak... sob3x..



kawin pn tidak,cmne nk ada anak.. hehe.

Pnut on 2:27 PM said...

Zar-betoi best, ajaklah ika main..mmg syiokkk

Kauthar-sure atif suka, jangan tanak berenti sudah..eheheh

Luna-bab anak orang lain yg jahanam reta benda kita tu yg frust kan? kita punya ajar anak kita berhati-hati, tup-tup lingkup juga kt tangan org lain.

Gadis chomel-anak tekak ada peeee

Fara-Insya-Allah, satu hari nanti, kalau ada rezeki adalah anak, kan..kan..

Orked on 10:29 PM said...

wah, seronoknya! thank u aunty sebab share. nanti nak suruh mummy ajar orked jugak lah! :D

Anonymous said...

wah. .terlihat seru juga. Boleh lah nanti saya coba untuk anak bungsu saya.
@pnut, trims dan salam kenal

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino