Thursday, October 01, 2009

Homemade Waffle @ Pnut Inn


edit sat kesilapan teknikal (cerita tangki akan diboh dalam entry akan datang)

Semalam saya dengan encik darling pegi ke Bakeri Shop, Yummie kat Bangi, macam biasa lah beli barangan untuk baking. Dah berderet dan bersusun order cupcakes ni, so pegi cari stok barang, tetiba tengok bersusun, ada waffle maker, tanya amoi tu ada diskaun ke? kata dia ada, harga asal RM62.90, so diskaun, tinggal RM55 je, so apa lagi, gesel le darling ai, ai cakap, "babah, mama teringin nak ada waffle maker ni, sedap buat waffle sendiri makan dengan icecream," darling tanya "boleh.. amek la babah belanja" wahhh i likeeeee tetiba je baik hati laki den. Pastu dia tanya "mama tau ke buat," ai jawab tau..tau.. (padahal dalam hati cuma tau buat pancake je, tapi taper, resepi boleh cari, pastu adjust ikut tekak kita) maka darling ai pun hadiahkan ai waffle maker ni.. suke tau.. (darling dah janji lepas ni nak belikan blender yang boeh buat ice blended tu, janji tauuuuu)

Jadi adik-adik... mari kita buat waffle ye... mohhh..

Nak buat Waffle kenalah ada waffle maker, kan.. (mgkn boleh lenjan pakai sandwich maker gak gok, ntah tak pernah try)
Photobucket
Tadaaa ni le waffle maker darling ai belikan...

Pastu ada esen khas untuk waffle ni
Photobucket

Sapu-sapuannya, guna tulip choc dan strawberry jam (ingat nak beli peanut butter, tp bekas beso, malas la, pastu hazel butter, tapi mahal le pulak, sudahnya amek tulip choc ni, sedap gak, najmi suke)
Photobucket

Taddaaaa bancuhan waffle udah siap...
Photobucket

Tuang dan bakar, kejap je bakor.. dalam 5 minit je ke tak sampai 5 min.
Photobucket

Udah siap... sapu jem dan choc
Photobucket

Hok ni lagi sedapla.. topping dengan icecream jagung.. nyaman...
Photobucket

Banyak juga buat, dapatlah si jejaka kacak Lukman bawa balik hostel, banyak juga dapat, leboh 10 keping, dia bawa balik, yang udah-udah makan kat umah lagi... dua kali bancuh adunan tu, satu adunan buat makan anak beranak, satu adunan lagi, Lukman bawa balik hostel.

Nak resepi?? nah.. ni sudah adjust.. resepi asal orang putih punya, buh yeast..ishhkk cannot imagine waffle guna yeast, maka saya adjust... hasilnya kompem sedap.. tp saya main agak-agak je tader sukatan betul.. first batch saya buat, guna 3biji telur, lembut sangat, tapi second batch buat saya guna 2 biji telur je, ok sikit rasanya, jadi ikut resepi ni, saya tulis 2 biji telur, kalau nak lebih lembut tambah sebiji lagi ye.. resepi asal guna all purpose flour, psatu kena letak soda bikobonat, baking powder, koser la acik nak renyah.. acik pakai self raising flour jek.

WAFFLE MAK PNUT

2 biji telur (sy guna gred B)
3 cawan tepung naik sendiri
1 1/2 cawan fresh milk (or low fat milk)
1 susu teh esen waflle (kalo tader pakai je vanilla essence)
1 cawan gula pasir (ikut suka la nak manis sikit tambah, tapi 1 cawan just nice je)
*1 cawan butter/majerin (dicairkan dalam periuk guna api sederhana)
*ni saya sukat pakai sudu beso je, lebih kurang 3-4 sudu beso
*lepas dah cair, biar suam kejap
*saya pakai majerin cap tesco je
*resepi asal guna 1 1/2 cawan, saya kurangkan, tak elok banyak kolestrol)


Caranya..
eheheh cara saya mudah sajork, tak koser acik nak bermixer, whisker bagai...
acik humban semua dalam blender, dan blend sampai halus, kompem halus...

tadaaaa siaplah adunan waffle kita.. kalau pekat sangat, tambah sikit fresh milk/air, tapi kalau cair sangat tak best la, nanti waffle lembik, tak sedap..

waffle ni jenis lembut dan gebu, yang jenis rangup tatau camner ye...

*tips-waffle ni selain makan dengan benda manis, sedap juga makan dengan sardin/ayam kisar+mix vege dimasak dengan lada sulah, jadi kalau nak buat versi makan dengan benda masin/pedas, kurangkan kuantiti gula tu ye, rasanya cukup 2-3 sudu je la..atau tak payah boh langsung.

Jadi hadirin sekalian..sila la cube... dan siapa nak beli waffle maker ni sila ke Yummie Bangi, beli dik, berbaloi-baloi... anak-anak pasti suka.. semalam saya simpan bancuhan tepung ni dalam tupperware sikit, and pagi tadi si abang bawa bekal pegi sekolah dan kami pun dapat breakfast dengan waffle beb..very the omputih...

air tangan ibu lebih bermakna.. kan..kan...kan..biar esok-esok anak-anak dah besar, duduk jauh dari kita, dia teringat-ingat, makanan yang kita sediakan, biar dia tau rindu masakan kita..

Eh betul tau, ada kawan saya masa duk hostel dulu pernah cakap kat saya, dia tak tau apa masakan emak dia yang best, sebab emak dia jarang masak, suka beli je, dan kalau hari raya dia pun tak meriah sangat sebab biskut raya semua main beli, ketupat palas pun mak dia main order je, malah rendang pun tempah je, jadi kata dia tak tau apa special tentang masakan emak dia, sedih lak dengar luahan hati dia.. ye la kitaorang bila duk hostel, sebok nak balik kampung dok atur menu dah, hari ni nak suruh emak masak tu, emak masak ni.. kata dia emak dia kerja, lauk beli-beli je la.. kalau request nak makan apa boleh je, tapi tetap emak dia beli la bukan emak dia masak. Uhuhu saya sebenarnya insaf gak tang situ, tu saya dok azam lagu mana sebok pun saya dah keja nanti, kalau ada family saya nak gak masak-masak untuk keluarga, tak mau esok anak saya rasa macam kawan saya tu rasa.

Itulah yang saya rasa bila masuk uitm dan berjauhan dari emak, makan nasi kawah je, bila menu ikan jaket (ikan cencaru) mula teringat, seumur hidup aku, emak aku tak pernah masak ikan cencaru begini (ikan tak tanggal jaket, dan masak taucu ke, goreng biasa je) masa tu teringat, ikan cencaru emak mesti sumbat sambal cili atau sambal kelapa. Kalau masak taucu emak, mesti taucu di masak dengan cili hidup yang blend dengan bawang dulu. Kalau menu daging masak kicap, adoiii mula teringat, jauh beza daging masak kicap emak dengan daging masak kicap dewan makan nih.. Daging masak kicap emak, rebus dulu, pastu hiris, pastu tumbuk, perap dulu dengan bawang, halia yang diblend, pastu ada lada hitam la.. huhu saya nak anak-anak saya rasa macam saya rasa suatu hari nanti, teringat-ingat masakan saya walau di mana depa berada.

Saya sampai sekarang udah beranak pinak, kalau balik kampung tetap bantu emak je, dia jadi tukang masak terutama lauk pauk, sedap lagi gulai ikan emak dari saya masak, sedap lagi sambal tumis emak, dari sambal tumis saya, sedap lagi berkali ganda sambal belacan emak dari sambal belacan saya. Nasi goreng emak jauh berganda sedap dari nasi goreng saya.
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino