Wednesday, July 29, 2009

BF vs FM


Semalam saya dah karang satu entry mengenai BF vs FM (Breasfeeding & Formula Milk), ini ekoran dari membaca entry Jiey (Mama Rayyan) dan entry Lyna (Mommy Fahry) Jiey meluahkan dia agak emo bila ada orang merendah-rendahkan dia tak BF Rayyan, and Lyna pulak menceritakan orang merendah-rendahkan pulak ibu-ibu yang BF, dua perkara yang berbeza.

Entry semalam agak panas kalau saya publish hari ini, saya tulis dalam dua emosi emosi geram pada orang kondem ibu yang tak BF anak, dan emosi orang yang kondem ibu yang BF anak. Saya hanya sempat BF Alesya lebih kurang 6 bulan sahaja. Full BF 4 bulan lebih, masuk bulan ke 5 dan ke 6 saya terpaksa bercampur-campur dengan FM sebab EBM tak mencukupi. Jadi saya lalui dua fasa itu. Apabila saya menulis dengan emosi, entah hapa-hapa je saya tulis, semua saya hamburkan. Itu sebab talak tu tak letak di tangan perempuan, emosi lebey. ehehehe.

Saya sedih juga membaca entry Jiey apabila ada yang kondem ibu yang tak BF anak, kadangkala kena kita faham situasi orang. ada dua benda berbeza, ibu yang mengandung full term, susu badan banyak, tetapi sengaja untuk memilih tidak mau BF itu satu perkara. Ibu jenis itu saya no komen. Itu hak dia, walaupun kita tau susu ibu yang paling baik, tapi kalau ibu itu sendiri yang tak mau itu hak dia. Ya ada dikalangan saudara mara saya sendiri yang jahil ilmu BF ni, suri rumah, tetapi memilih untuk tidak BF baby kerana katanya nanti susah nak berjalan, payah nak tinggal baby kat sesapa, nak berjalan kena usung baby, pastu katanya susah, nak masak, mengemas rumah nak buat kerja rumah kalau baby asyik nak nenen je.

Well.. kita tak duduk situasi dia kan mana kita tau apa masalah dia. Mungkin dia tak faham konsep, pump, simpan dan guna. Dia duduk rumah je, tader internet, jadi dia tak tau bahawa susu ibu tu boleh perah/pump dan simpan berbulan dalam peti ais beku dan boleh rendam air panas kalau nak guna semula. Lagi pulak, mungkin dia tak terfikir nak beli pump pun, mana dia kenal Madela, Spectra 3 etc.

Malah masa saya bersalinkan Alesya, dan Alesya masih di NICU kan abah saya meninggal dan saya balik kampung, dalam sibuk saya baca yassin kat hujung kepala abah, saya boleh berhenti masuk bilik pump susu, sedang keluarga sibuk uruskah tahlil arwah abah, saya break kejap pump susu untuk stok, mereka hairan dan ingat saya pump dan kemudian buang. Mereka ingat saya pump sebab breast dah bengkak dan sakit. Mereka tak tau susu yang berderet dalam peti ais beku kat umah mak tu adalah stok susu baby saya yang bertarung di NICU. Beberapa hari di kampung, satu tong putih besar saya angkut, berbelas bekas susu ke KL. Jadi mereka kurang ilmu jadi mereka anggap BF tu satu keputusan yang susah untuk diri sendiri je.

Ada juga ibu yang bekerja, tau tentang kaedah moden BF, tau mana nak cari info tetapi sengaja untuk memilih tidak mahu BF kerana renyah la nak kerja tak fokus, asyik nak keluar pegi pump, and leceh sekali nak kasi susu kena rendam la..itu la inilah, so itu hak dia memilih untuk tidak BF. Yang tu saya no komen, itu keputusan dia, sape lak kita nak busy body nak tarbiah dia pulak kan..ehehehe

Cumanya kita tak payah la nak kondem satu sama lain, kalau dah decide nak BF baby, BF la selagi anak itu mahu. Tak kisah la kalau dah lebih 2 tahun pun kala dia masih nak teruskan, teruskan je. Sedih juga bila ada ibu-ibu yang tak BF kata ibu-ibu BF ni kedekut, nak jimat tanak beli FM, anak-anak BF tak independent, lagi lama dok BF nanti jadi bodoh budak tu, kalau dah lepas 2 tahun susu ibu dah takder khasiat, wooo very the ajaran sesat occay... what la statement-statement bodoh gitu boleh terpacul ek. Kalau agak-agak ilmu BF ni kurang tak payah le meroyan gitu dok dendiam udah le..

And pulak ibu yang very-very-very proud BF ni agak-agak le juga kan, Jangan overdose bangga, kang naik menyampah pulak orang lain, macam dia sorang je ibu yang bekerja dalam dunia ni BF anak, Pastu mengutuk pulak orang tak BF anak, kecik le ati orang yang tak BF anak, remember my entry tahun lepas ? Ingat entry ni? Susah cabaran saya yang melahirkan anak pre term ni nak BF baby. Tapi akhirnya saya berjaya juga. Kalau ikut riak of course saya leh riak overdose kan, sebab bukan senang pre term mommies ni nak BF baby, kalau tak kuat semangat. Tapi saya tak mau le dok bangga lebih, ramai ibu baby prem lain tak berpeluang nak BF anak mereka. terutama anak sulung, kalau anak agak rapat cam Lyna dan Mirah, tak susah sangat, sebab ada 'baby' lain boleh tolong stimulate pengeluaran susu ibu itu. Jadi bersyukurlah apa kita ada.

Susu ibu yang banyak adalah satu kurniaan Allah. Tak semua badan kita ni mempunyai urat dan segala hormon yang mana, ada orang memang jenis susu melimpah ruah. One of my fren kurus keding je, tapi susu dia, jeles sungguh nengok. Tak terbuat stok kata dia, terpaksa pump dan buang separuh. setiap sejam or dua dia pegi pump, kalau tak meleleh-leleh sampai basah baju. Kalau hari ada meeting-meeting yang lama, dia terpaksa minta excuse kena keluar untuk pump keluarkan dulu susu sebab dah penuh sangat. Kat office pun siap bawa baju spare, sebab kekadang meleleh-leleh susu keluar. Padahal kalau nak tengok kapisiti ruang untuk simpan susu badan dia kecik je.. heheh pakai bra size 34 je kata dia, ahahhaah Tapi itulah Allah dah beri kurniaan begitu pada dia. Tapi dia baik, humble sangat. Tak der riak bangga sedikit pun.

Kalau nengok size saya macam banyak le kan stok leh simpan dalam badan tu tapi apa nak buat, sekali pump dapat 3-4oz je. Syukur la jugak, dalam pre term pun saya masih berpeluang ada susu juga. Agaknya kalau pregnant sampai 38 minggu or 40 minggu macam orang lain, pasti banyak gak susu kan?? entah, kalau saya punya peluang gitu, nak saya test, boleh tak saya BF sampai anak umur 2 tahun. Tapi tak mungkin la kan, doktor nak say noooo kalau saya pregnant juga pun sampai 30 minggu pun dah mujur la kan, So tak payah la ambik risk lagi,syukurlah dah ada sepasang.

Kalau ada satu permintaan satu peluang dalam hidup ni diberi kepada saya, saya nak wish sy pregnant lagi, tanpa ada sebarang masalah, sampai full term, and melahirkan anak secara normal and nak menyusukan baby selama dia mahu. Tapi itu hanya angan-angan la.. tak mungkin la kita buat wish macam dalam filem fantasi kan? Lagi kuat imiganiasi saya ni, kalau ada dukun yang boleh pindahkan sakit kebas, sengal badan saya time pregnant, (oh no menulis pun rasa seram dok bayangkan berbulan-bulan saya tanggung sakit urat sarat tangan, kaki time pregnant tu) kalau dukun tu boleh pindahkan tekanan darah tinggi time hamil tu pindahkan ke pokok ke, tiang lampu ke, tikus ke.. eheheh nak je saya suruh dia pindahkan, dan saya nak beranak lagi dua orang budak. Hahahaha alang-alang nak merapu kan..biar merapu betul.

p/s nota kaki:-Alesya tak BF pun dengan pak dia, tapi rapat jugak ngan pak dia, manja ke main. Tangkap leleh lentok gak ngan pak dia, mak dia yang BF dia dulu, tp ngan pak dia je dia nak, nak ngan mak dia bila nak nenen jek.
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino