Wednesday, May 25, 2011

Tutorial dari orang Buta I.T kepada rakan seperjuangannya juga


okeh bebeh, saya dok jaja janji ni kepada entah berapa orang tah.. hiks, yang dok tanya pada saya tu pun tahap-tahap tak berapa reti cam saya juga la.. ni anggap la mak ketam nak ajar anak dia catwalk la.. tp versi ketam yang dah pandai berjalan lurus sikit la...

Ramai yang tanya.. (ramai ke?? adalah dalam 4-5 orang, bagi orang perasan bagus cam saya, kira anggap ramai la tu, tahap boleh eksen dah) okeh soalan mereka melalui komen kat sini, komen kat FB (pasai kat FB pun saya letak pic combine-combine) kat ym, dan sms.. tu dia propa sangat kan.. kata 4-5 orang, tp hujahan macam 40-50 orang tanya..

Okeh, depa tanya, cemana saya buat pic combine-combine tu, jimat ruang dan jimat masa nak upload pic seketoi-seketoi. Nahhh kita bongkarkan rahsianya.. tak perlu bayar mahal-mahal pegi seminar Dr. Azizan, atau Irfan Khari.. ianya percuma bebeh.

Rahsianya saya menggunakan PICASA dan Photoscape. PICASA ni ditunjuk kepada saya oleh Am-geng blogger lama, dan Photoscape ni oleh makcik nett duta Air Asia. (pasai pa duta, dia kaki meronda dengan air asia, so orang ada je soklan nak tanya pasal air asia, orang tanya dia, nampak sangat dia ada bapak gula menaja percutian dia, fitnah dari saya)

Cemana nak dapatkan picasa ni? donlod la free sajork, sebagai seorang kedekut, kita dapatkan yang percuma-percuma sajork, korang taip la dua picasa dan photoscape kat google ka, yahoo ka... apa saja la... akan keluarlah list provider kasi korang donlod percuma. Sile donlod dan kemudian buatlah tutorial sendiri.

Ok anak-anak, pelajaran hari ini ialah kita mulakan yang senang dulu, iaitu mari menggunakan picasa.

Nampak itu software PICASA, kalo kita ada, giniler skrin nya keluar. ok mula-mula kita pilih pic mana nak edit (yang gelap nak terangkan, atau yang berwarna nak jadikan black and white tu...

Pilih satu gambar, contoh pic ni gelap kan, then pegi kat Fill Light (yg saya bulatkan tu), then tarik ke kanan, kita cerahkan pic tu, dan ada lagi icon-icon kat atas tu boleh kita adjust untuk 'menyedapkan' pic kita..



Hasilnya pic sedikit terang



Anak-anak.. kita kita belajar cantum gambar pulak, dalam bahasa bandar, bahasa orang kampung saya COLLAGE

kita susun pic mana kita nak cantumkan tu, susun sebaris.. then kita letak kursus kat pic paling kiri sekali kita nak, then tekan shift + anak panah ke kanan, heppp kat situ takder anak panah.. anak panah tu kat keyboard. contoh cam saya bulatkan tu. then clik collage kat bawah tu, sblh icon blogger tu.



Dah siap.. maka bercantumlah gambar itu.. kemudian, kita boleh letak frame pic tu, atau tak mo.. yg kat kanan kotak-kotak tu saya letak nombor kat, hasilnya jadi seperti pic yag bernombor tu.. pastu adjust la pic tu nak besar ke.. kecik ke... tp pic dah collage ni beso weii pastu korang kena la kecikkan kalo nak letak kat FB atau blog. erkk kat picasa tatau kat mana nak resize.. maka disini saya menggunakan Photoscape..



eh tetiba ada pic ni pulak, sepatutnya pic ni kat atas, tp belasah la.. ni perbezaannya dah edit dan belum edit..



Ok anak-anak kita kita belajar photoscape.. Photoscape amat mudah dan senang dan nampak kita cam hebat ala-ala guna photoshop tapiii cara paling bingai sekali, sebab senang sangat. Hahah percayalah, kalau saya kata senang tu, senanglah, makcik kan buta I.T... nampak bulatan atas tu, itu software photoscape. Bila dah ada, kita klik je keluarlah mangkuk ayun ni. Ok di sini saya selalu guna dua ciri ni, iaitu Editor dan Page. editor tu dah nama pun editor, keja dia edit gambor le.. yang page tu, kita nak cantum gambor tu.

Ok ini ciri editor, kita edit gambar pakcik perasan macho atas bukit ni ek. asalnya gelap kan...
Yang crop tu, kalau kita nak crop mana yang kita tak mau kasi buang.. then pegi kat bright color (bulatan bujur sengal tu. yang saya tanda-tanda right tu, yang biasa kita akan gunakan. Untuk resize, contrast dll.


Kita double klik kat bright color button tu.. akan keluar begini, maka, adjustlah sesuka hati biasa yang saya tanda nombor-nombor tu yang sering kita guna untuk edit pic. (benda alah ni ada dalam photoshop, utk org cerdik it)
Nampak tak asalnya angka original pic tu cemana??



Kita kasi tukar begini, perhatikan perubahan nombor-nombor setiap ciri tu.




pastu klik auto contrast, pilih mana kualiti kita nak..



pastu nak sharpkan pic yang agak blur, kita adjust kat sharpen



Makaaaa, terhasilnya satu pic yang sudah kita touch up secara mudah ABC...




Ni pon guna kaedah yang sama.. ehehe wana sori pinjam pic lagik..



Ok, seterusnya ialah untuk cantum gambar dengan Photoscape. Klik Page
kat tepi kanan sekalik tu ada contoh frame-frame kita nak cantum, pilih satu.
kemudian tarik gambar, masuk ke kotak situ...


besarkan size frame kita kat no. 2, pic atas.. contoh camni.. berapa % kita nak besarkan


Nah hasilnya.. mudah kan... tak payah resize semua pic sebelum masuk pic ke frame-frame ni..

Erkkk berpoloh acik buat ni tau.. korang terai la.. senang banget, so lps ni tak payah lah kalau korang nak upload 20 pic, korang cantum je 4 pic satu frame, dan korang cuma perlu upload 5 kali sajork... tapi kalau gila koser juga nak upload berpuluh kali, suke ati le....

Ingatan sekali lagi.. ni tutorial untuk makcik macam saya ok.. yang pandai jangan gelak ok.. eheheh, dannn paling best, kalau nak print gambor kat kedai kan... cantum byk2 pic, pastu print size A4, letak wording, kan ke jimat.... masuk frame gambor...

P/S entry ni saya letak kat sudut kanan blog ni under sharing is caring, lenkali korang nak refer, pegi situ..

9 Komen:

Anonymous said...

Tengkiu kak pinat kerana menshare info ni, saya pun baru tau.. hehe sama-sama buat IT, gigih download ni... sekarang juga..

Muni

1na on 11:19 AM said...

kak pnut,

leh kaya dapat duit royalti nie... hahahahaha

:|: TinTa Kibod :|: on 12:30 PM said...

tq kak..
wlupn sy dh lama gunakannya...
tapiiii..
ada 1 yg blum try..
iaitu hantar kt kedai gambar!!
sbb klu dh buat dlm photoscape, saiz gambar dh reduce beberapa kb jek..msih boleh print ke kak? cantik gambarnyaa???

jwb kak jwb..hehehe

*entri baru Mencari pitih..

Pnut on 2:01 PM said...

Muni-sile cube selepa ini

Wana-royalti masuk buku 3-5

TK-kalau photoscape tak pernah, tp kalau yg dari picasa cantik

:|: TinTa Kibod :|: on 2:34 PM said...

ooh dr picasa yekkk...
mekasehh la byk2..lebiu..eheheh..

Siti Noor Aminah on 3:38 PM said...

euwwww..buleh wat seminar ni achik sapinat.. tobat buleh kayo.. hahaha

KILA on 4:26 PM said...

Terima kasih Kak. Saya tak pernah try pun sebelum nih. Hari ni sempat download dan setup. Esok harap2 sempat godek2. Suka main2 ngan gambar nih. Buatlah kelas, dapat income..

QA's ~ mamapapa on 9:59 AM said...

thanxs,akak..inila yg saya dok cari2..hrp2 success..wish me luck :)jmput follow saya kmbali,ye ;)

ieta on 1:26 AM said...

wah... mmg sangat mudah sy baca tuto nih. mekasih ek. done follow blog nih

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino