Friday, June 03, 2011

Susu adik mama.. susu adik... Mamil Gold la tu..


Sticky, entry baru kat bawah ye...

Pernah tak tengok iklan Mamil Gold (MG) kat tv? Saya dulu tak perasan, tapi budak kecik Alesya tu, tiap kali keluar iklan ni kat tv (ya kami terpaksa layan iklan di tv, kerana dia suka terpana time iklan, tak kira iklan apa pun. Ok ini budak kalau nampak iklan ni, dia akan jerit "Cucu (susu) cucu ma... cucu adik maaaaa" hahaha boleh jadi duta Mamil Gold budak ni, asal lalu kat supermarket bahagian susu budak-budak, dia jerit-jerit "cucu adik..cucu adik..." Kalau ada dalam majalah atau surat khabar gambar iklan susu MG, kecoh dia "cucu adik ma.. cucu adik.."


Dek iklan ni bukannya selalu keluar tv sebab dia suka part last tu, yang budak pakai kostum rumah bata, sambil minum susu, kata dia "tawan minum cu adik ma..." (kawan minum susu adik ma.) Dan macam biasa, ini budak tak makan saman oooo. Abeh iklan tu dia akan merengek, mama nak engok agi.. cucu adik (Mama nak tengok lagi susu adik) sabooorr je, mana mau iklan ulang benda yang sama.


Tapi janganlah dibimbang, eheheh youtube ada maaaa...

Tadaaaaa.. gigih emak dia cari

Cute kan iklan ni? Budak-budak suka part budak-budak pakai kostum tu kan, tapi saya suka part seorang emak yang bertepuk tangan dengan penuh excited dan ceria tu.. hiks.. sebiji macam saya, kalau bab anak, saya excited lebih. I likeeeeee that part. Lagi satu, suka suara latar budak dalam iklan tu CUTE !!


ko ulang la berapa kali ko nak dik.. tengok sampai jemu...
Dek kerana asyiklah melayan budak kecik tu tengok berulang kali iklan ni kat youtube, si abang Najmi tanya “Ma, amenda iklan ni, tak faham, yang dua budak musnahkan rumah-rumah tu apesal? Tak der kaitan rumah dengan susu” ahahaha sabor je aku.. si adik tengok tak banyak bunyi, ahaha belum reti lagi. Si abang pulak sebok? Si abang ni ada satu perangai jenis suka cakap "eh apesal macam tu?? apesal tak macam ni? apesal gitu, apesal gini?" tu sikap dia cari kecil dulu.
So tak macho la kalau jawab tak tau kan? Kenalah tunjuk hebat tak?? Kata emaknya keja sebagai librarian a.k.a information provider kan?? so emaknya mesti penuh maklumat nak kena explain gitu gini. Eheheh so saya cakap ke dia, “yang dua budak yang dok tembak air, dan tiup-tiup tu, ialah hujan dan angin. Ibaratnya, kalau rumah tu kuat, dan kukuh, angin tiup ke, hujan lebat ke.. ribut ke? Rumah tu masih kuat." Ingatkan dah abeh, ada lagi soalan “abeh tu ape kaitan dengan susu? Tak logik” ahahah tu budak Najmi memang suka mempertikaikan sesuatu.


Dah dasar emaknya librarian yang kejanya mencari maklumat dan sebarkan maklumat kan?? Saya jawab “tu ibarat la, rumah tu umpama badan kita, kalau badan kita kalau kita ‘bina’ badan kita, maksudnya makan makanan berkhasiat, minum susu, badan jadi kuat, dan sihat, kalau kita kena hujan ke.. debu ke.. kita tak mudah dapat sakit, sebab pertahanan badan kita kuat, yang pertahanan tu ibarat bata dalam iklan tu, rumah tu dibina dengan bata, jadi dah tentu rumah bata lebih kuat berbanding rumah straw dan rumah kayu. Ahaha tu dia librarian punya penerangan. "Tu le yang dalam iklan tu sebut Immunofortis tu.." tambah saya.

Dia tak puas hati, dan cabar saya “elehhh mama macam tau semua,” hahahah mestilah mama kan hebat.. hiks dengan anak pun nak kerek. Hahah dalam hati saya dok doa jangan le dia tanya apa benda immunofortis tu, kantoi aku tak tau. Fuhhh!! mujur dia tak tanya, ehehe agaknya dia tak reti pun nak sebut immunofortis tu.. hiks.  Tapi being me, saya jenis yang curious, nak tau lebih lanjut, memang dari kecil macam tu. makcik pnut pun gigih ni… google information pasal apa itu immunofortis. Surprise bila saya jumpa immunofortis ni dipatenkan khas untuk Mamil Gold. So mari saya kongsikan.. umpama tagline blog ni, sharing is caring kan???

Saya google je perkataan immunofortis dan jumpa website pertama tertera ialah wwebsite DUMEX, tak caya, try. Menariknya kat website ni banyak info eheheh senang dan tepat, ada maklumat mengenai Info pemakanan dan nutrisi dan maklumat lain, actually good info untuk kita tau la apa maklumat yang ada kat situ. Kalau rajin baca maklumat kat sini, memang seronok.

Kesimpulannya.. dalam bahasa mudah faham IMMUNOFORTIS ni adalah dari unsur ‘oligosaccharide prebiotics” hehehe dah tak payah susah-susah nak faham, term-term saintifik ni,  saya pun dok fikir cemana nak terjemah kat Najmi nanti sesuai dengan usia 10 tahun dia, dan yang penting mesti saya kelihatan hebat.. eheheheh


Nanti saya akan eksyen dengan dia, bagitau dia, “mama dah tau IMMUNORFOTIS, dalam iklan susu tu apa dia” hiks.. saya akan terangkan dalam bahasa paling mudah dia nak faham, iaitu, Oligosacharide atau dalam BM Oligossakrida, ni khasiatnya selalu ada dalam susu ibu, dan susu ibu adalah terbaik, tapi tak semua ibu dapat peluang bagi susu ibu kat anak dia, jadi dlam susu adik ni ada khasiat yang hampir sama susu ibu.

IMMUNORFOTIS ni ialah satu jenis bakteria yang baik yang akan lawan dengan bakteria jahat dalam badan, bila badan kita banyak bakteria baik, badan kita kuat, sebab bakteria baik ni akan jaga kita, ada je bakteria jahat menyerang, bakteria baik akan lawan, supaya kita tak sakit. Macam kolestrol dalam badan juga, ada kolestrol baik dan ada kolestrol jahat, gitu juga bakteria baik, bakteria baik inilah yang akan menjadi perisai atau pertahankan badan kita dari dijangkiti bakteria jahat.

Heheh kira boleh la tu.. nak bagi dia faham. Jadi confirm lepas ni dia akan cakap “mama memang hebat” hehehe.


Suka tengok logo IMMUNOFORTIS dibuat, logo ala-ala perisai zaman perang dulu kala, menandakan, perisai yang kuat untuk melawan penyakit.

2 Komen:

:|: TinTa Kibod :|: on 1:05 PM said...

mmg mantop la kak sbg librarian...
ank2 tgh membesar mesti byk dorang nak tahu..kan...
oh kene bersedialah saya ni!!

Jom UNDI anak saya :)-> Meraih UNDI utk Mu'adz Firas selama 10 Hari...

Irfa on 5:33 PM said...

mmg terbaek punya jawapan.sgt sesuai buku bertemu dgn ruas.mak ngan anak sama naik :-) like u lah kak pinut

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino