Thursday, June 23, 2011

Abang Najmi pun dah susut nilai..


Saya dok baca blog-blog ulasan filem-filem ni. Yep saya suka baca kerana suka baca pandangan orang lain terhadap sesuatu filem tu, pandangan dia mungkin tak sama dengan kita, itu perlu, supaya adil buat kita, so kita tak la limit pandangan kita dari sudut 'kepala otak' kita je.

Dan terbaru saya baca ulasan-ulasan mengenai filem KL Gangter tu. dan inilah ayat paling saya suka dalam banyak-banyak blog saya jelajah, susunan ayat-ayat yang tepat, bagi menggambarkan Anak Pak Ajis whattttt!!!!!!!!! tak abeh lagi si pinat ni???? ehehe tak abeh lagi. Anak Pak Ajis jadi Irfan Ikmal pulak weii dalam Stanza Cinta, lepas tu jadi Hariz pulak dalam filem Ombak Rindu. Kira paling laris la... ehehehe tahun depan boleh la dapat anugerah artis paling popular gayanya ni.

Ok ni part saya suka dalam tulisan di TONTON FILEM

"Akhirnya, Aaron Aziz. Ya Tuhan... Kini, barulah aku bertemu dengan seorang pelakon aksi Malaysia! Beliau bukan sahaja boleh beraksi dengan baik, tetapi boleh berlakon. Wataknya yang paling mengujakan aku. Seorang watak yang "cool", memukul bila kena pada tempat, dan bila dia memukul, bang! Wataknya amat berdimensi, kuat, keras tetapi juga lembut dan penyayang, merasai "sakit" kerana perbuatannya, melihat keluarga kandungnya "porak peranda". Anda lihatlah, dalam babak-babak melodrama pun, Aaron tidak menangis, menunjukkan watak kejantanannya. Dia seperti seekor naga yang tidur. Dan ini disampaikan, dengan pelbagai emosi yang cukup berkesan dan tidak pernah berlebih-lebihan. "Kawalan" aktor ini dalam drama, aksi dan melodrama, mengujakan"

Kata-kata yang sama dibenak saya, cuma saya tak reti nak tulis begitu, bila baca baru saya tau.. Ya inilah yang saya nak katakan. Itu la dia, Anak Pak Ajis selalu 'just nice' not over doing it. tak over acting. Kenapa saya "jatuh tangga hati" denagn "Seth Tan" dalam Nora Elena? pasai karakter Seth tu simple, tak lebey-lebey. Romantik-romantik dia ciptakan tu biasak. Tak perlu babak buat muka-muka sengal tunjuk muka romantik.. tak payah cakap lembut lembik-lembik feel romantik.. macam anak kat Noq si Rosyam tu buat, Rosyam selalu gagal berikan watak lelaki romantik di mata saya, selalu berlebihan. Saya suka "Seth Tan" pasai dalam romantik dia tetap nakal dan mengusik..

Dalam KL Gangster, dia bekas samseng, tapi dia cool, hanya balas bila di'sentuh'. Memendam hasrat nak belasah tibai orang sampai patah riuk. Just nice dia bawak. Hahahaha oi pinat.. dah suka kentut pun wangi..blah la.. tp betui la.. tak muhung (bohong) aiiiihhh.

Ada sorang teman pembaca blog ni baik hati tau... Anak Pak Ajis shoting drama kat tempat dia.. dia siap minta anak Pak Ajis sign ni untuk saya, dan gigih dia scan emailkan saya.. uhuks.. mak terharu nakkkkkk
get well soon katanya, pasai kata depa saya demam Seth Tan.. ahahahaha


dah la  cukup... cukup-cukup la tu

ok nak share pic si abang Najmi, taddaaaa dah selim sikit anak teruna teman ni.. Hasil teman kontrol makan dia, dan tiap-tiap petang dia akan main bola, atau main rollerblade.. Saya anggarkan setiap hari saya akan kira dia makan lebih kurang 1,500 -2000 kalori sehari. (budak-budak aktif, jadi kalori depa byk sikit..eheheh) then main bola tiap petang abeh burn dalam 300-500 kalori sehari.. so total kalori in dia tolak kalori out, sekitar tak sampai 1700 kalori la lebih kurang... penting ni agar diet untuk budak-budak berkesan.. ahaks.. macam baguih ja makcik ni.. hiks..

Dah kuruih sikit dah kan.. Gambaq kiri sekali tu terbaru, har dua kanan tu pic lama. Maksu, Abang Najmi dah kuruih...ehehehe dulu muka bulat ke main.. la ni dagu panjang dah... tak payah cucuk-cucuk dagu.... baguih la.. lagipun dia makin tinggi, tu nampak dia macam kuruih sikit, tp mmg hat gendut-gendut semua tak dak dah.. leper dah perut dia..

Tekanan
Baca dak surat khabar hari ni pasai budak lelaki umur 16 tahun cuba bunuh diri terjun tingkat 2 bangunan sekolah dia. Dia tertekan sebab gagal dalam 6 mata pelajaran. Kasihan budak tu, tertekan untuk lulus peperiksaan, itu mentaltiti yang disogokkan oleh sistem pendidikan kita. Budak lulus periksa adalah budak cemerlang. Boleh jalan la.. saya orang yang bangkang sesangat sistem lapuk ni. Sorang kawan saya, ada anak yang lemah dalam pelajaran, dia memang slow learner, tapi bukan dia bodoh, cuma dia lambat dapat apa yang cikgu sampaikan. (akak, kita share kisah akak ek? u know who u are) kebetulan akak ni anak dia satu sekolah dengan abang najmi, dan tahun ni anak akak ni akan amek UPSR, Guru Besar (GB) sekolah ni panggil akak ni suruh bawa anak dia ke sekolah Khas. What??? reason dia macam ampeh sgt.. tp dalam erti akta mudah, u keluarkan anak u dari sekolah i boleh? nanti prestasi peratus kelulusan UPSR tahun ni menurun kerana anak u.

Tak rasa cam nak lempang tak GB macam tu.. Siapa kau nak nafikan hak budak belajar dengan rakan-rakan dia yg lain, akak ni pun pegi tengok sekolah yang GB tu suruh pegi, memang betul untuk anak-anak yang CP, down syndrome, dan anak dia bukan kategori tu, cuma anak dia slow.. bukan tak tau apa-apa. WTF (what the funny ek) GB tu. ni satu contoh dari beribu GB yang ada dalam Malaysia gila jaga prestasi sekolah, mana tanggungjawab sosial dia nak 'bentuk' budak yang lemah macam ni?

Patut tanggungjawab dia kemukakan cadangan ke peringkat kementerian, kena bantu budak-budak ni dari segi lain, bukan hanya bergantung akademik semata-mata. Gerammm tau.. kita perjudikan nasib anak-anak kita dengan sistem pendidikan kita nak sangat budak-budak dapat banyak A.

Baru ni juga sorang pembaca blog saya tanya Najmi tuisyen tak? macam mana sekolah dia, Najmi biasa-biasa saja, bila duduk kelas no.1 dia akan dapat result corot-corot.. bila turun kelas ke2 dia akan dapat result bagus-bagus... walaupun markah masa dia duduk di kelas pertama dulu lebih tinggi dari masa dia duduk di kelas pertama, tapi jurang perbezaan ketara kelas pertama dan kedua menjadikan dia boleh menjadi top3 dalam kelas kedua. For me, tak perlu la nak gred-gred kan budak dengan sistem-sistem nombor ni, buang karan... sekolah rendah je pun, bagi gred sudah la.. atau cgpa.. Masa dia duduk kelas pertama dulu, dapat no.corot, tapi markah-markah tak koman juga, banyak 80-90, ada la satu dua subjek bawah 80, tapi dia tetap dapat nombor corot, sebab sistem kita susun budak ikut markah depa dapat sebegitu. Budak yang dapat nombor 1-10 tu markah semua 95 ke atas.. gila pandai..

Saya rileks juga dalam soal pelajaran budak ni, sebab hasil perbincangan dengan cikgu dia time amek report card, cikgu dia kata, dari pengalaman dia, budak lelaki ni lambat 'panas' tapi diaorang cepat tangkap, cuma tahap mereka nak bersaing, tahap mereka nak ke depan tu lambat sampai. umur 10 tahun depa prefer main ikut suka hati berbanding budak perempuan duduk main kaler-kaler... baca buku.. Itu normal kata dia. Adoiii bab main-main tak tau nak kata apa tah.. buku latihan beli.. beli je la.. ada la suku buku dia buat, pastu kalau tak dikerah dok lagu tu la... sabaaaaqqq saja.. takpe.. tahun depan darjah 5, terpaksa jadi mak tiri dah.. better late than naver kata orang kampung saya

6 Komen:

Anonymous said...

pnut...oh tak aci la dah kebah demam dpt otograf seth tan ye...saya ni ntah bila nak nak kebah, ada time je tengok NE suka sangat dgn seth tan tu rasa elok je watak tu di bawa oleh AA...anak saya dah tegur sbb dia pun dag cam lagu NE tu....yg herannya saya jarang tengok citer romantik melayu sbb saya ni jenis cepat geli geliman nak tutup mata dan telinga bila ada adegan romantik...

cm

mama4A's on 4:19 PM said...

kak nas... betui la.. najmi nmpk susut betul.. panjang dh muka tu... bagus tul la.. nak kena control nena gak nie.. kejap susut kejap naik.. selera makan n susah nak kontrol milo especially bila duk umah tok wan.. hehehe

pasal nombor dlm kelas tu pun dulu saya macam tu jgk.. sibuk nak suh kejaq nombor baik.. tapi la nie bila dh 2 org sekolah, saya dh ubah mind set.. asal dia above than 80 n 90 kita as parent kena b support .. thanks kak nas selalu wat entry2 yg mengembangkan minda... hehe

ieda on 6:51 PM said...

najmi dah dapat awek ka belum???
makin hensem dah tu...hihi

bab sekolah tu...tak kisahla dapat nombor berapa pun...janji nak belajar.tp budak lelaki mmg pesen depa dah kot...relax ja.tetiba exam score.kengkawan kelas saya dulu pun mcm tu.....jeles tengok.

Anonymous said...

Banyak orang selalu silap bila memperkatakan tentang saya masa dulu.....kita sebenarnya tak boleh lagi nak compare system kita masa dulu dan system pelajarang zaman sekarang.Semuanya sudah tidak relevan lagi.Bila kita katakan tak apalah, dan anak masih kecil lagi juga salah..kerana takut terlambat. kalau anak orang lain boleh dapat 95 kenapa anak kita tak boleh? Dan takkan nak biarkan anak kita terkebelakan daripada anak orang lain?Kita tak boleh beralah dengan kekurangan pada anak kita, sebolehnya berusahalah sebagaimana orang lain berusaha sehingga berjaya menempatkan anak mereka ditangga teratas. Dengarlah, yang kita ini bukannya anak orang 'mega kaya' atau 'berpengaruh' yang boleh menempatkan anak-anak kita di University yang mashyur dan ternama, jadi berusahalah dan jangan segan nak keluarkan belanja untuk membantu anak kita berjaya didalam perlajaran mereka...sampai bila kita nak berharap pada kerajaan (SBP) dan juga MARA untuk meletakkan anak Melayu antara 10 penuntut tebaik Malaysia? Sedangkan bangsa asing yang bersekolah harian berlambak-lambak mendapat results yang terbaik setiap kali keputusan pepeiksaan dikeluarkan...

FAD ARIFFIN on 9:58 AM said...

kak, tambah satu lagi. teater badai semalam kat istana budaya November nanti. "Seth Tan" teraju utama! cepat g beli tiket kak! saya sudah... hihi...

Angah on 9:20 AM said...

Tu diaaa..Tajuk Nazmi tapi nun dibawah ceritanya ekekekeke..

Angah setuju ngan akak pasal GB tuh kak. memang Whatderrrrfffunny. Mak bapak yang sebok compare nombor berapa anak dapat dalam kelas pun sama gak 'pandai'

Ni yang rasa nak hempuk kepala Kak Ros nih..sebok sangat dengan permata dia tu, dah anak2 yang slow learner ni sapa nak tolong kan..

Arief pun peksa baru ni nombor 7 je. Ada aku kesah!! alhamdulillah markah semua 85-100. Tu yang penting kan kak..tuition pun tak hantar sebab masih larat la monitor kerja dia.

aish..susah la mentaliti chekgu n parents cenggitu kak..

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino