Wednesday, June 22, 2011

baca surah Yassin versi Alesya


Baca Yassin versi Nur Alesya Qhaisara, 3 tahun. hiks... tah hapa-hapa jek.. yang paling betoi, tang amminnnnnn.... Insya-Allah moga adik terang hati..


Khas buat Auntie Wana... pic Alesya yang ketiduran dengan beg Minnie mosss birthday present Auntie Wana bagi.. kalo tanya siapa kasi beg ni, nanti dia jawab, Antiiii agiii (auntie bagi) pastu dia akan sendiri, acihh aantieeee... hehehe macam la org tu dengar.. ini sebab bibik dan saya dah biasakan dia, akan cakap tima kasih kalau org bagi apa-apa.. tiap kali kita tanya,
Ni tiap kali nak tido. dia akan cari bantal-bantal minni moooosss... patung minni moss dia.. ni semua yang mesti ada sekitar dia masa dia nak tido.. dan terbaru, tambah lagi beg minni moss tu, sebab dia mmg peminat minni moss sejati.. asal nampak je barangan Minni moss dia akan buat lembik-lembik tengkuk... manih-manih muka.. lentok-lentok kat pak dia suruh beli, walau cuma seketul key chain. Hiks.

Oh ya tima kasih juga kat Auntie Wana kasi saya beg holder tu.. atau penyangkut beg.. macam tau-tau je acik tengah survey benda alah tu.. maklumlah dah belajar kursus protokol makan beradab... tak boleh letak beg atas meja.. ahaks.. mana tau lepas ni Agung jemput majlis minum teh acik leh sangkut beg ni.. ehehehe untung keja sini, selalu dapat invitation majlis-majlis rasmi. Ni yang 2 hari saya kena kursus adab protokol itu hari. Eheheh sampai adab koyak dan tuang gula paket dalam kopi pun kena belajar.. hehehe

Ok saya nak tulis serius sikit. Pernah tak kita terfikir kadang-kadang menyinggung perasaan orang tanpa sedar? very not good kan? Kadang-kadang kita tak der niat, tapi sedikit sebanyak, kita menyinggung perasaan orang lain? so adalah lebih enak, kita berhati-hati ek.

Contoh percakapan orang lain yang mungkin menyinggung perasaan orang ialah kita tau orang tu dah lama kawen, tapi belum ada anak, kita dok bercerita pasal anak...anak..anak.. anak kita depan orang tu tiap hari, sikit-sikit anak i kan... gitu.. gini... anak i kan, itu ini... sampailah orang yang tersinggung kata, sedihnya i tak der anak lagi, asyik dengar citer u yang ada anak je... paling teruk, kalau luahan kecik ati dia diluahkan pada org lain. padahal mungkin kita tader niat pun kan. Atau awak seorang lelaki, dan teruja giler citer pasal wife awak yang dah pregnant, mabuk, peel gitu gini, dan bercerita  pulak kepada seorang suami yang sudah bertahun-tahun kahwin tapi wife nya belum pregnant lagi. sedar tak sedar, kita mungkin dah membuat dia rasa sedih dan tersinggung maybe.

Atau, kalau kita beli dan duduk rumah teres. teruja ni. excited. Tapi dalam masa yang sama kita cakap, saya respect la orang boleh duduk kat aparment ni. bumbung kita, lantai orang, lantai kita bumbung orang. Budak-budak nak main pun tak der space. Eii kalau ai la mmg tak boleh la duduk apartment, susah, perit sikit bayor hutang bulan-bulan tak per, janji duduk rumah teres. Woowweeeee.. mungkin kita saja nak kabor kita tak selesa duduk apartment, itu kita rasa, tapi bagi orang yang duduk apartment, mungkin akan terasa, mentang la mampu beli rumah teres, perlekeh pulak orang duduk apartment. biasa kan situasi camni.

 Benda simple-simple bagi kita, tapi kadang-kadang sensitif bagi orang lain kan?

Kadang-kadang memang kita takder niat pun kan, tapi tanpa kita sedar kita terlepas cakap, dan orang lain pula tersinggung. kan?

P/s Tahniah Pak Usop dan anak dia Sol.... 11 juta and still counting ek.. ada duit saya RM22 kat dalam tu..ahaks..

9 Komen:

Unknown on 9:42 AM said...

Saya terkecik ati dgn org yg duk letak pic kawen2 dan anak2 kat profile FB..huhuuhu...sayu hati aii....kekadang dpn PC nanges sndiri...(huk alaaa, lembik plak rasanya)

1na on 10:20 AM said...

wah... comelnya alesya.... seronok auntie beli... hahahahaha

berguna tau kak handbaghook tu... sy memang ada seketul. merata saya bawak. berguna... hehehehehehe

bila mau buat sesi skate nie?

(>.<)

Anonymous said...

saya jugak seperti maria..
nak2 saya selalu la jumpa org suka sembang pasai umh tangga depa pastu ujung2 wat ayat- tula hang..x kawen2, kalo dak leh join ceghita..

ya ALLAH, x taula nk re act camna..ikutkan hati,nk je ku lempanggg sedasss. mcmla kita ni Tuhan bleh dok atuq idup mcmana kita mau..:(


hana

Anonymous said...

saya jugak seperti maria..
nak2 saya selalu la jumpa org suka sembang pasai umh tangga depa pastu ujung2 wat ayat- tula hang..x kawen2, kalo dak leh join ceghita..

ya ALLAH, x taula nk re act camna..ikutkan hati,nk je ku lempanggg sedasss. mcmla kita ni Tuhan bleh dok atuq idup mcmana kita mau..:(


hana

Nurul on 2:06 PM said...

ya, betul tuh. Saya selalu ingatkan diri kalo nak bercerita pasal famili depan memember nih. Nak2 kalo memember bujang atau yang belum ada anak. Takut diorg kecik ati. Tapi dalam tak sedar, selalu gak terkeluar cerita anak2. Huhuhu

Aini Razali on 2:16 PM said...

oo penyangkut beg tu ka??? ade pernah tgok masa kursus protokol kat PNM....

CIda on 3:48 PM said...

Saya penah kecik hati masa pakai keta Kelisa, kawan sy yg belum ada kereta kata, "Kelisa ni bonet kecik kan..kalau aku, aku nak beli keta bonet besar, boleh letak byk brg". Belakang, dia pun beli kelisa. Haha. Buat penat saya je kecik hati. :P

Zarea106 on 8:05 PM said...

Sy pun kdg2 touching bila kawan2 seopis citer pasal anak2 derang...kdg2 derang mengeluh yg sebenarnya suatu kebahagian. Saya diam jer...anak tak tdo ker, anak meragam ker...dihati kecil saya kata...beruntunglah Allah bagi tu semua pada awak, sy langsung tak ada. Hatta suami mereka begitu begini may be nak share...pun dlm hati saya...sy langsung tak ada. Silent jer lah.

estee_8980 on 1:02 PM said...

saya penah kecik ati psl umah apartment atau flet ni... nk buat lagu mana dh kita x mampu, x kan nk ikut selera org lain..yg penting kita bahagia dgn famili kita sudah la... bukan hampa nk tulong aku bayaq tiap2 bulan betoi dak...

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino