Friday, April 08, 2011

Diet-makan biskut boleh ke tak????


Sharing is caring...

Dalam majalah rapi bulan ni, ada info menarik mengenai diet.. nah saya kongsinya bersama..

satunya mengenai exercise, bila yang sesuai, so baca ni ek...
*Darling, esok pagi kita pegi briskwalk ke.. ptg pon pegi ek...
(kalau tanya saya siapa best friend saya? jawapan saya, suami saya!! saya sayang dia, sebab dia sokong apa saya usahakan, dan dia pun sama-sama jebakkan diri, yeay!! kita singkirkan keboncitan kanda ye...he is really my soulmate.. kawan tengok wayang, kawan gossip, kawan borak-borak, kawan menangis, kawan ketawa, he is more than a husband... ahahah kembang la pakcik tu kat opis tuuuu)

ok baca..


Kenapa gagal diet??



Jangan keliru
 Kesalahan berdiet.. erkk gua salah susun pic pulok..
 Baca jangan tak baca..


Ok, cube tengok kalori dalam biskut-biskut ni... yang ni rendah kalori, 82 kalori untuk 1 paket dalam tu, 1 paket dalam tu ada 2 keping biskut (sedap..wangi epal hijau, rasa manis pun sedang2 aje) ok beli biskut ni simpan kat opis. lapo kunyah... sepeket je.. jgn tibai 4-5 paket lak. Sumpah sedap!!

Biskut bijan ni pon sedap, dan rendah kalori, dalam tu ada paket kecik-kecik gak, satu paket dua keping gak, satu paket tu 50 kalori sajork..


Kalo yang ni agak berdosa kalo amek.. sebab satu paket kecik dalam tu (2 keping) dah 145 kalori?? huh, boleh makan 6 keping biskut bijan tadi, hampir bersamaan makan 2 keping biskut ni..
Dah faham tak cemana kekadang orang komplen, penat diet, tapi berat tak turun pun, kemudian bagitau tak tahan lapar bile berdiet. huk alooo saper suruh diet dan berlapar. (tak kata orang, saya dulu masa zaman jahilliyah begitu juga) tu biskut oat crunch tu beli zaman jahilliyah la.. cube kira, 2 keping biskut oat crunch tu dah 145 kalori? tak ke sedap lagi makan bihun goreng setengah cawan? atau makan nasi 3-4 sudu? Pastu makan roti bakar 2 keping tak kenyang, tibai sampai 4 keping?? What Pnut??? baik ko makan nasi je... ahahaha.

Oh ya, ada yang bertanya saya, apesal saya tak teruskan atkins? sedangkan atkins boleh buat sampai 6 bulan? ok, saya diet ni dengan pengawasan doktor dan dietician hospital tau.. So saya dah puas 'bertekak' dan berhujah dengan doktor mengenai diet ni. Biasalah mana ada doktor dan dietician suka diet atkins, bagi mereka tak balance diet, dan tak sesuai dengan orang asia. kata doktor untuk long term tak bagus, sebab tinggi protein boleh beri effect pada kidney. Saya siap argue ngan doktor tanya, ada tak kajian buktikan kata-kata doktor? i do my own reading, takder jumpa 'fact' yang betul mengenai kata-kata doktor.. hah ko leh cakap gitu ngan doktor. saya even cakap kat doktor tu, saya dah baca hasil kajian dia Indonesia dan US, hasil kepada 100 responden, yang dijadikan sample kajian diet untuk tempoh 6 bulan, satu group buat atkins sepenuhnya, satu lagi diet low calorie. Hasil kedua-dua menunjukkan group atkins lebih banyak penurunan berat badan, berbanding group satu lagi, dan hasil ujian air kencing, tekanan darah dan kolestrol level group atkins tiada masalah, sama dengan group lagi satu.

Hahaha doktor tu mengalah dia kata, "ada banyak kegagalan sebenarnya, tetapi mungkin ianya tidak dilaporkan" tapi end up saya akur, bila doktor advice saya dari segi kesihatan saya sendiri. Saya ada high bp, yang mana pesakit high bp biasa akan dikaitkan dengan kencing ada protein, dan akan effect kidney, so doktor kata gandingan dua benda ni will be worst for me, buat masa ni mungkin masih ok, tapi setahun lagi, dua tahun lagi?? (hahah doktor wa pun tak dapat buat selama itu lah laling) then satu lagi, masalah saya ialah low potasium, walaupun pil potasium disupply, tetapi doktor kata saya kena makan sumber asli potasium yang boleh didapati dari buah-buahan, terutamanya pisang. pisang adalah dosa besar dalam atkins kerana tinggi karbohidrat. *kawan saya roy, pembaca blog ni, (bkn kak roy wisma tu..ehehe sori kak roy akak terlibat dalam ini pilem pulak, ehehe ada dua roy baca blog ni) kak roy kawan buat atkins dengan saya, dah check up, so far kolestrol ok, tp kencing ada uric acid tinggi. ahaha kak roy pun buat low calorie cam saya dah.

hahaahah, dan dalam atkins, kena byk sgt minum air, ini pun tak bagus, kerana air kenc*ng yang banyak keluar, akan nyahkan potasium dari badan. (erkk potasium ni penting untuk saraf, kalau terlalu kurang, jadi dapat penyakit saraf, Na'uzubillah, tak mau saya, kawan saya yang meninggal baru ni ialah akibat penyakit saraf) so hasil 'bertekak' dengan doktor dan dietician, sampai doktor cakap, saya patient pertama dia berhujah pasal diet dengan sungguh2 ahahaha. so saya decide, buat masa ni, saya selesa dengan low calorie diet. Apa pun saya sokong siapa nak buat atkins untuk tempoh 1-4 minggu, kerana memang anda akan dapat turunkan berat, at least 3-4kg confirm punya kalau buat betul2.

Pastikan tubuh anda cukup sihat nak buat atkins. kalau tak buat je low calorie diet. berat dapat turun, tapi lambat sikit. Cam saya, sepanjang minggu ni turun 1kg je. Menjadikan total saya berjaya turunkan ialah sekitar 11-12kg camtu dalam tempoh 2 bulan ni. (aku confuse sikit, timbang digital, mesti berat lebih dari penimbang jarum biasa tu, katakan penimbang jarum tu tunjuk 67kg, (contoh ni, bukan berat saya la) tapi penimbang digital bacaanya mugkin 65kg, confuse makcik..) sebab kalau ikutkan penimbang jarum tu dah lebih 12kg la acik turun berat.

Ok..ok... jumpa lagi di lain siaran...

17 Komen:

Siti Noor Aminah on 12:23 PM said...

alamak, out krunch tu ada je dalam beg ni haa 2 pek.. hihih.. spare je kalo2 lapo.. ekekeke...

Anonymous said...

berkobar2 cik pinat berdiet eh!!

saya pun nak geng dengan cik pinat! kita eksesais sama2 dari jauh yer.. :)

dah 3 minggu amalkan senaman 30 minit kat rumah pagi2 ataupun petang..so far badan yg gebus dah ada ringan sikit :)

Kak Rose on 12:31 PM said...

Pnut, tq for sharing the info...tahniah dah turun +-12 kg. banyak tu... kak rose dah stop n maintain jer sekarang ni at 61kg... cuma pg2 g jalan 10k steps.. ringan sikit rasa badan!

eh... biskut sesame tu sedap la, makan masa atkin ari tu, frm ur recommendation jugak. tq sekali lg

:|: TinTa Kibod :|: on 1:41 PM said...

kak! thanks!
rasa nk pelok2 akak jek bla dpt info nih..

biskut jacob mmg kegemaran sy skng..wlopon awl dlu mkn cam takde ati..tp kepala ckp jgn pk..ngap2 jek..awl dlu celup gk ngn air pape je...lama2 ok sudaaa...siap leh ratah lg..gile tak!

smpikan ank pn sy hulur jacob..huhuhhh...

Pnut on 1:49 PM said...

GC-ibu hamil digalakkan makan, dan ada lesen untuk gemuk, jgn risau..ehehehe

MDT-ya kita sesama exercise jarak jauh, ehehehe tahniahhhhhh dpt kurangkan gebuss

Kak Rose-biskut sesame tu mmg sedap, saya mkn camtu jek..

TK-biskut jacob yg tawar-tawar pon sedap juga.. rangup2 gitu

ieda on 3:03 PM said...

siang2 saya jaga makan tapi bila malam tibai nasik gak..hehe...tak tahan tgk depa2 dlm rumah ni makan.

ieda on 3:05 PM said...

lupa...bab satay tu...bila balik nanti saya tunjukkan kedai tu.

Nour El AiN on 4:35 PM said...

nasib baik la tak jamah pisang pg tadi.. kat opis lepas bc yassin n tazkirah ada makan2. ada begedil ada pisang ada bermcm jenis mee. sib bait x amik pisang high calori rpnya ish ish.. ptt la hati dok b'kata2 jgnla amik tkt high carbo hahhaha

rohayaroy on 10:04 PM said...

pnuutttt... waahhh TQ le nama akak disebut2 dlm ini pilemmm hehehe.. TQ juga kat awk.. blog awk memang bestt banyak btol info pasal diet atkins dan diet low kalori ni... rajin btol awk menggali... syioookkk akak.. sukaaa sngt.. lagi menaikkan semangat akak ngan diet ni.. best! best!.. Alhamdulillah ngan diet atkins ni akak berjaya turun kan berat.. semangat pon makin kuat lak.. tak macam before ni.. mungkin gak kata2 semangat dari awk dan rakan2 lain.. TQ sngat2.. :)

attyfir on 10:04 AM said...

salam kak..bagus info kakpnut..nanti saya nak beli rapi bulan nie.

saya pun dah tak buat atkin ..tp campur2 lah , skrg buat diet kira kalori.

1na on 9:54 AM said...

Salam kak,

cuba akak pi website nie :

http://www.sparkpeople.com
http://www.dailyspark.com

banyak info dah free... saya suka exercise yg diberi. Cari Coach Nicole. Sy ada buku The Spark, dan 2 DVD dia.. Best

mula2 10 minit, pastu boleh up lagi...

Stretching dia memang sedap.

Cuba la...

roserose*MrsYusof* on 11:43 PM said...

Sesame biskut tu pun akak suka gak.

kena exercise..baru efektik diet kita kan..tp kak tak exercise2 langsung pun..

syeela said...

ahaha. suke baca ayat "kawan tengok wayang, kawan gossip, kawan borak-borak, " :P

Unknown on 1:01 PM said...

cik pinat... cmne dengan kalori biskut jacob original?tinggi x carbo dia

Unknown on 8:38 AM said...

MCM mana dgn biskut oat choco original?

Unknown on 1:37 PM said...

TQ share..ssngt dhrgai ya❤️

Unknown on 2:15 PM said...

Ok so boleh x diet dengn oat sbenarnya

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino