Thursday, March 31, 2011

Diet lagi dan lagi...


Ok citer pasai diet lagik.. Ok diet low kalori ek, saya sudah melepasi tempoh atkins iaitu lebih 3 minggu.

Gila pompuan gemuk ni, citer pasai diet tp dia sendiri pon gemuk..
Eh share info la.. kata librarian kan?? sharing is caring ma..
at least, kita dah berjaya diet dan turun lebih 10kg dalam masa 6 minggu lebih. ko ada??? ahahaha ayat keji lagi riak melampau.

Saya dihujani bertanya bertubi kiri kanan depan belakang, cewwaahh korang... bab-bab nak kurus kemain laju bertanya. First kaji dulu keperluan kalori badan kita, dan berapa ribu kalori kita membaham sebelum ini, sehingga tembun macam gajah (saya le tu, tak kata orang lain aaiiih kata diri sendiri) ok, kalau ikut tahap kerakusan dan kegelojohan tabiaat pemakanan saya macam raksasa gorgon, tulis dlm point senang faham kot.

*sebelum berdiet saya adalah memakan sehingga 2000-4000 kalori sehari, makan tanpa rasa berdosa, walaupun sebenarnya tahap kena tobat nasuha dah tu.

*Sooo saya baca e-book Kevin Zahri Lose 5kg in 5 weeks. dalam buku kata kena kurangkan sampai 1,100 kalori kalau nak hilangkan 1kg/week (terima kasih pada Intan, my blog reader yang comei yang share ngan saya e-book ni)

* So in my case, daripada memakan lebih kurang 2,500 kalori sehari, saya kena kurangkan at least, 1,700 kalori sahaja sehari, dan  nyahkah at least 300-500 kalori per day dengan exercise.
*So apa boleh makan 1,700 kalori tu boleh makan apa?? sooo study ye anak-anak.. apa makanan kalori rendah, apa makanan kalori tinggi. Kevin Zahri kata, kena exercise untuk turunkan lebih dari itu.

*So gua buat, turunkan tabiat makanan sehingga 1,500-1,7000 kalori/day then briskwalk petang-petang untuk nyahkan about 300 kalori.

*Saya kekadang ambik kurang dari 1,500 kalori, kalau tolak dengan exercise saya nyahkan pulak 300 kalori dari 1,500 kalori tu. (jangan makan kurang dari 1,300 kalori, dietician kata kurang sehat nanti, tak balance diet)

Nampak cemana diet kita akan berkesan kalau kita buat bebetul? kita kurang makan, tetapi adakah kita kurangkan kalori intake kita?

Ok balik pada yang bertanya pada saya. Ada tu malas baca, terus tanya apa menu saya dari pagi sampai malam. Heeppp pemalas... baca la.. bagi faham baru tak buat silap.. Ada tu cakap dah diet, tak makan nasi, tapi still tak turun berat. Whatt?? how come??? Ok sessi soal siasat pun bermula.... saya suruh dia cer citer apa menu dari pagi sampai malam. huii byk dosa-dosa dibuat dalam erti kata diet dia. ishkkkk.. cemana nak turun berat neh???

Contoh pagi makan roti putih ok meh kita tengok kalori roti putih ek..  tengok list kat bawah ni

1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori
 
Nampak saya kaler merah tu? roti putih 2 keping 156 kalori, ada orang membaham 4 keping roti, cer kira 4 keping berapa kalori tu? ahahah baik makan nasi je la kalo camtu. salah bebeh.. kalo nak makan, makanlah roti wholemeal atau gardenia breaktru, sebaiknya gardenia breaktru, less kalori, less karbohidrat. lebih kenyang. kalori dan carb dalam gardenia breaktru ada saya post dalam entry atkins itu hari, korek kat tepi kanan ni.

Pastu tengahari saya tanya awek tu, makan apa, katanya makan mee, makan meehon?? erkkk cube tengok berapa kalori mee dan mee hoon tu? adakah berbaloi makan mee dan mee hoon? tak ke makan nasi lagi berbaloi? uhuks... kalau satu setengah cawan nasi 260 kalori, korang boleh makan setengah cawan nasi, dengan lauk ikan dan sayur, baru dalam 300 kalori gitu, bandingkan kalori bihun dan mee tadi???  kalau nak bihun jugak, jgn sampai sepinggan, makan separuh, eheheh tp mahukah mamak tu goreng kat kita separuh? nehi kan?? maka baik makan capati. Makan dua keping capati atau sekeping roti nan lebih berbaloi dari makan mee goreng bebeh. Tapi kalau saya la.. lagi berbaloi makan 2-3 sudu nasi, sayur yang banyak dan seekor ikan atau seketul ayam. 300 lebih kalori, tp kenyangkan berbaloi ye dak??? daripada kita bazirkan makan 2 kepign capati kalorinya 300 lebih, tp kenyangnya tak sampai perut?? ehehe baru kenyang takat tengkok.

Buah-buahan pun ada kalorinya tau... mangga tinggi kalori 100++ bagi sebijii mangga, buah paling rendah kalori tembikai (my peberet) dalam 20 kalori, ada jumpa info kata 50 kalori, tapi masih rendah, kalau makan 3-4 potong pun orait lagik.

Lagi satu diet ni jangan la berlapar, bila lapar korang moody, tak gitu cik Dilla? eehheheeh makanlah... pagi-pagi makanlah sekeping gardenia breaktru, pagi tu awal pagi, pukul 7-8 pagi tu, dan secawan ged guara coffe, atau milo (2 sudu + sedikit susu pekat, atau seketui gula equal) kalori make sure jgn melebih 80kalori. ok la buat alas perut kan.. Kang pukul 10-11 lapar, spare epal ke... biskut kering ka... biskut kering cicah teh o letak seketoi gula equal (low kalori, ada jual kat farmasi) makan 3 keping biskut tawar, baru dalam 100-150 kalori, kalau lapaq lagik, lajak la sampai 4-5 keping. Sat gi tghari makanlah nasi kalau mahu, tp sikit je la, byk amek sayur dan ikan atau ayam.

kita tengok contoh dalam e-book Kevin buat, bagi seorang lelaki yang makan kebiasaannya


Dan inilah yang dia kena cut off untuk target turunkan 1kg dalam satu minggu.

Untuk saya, lebih laju saya dapat turunkan sebab saya cut off sampai 1,300 kalori, dan saya pulak mungkin gemuk terlampau, so yang banyak ialah air dalam badan, so first phase yang turun 10kg tu ialah berat air dalam badan tu. Gamaknya la... baca orang kata lagu tu, dari segi teori tatau le betoi ka dak.. So my next phase, other 10kg tu mungkin agak susah sebab nak pecahkan lelemak dan kurangkan isi-isi...eheh ada kah isi... hiks..

Baca ni, jangan bagi alasan tak der masa exercise.. tengok ni.. yang dah kawen boleh buat hat no.5 kerap-kerap.. ahahha.. yang pompuan hat no.9 tu cool eh...


Nak tau lagi more pasai exercise tu... check website saya bagi semalam.. ada kat bawah.. atau kat tepi kanan tu dah tempek...ishhhkk maleh, nak kasi lagik SINI

nanti citer lagik... gambar terbaru dua belum la... takat turun 10kg, bagi penggemuk cam saya, takder maknanya.. tak luak mana pon. tunggu saya boleh pakai satu baju jubah maxi yang saya yang dulu sendat giler nanti haku posing kat korang...ahahahaha

7 Komen:

Anonymous said...

acik pnut, syabas! entri ni buat ai meluap2 nak turunkan berat..

dah lame tak timbang ni..huhu!

Zareda Norman on 4:23 PM said...

Syabas. Zar pun skrg diet low kalori dn burn at least300 kalori sehari

Unknown on 10:50 AM said...

best nyer. ni dr buku tu ker?

HiddyAsri on 10:55 AM said...

U x nk share ke buku tu dgn I?

Anonymous said...

boleh tak share ebook tu skali ? :(
-insan pokai-

fazlina fadzil on 11:29 PM said...

Salam, thank you bnyk2 sebab sharing.. saya pun baru nk amalkn pemakanan sihat. for health concern, baru2 ni saya attend program dgn kevin, dia nasihatkan utk xambil equal.. walaupun low calory n low sugar tapi ia artificial.. apabila masuk ke dlm badan..badan xkenal sbb ia xnatural dan menyebabkan buah pinggang kena bekerja lebih keras utk memproses benda tersebut. Menyebabkan life span buah pinggang juga menjadi pendek. Apapun boleh rujuk pada yg pakar hal ni.. cheers!

Lilyjulia on 12:27 PM said...

Sya naik dr 53kg sehingga 69kg skrg dgn Tggi 163cm.. yarobbiiii... skrg stress sis

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino