Monday, January 24, 2011

Adik dan Abang..


Blog emak-emak kan?? musti nak cerita anak-anak jugekkk. Eh pagi tadi dengar hot fm, depa citer pasal berita dalam berita minggu semalam, blogger yang kayo-kayo jana income dari blogging. Ada pendengar hantar sms, dok mention blog-blog depa suka baca, dan ada antara blog-blog depa sebut, hok saya selalu dok melangut juga. Tapi yang dalam paper tu apesal ada review pasal blog awek Khairul Fahmi Che Mat tu?? ohh plisss... erkk ok tamat cerita itu.

Citer adik dan abang.
Hai.. Ni Makcik Alesya... sebok nak pakai tudung mama, amekkk mama pakaikan, eheheh dah rupa makcik-makcik nak pi pasar malam pun ada.
Makcik tensen, barang basah mahei beno sekarang ni..

Suatu hari, saya tengah berurusan di bilik air.. dimalam hari nak tido.. keluar je bilik air nengok aksi si abang pakai adik stokin, baju sejuk.. wahhh very the ke'abang'an. Bagus abang. sayang adik ek.. elok lak tu, budak kecik ni behave dok diam je abang dia pakai baju sejuk, dan stokin, si abang dapat green light, sepanjang opahnya dan bibik yang menyesak jiwa kami tu ada kat rumah, dia tido kat bilik kami, (ala-ala kempen berjimat cermat juga) , tido satu bilik, satu lampu dan satu aircond bukak.

Dan siap setel, depa tido sama-sama.. tapi kejap je.. sosak acik bila berdua, asyik main, gelak-gelak.. gerammmm.. last-last adik angkut naik atas katil, baru aman sikit, tu pun mulut jerit.. nak abang.. nak abang..


Ini di hari yang lain..depa main "khemah-khemah" guna selimut. buat bumbung khemah dan lepak-lepak kat bawah tu. hahaha babah pun tak malu join sekalik, ciss tup-tup mama masuk tengok, dengan babah dok lena dalam tu.. ini betul-betul punya lena ok.. bukan cooobaaannn.. ishkkk..

Adik 
Saya tak serius mengajar si adik ni serius, flash card ke apa ke.. ishkk emak yang teruk. Tak tau apsal, maybe saya nak dia sokmo jadi baby.. dan tak mau dia cepat besar.. erkk boleh ke? salah kan? tapi itulah saya rasa, malah potty train or toilet train pun tak, ahaha sama macam Mama Ian rasa, selagi dia pakai pakai diapers, rasa macam dia baby lagi. Ermm saya tak nak momment Adik menjadi baby cepat berlalu, saya nak dia jadi baby lagi. Ishkkk sangat salah. Ok, cuba untuk berubah.

Walaupun tak secara serius saya mengajar apa-apa kat dia, tetapi counting one, two, three - ten dan satu dua tiga sampai  sepuluh dia tau, A,B, C pun boleh la sikit-sikit, masih berterabur, dan perlukan bantuan kita juga untuk dia abehkan. NI ajar sambil-sambil main-main jek.

Entah saya tak tau kenapa saya tak mau sangat push budak kecik cam si adik ni cepat pandai, cepat baca, saya mau semua tu berlaku bila masanya, biar dia enjoy masa kecik dia ni, tak mau la beban-beban dia suruh kenal nombor, kenal huruf.. tipikal emak tradisional. Najmi dulu pun sama, dia masuk taska/tadika awal masa usia 3-4 tahun, biasa-biasa je, kemudian 5 tahun masuk CIC, dan sebelum dia sambut birthday dia yang ke lima, dia dah boleh membaca. Dan kredit tu kena bagi kat cikgu kat CIC, depa yang mengajar sebaiknya, sebab depa guna kaedah phonic, yang mana saya tak berapa tau kaedah tu, walau ada 'parent note' disertakan. tapi acik tak reti la.

Namun saya kagumi ibu-ibu yang rajin meransang anak-anak depa.. rajin dan tekun depa ni. Saya ni dok pikiaq, kalau awal sangat dia membaca, esok masuk tadika umur 4-5 tahun tetap dia belajar sama cam orang lain, kang dia boring, pastu kalau umur 6 tahun dah bijak bistari sangat pon, bukan terus boleh skip masuk darjah 1, masuk darjah satu, advance pun, kena tunggu masuk darjah 2, entah, sistem pendidikan kita belum ada tercipta begitu. Eh apa jadi pada adik Adi Putra kita? tetiba lak teringat dia.

Ok sebelum merepek lebih berpanjangan baik kita berundur dulu.. tata...

12 Komen:

nuni on 2:46 PM said...

yey akak sama seperti kiter la..1 pendapat le.anak saya dah 4 tahun baru nak potty training..dah tu takde la ajar beria2 sgt membaca tapi dok cuak juga baca blog ibu2 lain anak diaorang 4 thn dah pandai baca kak..huhuhu

nuni on 2:46 PM said...

yey akak sama seperti kiter la..1 pendapat le.anak saya dah 4 tahun baru nak potty training..dah tu takde la ajar beria2 sgt membaca tapi dok cuak juga baca blog ibu2 lain anak diaorang 4 thn dah pandai baca kak..huhuhu

Zareda Norman on 2:53 PM said...

Pinut

Adiputra sekarang dan CEO koo... bayaran untuk dia bagi ceramah
RM6k sejam..

sejuk perut mak dia mengandungkan adiputra

Kak Lia on 3:51 PM said...

anak dy lagi slow...tk fokus langsung...tu sbb saya redha dn pasrah..biarlah dia...ikut ukuran masa dia sendiri...lagi dipaksa..dia tertekan..saya meroyan... :(

Anonymous said...

oh ahkak pnut.
i pun ada the same thinking.hehehe..i'm not alone ropanya..kalau dah kecik ajar semua nanti pegi skolah diorang boring.apa lagi yg diorang nak blajar..i lap u ahkak...

nieza

ieda on 7:03 PM said...

tu diaaa..baru la nampak gambaq adik sengih baik punya...comey la...

kalau sistem sekolah kita boleh jump tak ikut umur bolehla push anak masa kecik2..dgn sistem la ni biaqla depa main puas2...nanti time sekolah punyalah banyak keja sekolah nak kena buat.nak main pun tak dan.sian kat depa.

ieda on 7:04 PM said...

satu g..najmi tu tak usik ka adik dia?kalau aiman dok main mcm tu dgn nabila sat ja dengaq la si kecik tu melalak.

Anonymous said...

biar la depo main dulu, berkreatip2 mcm depo buat khemah ngan selimut tu...

Anonymous said...

oh lagi satu lupa nak habaq ahkak pnut.anak2 saya pun main khemah buat daripada selimut. tapi ini kes mama depa yg dok melayan. sebab mama depa kata time kecik2 dia slalu main gitu..

nieza

Pnut on 9:23 AM said...

Nuni-eheheh kalau nengok emak budak baya anak kita rajin dan gigih, kita naik takut..eheheh taper, itu effort depa, setiap parent ada cara depa sendiri

Zar-weeyyyuuu sejam RM6K, kalah gaji PM kalau sebulan cenggitu..

Mama-jangan paksa tu, halakan minat dan arah tuju ke arah kemahiran, Insya-Allah..

Nieza-i lap u two, three, four, five, six, beben.. ehehe

Ieda-sama juga, suka mengusik, biasalah budak lelaki, buli adik perempuan dia..eheheh

Fa10-betul main-main je dulu, eheheh saya masih tradisional, anggap dia kena belajar bila tiba masanya.

Nieza-eheheh idea buat khemah ni pon mama depa punya, mama pun lepak gak dalam tu, tapi kejap je, dapur memanggil..

Nurul on 12:44 PM said...

Saya pun tak memaksa anak2 saya. Bila main dengan dia, kita masukkan sikit2 benda2 utk dia belajar. Tapi ada jugak org yg sungguh cuak bila anak dia umur 2 tahun tapi masih takleh nak hafal ABC. Adik saya citer lg best, kawan dia antar anak yg umur 3 tahun gi tuisyen. Ternganga dengar n kesian gak kat bdk tuh. Kecik2 dah dipaksa belajar macam budak dah bersekolah..huhu

aliaaroslan on 8:11 AM said...

comelnya kak. bekerjasama betul.

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino