Tuesday, November 02, 2010

Kena tenyeh seterika panas sebab tak bangun subuh


Baca tak kisah seorang guru yang anak murid dia dengan seterika panas pasal tak terjaga solat subuh? Sedih sebenarnya, niat cikgu tu baik, tapi seterika bukanlah satu medium alat hukuman yang baik.

Respon TPM




Anak-anak kalau dah masuk bab solat kenalah bertegas itu tugas ibu bapa kena didik dari awal, tapi tak perlulah guna kekerasan begitu. tak sesuai la.. Pernah seorang kakak ni berpesan kat saya, Islam itu Indah, dan Islam itu mudah. jangan kita didik anak-anak kita Islam itu membebankan. Salah.

Kalau ikut laporan, satu dorm tu cuma 3 orang je terjaga, lain semua tertidur, dan 9 orang yang kena tenyeh ngan seterika. Orang lain saya tak tau, tapi saya tidak setuju langsung pendekatan cikgu ni. Kalau ya pun murid tu terlalu degil, nakal ya amat, perlu ke guna seterika panas untuk mendidik? Kalau saya jadi emak budak yang kena ni pun saya marah. Pukullah untuk tujuan mendidik, rotan lah sekiranya perlu, tapi kenapa nak tenyeh dengan seterika panas tu? Kalau bukan Islam baca benda-benda macam ni sure persepsi, Islam itu ganas (walaupun pembunuh arwah Dato Sosila tu ganas gak, dan dia bukan Islam, tapi kita boleh terima sebab dia bukan Islam)

Entah tak tau nak kata apa, sebab sensitif, ada yang menyokong tindakan guru ini, mungkin ada hujah mereka kenapa bersetuju, kita tak boleh pertikaikan pendapat dan pandangan orang, hak mereka. Cuma ingatan dalam diri kita sendiri, kena kita persiapan ilmu agama secukupnya buat anak-anak kita, supaya jangan le benda-benda ni berlaku dalam kehidupan kita. Semalam baru cakap, nak bentuk akhlak anak ni bukan senang, elok sekarang, belum tentu 10 tahun akan datang dia elok bagaimana hari ini. Saya sentiasa takutkan benda-benda macam tu.

Pakcik gebu memang garang dan very the bapak tiri, sesuailah dengan makcik gendut ala mak tiri juga. No kompromi dalam mengaji/solat, tetapi.. saya selalu pesankan kat dia, selalu kena ingat, biar anak seronok buat ibadat, dan tak anggap Islam itu beban. Slowly kita ajar, cam contoh kalau kita travel, dia boleh solat Jamak, Qasar, dan dia tau, oo ada benda yang boleh dipermudahkan dalam Islam ni. Kalau sakit, boleh solat duduk, malah baring. Puasa, kalau sakit, tak berdaya, boleh berbuka, tetapi kena digantikan. Ermmm tapi benda ni mengambil masa untuk menjadi sebati dengan diri dia. Pelan-pelan kayuh orang kata.

Tatau nak komen apa lagi.. ape kata korang je komen mengomen.. je la..







p/s dah buang chat box kat tepi ni, byk spam iklan tah hapa, dan saya tak suka layan orang cari pasal, not me la, nyampah betul.

8 Komen:

Kak Lia on 1:06 PM said...

.ni spesis suka suki nk tenyeh ni...tk mungkin la murid2 tu dh dikejut tk bangun2....tk kan dewang tu rela ditenyeh cam tu....

dulu mase kecit2...liat gak nk bangun suboh...smpi pak imam blik mesjid..anak dara dia ni tk bangun2...siap.....1 gayung ayaq curah atas kelambu..mandiiiii...hehhee

Azwani Shaari on 1:12 PM said...

iskkk, over cikgu tu.. dia ada masalah mental kot, kalo manusia normal jgn kata seterika org, seterika haiwan pun x tergamak..

p/s: saya ujung thn ni kalo x dpt pindah balik kl, tringin gak nak seterika budak, biar mak ayah dia mengamuk cari saya ngn parang, nnti boleh apply tukar dgn alasan ancaman keselamatan..hahaha

Unknown on 2:57 PM said...

Dlm islam nak pukul pon ada tempat2 yg boleh dipukul dan jgn sampai meninggalkan kesan.
Ini kalu nak menghukum sampe kena seterika adeh! something wrong ngan cikgu tu.

ieda on 3:46 PM said...

setakat rotan kaki cukuplah...nak tenyeh dgn seterika watpa..kalau anak dia yg kena cemana???
saya masa kat asrama dulu tak pernah sekali pun cikgu kejut solat subuh.kakak senoir yg kejutkan.tp takdak marah2 pun.
cikgu2 cuma bg nasihat masa kelas & kuliah agama ataupun masa sembang2...mmm..best sesangat cikgu2 saya dulu..rindu kat depa.

Siti Noor Aminah on 3:48 PM said...

cuba kita pi tenyeh tengok anak cikgu tu, tengok apa dia nak buat.

kalo dah budak2 tu tak bangun, koman2 pi la tuang ayaq setimba ataih muka depa. ye dok?

Pnut on 4:18 PM said...

Lia-part curah ayaq tu memang ramai kena camtu.. eheheh terkejut sungguh bila kena jirus..eheheh

Wani-wahhh ada plan tu..eheheh taper rezeki baby nanti dpt la tukar tu..Insya-Allah..

JS-betul tu, memang rotan tak mencukupi, tak perlu dgn seterika panas..mental la cikgu ni

Ieda-saya pun pikiaq, kalau cikgu ni, anak dia kena lagu tu, dia marah ke tak?

Melah-betoi, jirus ayaq setimba baru depa tau, pasut suruh depa jemuq tilam depa, atau tidoq dengan tilam basah

lovelygift....everything u need are here on 4:54 PM said...

Kak pnut niat cikgu ni baik, tapi approach tak betul. Macam kita nak jual barang gak, kalau approach tak betul,paksa- paksa org, org nak beli pun tak jadi. So, dlm hidup ni nak buat apa pun kita kena ada diplomasi. Islam sendiri mengajar kita supaya mengajak manusia ke jalan kebenaran dengan cara yang terbaik dan penuh hikmah.

Unknown on 7:23 PM said...

tak kan lah sebelum tu dia tak kejut ketuk pintu ker jerit ke apa? Msh dulu duk gak asrama. Tak der nya kitorang tak bangun tido secara berjemaah. Malu sehhh kalau kawan-kawan bangun kita tak bangun. Tak payah rotan, warden ketuk pintu jer dah bangun tau...

Sila seterika cikgu itu...

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino