Friday, November 19, 2010

dah cuti sekolah yeayyyy!!!


Ini hari, hari Jumaat... esok hari, hari sabtu, sekerat hari, hari Ahad, public holiday... i love sunday... i wish everday is a sunday... hiks..

Dah cuti sekolah, aduhaiii legaaanyaaa emak-emak cam saya ni yang menjadi supir dipagi hari, tengahari ambil anak, hantar balik rumah, pastu berkejar balik ke opis.. rutin beb..rutin.. setiap hari.. so bila cuti sekolah indahnya... boleh rehat-rehat... rileks-rileks masa lunch time tu.. lena barang seround.

Cuti sekolah juga, emak bapak selalu dok plan-plan nak bawak anak-anak bercuti sana sini, bertuah budak sekarang. Erkkk biasanya emak-emak le sebok..pak-pak kalau cam pakcik gebu tu, entah.. tak der apa pun, selalunya saya la tukang merancang, dari cari tempat nak pegi jalan, book hotel, survey jalan maklumlah tak dak gps pastu survey dah sampai situ, mana tempat best nak jenjalan..

Kami merancang balik kampung je, dah alang-alang balik kampung, dan sepupu kawen kat Penaga, Butterworth, so kami nak berjalan ke Penang je la.. pegi toy muzium, pekena nasi kandaq line clear, pi tanjung bungah ke. lepak pekena pasemboq kat padang kota.. malam pi pesta penang. lama tak pi pesta penang, tak ingat bila last pi.. rasanya sebelum Najmi lahir pun pi pesta penang.

See saya yang sebok merancang. Takper, bab kena keluar duit biar pak depa ni pikiaq noooo, saya bayo part-part hat murah dah le.. cam parking, tol feri/jambatan, beli jajan.. hiks... ingat konsep..kedekut..hahaha

ermmm saya dulu cuti kaaa tak cuti kaaa... duduk sungai layaq tu je la.. paling hebat balik Penaga, kampung mak, setengah jam sampai dari sungai petani. Tak merasalah nak berjalan keluar dari dua tempat ni, aterr abah kereta pun tak dak. nak berjalan ke mana?? tu pun pi Penaga, kalau Pak Ngah saya mai rumah emak, saya pun ikut balik, pastu nak balik semula ke sungai layaq, saya tumpang kereta tokei cina kedai hardware tepi rumah arwah tok. Hok Heng nama dia, Hok Heng ni duk sungai petani. so saya ditumpangkan dengan cina ni. IShkk pikiaq balik percaya depa kat cina ni nooo... la ni saya jadi emak.. tobatlah saya nak bagi anak dara saya tumpang-tumpang kereta orang camtu, dengan sedara mara pun saya berat nak lepaskan.

Balik Penaga, taikooo beb.. cucu sulung katakan. Main tan hengat la.. badan bau hangit la.. berpeluh ketiak, terbakaq.. dok main kat bendang.. kalau time bendang kering, main wau... kalau padi tengah hijau/kuning, dok main tepi bendang saja, bawah pokok pelam, ataih pangkin main ramai-ramai kat situ. Kalau musim kerat padi.. apa lagiii aktiviti biasa, seluk ikan timeee!!! Penat main, pi kedai laksa mak ngah, beli laksa 5 kupang, ais kepal 3 kupang. Ais ni disagat.. tak tau la.. budak la tak pernah nampak dah sagat ais ni.. bukan ada apa pun, ais yang disagat (cam parut la) pastu letak air gula (sirap) pastu tabur kacang tanah tumbuk..sedapnya..tahap leh eksen dengan semua makhluk masa tu, termasuk lembu yang makan rumput, dan hirup air lecah (becak) je.. apeee barang.. gue ada ais sagat beb.. ape barang minum air kotor... hah camtu le lebih kurang tahapa eksen sebab ada ais sagat tu..

Biasa beli laksa mak ngah ni sambil main kayuh basikal keliling kampung, laksa tu makan pakai jari ja.. boh dalam plastik..pastu kuah dia, sedut dengan straw.. indah betul masa tu, dan masa tu, laksa mak ngah kita paling femes la kat kampung tok masa tu.

Tu la memori-memori cuti sekolah yang ada. Masuk je sekolah mula cikgu BM suruh buat karangan mengenai pengalaman cuti sekolah. Cam takdak modal lain.. asal lepas cuti kompem kena buat karangan tu.. tapi masa tu budak bebbb tak main le nak buat karangan balik kampung seluk ikan, naik 'gerek' (basikal) keliling kampung, dan terjun ban (tali air) tak glemer noks.. malu nak story.. dulu la.. la ni bila ingat manis rupanya kenangan itu, ada duit sejuta pun belum tentu dapat kembali semula saat itu.

So karangan hantaq kat cikgu, kompemlah aku kelentong.. mesti story, cuti sekolah saya pergi 'tanjung' (penang) sebab itulah tempat paling jauh pernah pegi. Pegi dengan sapa tak ingat dah.. pegi naik bukit bendera, mandi-mandi tak tanjung bungah dan lepak pantai batu feringghi. Jadi tiap tahun, tu le cerita aku dok propah.. hahaha padahal sekali je pi, tapi cerita dalam karangan tu macam tiap tahun pi.. ahahh ater, darjah 4 cikgu BM orang lain, darjah 5 cikgu lain, darjah 6 cikgu lain pulak.

hahahah indah kenangan lalu.

3 Komen:

Kak Lia on 11:44 AM said...

huu...pening palo nih...mano nk simpan itu Hero tamil??...

Anak2 buah sume mak pak dia angkut balik genting...MIL tk de cucu2 kt umah utk dibela dia pi kebun ngn abg bilal....huu....pening acik..peninggg

ieda on 12:29 PM said...

la ni musim hujan kat sini...tiap2 petang hujan.harap2 masa pnut balik tu cuaca elok..boleh la jalan2..

kalau ujan gak jalan2 dalam umah jelah...
kami nak p hatyai time tu.memula ingat ada 5,6 family ja.tetiba sampai hari ni ada 19 family.jadi konvoi plk dah....jom la..

piasara on 7:57 AM said...

salam..best nya dengaq citer pasai kampung..nnti bln duabelaih nk balik,ronda2 penang ,mkn pasemboq..lepak dg kota.mlm pi pesta..tp la ni pesta tak beghapa best dah..tak tau pasai pa..

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino