Monday, November 15, 2010

Tayang Menayang Amalan Kita..


Saja nak dera orang-orang kampung hat duduk luaq negeri... saper soh dok luar nagera.. dengki

Tak dak modai update blog.. tayang gambaq sudehhhh, sessi malas melanda.. mood raya haji beb.. walaupun tak balik kampung, raya tetap raya, semalam dah beli daun palas, beras pulut, kacang, barang2 nak masak rendang, kuah kacacang, nasi impit.. soooo sapa tak balik raya, tapi nak makan ketupat palas, nasi impit kuah kacang jemput mai rumah noooooo...

Oleh kerana saya pemalas, maka saya tunjuk gambar menu menambah kolestrol ditubuh pada hari sabtu nan silam.

Masak lemak jantung pisang + ikan masin


KERABU CACA MARBA HENTAM IKUT SUKA kerabu ni memang sempoi



KUNG POA CHICKEN always favourite dalam rumah kami, dari budak-budak, pak budak, sampai bibik suka bebenooo buat pun sonang, dan mudah... ikut resepi lama tu saya gunakan capsicum kan? tapi saya tukar guna kacang peas dalam tin tu, maleh boh capsicum depa ni tak berapa gemor.



Ulam-ulam dan sambal belacan


Ayaq asammmmmm... ni la best ponnnn...



Tadaaaa makan dengan ikan keli bakaq.. bakar sendiri wei.. percik tu senang je buatnya...
*Cili kering, (agaklah dalam 10-15 tangkai, ikut hang pa la pedas cemana, lengkus besaq ibu jari erkk ibu jari kaki, kalau ibu jari tangan kecik lak, pastu bawang putih + bawang besar (lebey bawang best, sedap, manis-manis) pastu blend semua bahan, kemudian masak dengan 1 cawan santan pekat, tambah air sikit dalam suku cawan, then masak sampai agak kekeringan, boh garam, gula, dan tomato sos (rasa secukup rasa, oklah) pastu bako ikan sambil percik-percik ala-ala renjis..renjis dipilihhh



Acik nak ikan kembung juga.. tak berapa gemor ikan keli. boleh la makan, tapi tak berapa.. tak macam dua hero saya, depa dengan ikan keli.. hishhhhh suka sungguh, stok ikan keli kompem kena ada, kalau takder, macam derhaka je rasanya.



Dannnn lastt puding atau dadih (beli ready made tu, balik masak ngan susu, air, boh gula sikit je, sikit je gula, dan gula paket dia bagi pun kami guna separuh je, maleh manis-manis.. boh dalam bekas taufu faa, then telangkupkan.. nampak hebat sikit ye dak..



Ok byeeee.. dah nak cuti sekolah..syioknya..tak payah jadi supir setiap pagi dan tengahari.. yeayy leh tidoqqq masa lunch...

P/s Update sikit, bertalu pulak emak-emak budak ni tanya saya, cemana basuh ikan keli dengan betoi, sebab hanyir kan?? erkk cara saya, mula basuh bersih, buang darah dan lendir tu.. kemudian, saya rendam dengan asam keping..rendam kejap dalam beberapa minit, kemudian basuh lagi, buang lendir, bilas, then rendam dan basuh-basuh ikan dengan limau nipis lak, perah dan biar ikan tu ber sauna dengan limau nipis beb, Insya-ALlah menawan ikan keli tu

8 Komen:

1na on 1:39 PM said...

kak pnut,

saya spesis tak balik raya haji taun nie...

emmmm pukul berapa boleh menjengah? hehehehehehehe

*lawak je*

aNiS tHe BumbleBee on 2:47 PM said...

tak baik ooo kak...buat lagu nii....huwaaaaaaaa!! lapaaaaqq!!!!! lapaq!!!!!!

sampai tang gambaq ikan keli tu..dah berguling2 dah kami ni lapaqqq!!

faiz said...

pnut, kalau yer pun nak tayang jgn lah over giler. meleh ayaq lioq aku... ishhhhh. aku nak cuber masak keli pangganglah

Pnut on 4:13 PM said...

Ina-mai la... mai..sile..sile.. jemput la.. sungguh ni..

Anis-nanti kami hantaq benih ikan keli ke sana noooo

Faiz-buatlah pastu suruh apoi bakor.. erkk ko faiz kawan aku ke?? kalau salah soriiii

Anonymous said...

kalo cik lak...cara basuh ikan keli petua dr mak mertua....
dibasuh dgn tepung suh hilang lendir dan air limau...

dan kalau rase kesian nk ketuk kepala ikan tu,cara paling senang ialah dengan perap ng garam...lama-lama nanti dia pengsan dan mati heheheh

My Life My Journey.. on 7:26 PM said...

Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. Dosa la Pnut buat mcm ni, siksa perut gua tau..!!!

Kauthar on 10:36 AM said...

salam aidiladha buat kak pnut, pakcik gebu dan anak2..tak balik SP ke?

amboiiii..menu bukan main lagi, kampung style ada, chinese style pun ada..ala2 fusion gitu khenn..hihih

Amyz! on 11:10 AM said...

terliuq cheq..

hahaha.

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino