Thursday, October 28, 2010

Syanie dulu 204kg now 127kg!! Wow!!


Pheewiiiit... makcik ni dah susut.. tak leh kata selim sebab belum selim.. susut ok..susut.. jeles makcik sapinat...



Dah susut sheksi pulok.. tak mo syanie.. tak yah le tayang-tayang lurah dendam.. ketiak-ketiak tu.. tp nampak geleber ek..




Dulu saya pernah cecah berat, sampai 115kg.. gila sungguh masa ni.. pastu diet-diet, dapatlah turun sampai 87kg.. pastu pregnantkan Alesya berat naik sikit, sampai 95kg masa pregnant tu... tu normal.. orang kampung saya kata "pregnant is a license to be fat" so normalnya kan.

Gambo lama, terkahir November 2007, berat masa amek pic tu ialah 89kg, tapi sebulan lepas tu, masa pegi hospital timbang dan turun lagi 87kg, lps tu la doktor check, pregnant lak. Naik berat balik

Ni Alesya baru 4 bulan, raya puasa. Kira baru abeh bersalin, lepas tu posa lak, mmg seronok, berat masa ni 83kg kalau tak silap, bila ingat balik, dari 115kg boleh turun sampai 83kg kira satu kejayaan, erkk kira sendiri berapa kg penurunan itu ok. Masa ni dok BF juga, so tentu cepat proses penurunan tu.

Ni masa raya haji tahun yg sama, dah naik sikit, kesan dari open house setiap minggu melantak je, masa ni lesung pipit ai pun nampak occay..


Sekarang??? ermmm dah naik balik..huwaaaaa lesung pipit terbenam balik


Saya kira metabolisme badan tak macam dulu la.. Mungkin faktor umur kah?? Sekarang ni nasi dalam seminggu ada la 3-4kali je makan. Berat memang susah nak turun, cuma macam menten la.. tak naik-naik sangat.. walau tak makan banyak mana pun tak der turun, tekanan siot.. Erkk maksud saya, kalau dulu saya boleh makan nasi sepinggan penuh, siap bertambah, sekarang kalau makan nasi memang paling banyak, satu senduk je, kalau kat kedai, nasi goreng sepinggan mmg takkan habeh. Itu sebab kalau saya keluar makan deting-deting ngan pakcik gebu, takkan punya saya order nasi-nasi ni, kang tak abeh kena marah. So biasanya kalau keluar makan anak beranak, saya order sup-sup sayur, then saya cedok dua tiga sudu nasi dari pinggan abang, 3-4 sudu dari pinggan pakcik gebu, cukup saya kenyang sungguh2.

Hahaha kawan-kawan saya yang kenal saya dari zaman UiTM dulu mesti tak percaya.. sebab dulu saya memang pelahap sungguh. Terimalah hakikat, kita dah tua, nafsu makan tak macam dulu dah. Tapi sakit hati tengok bibik haku makan kemain sakan, tapi kurus keding jugaaaakkkk

13 Komen:

Anonymous said...

wowwww!! tahniah!! cik sapinat mkn justmet ke???

saya pun dlm proses nak diet..konon x nk makan nasi..tp hari2 jugak telan nasi..huk huk!

ieda on 4:24 PM said...

saya suka tgk syanie dapat turunkan berat badan...kesian tgk dia dulu.nampak tak selesa.
pnut..saya pun tgk diet2 nih..tp tak turun lg pun..

p/s...main katok ulaq tak reti.tapi tibai ulaq sampai mati penah la..

Kak Lia on 4:31 PM said...

akak tk leh jumpe nasik....ohhh nasik....hahaha

ni pun cik abang dh pot pet pot pet...dia takut...ada pnyakit...hehehe

ntah bila nk kurusnye tahhh

Syanie - kalo dh kurus...nk seksi2...rentikan je la niat cam tu..baik kuruskan bdan...pakai sopan2...lagi ramai yg sayang nanti...kan pnut...hehhehe

cam ada satu sedara tu...nk kurus..bukan utk suami...cantik tuk boipren....peh tu mtk cerai drp suami...astaghfirullahhh

oren said...

few tips dari seminar obesity yg saya pi last 2 weeks..

1. tak perlu diet..maksudnya sampai tak mkn langsung..mula2 nih try ubah cara pemakanan..nasik amik dlm segenggam jek, lauk pun gitu, tapi lebihkan sayur (agak2 double dari saiz nasik..)

2. baca label pemakanan yg ada..selalunya, kita compare jumlah kalori..dan selalunya org kita nih, kalo kata oat, mesti ingat ianya sgt bagus..tapi silalah check the calories..contoh, biskut oat much*s..mmg tinggi kandungan gula sebenarnya..

3. mula bersenam..jgn kata takdak masa..at least 30 minit sehari..kat katil pun boleh sebelum golek2 nak tido..ada few yg instructor gym tunjuk..tapi cam payah nak describe kat sini..hikhikhik..

4. tak salah kalo mkn lewat, cuma tu lah..bila mkn lewat, selalunya lepas tu kita tak buat apa, terus masuk tido..tu yg salah..

5. tiada istilah berat yg ideal..sbb 'ideal' means sesuai utk semua org..adalah lebih baik disebut berat yang sesuai ngan org begitu-begini..

tu jek lah..

btw, nk tnya, join kah icolis 2010 by UM bulan depan?

Zareda Norman on 4:59 PM said...

pinut

yerlah dah rembang petang ni kan, nafsu makan dah setajam dulu.. makan lite lite aje.. tapi berat lambat sungguh nak turun kena makan supplement yang increase metabolisme tu.. tak apelah gebu janji seihat.. i loikkeee

nuni on 5:08 PM said...

salam ..akak saya pun jeles tengok dah susut...adehhhhh

Hajjah Noraini @Nanie on 7:02 PM said...

Tahniah, kalau dpt turunkan berat badan rasa satu achievement kann..
tapi seksa jugalah nak turun bila umur dah meningkat.
Auntie pun tengah berusaha nak turunkan 7 kg, deadline bulan Feb'2011 (3 months time) atas nasihat doktor..
Macam maner lah nih..selera makan auntie pulak menjadi2..he he he

Unknown on 8:45 PM said...

Apa rahsia Shanie ni ek?

Pnut on 11:28 PM said...

MDT-tak amek JDM5 tu, mahel, dan tak suka dr rambut buluh kasap tu..ahahah, pernah amek herba life kejap dulu, pastu stop, diet sendiri

Ieda-aikkk dah kecik molek pun diet... felikkk ni..

Lia-uhuhu seram dengar diet kurus untuk BF sampai sanggup minta cerai..aduhhh

Oren-thanks sharing info.. very informative.. pasai biskut oat munchys tu mmg dok kunyah gak pon.. mmg manis, so tak la makan sokmo.

Zar-dah remang petang kita ni, tu payah nak turun berat, zaman anak dara menten je kan..

Nuni-jeles kat akak ke?? eheheh jgn jeles, awak lagi kurus dariku..eheheh

Auntie Nani-auntie terror masak, masak semua pic nmpak sedap-sedap, sure kena makan.. nak diet ni kena sokongan ahli keluarga juga kan?? kalau semua suka makan payah gak, tu cabaran saya gak tu, hubby suka ajak teman makan...ahaha salahkan hubby lak..

Mush-Syanie buat gastrik bypass tu, pendekkan usus makan, so jamah sikit dia kenyang..

nuni on 7:53 AM said...

salam kak..jeles kat akak diet leh turun banyak cenggitu..hehe saya diet tapi maintain jer..74kg tak mau turun2..sebab ada tiriod agaknya.

Unknown on 12:05 PM said...

boleh plak gitu...

Siti Noor Aminah on 3:59 PM said...

memang pesyeng bila dah kurus mesti akan pakai seksi2. ada jugak orang kampung, dia memang gemuk, lepas amek jus matte 5 tu, kuruihhhh sgt.

lepas dh kuruih tu, bangga lak dia nak tayang2 badan dia yg dh kuruih, pakai baju kecik2.

lani gemuk balik sebab lepas kawin tak diet dah, pastu dengan beranak lagi, badan lani lagi gemuk dr dulu.

lily suzlini on 11:08 AM said...

Saya juga mengalami kenaikan mendadak selepas bersalin. 3 anak Saya lahirkan melalui C section. So finally Saya bertekad utk kurus sbb weight Dah memcecah 93.5kg. Kalau sapa2 suggest ubat Kurus, Saya Akan suruh mereka belah. Bermacam2 pill Doktor Dah makan and injection lipolysis pun dah buat. Beribu2 dah habis. Finally Saya jumpa Dato Dr Yunus Di Prince Court Medical Center Dan buat bariatric surgery. Usus saya Di potong dengan hormon lapar sekali di buang. Within one mth 1 lost 10kg and now Dah 3 bulan I am loosing 16kg. Pembedahan melalui laposcopic and it is a major surgery. Costly procedure but Allahamdullilah Saya tekad mengunakan wang simpanan Saya. Now Saya Dah improve ke obese class 1. And I will loose weight everyday Sbb Saya Tak makan Nasi and makan lauk pun sepinggan kecil Dah full. Kalau minum plk Lepas tu Saya Akan muntah Sbb kantung makanan Saya hanyalah sebesar sebiji pisang. Those obese can look into this tool. All the best. I love my life and my health is my priority.

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino