Tuesday, October 19, 2010

Marah vs akibat malu bertanya


Nak marah ni..
Tadi tengahari macam biasa, ambil si abang balik dari sekolah, tempat biasa si abang tunggu saya ialah bawah bumbung tepi jalan sekolah dia tu, macam bus stop la. Masuk je laluan tu, one way, sempit lak tu, tetiba jammed, ada sorang umat ni bijak bestari sangat, dia nak tunggu anak dia masuk kereta, dua org, sorang dah masuk, sorang lagi entah ke mana, disuruh anak lelakinya turun pegi cari anak sorang lagi, tak der si abang masuk kereta balik. Lama occay.. adalah dekat 5 minit. siot la.. pigi sikit depan la...

Keter belakang ni dah hon-hon cam hape tah, mentang anak dia dah masuk keter, disebabkan itu laluan sempit, kita kena tunggu orang depan jalan baru kita boleh jalan.. dan brader loklaq dan ketegaq ni, walau dah kena hon-hon selamba tapir dia duk dalam keter tunggu anak dia turun pi cari anak sorang lagi,

Hallooo brader, leh lu pigi depan sikit, jauh sikit tak pa la.. janji tak nyusahkan orang beb. Orang lain pun nak cepat. So oklah selepas bertubi-tubi kena hon, baru dia gerak ke depan.. dan saya pun gerak ke depan, hangin juga, sebab si abang ni pun tak muncul lagi, dah lebih 10 minit waktu dia patut keluar. makaaa disebabkan brader kasik jammed tadi, saya pun gerak ke depaaannn jauh gak la dari pagar sekolah tu..

Nampak gambar bawah ni?? heheheh lukisan gagal ni, bantai la.. bukan senang nak lukis, tepi yang senget, empat segi ada tiga segi ada, bulat ada, tu kereta emak bapak tunggu anak kiri kanan jalan, dan brader marah-marah keter merah, saya keter kelabu tu.. brader selamba tapir kaler biru. bila dia blah, mak cik lawa tu terus park jah atas bukit ni dan turun pegi jemput anak dia.



geram betul sikap emak bapak camni, pemalas betul, nak gak tunggu dalam keter sampai anak dia keluar, kalau lambat, dia turun pi cari, dan tinggal keter dia tengah jalan gitu.. kita dok belakang ni, anak dah masuk, nak jalan tak boleh, kena pulak tunggu dia pi panggil anak dia. Ampeh sangat.. kenapa ada manusia suka buat perangai ala-ala otak letak kat lutut ek? erk ok. sekian emosi geram... kita cerita bab lain la..

Minggu lepas kan, sape dengar radio sinar FM yang topik akibat malu bertanya.. hiks, ada satu brader ni citer, dia pegi kedai makan ni kan, dan order nasi goreng, dan air, air sampai dulu, sambil tunggu nasi goreng, dia tengok ada dua brader meja sebelah, tengah makan goreng pisang, (tak ingat goreng pisang tu dok dalam pinggan elok kedai tu kot) pastu brader ni selamba je pegi ambik dua keping goreng pisang dari pinggan tu, dan terus makan.. pastu makanan dia sampai, dia makan, then dia pegi bayar kat kaunter, dia cakap le dia makan nasi goreng, air dan dua keping goreng pisang... hahaha makcik kedai tu cakap, eh kami tak jual goreng pisang, goreng pisang tu bukan kami jual, itu orang tu punya, dia makan kat kedai ni je. hahahaha brader ni sudah kemaluan dan blah.. hahahaha ampeh.. kelakar la brader ni malu dan gabra gitu lak, patut pegilah mintak maaf, dan minta halal le kan.. lawak betoii.. hehe dia ingatkan macam sesetengah kedai makan kan ke ada letak kuih-kuih dalam piring, pastu amek makan then bayar. hiks.. dia pun tibai la..

Ehh jangan ingat brader tu je tau... meh saya citer satu kisah benar...

Ada sepasang suami isteri yang comel (klue tu.. klue..) diaorang pegi la makan kat satu kedai ni, tak ingat la breakfast ke lunch, lupa dah.. lama dah kisah ni. eh saya tak der kena mengena dengan kisah ni ek Sedang mamam, suami ni nampak orang sebelah baca suratkhabar kan, selamba pulak, dia amek suratkhabar tu dan baca.. helai demi helai.. selak demi selak, satu berita ke satu berita.. gossip demi gossip, sampai muka surat sukannnn tuu brader meja sebelah ni dah abeh makan pun tungggu la lagiii.. muka bengang gamaknya... pastu isteri jelita kepada suami yang kacak, tampan dan gagah ni, berasa tak sedap hati, dan bagitau suami dia "bang ni surat khabar brader tu la kot, abang pulangkan la dia nak balik tu" huhuhu suami ni pun termalu dan cakap "eh suratkhabar awak ke?? soriii....soriii saya ingat kedai punya" pastu brader tu cakap "takper... takper... biasalah tu" holaaa weiiii.. cube teka lakiiii sapaaaa la tu....

Kalau sayalah kan... saya bilang kalau tau.. kalau... kalau... kalau tau.. kalau saya.. ulang lagi.. ni saya bilang kalau saya kan... kalau sayalah isteri tu, saya rasa kalau boleh cabut kepala masuk dalam henbeg, masa tu juga nak tanggal skru kepala, masuk kepala dalam beg, maluuu oooo... ehh saya bilang kalau saya.. bukan saya tau....

Jadi lenkali bertanya le dulu ye....

13 Komen:

kate on 4:28 PM said...

Salam Pnut,

lawak la...sakit perut aku tahan ketawa tau....

Kate, KK

Anonymous said...

hahaha! kelako la!! kalau saya la kan..kalau jadi mcm brader yg kat kedai amik goreng pisang org tu, 8 tawun kot sy x masuk kedai tu dah..hahahaha..[gelak kaber2 sbb bos ade]

Dona on 4:55 PM said...

Ish saya cukup anti kalau orang block jalan sebab ketegaq. Jangan kata bawak kereta, kalau orang jalan kaki lembab kat atas kaki lima, or jalan beriringan atas escalator (sampai block jalan orang lain) pun saya boleh hangin. Huhu. Kelako la kesah brother makan pisang goreng tu. Hahaha. Yang bab baca paper tu pun sama. Tapi kan, saya jenis newspaper memang tak simpan, kalau kat tempat awam, lepas baca mesti saya offer orang lain baca pulak. Ok dah melalut semua cerita keluaq. Hahaha.

Zareda Norman on 4:56 PM said...

hehehe part goreng pisang tu memang malu 7-8 tahun tak makan goreng pisang kotsss.. hehheh

ieda on 6:48 PM said...

masa kat matrik usm penang dulu saya dgn sorang kawan lagi suka blog jalan...hehehe..mmg tension la org belakang.

yg pinjam paper tuh...sahla pakcik gebu..kan..kan...kan...

amrie on 11:30 PM said...

giler gigih siap lukis plan layout segala bagai! hahahaha

bab insiden surat kabar? biar saya teka... mesti jiran sebelah rumah kak pnat kan? kan kan kan? hahahaha

Pnut on 8:13 AM said...

Kateeeeeee- i miss u bebeh... bila mau ke KL??? jangan lupa contact aku tau...

MTD-tu le pasai, kalau saya tengok goreng pisang pun dah malu sendiri..hiks..

Dona-betul tu, kalau yg halang orang kat escalator, specially couple yang tangang lingkar melingkar, rasa cam nak redah je, gerammm

Zar-tu le, heheh tgk goreng pisang pnut teringat cerita brader ni.. kelakooo

Ieda-cubaan tekaan yang baik.. erkkk jawapan rahsiaaaa... ehehehe

Amrie-jiran lah sangat kannnn..hahahaha

*Mami Damia Aisyah* on 8:19 AM said...

hehehh comel je lukisan kak pnut.. penuh kegigihan .. heheheh
sy suka ok..

KILA on 8:40 AM said...

Saya cukup anti ngan org yg sgt suka block jalan.. Satu kes dulu..lama dah.. Gatal2 nk ronda stadium Kangar time Kedah lawan sapa ntah.. Sekali masuk lorong, kena block..tuan keta letak keta tengah jalan, masuk tengok bola.. Huih.. kenalah tunggu sampai habis bola baru boleh gerak..dahlah bawak family. Tuan keta siap gtau, tak 'dan' (sempat) nak cari parking, bola dah nak mula.. Huh..nak ja pakat2 katok buang sedas dua..

Amyz! on 8:48 AM said...

hai kak diva, semalam.. eh kelmarin u cute. jgn marah2 ye? hahaha.

org selfish mmg gitu. fikir dia aje. tak fikir org lain. org gitu, langgar aje patutnya.

hihihi. ai pon dgr sinarfm yg part brader selamba mkn goreng pisang org tu. haha. sengal je.

siapalah pakcik yg gagah selamba baca sokkabar org tu ek? hahahaha.

Unknown on 10:59 AM said...

Malunya jadi mamat yg mkn goreng pisang tu..adoooyai... saya plak yg terasa tempias malunya...

kadang2 ada kejadian yg memalukan yg kita kenang sampai bertahunnnnnnn lamanya. mcm ner nak lupakan ek?

AuntieYan on 11:01 AM said...

Salam P-Nut,

Cerita pasal mak bapak ketegaq masa nak ambil anak sekolah ni memang Kak Yan pun pening, apa tidaknya, depan rumah Kak Yan ada sekolah. Tak cukup dengan tu, jiran sebelah pintu pulak Cik Gu dan buat kelas tution kat rumah dia....memang kerap le Kak Yan ngan Cik Din naik angin dengan mak bapak bingung tapi belajo tinggi dan kaya raya...sesuka hati depa parking betui-betui depan pagar rumah kita... siap kena hon berkali kali baru bergerak bila kita nak keluar....

P-Nut, lemas marah-marah tu...Kak yan gelak sakit perut pasal cerita mamat makan pisang goreng tuh!...lain kali kena hati-hati. :-)

Pnut on 11:27 AM said...

Diera-auwww malu ai dengan lukisan kelako tu..hiks..

KILA-ya Allah kalau akak, sakit hati ya amat... sanggup akak masuk stadium minta depa buat pengumuman rasmi minta tuan punya kenderaan alihkan kenderaan...

Amyz-i always cute maaa

Mush-yup betoi.. akak pun ada kesah memalukan, sampai ke anak cucu cicit le laki akak story tu nanti..heheeh, kes salah duduk dalam panggung wayang..ciss

Kak Yan-tu le, mak pak kaya raya, bealjar tinggi, tp sivik dan moral kurenggg

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino