Monday, October 18, 2010

Jangan merungut dengan rezeki, tak suka la..


Ni status YM saya pepagi buta hari ni..



I am sick and tired.. wahh cakap omputih i telll uu... wooo biasalah kalau rasa emosi, marah-marah kena cakap omputih sikit, baru terasa hebat dan boleh kagum dengan diri sendiri, walaupun orang lain tak berapa nak kagum.

Betul, syukurlah dapat RM500 tu pun, cuba bagi kat rumah anak yatim RM500 tu berapa kampit beras boleh beli, dan berapa mulut dapat makan tu. RM500 tu boleh beli belanja keperluan sekolah anak-anak yatim berapa orang dah tu??

Kalau kerja kat kompeni swasta yang jana income jota-jota, tetapi kompeni kedekut nak mampos, bagi RM500 jek, patutlah melahar pun, tetapi, non profit macam gomen ni, ape nak diharapkan sangat? Berapa ratus ribu kakitangan awam kalau nak bagi bonus banyak-banyak. Zaman pak-pak kita kerja dulu lagi depa tak merasa duit-duit saguhati dan bonus ni. Syukur itu nikmat paling indah. Itu rezeki, pantang la saya rezeki dah diberi tapi masih merungut. Not me, anak-anak saya memang saya tanam kuat-kuat konsep syukur dan rezeki dari Allah ni. Si abang kalau merungut depan makanan, mau kena tampor, kepantangan saya depan rezeki nak merungut-rungut.

Saya berniaga kek pun, kebiasaannya kalau saya masih mampu membuat order, saya akan menerima order, kecualiiii kalau da berderet order, dan saya tau saya tak mampu buat order banyak-banyak sorang diri, saya akan tolak, bukan saya menolak rezeki, tetapi memang saya tak mampu, itu sebabnya kalau ada last minute order pun kalau saya masih belum penuh order, saya cube penuhi, selain memenuhi hasrat orang, saya selalu berfikir, Allah utuskan rezeki lain kepada saya melalui cara ini, jadi tak baik menolak-nolak rezeki tak tentu pasal.

Pesan ustaz sekolah saya dulu kan, rezeki jangan ditolak, katakan kita pegi rumah kawan kita, dan emaknya jemput kita makan, kalau beriya-iya tuan rumah menjemput, maka harus kita penuhi jemputan itu, kerana itu rezeki tertulis untuk kita. Lainlah tuan rumah berbasi basi, meh makan meh, tapi dia suap makan sendiri je.. ktia pun tolak secara baik. Tapi kalau dia beriya, siap letak pinggan posong, tuang air, cedokkan nasi. Jangan sombong bongkak tak bertempat, jamahlah walau sedikit. Erkk jamah sikit.. bukan tibai makan sampai tuan rumah pulak tak cukup lauk nak makan malam.

Malu biar bertempat. Rezeki kita masing-masing memang sudah tertulis, jangan menidakkan rezeki tu. Itu sebab kalau yang pernah berurusan jual beli kek dengan saya, kekadang memang ada yang baik hati, kalau harga kek RM55, dia bagi saya RM60, bakinya tak mau kerana katanya bagi budak-budak, saya cakap terima kasih dan doakan dia murah rezeki. Sebab itu adalah rezeki anak-anak saya. Ikutkan saya malu juga, sebab saya patut pulangkan RM5 tu semula, terutama kalau yang very regular sangat-sangat, sekali dia bayar extra RM5, bagi anak-anak.. kalau 3-4 kali dia order pun asyiklah bagi extra, dah berapa puluh ringgit kan? tapi keikhlasan orang, saya cuma doakan mereka murah rezeki dengan ikhlas juga.

Balik soal RM500 tu, saya percaya, kat opis-opis korang pun ada bunyik-bunyik gak kan.. ape laaa 500 je, beli barang sekolah anak pun tak lepas, (kalau ada 3 orang anak) ye la tak cukup la kalau pegi beli baju sekolah anak kat professor, canggih, pencil box branded, kasut sekolah branded, cuma 500 tu bagi kat rumah anak yatim, berapa orang dah boleh dapat sepasang baju sekolah, lengkap dengan alat tulis dah... depa beli baju sekolah kat Mydin. So bukan soal RM500 tu tak cukup, RM500 tu cukup, kalau kita bersederhana, kalau high taste, RM500 memang tak der apa. EH RM500 sebelum raya dapat, then bulan 12 dapat lagi, total dah RM1000. Cube tanya tukang potong rumput tepi jalan tu, berapa gaji dia? Jangan kita pi tanya gaji seorang manager bank, RM500 kos dia belanja anak bini dia makan seafood satu malam je.



Ok, ni bab lain sikit pasal PTK

Saya sangatlah setuju PTK tu hapus, bagi saya tah hapa je PTK tu, sepanjang PTK diperkenalkan, sekali je saya pernah ambil PTK, tak igt dah tahun bila, tu pun kawan-kawan dok ajak, jom la..jom la.. saya pun try test. tu namanya percubaan menggagalkan diri sendiri. memang gagal pun, cukup-cukuplah aku mentelaah masa nak abehkan degree dulu, ni nak berPTK, tak koser la saya. Maka saya tak kesah tengok kengkawan, junior-junior pakat naik pangkat, tak jeles sikit pun.. sumpah!!! sebab orang kampung saya kata 'what u give u get back' so ape saya buat?? PTK pun tak amek, ape hal nak jeles menjeles orang naik gaji, naik pangkat. ko nak.. ko gigihlah sapinat oi.. tak gigih, merasalah dok pangkat ni sampai pencen, dan saya sendiri pun tak pernah kisah pun, ehehe teruk kan? Saya respect kawan-kawan saya yang rajin berusaha sampai dapat kenaikan pangkat, tahniah, u derserve it bebeh. Saya ada perancangan lain, dalam hidup saya.

19 Komen:

CidaZam on 11:13 AM said...

hidup kak pnut!!!!

sangat sokong Rm 500 kalau pandai belanja, cukup.

*Mami Damia Aisyah* on 11:46 AM said...

hehehhe.. sy kot salah seorang yang merungut2 kot.. tapi sy merungut dalam hati.. sbb sy baru pindah opis baru n tade geng sangat.. muahahha..
thanks kak pnut.. ntri akak wat sy pk balik..
hehhehe sy anak lum sekolah pon.. heheh saja je.. sy hanya seorang yang frust setelah mendengar pelbagai speku tentang bonus sblum bajet hr tu.. tu la angan2 setinggi langit.. muahahha..
thanks sekali lagi.. n3 yang menyedarkan.. :D

Unknown on 11:48 AM said...

hehe kak pnut,bernas betui laa org kampung kat pnut tu eh, "what u give u get back"
kem slm kat org kg yg bijak2 tu ye hehe

betui tu, RM500 pun duit jugak.kalu kata gomen tak bagi langsung wang bantuan tu, lagi haru kan..

syukurlah dgn apa yg ada ni, janji tak berantakan macam sesetengah negeri pembangkang tu..baru tadbir negeri dah serabut gaduh sana sini, cuba tadbir negara..blm tahu kat mana tempat kita as penjawat awam masa tu..

*bukan pro mana2 pihak, atas pagar je tapi kena logik sikit*

pasal ptk tu, erm..skim M bukan takat ptk je kena lalu kalau nak naik pangkat, segala bagai test kena masa kat intan sblm diperakukan.

dulu M cepat naik, la ni??? huhu toksah berangan laaa..skim lain lagi cepat la ni..

Saliza on 12:02 PM said...

Pinut,

sy setuju sgt... mcm yg sy n kengkawan dlm bilik guru ni ckp.. tu pun mujur dpt, syukur la..

pasal PTK tu, cuma hrp sistem penilaian baru tu lebih baik dan telus. jgn balik ke sistem kipas-mengipas dah la..

Pnut on 12:44 PM said...

Cida-tu le pasal, RM500 tu banyak tu.. bagi akak le.. sebab dengan RM500 tu akak leh buat memacam gak..

Diera-eheeh ada speku je dapat bonus lebat-lebat... kalau ada speku pun jangan harap sangat..ehehhe

Adlina-eh M skrng pun cepat naik kan? kat opis akak ni muda-muda lagi dah jadi KPS gred 48

Saliza-ya harap sistem kipas bodek tu tak perlu, nilai dari segi prestasi keja dan komitmen la..

Mummy Rizq on 1:26 PM said...

aku setuju! Siapa yg x nak RM500 tu meh bg sedekah kat aku.. dapat gak pahala...

Kak Lia on 1:42 PM said...

kalo kt kampung yg tk de kilang..tk sykt koprat ni....kalo takat keje krani cabok cam hakak ni..kalo dpt 500 tu...syukur bebeno.....leh buat modal....

Siti Noor Aminah on 2:09 PM said...

500 tu kalo org kampung, buleh beli macam2 dah. utk 2,3 org ank pun lepas kalo stakat ni beli brg sekolah.

tp kalo beli yg branded, mmg la tak cukup.

yg dok merungut tu, mmg tak reti bersyukur.kalo kata tak cukup, menabung la dr awai.bukan tggu duit bonus utk beli brg sekolah anak2.

tampaq baru tau. hahahaha.

Amyz! on 2:16 PM said...

dari tak ada langsung, baik juga ada kan?

syukur Alhamdulillah~ :-)

AuntieYan on 2:34 PM said...

Salam P-Nut,

K.Yan memang frust tak dapat bonus tu...sebabnya ini tahun akhir nak merasa bonus, (tahun depan dah pencen) nampak gayanya tak merasalah.

W/bagaimana pun, macam P-Nut katalah,RM500 pun duit jugak...sapa nak bagi kat kita kan?
Terima kasih sajalah pada PM misai putih tuh....

Pnut on 3:08 PM said...

Mummy Riqz-eh ko orang keja bank tak leh kasi duit..eheheh eh keja bank kan? sama laki aku kan?? aku pun tunggu laki aku punya bonus je la..

Lia-ye bagi saya pun besar nilainya RM500 tu, cuba kalo saya pegi shopping kat nilai 3 berapa banyak bunga saya leh beli, berapa banyak hiasan rumah saya leh beli.. opssss silap sebut lak.. berapa banyak baju sekolah anak saya leh beliii tu baru betui

Amyz-rezeki alam juga kan..ehehe

Kak Yan-alahaii tahun depa kak yan nak pencen dah.. takder dah geng nak breakfast sesekali...

Zareda Norman on 3:38 PM said...

pinut

kalau depa bagi RM5 pun syukur.. kalau bagi 500 bertambah syukur.. tapi kalau dapat satu bulan.. lagilah syukurnyer.. ehhehe

Bukannya apa, kalau dapat banyak, panjanglah rezeki tu boleh dikembangkan, kalau dapat sikit pun berkembang juga ikut kemampuan jugalah.

Kak yan, sudah mau pencen?? mesti jumpa kak yan jugak ni...

kak chik on 4:49 PM said...

Salam P Nut.
Masa Akak kerja korperat dulu..memang bising dalam hati kalo tak dok bonus. Bila dah kerja sendiri, akak insaf dan makin bersyukur dgn apa yang ada. Pada akak RM500 tu banyak sangat.
Client akak pula,especially yang baru kenal online contohnya, akan beli biskut dan transfer duit tak cukup. Kadang kala sampai lebih seratus ringgit...tapi akak redha je sekarang. Akak anggap sebagai sedekah. Client dari kalangan kekawan baik zaman belajar atau zaman kerja pula...akan bayar lebih. Kadang kala naik malu pulak.

amrie on 5:26 PM said...

sy rasa yg merungut tu bukan x bersyukur... tp dia mengharap... orang kalo mengharap... pastuh apa yg diharap tu x menjadi... mestila x banyak... sikit pun pasti bunyik gak... duit bonus tu harapnyer nak buat tu, nak buat ni... alih2 banyak tu je...

tp kalo dah 24 jam bunyik... bising... baik2 kita rasa simpati pun lama2 nyampah gak... tu yg ada org tu "sick n tired" sampai terus update status pagi2 buta tu kot...siapa org tu? tatau la pulak... hahaha

(tulis pendek je sbb just nak bg tau akhirnya saya dh update blog... muahaha ----> tgk la lama mana entry tu sebelum blog kembali bersawang... hahaha)

ieda on 6:28 PM said...

dah dapat rm500 pun nak merungut lagi????takpa...tahun depan saya buat memo kat PM takyah bagi dah bonus2 segala ni...budget tu transfer pi kat org2 susah yang berlambak2 kat Malaysia.

Hayati on 7:37 PM said...

Kak yati punya lah bersyukur sampai lupa bulan 12 ni dapat bantuan rm500. dok asyik ingat bulan 12 ni banyaknya belanja nak kena keluar. Rupa-rupanya ada rezeki rm 500. Alhamdulillah.

Pnut on 8:13 AM said...

Zar-ye kena set time kita deting ngan kak yan nanti.. tak gitu kak yan..

Kak Chik-pada saya pun besar rahmat dapat RM500 tu, memang bagi saya dah bonus dah.. sebab dah plan nak bawa emak gi jenjalan nanti dengan duit tu,happy2kan dia..

Amrie-kekdahnya nak kabo dia update blog?? tu je??

Ieda-sungguh la kan, bagi orang susah, 500 tu dah serupa 5000 kan???

Kak Yati-bulan 12 nanti kami pi jalan-jalan ke tanjung (eheheh org kita panggil tanjung kan?) jom la sama-sama kita berkelah-kelah.. ehehe

aNiS tHe BumbleBee on 11:46 AM said...

kalo keje swasta lom tentu dapat kan kak...sob!sob!

~bekas-pekerja-swasta

Unknown on 3:51 PM said...

kak pnut, those M48 tu last batch yg beruntung..

kat opis ina, batch yang dah servis almost 5yrs tapi tak naik 44 lagi..

previously, 5 thn dah cukup utk jadi 48

skang ni still ngan 41..sama like other skim dah

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino