Thursday, October 14, 2010

Kalau pilih isteri / suami


Facebook
* Saya suka dapat berhubung dengan rakan-rakan, sedara mara selain email dan sms. Kalau msg anak-anak sedara, (anak-anak buah pakcik gebu la..anak-anak sedara saya, yang paling sulung baru darjah 1 hehe)kalau sms bebudak ni tak balas, ko on je internet, cari je bebudak ni kat FB manjang je online, siang..malam.. kecuali time depa pegi kelas je kot. tu pun kekadang online pakai phone. Bagus juga, sebab budak-budak ni manjang takder kredit, kalau sms tak balas tu pepaham le.. ape guna ada hp canggih, kamera pixel tinggi, segala neka ciri, tapi manjang kredit takder, bior hp murah, casing sampai huruf pun tak nampak kat keypad, tapi boleh call anytime tak payah topup. Ok belum cukup riak lagi tu.. kita simpan riak untuk episod seterusnya, ini baru separa riak je.

*FB juga, saya bertemu kawan-kawan sekolah lama yang terpisah berbelas tahun, alamak..tuanya aku... seronok dapat cerita kisah-kisah lama, dan kenang kembali kenangan.

*tapi saya tak guna FB untuk main game, buang masa bagi saya. ok tu je nak kabo... ntah ape motif, jangan tanya saya pun tak tau..tetiba cerita pasal FB.

Ok untuk membuatkan entry ni lebih relevan.. kenalah juga fikirkan satu kaitan cerita dengan FB..

ok, saya terbaca satu status akak ni lebih kurang gini le bunyinya akak ni jauh senior dari saya la.. katanya seorang kawannya berpesan kepada anak lelakinya "kalau nak kawen esok carilah isteri yang rajin, pandai mengemas rumah, pandai memasak" pastu ramai mengomen.. wanita yang suruh anak lelaki dia cari isteri rajin dan pandai memasak tu cukup baik kah untuk dapat isteri begitu?

Wahhh very the bom jangka kan?? hiks, saya pun cam besa, mulut insuran mahal, jadi tak berapa nak sayang sangat.. eh dalam hal ni jari le.. terus saya komen, "jangan nak cari isteri rajin, pandai masak, pandai mengemas, tapi si lelaki pemalas nak mamp*s, londeh seluar, spender bergulung, bior kat lantai je." WTF What The FUNNY la nak menantu pompuan tip top kena prepare anak jantan tip top juga dak?? tapi betul la kan nak suruh anak lelaki cari isteri complete package, make sure anak teruna awak tu complete package je, tak guna juga takat keja beso, tp ego nak mampos, bak orang kampung saya cakap "no way man, it's not easy"

Jangan le saya esok jadi emak macam makcik tu. Ye la..la ni masih muda.. muda ke?? boleh la kondem-kondem orang nak pilih menantu, esok-esok entah-entah tima kita nak bermenantu lagi lorat dari makcik ni.. huii jangan lee.. anak dah la tak ramai, lagi nak pilih-pilih... ishhkk.. Bagi saya bonus la kalau perempuan tu pandai memasak, tapi tak pandai memasak, boleh belajar memasak, tp jangan le malas memasak, hat tu kesian gak anak teman weii maklumlah dia dah besa membesar bagai johan emak dia suka masak-masak.. (suka masak dan pandai masak lain ye, saya tak pandai masak, tapi suka memasak) ni namanya percubaan riak secara merendah diri agar tidak dikeji ramai orang tak pandai masak, tetapi slowly belajar memasak, baru-baru kawen bukan nak masak untuk ramai-ramai org makan, lain le duk ngan mertua, adik beradik ramai.

Kalau baru kawen takat makan berdua, ellehhh ai dulu goreng nasi je memalam. Takkan tu tak leh buat ye dak.. takat-takat, masak ikan/ayam masak kicap, buat sambal belacan takkan tak boleh kot kan?? lelain menu tu pelan-pelan la buat.. bak kata orang kampung saya lagi, better late than never dak? Tapi kalau dah naseb lelaki dapat isteri lawa cun melecun, tapi tak nak goreng ikan, takut terpercik minyak la, tak mau hiris bawang sebab takut kuku rosak ke.. malas nak cuci pinggan, kang tangan kasar.. tu over nama dia. Gamak-gamak tak reti masak pun, koman-koman beli sejenis lauk berkuah, balik tu goreng sayur, goreng ikan, buat sambal telur ke, sweet sour ke, jadi la.. Sekarang internet berlambak resepi gali je, balik try le.

Yang kita ada anak lelaki pun kenalah ingat, anak lelaki ni jadi ketua keluarga, dia pun kena juga ringan tulang, jangan isteri keja, sama-sama penat, balik memasak, dia terkangkang tengok tv sorang-sorang, dah la bini masak, pastu mengemas pun dia, kang basuh pinggan mangkuk pun dia, tu mangkuk ayun namanya. Agak-agak la nak jadi 'ketua keluarga' pon, ketua pun kenalah baut kerja. Cuci pinggan ke, ni bini dah siap masak, kemas, cuci pinggan, kang nak gosok baju kerja untuk esok lak. tak adil ok..

Saya dulu masa tak der bibik semua kerja buat sendiri, tapi Alhamdulillah, ada kerja-kerja yang pakcik gebu tu suka rela buat sendiri elllleehh bukan apa, kita buat dia tak puas hati, dia kan penyakit perfercionist sikit jadi kerja-kerja sidai kain, lipat kain kompem keja dia, dia sidai baju ada aturannya, lipat baju ada standard lipatan dia, dan susunan dia. Jadi koser saya ikut standard dia, sendiri bikin la. Dah tu, kalau saya sudah masak semua, biasanya longgok je pinggan mangkuk dalam sinki, konon-konon ala-ala kejap-kejap lagi nak basuh, tapi being pakcik tu, mana boleh dia nampak benda berlonggok dalam sinki macam tu, lepas makan dia bereskan sendiri apa dia tak berkenan nampak tu. bagus strategi saya kan

So anak-anak saya syarat dia senang je.. cari isteri/suami anak-anak yatim piatu. hahahah senang tiap kali raya kompem raya kat rumah saya, dah le anak dua orang je, kalau dua-dua balik ruman mertua, mau saya ngan pakcik gebu buat muka tak malu, kami pun pi beraya rumah mertua depa sekalik. harap masin mulut, dapatlah saya menantu lelaki/perempuan anak yatim piatu... besar pahallaaaa buat baik ngan anak yatim.. kan..kan..kan...

27 Komen:

Siti Noor Aminah on 12:22 PM said...

hohoho. mujuq ofis ni block FB, kalo dak, buleh kita bertemu di FB, ni tak, chat pakai email je kan, apa barang.

mak2 zaman sekarang very demanding lah yu, padahal anak jantan depa tu tak tera mana pun. mengaji pun malas. nak hat lawa ja. putih. cikgu. itu kategori wajib.

~adeQ~ on 12:30 PM said...

hehehehe....tu baru suh cari menantu, lum kata pasal duit hantaran lagi....adoi doi...memacam....saya nak buat taktik akak jugak ler....nak cari menantu yang yatim piatu...ayoyoyo...ankku baru 5 tahun....mana lah pompuan ni tak cepat tua kan kak, macam2 nak pikir walaupun perkara tu seploh doploh tahun lagi....heheheheh....

Fith on 12:31 PM said...

kak pnut,
saya sgt amat setuju!betul2,lelaki pun kena main peranan,jgn nak kerah tenaga bini je kan.tau nak bini ja perfect,sndr mcm hapa ja...
klau takat nak kawen utk ada org jaga makan pakai bla3,baik amik org gaji,hihi

LiTtLe^m3 on 12:37 PM said...

hahah.. suka entry ni.. saya pun dua beradik kak (dulu tiga) pas tu tunggal perempuan plak tu.. saya letak syarat kahwin ngan org jauh (kalau jauh biar jauh sekali in my case kahwin ngan org sabah). jadinya.. tetiap tahun raya (kami dah beraya 3 kali bersama)mesti raya rumah saya dulu (alasan kukuh rumah mak u jauh kalau balik kejap tak berbaloi so balik rumah mak i dulu raya ke dua, ketiga baru blk rumah mak u pas tu leh cuti lama skit) adik lelaki saya plak akan berkahwin nanti, awal2 kami dh ckp kat gf dia (insyaallah kalau ada jodoh ngan gf dia skrg ni la). raya tetiap tahun mesti kat johor dulu sbb akak akan balik johor pas tu balik sabah.. tradition kitaorg mesti kumpul semua2 pagi raya.. so no excuse ekekeke tapi mak saya plak baik (bakal besan dia balu) mak saya kata apalah salahnya kalau besan dia beraya sama. jadi idea kak pnut beraya bersama besan itu boleh diguna pakai. sbb mak saya pun dh bercita2 mcm tu :D

CidaZam on 12:41 PM said...

tatak!!! copy sat entry lawak ni... hahaha

NenetPenne (NP) on 12:59 PM said...

i memang tak goreng ikan tapi kalau terpaksa goreng, i pakai mitten dan bungkus lengan yang ternampak tu dengan towel good morning..

lipat baju dan sidai baju pun ada aturannya.

tapi bekas suami dia gosok baju dia sendiri.

tapi apa pun, suami isteri tu pelengkap biarpun pelengkap saya tu dah cari pelengkap lain...

Anonymous said...

wah! masin mulut cik pinat dpt menantu anak yatim..aminnnn :)

sy esok pun harap2 x rolat mcm makcik2 zaman sekarang yg demanding habis!

erma on 1:28 PM said...

kak pinat..sy suka entry nih..minta izin publish kat fb bleh tak??

Kak Lia on 1:37 PM said...

bab sidai, lipat & susun tu..same ngn abg bilal...manjang kena komen.....sbb tu akak bior je begunung kain baju....malas nk lipat...tapi kalu dia penat...akak juga yg kena..huuu

cari yg yatim piatu ek pnut?? ok gak tu...hahah

Anonymous said...

eh saya pon anak yatim piatu tp time raya tetap bergilir yer...
kecuali kes2 tertentu...kita pon nak beraya ngan adik beradik kita n sedara mara kita...belah husband parents ada lagi tp tiap2 bulan pon balik...my siblings time raya jer la nak kumpul semua...huhuhu so 2 thn sekali jek dpt kumpul ramai2...

rauf said...

Ahaks..kentang gak lh entry ni...tp bkn senang nk cari yg perfect mmg susah skang..kena terima seadanya n tp kkurangan tu kn lh very minimum. Pernah geng2 kita org tgk awai2 dh dok panggil papa mama etc..zaman student dl. Lps dinner sama kt hostel...tgk siap bersalam cium tangan mcm mintak maap laki bini wpon.....so kita org geng sdikit keji...mluat tgk. Siap slalu dtg brmlm kt rumah family lelaki ni...pompuan pn very demand..end up xkawin pn. Kawan kita org pn baru je nikah sblm puasa aritu. Kesimpulan, xleh salah kn lelaki jer...mcm tu gak time nk blk raya mana dl..

ZuNas77 on 2:52 PM said...

betul tu kak naz..cari jgn yatim piatu jer..baik cari yg sebatang kara confirm raya apa pun umah akak..hehehe..

Tp setuju la dgn arguement yg di ketengahkan nih..Nak cari menantu best je, tp bagus kah anak makcik? tak semua org perfect, so kena la terima defect sana sini kan. asalkan menantu boleh hormat mertua, seronok bila berkumpul sama-sama, rumahtangga bahagia ok lah kan. Dpt tip top tp kaki control, tak kasi husband bg duit kat mak bapak mcm mana?

Pnut on 3:06 PM said...

GC-ye la chat kat FB le best.. ape barang kat email..ahaks... kan..kan.. pastu anto email attachment tader.. ape hal?? hiks..saper ntah tu kan..

Adeq-tau tak pe dik oiii, akak siap habaq kat husband, esok pelamin anak nak hias sendiri..wakakaka over kan??

Fith-ya tepat sekali nakkkk, kalau nak terjaga serba serbi kompem kena carikan bibik sorang.. kalau nak harap bini buat sendiri semua, tergolek dog la orang tu..

LitleM3-eh ada tau, kawan akak, emak mertua dia single, pak mertua dah meninggal, anak 2 org, kebetulan, menantu dia dua-dua dari negeri yg sama, so beraya di rumah besan la dia kekadang.

Cida-ye sila copy.. bagi zamani baca..ahahah

Pnut on 3:13 PM said...

NP-ehhh pernah tengok ada orang letak kat blog bungkus tangan ngan tuala masa goreng ikan..ahaha tak igt blog saper, tk at least good effort apa, tader la dia dok ngangkang je tgk org masak..for me ok je..

MTD-tambahan doa tu, yatim piatu dan sebatang kara..eheheh

Erma-ye silekan.. sile..sile..

Lia-laki kita leh dok serumah kalo cenggitu..ehehe

Anon-bagus masih berkumpul adik beradik.. ada kawan akak anak yatim piatu gak, tp at least mereka tetapkan pada hari raya ke3semua berkumpul kat satu rumah, senang katanya, berkumpul ramai-ramai, BBQ, buat tahlil..

Rauf-ya geli juga dengar budak sekolah baru-baru belajar bercinta panggil papa mama..ishkkk macam nak pulas telinga jek..

Zue-betul tu.. seratus peratus tepat, biarlah tak pandai memasak, tp pandai bawa diri itu paling penting, setidaknya dia tau tak pandai masak, dia mencuci pinggan mengemas rumah.. potong-potong sayur kan..kan..jangan le menyombong tak bertempat.

Anonymous said...

pnut, awak kalau buat entry mesti best-best... kagumlah.. saya banyak baca blog orang, tapi bila baca blog awak..something betullah.. suka cara awak. teruskan ek..

Hazreena

ieda on 5:26 PM said...

pnut...nak menantu yatim piatu??senang ja...pi cari siap2 dari la ni...ambik bela..didik cara kita.besaq esok buat menantu...hahaha

Hayati on 7:32 PM said...

alah pnut, kak yati dah ada contoh menantu yatim piatu yang tak balik rumah mak mertua pun raya-raya. Dia lebih senang beraya ngan anak dan laki dia saja. kami ni yang ada mak bapak ni la berangkut beraya rumah mak mertua takut mak mertua kecik hati. dah la anak 2 orang saja. Dua-dua tak balik, baru naya mak mertua ku. nasib baik mak mertua kak yati dapat menantu baik ( Tiru nak riak macam pnut sebab belajar kat pnut). Nasib baik juga rumah dekat. Jadi nasihat kak yati, ada mak pak ka, yatim piatu ka tak kisah janji menantu tu ada akai. cukup lah tu. Akai kena ada tau...

kak aidah on 10:21 PM said...

Salam Pnut,
akak ni masa mula2 kawin tak le rajin mana, memasak langsung tak pandaidan bab mengemas ni masa anak dara langsung akak tak minat. Tapi suami menerima akak seadanya. Dari awal kawin dia tak pernah komplen membuatkan akak dengan sendirinya belajar untuk berubah menjadi isteri yang sebaik mungkin untuk dia dan anak-anak. Alhamdullillah keluarga mertua pun menerima akak seadanya. Dan lepas kawin akak berubah jadi rajin lak bab mengemas rumah. Sampai mak pun naik hairan, hehehe. Bila dh duk rumah sendiri pandai2 lah nak kena jaga kan.Akak ada kawan yang tip-top segalanya tapi bila dah kawin terbalik lak, kalau rumah jangan cakap lah tunggang langgang dan masak pun, hmmmmm no komen. Cerita bab balik kampung no hal, dari awal kawin akak buat sistem giliran, even hubby jauh di perantauan bila time rumah mertua akak tetap bawak anak2 balik kerumah mertua. So moral of the stori is don't judge a book by its cover.

kakLuna on 10:42 PM said...

saya berdoa...bila sampai masa saya nanti, jgn lah saya jd mcm mak mertua saya...kecuali, bab pandai memasak dia tu..hehe

farae al-farafisya on 10:53 PM said...

akak, part cari menantu anak yatim tu macam plan kawan saya je nak cari suami anak yatim piatu...hehehe..

Pnut on 8:40 AM said...

Hazreena-thanks kerana membaca.. :-)

Ieda-eh kalau ada nak juga.. eheheh

Kak Yati-ishkkk ada juga macam tu ek.. ishkk nanti kena pegi cari menantu kat rumah anak yatim la..heheheeh

Kak Aidah-ya betul, saya dulu pun sama, kalau mak suruh memasak, bukan main tarik muka, sebab malas, tp dah kawen jadi cam best la masak-masak..ehehe

Luna-mak mertua sure la pandai masak, siap leh berniaga lagi... Insya-Allah boleh belajar...

Farae-bagus niat tu.. buat baik dengan anak yatim besar pahala..kan..kan..kan..eheheh walau anak yatim dah beso panjang..hiks..

Mummy Rizq on 9:42 AM said...

woit! kan aku dah book anak dara ko...

tapi kan.. tapi kan... aku welkam ko untuk beraya kat umah aku bila berbesan nanti.. aku sukerrrrr....

CidaZam on 1:14 PM said...

hhahah tumb up tuk komen mummy rizq... hahah sila blogkan sekiranya akak beraya umah besan akak... hahah berapa tahun lagi hagaknya??

Anonymous said...

Salam,

terpanggil nak komen...selama ni dok jd "pembaca senyap" je...

mcm saya ada 3 anak, si abg form 1, no 2 tahun 5...dua2 dah asuh dr kecik basuh pinggan sendiri...lipat bj sendiri...kemas bilik..now abg dah buleh memasak lauk yg simple2...berlada ke, kicap ke..sambal tumis..sy dok bising dgn dia org suruh blajar masak..kemas umah...supaya senang nanti xdela harap bini je buat sume...nanti bini balik kg bersalin or jatuh sakit...terkulat2 mkn luar ari2...tp x terpikir lak mcmana kalau dpt menantu malas...anak kita plak yg kena buat sume...maklumlah...kawen la ni sume sbb cinta...lain belakang kira...

umi2danial

Anonymous said...

ralat

3 anak lelaki...

umi2danial

Anonymous said...

biasa ler time jumaat mesti check in blog PNUT.

bab spender bergulung tak tahan seh. nak menantu baik, anak sendiri kena didik jadik baik jugak. Allah dah janji, perempuan baik sepadan dengan lelaki baik. Kalau cerita pasal anak, saya bagitau saya selalu berdoa saya dapat menantu yang baik dan anak yang membahagiakan hati orang tua dan bertimbang rasa. sorang member siap sound direct kata lambat lagi tuh...coz anak saya baru 6 tahun. selain usaha nak jadikan anak sebagai orang yang baik2, kita jgn lupa berdoa kepada Allah. Apatah lagi doa seorang ibu....

Selalu sangat ingatkan diri, kalau saya baik dengan mertua, insyaallah anak saya pun akan buat mcm tu pada saya. sebagaimana saya sayangkan anak saya, mcm tulah mertua saya sayangkan suami saya....kalau ada rasa tak kena telan ajer. life is too short.

Unknown on 10:53 PM said...

mintak-mintak akak tak loratlah ek..terima seadanya..anak akak pun bukan rajin sangat pun walau pun masa kecik dah kena kerahan tenaga

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino