Monday, September 20, 2010

Jimat-Buat Sendiri @ Pnut Online (DIY session)


Sabtu nan silam, saya beroperasi membereskan habuk, dan ubah susun atur dan arrange bunga, frame, dan segala neka hiasan dinding. Kedudukan perabot tak berubah, sebab selesa dengan susun atur sekarang.So dalam operasi pembersihan ini, banyak bunga-bunga lama dah tak berapa jelita lagi saya re-arrange balik. dan saya juga sempat merempit ke Romantika kat Metro Point Kajang untuk merembat bunga-bunga baru untuk saya tambah-tambah. Saya suka beli dan gubah sendiri, sebab JIMAT. dengan cuma RM72 henget, saya boleh dapat banyak jenis gubahan. puas hati, malah banyak recyle dan guna semula barang lama yang sedia ada, dan ada saki baki riben, bunga saya kreatifkan ikut kerastangan sendiri.

Hasil belian di Romantika, tak ingat siapa entah, pernah datang rumah saya, pastu cakap, rumah saya banyak bunga pink dan purple je, hiks.. kata henglish style kan.. sinonim la dua kaler tu.. dan saya adalah peminat lavander, jadi kalau nampak lavender pink/purple sure saya akan beli.. kalau ada bajet time tu le..

Balik rumah nak menggubah le kan..




Dan hasilnya yang tah hapa-hapa.. oklah kan.. kalau nak beli, cenggini je koman-koman 60-80 ringgit dia pow kita.buat sendiri lagi jimat, saya cari bunga murah-murah je, pasu tu lama punya, dulu saya buat topiari kat pasu tu, then saya cabut bunga dari situ, saya buat camni.

Tadaaaa.. kat mana dia duduk?? tungggu nanti full version saya letak semua pic.


Ni pulak saya nak buat bunga untuk letak atas frame ayat suci. Main ikat-ikat dengan dawai sajork, dulu saya gam-gam.. tapi susah, leceh bila membasuh, lekang. So saya pegi usha yang dah siap kat Romantika tu depa buat cemana, jadi saya tengok depa ikat ngan dawai, saya tiru je.


Dah siap!!! Kosnya tak sampai 20 ringgit. Bunga tu agak mahal, setangkai RM10, tapi kualiti bagus la.. bukan macam yang 3 tangkai RM10. pun sama, kat mana bunga ni duduk.. tunggguuuuu... pic later...


Seterusnya, saper suka pegi IKEA sure kenal pasu ni kan, saya beli pastu ni kat IKEA RM9.90 kalau tak silap. Bunga kecik-kecik tu, saya recyle bunga lama-lama. Beli rantai manik-manik tu, ada 3 size, semua satu meter, saya beli, reganya dari RM1.20-1.00 semeter. so baru dalam RM3 lebey. kan??

So dihiaskan begini, kat Romantika, dia buat camni, letak bunga sikit, dia jual sampai RM98, perghhh kayo tokei dia.


Buat masa ni pasu ni dok atas meja makan utama, bersama balang kuih raya, gambar sepenuhnya soooonnn ok.. Kosnya-pasu Rm10, bunga tulip Rm2.50, bunga ala lavender, tu RM5 (beli 2 tangkai), guli tu cilok guli congkak pakcik gebu beli..hahah.. nanti ganti balik la... ok kira sendiri la berapa kosnya, kalau beli mau puluh-puluh, tulip tu patut ada tambahan, tapi ape nak buek, kaler pink tinggal seketoi tu je, lain semua, kaler merah dan kuning, tak masyuk la..
Seterusnya, saya geram betoi, tengok kat Nilai 3, dijual sampai RM12-15, kat Lovely Lace toksah kata lah, macam guna daki emas buat benda alah ni, sampai berpuluh ringgit seketui, tapi cantik sikitlah kat Lovely Lace, ada jurai-jurai manik mewah sikit. Kat nilai 3 tu cam ampeh pun jual mahal. Saya beli bunga murah, RM5 setangkai. beli dua, kaler pink/peach dan purple. Real pink tadok. Mula-mula potong span jadi bulat, tapi kecik je tau, agak segenggam sajork, pastu saki baki manik tadik tu ikat ngan dawai kat cucuk sampai tembus ke bawah, dan ikat bawah tu. Mani bawah tu ikat kat dawai, dan cucuk lagi, pastu cuma cucuk je bunga jadi bulat, buat benda alah ni memang pakai banyak bunga.

ok, siap... comei ek..leh gantung di mana saja..dalam keter? kabinet, pintu lemari??? tapi saya gantung dekat??????????? hiks..tunggggguuuu bunga tu cuma Rm5 each, span tu beli singgit, leh buat banyak benda ok.. manik tu semeter leh buat tiga pat benda kan.. so total kos, seketul tu tak sampai 7 henget. depa jual sampai Rm15 seketui. Kejam!!


Ni pulak, tempat surat yang berkurun lamanya, tahap nak kena humban je. Tapi saya korek-korek ada pulak sisa-sisa riben, renda yang saya guna masa menghias-hias bekas hantaran itu hari, (tempahan kek dan cupcakes) pastu cari-cari bunga telur lama-lama, cabut bunganya, pastu lekat-lekat, dan tambah riben-riben kecik, pun belen-belen lekat kat casing cupcakes tempahan orang. jadilah camni, gantung kat bilik bibik dekat dengan dapur dapur, buat letak surat-surat yang depa dok letak dalam peti surat kita tu... iklan repair barang letrik, renovation, plumber, lori sewa, dll berguna tau iklan tu bila kita perlu nanti, so nanti semua letak sini.
Dannn ini pulak, pasu lama, beli kat kedai RM5, so kompemlah reganya RM5 kan? masih ada belen manik tadik, terus saya gamkan keliling camni, pastu bibik suruh bubuh renda maroon belen yang buat hantaran itu hari, pastu bunga kecik tu lama punya.

Tadaaaa siap. bekas sudu, garfu.. hiks.bibik kata hotel pun kalah, mana ada tempat letak suduh camni, bibik teruja giler... kejap-kejap tengok bekas sudu dia, sampai diusik, bibik bawa masuk tido la..hahahah haru bibik ni.

Ok tu part 1, nanti-nanti kalau rajin saya snap la keseluruhan, mana segala neka barang ni berada.. khas buat geng henglish deko maniac saya yang baca blog ni.. ye la, dah lama acik tak share pic gambo umah, hiks..kalau ke blog geng deko lain, sebok suruh orang letak pic rumah depa, sabo ek...

Dan ya, saya takder open house tahun ini, sebab saya lak nak pi open house rumah orang..eehheh, tapiii sesapa nak datang beraya, meh la..saya hargai sesangat..just roger... leh saya bancuh sirap sesiap...

14 Komen:

SUHAIDA on 11:57 AM said...

wah!!!!! cantik gilerrrrrrr

Anonymous said...

x nak sirap..nak air rebina..haha!

kellass cik pinat punya deco..kalah eric leong :)

heart by heart.... on 1:03 PM said...

perghhhh!!! canteekkkk tuuuuuuu.....otak kreatif, ape2 pOn bOleh buat kan... wencO jadi decOrator time aizat n tasha kawen nanti la..bOleh..??? :)

Pnut on 1:17 PM said...

Mizz Sue-hahha cantik je tapi tak giler...hiks.. jgn mareeee

MDT-eric leong pun makan hati tengok occay...hiks..

Tasha-Insya-ALlah, kalau diperlukan sedia berkhidmat... boleh ajer.... nanti kita pegi shopping sesama kat nilai 3, wenco jd konsultan..

Mummy Rizq on 2:01 PM said...

wa lespek sama lu ler....

Angah on 2:29 PM said...

Salam Syawal pinut...wahhh bekerastangan sungguh nko ekk,segalanya berbunga-bunga, cumel lah! welldone

ieda on 4:54 PM said...

pnut...
buat banyak2...sapa2 yg mai rumah pnut boleh beli..
kat rumah saya takleh buat benda2 gini..nanti mek tonet nabila tu buat gubahan tambahan.

Amyz! on 4:59 PM said...

uish.. kalo akak juai ni. kompem org beli kak.. cantik sungguh.


er.. bleh tak nak tempah2 dari akak? ekekeke..

zareda said...

kalau dah kreatif,bagi apa pun menjadi.. tapi apo nak buek.. che kiah agak trauma bunga banyak banyak banyak kat rumah hehhehe

nanti che kiah nak buat DIY pakai roots pokok, tunggul pokok... cantiok gak kan

Pnut on 7:42 AM said...

Marlina-nanti anak kita nak kawen, aku buat pelamin sendiri hiks...kata nak berbesan kannnn..

Angah-kerastangan hentam sajork.. janji berjimat..kannn...kan...

Ieda-nanti saya tunjukkan hias rumah cara anak kecik.. ada bunga boleh gantung-gantung, so tak tercapai tangan bebudak..

Amyz-ni lagi sorang nak tempah..nak hok manooo?? Insya-Allah kalau ada permintaan lagi akak usahakan..

Zar-trauma pasal apa?? buat guna roots pokok?? wah menarik.. jangan lupa menunjuk-nunjuk occay.. nak tengok gak..

Ogy on 9:08 AM said...

shantek sgt2...g frust tahun ni tak sempat nk tukar bunga raya...huhu takpelah..lepas raya ni pakat tukar bunga baru..hehehe

nett said...

sapinat,
pompuannya kamu. ihiks

Siti Noor Aminah on 11:21 AM said...

hamboii.. canteknya. ni buleh terai lah nanti nak deco2 umah bagi nampak lawa sket. hehe.

Unknown on 3:39 PM said...

pergh...cun giler aaaa... ni kalau jual kat kedai2 bunga sampai ratus2 pon ada ni...

dalam rumah ada taman

blog sudah hidup balik
www.kuinginterbangkeawan.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino