Friday, July 09, 2010

kisah sebungkus tepung ajaib


tengok tajuk tepung ajaib katanya, hiks..

Ini namanya tepung gandum cap bakers' choice, khas buat tatapan PUAN MADU LEBAH yang masih mencari tepung ni tak jumpa-jumpa.. ye saya akui tepung ni jarang ada kat kedai runcit biasa, kat tesco, giant ke, kekadang ada, kekadang nan ado.. jadi kalau ada, saya akan angkut 3-4 kilo sekalik


Saya suka buat kuih muih dengan tepung ni, kuih lebih sodap.. dolu tepung cap sauh tu, tapi lama-lama cap sauh tu tak sedap sama sekali, cucur udang jadi liat, ada sekali buat kuih pau, pun jadi liat, saya testimoni segala neka tepung dah, dan inilah tepung pilihan terbaeeeekkk nampak.. bakers choice tu..eheheh

Puan Madu itu hari datang rumah saya, dan saya jamu cucur udang, dan cucur udang tu rangup krup krap..krup krap.. dan sebagai pompuan suka masak macam saya, puan madu pun bertanya cemana leh buat cucur udang rangup krup krap gini?? cara saya sonang je.. koboi je cucur udang saya.

* Cuma air, garam, tepung gandum bakers choice ni, dan tepung naik sendiri (self raising flour)
* ratio dia, 3 bahagian tepung gandum dengan 1 1/2 bahagain tepung naik sendiri,

*contohnya, kalau 3 cawan tepung gandum, saya tambah 1 1/2 cawan tepung naik sendiri. pastu bancuh dengan air dan garam, tu je,

*bancuh jangan cair sangat, dan jangan pekat sangat, nanti liat. saya bancuh tepung, garam dan air dulu, kemudian baru masukkan udang, taugeh dan kucai (saya tak mau togeh tu patah-patah masa proses kacau tepung tadi)

*tips
- saya guna sudip/senduk nasi tu buat cam pukul-pukul (kepuk-kepuk) erkkk cemana nak explain ek.. paling afadl guna tepak tangan je, tepuk-tepuk cam pukul kompang tu..eheh tp maleh la kang kena cuci tangan..hiks..

- nak tau adunan kita dah ok, lepas kita dah gaul kelepuk kelepak tu, nanti akan timbul buih-huih kecil pluppp..plupppp ok tu tandanya kompemmmmm tepung dah ok, dan cun untuk digaul dengan segala neka sayur.. goreng api kuat.. rangup krup-krup...

*jangan boh telur..telur tu melembutkan adunan, kalau nak jaum mak mertua tak der gigi susah nak krup-krap.. korang boh le telur...tp dah masuk telur, jangan le harap dapat cucur udang yang krup krap ok..

Okeh tepung ni pon sodap buat puri.. ni saya buat minggu lepas.


puri adalah amat senang dibuat.

2 cawan tepung gandum
2 sudu majerin (saya prefer majerin koman tu, brang pelangi ke..puteri ke, yang packing plastik tu, wangi) kalo takder majerin, tibai je la ngan minyak masak pon jadi.. panaskan minyak masak sikit dalam 3-4 sudu
garam
sedikit baking powder (dalam setengah sudu)

gaul tepung dan majerin dulu, pastu masukkan garam, dan air uli sampai lembut, jangan lembik sangat adunan tu tau..

pastu canai.. goreng... jadi kembung-kembung tu best je nampak, ni peberet anak beranak kami ni..

dalam hal puri mempuri ni, sedap dicicah dengan sardin masak bodo.. ehehe sardin masak bodo ni, sardin tumis-tumis biasa masak air asa jawa sikit, potong cili padi sikit, dan hiris kentang dadu-dadu kecik, masak dengan sos sardin tu, pastu hancur-hancurkan..makan cicah ngan puri.. kalau buat kari ikan tenggiri.. ada belen-belen.. perangat, kuah kasi kering sikit, pastu hancurkan isi ikan tenggiri tu buat cicah puri ni..perrgghhh mantap beb!!

OK, tak caye..cube buat kuih muih pakai tepung ni..mmg sodap.... emak saya pun dah terikut beli tepung brand ni, asal dia pi tesco kalau ada tepung ni kompem dia pun angkut 3-4 paket, buat stok...

18 Komen:

Nurul on 10:29 AM said...

oh..ye ker? tapi memang cap sauh tuh tak baper best dah...nanti nak try gak bakers' choice

Tijah on 10:30 AM said...

oooo. begitu. aritu sy buat karipap dgn cap sauh mmg fail la. bila dah sejuk liat giler.

kak...caner nak buat kulit karipap yg best? caner ratio tepung/air/marjerinnya?

saya mahu yg rangup tapi tak makan minyak sbb nak bawak ke potluck nih

Tijah on 10:30 AM said...

yayyyy. dah xde moderation.

btw...tengs in advance.

~adeQ~ on 10:36 AM said...

ooo...puri ke namanya...org jawa panggil jewer...hehehe...sedap...nak guna tepung ni jugak lah...padanlah sejak dua menjak cucurku tak berapa sedap...rupanya mmg tepung cap sauh dah tak best....

Pianza on 12:57 PM said...

Akak...saya sookaaa entry ini...huhuhu

Siti Noor Aminah on 1:57 PM said...

puri tu nampak sedap!!! walopun simple.



sardin masak bodo tu mmg cara masak org utara kot. kawan (org klantan) depa goreng dulu ikan sardin tu. hmmm...

Pnut on 3:08 PM said...

Nurul-try la kompem best...

Tijah-akak tak pernah buat karipap rangup krup krap..eheheh sbb resepi turun temurun cik lela ialah karipap gebu cam kami..hahaha, tapi katanya nak karipap rangup, pakai shortening, nanti gua gali resepi occay..

Pianza-akak soookkaaa awak laaa..hiks

Gadis Chomel-ya orang utara koboi-koboi belaka

Pnut on 3:10 PM said...

Adeq-orang jawa bahasa ala omputeh bunyi nya caya la..aheheeh

Pnut on 3:10 PM said...

Adeq-orang jawa bahasa ala omputeh bunyi nya caya la..aheheeh

kak aidah on 3:20 PM said...

Salam Pnut,
akak setuju ngan N3 ni. dulu2 masa mula2 belajar buat biskut akak ingat semua tepung sama je hasilnya rupanya tidak. Dulu2 memang tepung cap sauh memberikan hasil yg memuaskan tapi sekarang tak tau lah nape. By the way pandai gak pnut buat puri ye. memang akak suka sangat makan puri. nak cubalah nanti.

Nida Shaari on 4:20 PM said...

acik sapinat.. ha ha ha..

puri itu kami sudah terer buat.. laki mak suka sangat.. tp kami punya adunan lagi simple.. tepung + sikit minyak masak + garam + air ja..

pasal tepung kami sudah cari di giant nan adoooo.. nanti lah cari kat hypermarket lain.. huk huk

Zareda Norman on 9:32 PM said...

wah cayalah dengan entry ni.. zar main redah aje.. kengkadang buat cucur dengan tepung naik sendiri pun sodap.. hehehhe

Tijah on 12:30 AM said...

shortening? sumpah x penah sy tau apa kegunaannya tu. ok. nati ada risipi pass2 kak eh??

Hayati on 7:02 AM said...

Lah...macam tu ka pnut? Kak yati memang sejak azali dok guna tepung ni. Kadang-kadang jumpa kat Tesco, kadang-kadang kat Carrefour. Tak tau pula macam tu hasilnya.Tak tau juga kata susah nak cari sebab selama ni bila masa pun pi, dok ada saja kat rak tepung tu. Ok, lepas ni mesti tepung ni popular sebab cik pnut dah promote. Nanti nak kena beli buat stok la ni...

Pnut on 7:26 PM said...

Kak Aidah-betul tu kak.. saya dulu pon ingat camtu..tp experiment demi experiment menjadikan tepu ni paling mantoppp

Cik Madu-lorr belum jumpe ek..baru ni kami pi giant ada je..

Zar-eheh tepung naik sendiri mmg berguna.. kekadang kami goreng pisang pun hentam campur tepung
naik sendiri..ahaks..

Tijah-kat supermarket ada jual shortening..tu lomak sayur la beb, kaler putih tu....

Kak Yati-kat sini payah gak dpt tepung ni, saya selalu beli stok kat tesco...

cik puan daun on 2:31 PM said...

kak pinat.. Giant gua ada jual.. Gua terus beli tepung ini.. iye la kan.. popesyenel baker yang recommend... :P

Thanks kak!!

Nida Shaari on 4:28 PM said...

huh ape ke hei nye giant shah alam tadok nih?? x bleh jadi.. kena cari kat giant senawang kah begini?? ha ha ha

Unknown on 3:07 PM said...

Nnt nk cubala tq puan😍

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino