Wednesday, July 07, 2010

Berangan-angan...


Saya adalah orang yang suka berangan..
paling angan-angan saya yang sangat tak boleh blah ialah, bila-bila saya check akaun bank, tak kira le bank yang mana, saya ada akaun maybank, BSN, Ambank, Bank Rakyat, Affinbank (yg ni derhaka sangat kalau takder, kata laki keja sini kan..) saya selalu bayangkan, tetiba saya check akaun, tetiba ada duit beribu-riban dalam tu.. yang tatau dari sape-sape... pastu saya pun dendiam... hiks..tapi insaf, kalau itu berlaku pun, tak mungkin saya ambil, kerana kompemlah kesilapan teknikal dan wang itu bukan hak saya..

ok lupa angan-angan itu, kita berangan hat lain pulak... berangan saya masuk ke KLIA ke, ke shopping kompleks memana, atau saya beli cekelat 4 kupang tetiba kat pembalut cekelah tu kata menang sejuta.. gila punya syorga kan??? syokkk ooo berangan... laki saya lagi syok berangan..kata dia, masa kita cangkul-cangkul belakang rumah, dan tetiba tercangkul emas sekilo ke... hahah amek ko belakang rumah tetiba nak ada emas.. tak logik langsung.. tapi takper la kita maafkan dia.. maklumlah nama pun berangan-angan kan??? Pernah dak korang berangan cenggitu??

Kompem pernah kan?? eheheh

Dulu kecik-kecik lagi syiokkk selalu berangan jadi anak orang kaya, Nama mesti canggih.. tak main le nama Fatimah ke, Zainab ke.. nama mesti glems punya... pastu ada dua beradik je, saya dan abang. Hahahaha pastu berangan giler la.. tiap kali cuti 'papa' dan 'mama' bawa pegi melancong sana sini, pegi sekolah driver hantar.. gila punya berlagak punya angan... selalu berangan time nak tido dan time 'memerut' dalam jambam.. sungguh poyo cam gila.. Pastu bile bersesak naik bas sekolah Uncle Maniam, yang segala neka bau budak-budak termasuk bebudak sekolah tamil.. gila punya menyampah.. BUSUK occay, selalunya bila bas sekolah sampai sekolah kami, bas dah hampir penuh, jadi kami kena berdiri, sambil berdiri menahan busuk tu sempat la saya berangan.. jadi anak orang kaya tu, yang pegi balik sekolah driver jemput. Wakakakaka sungguh tak boleh blah perangai saya dulu..

Dulu masa sekolah rendah, (saya kategori sekolah bandar di Pekan SP) saya kan duduk di kelas pertama kan, kat sekolah tu budak kelas pertama ni kebanyakkan anak-anak orang berada, ada anak lawyer, anak lecturer, anak majistret, kira berada la kan, jenis duduk rumah dua tingkat besar-besar. Jadi saya akan adalah anak orang tak berapa senang, tiap kali pegi ke rumah mereka, selalu berangan, bestnya diaorang duduk rumah besar, ada bilik sendiri, ada meja tulis, ada teddy bear dalam bilik, ada katil, ada mini kompo dalam bilik, boleh lepak-lepak sambil dengar radio/kaset. ADa walkman.. itulah punca saya sering berangan-angan. Kebetulan 2-3 kawan baik saya tinggal di Taman Melati dekat dengan rumah saya, Taman ni kira cam kawasan elit la kat SP masa tu la.

Saya masih ingat dua kawan baik saya ialah Prishiela (India, ayah dia doktor dan emak dia lecturer) dan Adriani Hana, (tatau kat mana diaorang sekarang) Adriani tak ingat emak ayah dia keja apa, so saya selalu ke rumah mereka ni.. Bila kenangkan balik suci murni jer persahabatan kami. Saya selalu ke rumah mereka naik basikal buruk je.. basikal tu le saya kayuh ke sana sini termasuk pegi library awam hampir setiap hari, atau seminggu dua tiga kali. Kadang-kadang saya naik basikal dan letak kat rumah mereka, dan emak ayah mereka akan bawa kami ke library, seronok dapat naik kereta beso masa tu. Dari mereka juga saya selalu pinjam buku cerita, dari mereka saya kenal Enid Bylton (betul ke eja nya? lupe dah) dari mereka saya kenal Nancy Drew, kemudian sikit kenal Mill and Bons. hahahaha mereka suka sangat membaca, dan banyyyaakkk buku cerita dan komik, dan mereka tidak kedekut.

Ermmm mereka juga secara tidak langsung ada penguat semangat saya untuk berusaha dan sya kuat azam nak masuk universiti. MESTI!! di samping itu semangat saya datang dari sepupu saya sebelah arwah abah saya, masa tu Kak Na saya kat UK, kak Pah kat US (ye ke kak pah?? dah lupe) pastu Kak Mi saya kat UIA, Kak IDah kat ITM dan kemudian UUM, abang Sham saya pun kat ITM. Saya selalu tanam, saya mesti nak masuk universiti. Masa tingkatan 5, Kak Mi saya bagi saya buku panduan kemasukan ke Universiti dan buku ITM (dulu kan isi borang asing-asing) saya belek buku tu setiap hari, dan sudah target apa saya nak belajar. (Art and Design) tapi malangnya saya kurang cukup bakat kot, saya tak diterima. Saya tak putus asa, saya masuk tingkatan 6 (terus ke ting. 6 atas) Kak Mi sepupu saya tu banyak bantu saya, saya study lagi buku panduan kemasukan tu, dan saya target untuk masuk kursus Mass Comm. (nak major Adversitising atau broadcasting) tapi takder rezeki juga, saya ditawarkan kursus lain pulak.. ermm tak kesah la janji saya masuk IPT.

Masa tu pulak saya gila baca komik UJANG, yang ada budak nama Lyn yang buat story pasal Kampus LIfe tu, lagi semangat saya berkobar-kobar.. Dan rezeki saya dapat juga kursus yang saya tak berapa minat, tapi sebenarnya kursus ni peluang kerja cerah, sebab tak banyak persaingan. Hehehe jarang dengar budak course kami menganggur. Saya masa final year, belum konvo lagi dah dapat kerja. Guna result final exam je. Dan kehidupan saya pun berubah, saya ada kerja tetap dan pendapatan yang ok, dan dapat setiap bulan bagi duit pada emak abah, dan bantu adik-adik yang masih sekolah masa tu. Rezeki dari Allah Taala.. Alhamdulillah...

9 Komen:

Angah on 12:40 PM said...

hahaha aye pon selau verangan jadik kaya, cantik ala model, kullit putih melepak dan dapat suami paling romantika di donia yg layan kita macam puteri raja. Yang paling suka verangan pasai barang emas, sampe mimpi-mimpi gelang penuh dua-dua blah tangan, bila bangun pagi dok cek kat tangan hehehe

MUHSINA on 2:33 PM said...

baru semalam berangan kalau dapat duit 35juta, nak beli banglo tepi tasik 5 juta, selebihnya nak cuba beli apartment kat Makkah, nanti senang sedara mara nak g Mekkah buat Umrah/Haji. Bayo duit kapal terbang ngan makan je. Dok rumah kita free...

Angan2 nikan free...so angan2 jelah

Pnut on 3:47 PM said...

Angah-gile berangan jadi mami jarum ko angah...hehehehe

Muhsina-ehh angan-angan yang mulia.. bagus, kalau jd kenyataan jgn lupakan daku ye... kami pegi mekah leh duk situ ekkk..

ieda on 4:08 PM said...

pnut..angan2 jadi anak org kaya yg tak tahn tu...siap tukar nama lagi..ingatkan saya sorg ja perangai mcm tu...pnut pun sama gak..hehehe

My Life My Journey.. on 5:43 PM said...

Pnut,
Awak kat SP kira org bandar la, kita ni masa tu kat Baling, nun ceruk paya baning, boleh byg dak mcmmana hari2 angan silih berganti.. Biasa kanak2 akan berangan apa yg dia tak ada, sy dulu kecik2 sunyi sbb anak tunggal, jdnya kalau berangan mesti berangan sy ada abg ramai, kakak ramai n adik2 ramai.. Atau sy akan berangan rmh sy kat bandar mcm SP ka Alor Setar ka, tak suka la Baling byk nyamuk habis kaki sy bintat2, malu nk bgtau org dtg dr Baling, teruk kan..!!!

Azwani Shaari on 6:27 PM said...

Hahahah.. kami adik beradik dulu masa kecik, naik kete gi jalan mana2 mmg main chop2.. kalau nampak rumah besar, semua pakai chop tu rumah sendiri.. rumah buruk2 tuduh la rumah adik ka kakak ka.. kiranya sapa cepat dia dapat laa.. kereta pun mcm tu gak, dok sebok booking kereta n rumah tepi2 jalan tu..hikhik

Pnut on 7:55 AM said...

Ieda-hahaha saya ingat saya sorang je perangai camni..ada geng juga rupanya...

Fa-eheheh saya pun berangan nak ada abang, kakak tak nak..nak ada abang je

Wani-hahaha bab ni kami pun buat, tapi kami chop personaliti.. contoh macam Wan Zaleha, kak saya, ezzah aziz fawzi tu kakak pada adik saya, zainal arifin abang saya..hiks..

AuntieYan on 9:11 AM said...

Salam P-Nut,

(Uwaaaa...Jerman kalah daaa!)

Kak Yan pun apa kurangnya, sampai la dok berangan.Selalunya Kak Yan dok bayangkan kalau dapat duit sejuta nak buat apa...maka beranganlah KakYan sampai langit ke 7...ha!..ha! selalunya angan-angan ni diprktikkan time mata tak boleh lena...he!...he!..memula zikir-zikir dulu, alih-alih, terberangan jugak!

Sistem An-Nisaa said...

Adriani Hana yang ni ke? http://www.facebook.com/adrianihana

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino