Tuesday, June 15, 2010

Lembab? Lelaki ke Perempuan?


Hari tu dengan radio SuriaFM, diaorang bincang-bincang pasal lelaki atau perempuan yang lembab? Biasalah, kalau lelaki mesti kata pompuan yang lembab, teruatama kalau drive. Huyoooo helllooo lelaki pun ramaiiii lembab time drive. Kekadang eksen jey lebey lelaki bile memandu ni.. tader la hebat sangat ponnn kan..kan.kan.. ehehehe

Tapi hakikatnya sama gak le kalau kita tengok, lelaki pompuan sama je lembabnya kekadang. Semalam saya singgah Carefour Alamanda, nak beli Huggies dan susu Alesya. Kat kaunter bayaran tu biasalah berderet orang q, cuti sekolah lagi, so bertambah ramai orang walau bukan weekend. Berada selang seorang dari saya ialah seorang lelaki yang saya kira belum cecah usia 40 pon. kira tahap gagah perkasa lagi la. Tapi dia punya lemmmmm ayohai... tak boleh blah betul.

Bermula dari meletak barang kat kaunter dari troli barang tu, sampai cashier dah abeh scan satu barang, dia keluarkan barang dari troli tak abeh lagi. boleh gitu??? Pas dah abeh cashier scan semua, tingggg keluarkan jumlah yang dia perlu bayar.. makanyaaaa dia pun baru nak bukak butang poket seluar belah belakang dia, baru nak korek wallet keluar dari celah punggung belakang tu, dan baru tarik note 50 keluar sehelai demi sehelai, kemudian, adalah nilai dalam 1.25 sen camtu le..tengok kepoh kan acik, sempat usha berapa sen belakang tu yg dia kecoh cashier tu tanya la ada tak duit kecil dalam 1.25 sen camtu la.. dan-dan tu pulak dia gamit bini dia dok tunggu depan ATM machine, dan tanya bini dia, ada tak 25sen. Bini pulak dari tarik zip henbeg, korek pulak cari beg uncang kecil dalam tu, korek sana korek sini baru jumpa beg kecil kira-kira segenggam tu, cari pulak 20 sen, dan 5 sen..

Huwaaaa cube bayangkan kalo-kalo saya kat belakang tu nak terberak ke...nak terkucil ke.. idaklah melengahkan waktu emas yang amat berharga itu. Kot-kot ada bini yang cuma masuk beli susu anak je, dan laki dia tunggu depan shopping complex tu, dan kata 10 menet je tau jangan lebih laki sapa tatau... Ishkkkk saper kater pompuan lembab, lelaki pun ado occay, sampaikan adik cashier tu cakap ke dia, taper abang kalo takder taper, saya tanya je.. dia lak leh ade..ade..kejap..kejap... ayooo mesi nyesal awek cashier tu tanya dia.hiks.. Ok cerita lembab itu tidak berakhir disitu.

Setelah mendapat baki wang dari cashier, tang situ juga dia kira baki, tang situ juga dia nak susun note sepuluh dok belakang sekali, duit lima henget ada kat tengah, dan duit singgit duk celah mana... huyaaaa acik yang memandang ini sengsaranya, kot ya pun mempunyai sikap seorang penyusun yang berjaya, agak-agak le kan.. pi la alih dok tepi-tepi, kira la duit sampai esok pun tak der nak marah...kot ada nak marah pun pak guard yang nak tutup pintu malam karang.

Ayoooo tak suke la.. acik kan, kalau nak bayo tu, masa 1 dan siap pegang wallet. bila cashier dok scan-scan, acik dan siap keluarkan duit, agak-agak berapa jumpah acik spare dah kat tangan, kang terus hulur je.

Tu kesah satu, belum kesah tang masuk fast food restaurant, yang terbentang luas menu kat atas cashier tu, tapi masa nak order tu la dia baru nak usha menu, nak pilih dan nak bincang dengan pakwe/makwe/laki/bini/rakan/anak-anak. bagi pompuan yang suka buat keja pantas-pantas cam saya, sangat tak boleh la.. rimas.

Saya kalo kat rumah, buat kerja laju, kalau nak masak tu, sambil mengupas bawang, dah panaskan periuk ngan minyak menumis, sambil tunggu bawang garing, saya perah santan, sambil tunggu masak, saya basuh pinggan, satu-satu yang guna utk masak saya abeh lepas guna, tak tunggu abeh semua masak baru nak basuh. Sambil masak kari, leh masak lelain gak..ehehe adik-adik saya kalo memasak ngan saya mesti boring sebab laju je saya nak semua benda..ehehehe

Saya nak masak idak le menyiap segala neka bahan macam nak masuk rancangan memasak kat tv, satu persatu sediakan, susun beratur, bibik saya kok gitu, nak masak satu persatu dia menyiapkan, saya dak le...

Hahah korang pernah kena ngan orang lembab-lembab in public tak??? hiks..meh kita ngumpat story-story meh... hahahah cerita, bukan mengumpat..hiks..

17 Komen:

shaliza said...

pernah terjd..amatlah tension ok!! dah tau nk beli brg..ko bwk la duit siap2..ni dh beratur nk byr, duit x cukup..leh tggu laki die p kuar duit kt atm..waa..rs cm nk tlg byrkan je..amat lama tggu occay..cashier pun dh tersenyum kerang busuk je..x suke la manusia cmni..menyusahkan org..

Zareda Norman on 1:03 PM said...

oh puan pinut, sangat bagus topik ini. Zar pun jenis buat 2-3 kerja dalam satu masa. By the time siap masak, dapur dah siap kemas, sinki dah klear, lantai dah mop.. biar penat tapi hati senang kerja tak de tangguh atak terhegeh hegeh.

Tapi bab bawak kereta lembap macam kereta lembu.. aduh mmg banyak pengalaman.. hahhaha tak tercerita..

~adeQ~ on 1:06 PM said...

issh...betul lah kak...rasa nak rampas je dompet dia tolong bayarkan....heheheh...kat kafe saya di Minlon, ada satu budak ni kalau membungkus makanan...alahai...mmg ku buat sendiri....
tapi itulah...bahagian masing-masing kan...hehehehe

imah on 3:05 PM said...

hhahaha..saya pernah kene kes mcm akak kt k4 alamanda jgk la...tensen betol kan masa tuh...rasa mcm nk sound pon ada jgk...tp tahan..sabar je lah masa tuh...sungguh menguji kesabaran.

Kauthar on 3:39 PM said...

ye la kak pnut..saya pun suka buat banyak kerja dalam satu masa..especially time memasak..puas hati..hihihi..paling geram macam yang akak cakap kat fast food restaurant lah..org dah le ramai dok beratur..yang ko beratur lama2 tu awatla tak pilih menu siap2..time cashier tanya baru buat2 pening tgk menu..angin jugak org lain yang dok nunggu nih!

AuntieYan on 3:39 PM said...

Salam P-Nut,

(...Errrrr salam Adeq juga)

P-Nut, Kak Yan pun jenis hangin kalau orang lembab-lembab ni...mungkin depa ni ada banyak masa kot, tu pasai terhegeh-hegeh.

Macam p-Nut, macam Zar, Kak yan kalau memsak di dapur, sekali rap semua selesai....memasak selesai mesin kain selesai, mop lantai, basuh pinggan mangkuk dll.

alamanda on 3:44 PM said...

maap akak...
saya ngaku...
saya lembab...
kekekeke...
nnt saya berlatih utk laju ye.
sile beri tunjuk ajar.
hait. (tunduk macam oshin)

Siti Noor Aminah on 5:09 PM said...

perempuan lembab bila sampai time nk pilih2 lauk.. haha.


pegang senduk, haipp.. letak balik.

cedok kuah tu sikit, kuah nu sikit.



my opinion. haha.

Hanisumayyah on 7:45 PM said...

Sama...saya pun jenis laju..terutama bab bawak keter/berjalan kaki [bab masak ada lemb sikit]...kalo org depan jalan slow mmg kena 'maki'[secara berhemah] dlm ati...lagi satu kalo nak membayar kat cafe...saya tak suka penjual yg lambat kira harga makanan..walhal hari2 ko dok kira benda sama...dok belek2 lak nasi+lauk kita...mcm bru hari pertama kerja...dan satu lagi, ada satu adik kat satu gerai di putrajaya ni hehehe...kat presint 9, dia kalo bungkus makanan, lembap sgt tu idakler tapi....masa bungkus makanan, ambik tisu...ambik kertas alas goreng pisang mata melilau dok pandang sana sini...menjadikan kerja pembungkusan dia lambat dah mata pandang tempat lain..dok carik pemuda hensem kot2 lalu agaknya?

Dari saya suka beli goreng pisang situ jadi terbantut dek kerana perangai mata melilau pandang sana sini...tangan ke lain...

Tapi kan, kat luar bolehler bengang2 marah org yg slow ...bila kat rumah kena banyak2 sabar pasal suamiku pun teramatlah lemb..nya tp bkn sebab lembap semulajadi..so terpaksa saya pun bersabar jalan sebelah dia macam siput!

dan dukacitanya, anak saya hani tak seperti saya yg pantas dan laju! hani sungguh bersopan santun...menyebabkan maknya kena jerit hari2...

wah panjang giler, pasal tajuk ni sgt relevan dgn diriku!

Tijah on 8:57 PM said...

kan???? kesimpulan eh...laki mmg xleh nak multitasking cam kita der kannn?

Pnut on 10:43 PM said...

shaliza-hahaahh tu lagi melampau.. siap kena tunggu dia pi keluarkan duit kat atm lagik..ehehe

Zareda-ehehe betul zar, kita sambil tgk tv pun jadi kerja, melipat kain, gunting cili kering, kupas bawang..ehehehe



~adeQ~ hahahah rampas dompet orang kang tak pasal kita pulak kena ikat jamin..ehehehe

imah-eheheh org putrajaya mana lagi tmpt nak beli barang, balik-balik alamanda, mydin..tu je..

AuntieYan - kak yan lagi hebat sambil tgk adamaya lagi dah setel masak..ehehe

Kauthar-bab fast food tu sangatlah tepat kan.. msa dok q tu fikir lah sebaik mungkin ape nak makan, sampai kang order je

ummu_hanis-hait..ogenski deska?? hahah tetiba jadi jepang.. viva japan world cup

gadis comel-time pilih kain baju pun leh tahan gak lembab kita..ehehehe

Hanisumayyah-eheheh pak haji tu sloq-slow pun anak berderet tauuuu..ehehe kira power la tu

Tijah-hahaha mak aka dulu kata tangan macam tokong hindu berlambak. dalam satu masa boleh buat banyak keja..hahaha

My Life My Journey.. on 11:58 PM said...

Best topik ni, mesti jantan2 kabaret hangat bc nih.. Tp memang betul la, kalau org lembab mmg menyesak mata nengoknya.. Kita ni anak ramai, kalau buat keja satu2 tak makan ler anak2 kita, n akan berselerak la sekelian rmh hiks..

Hayati on 5:42 AM said...

Orang laki ni judge kita lembap masa bawa kereta saja la. Tang lain depa yang lembap.Hubby kak yati ni masa nak bayar tol, masa tu la baru nak keluar duit lepas tu bagi duit besar pulak tu. Memang la lambat. Nasib baik la ni ada smarttag. Cepat la sikit. Lagi satu tu la tak tau nak buat banyak kerja dalam satu masa. Kalau tengok TV dah tak leh buat benda lain. Kusyuk sampai orang tanya pun tak dengar.Macam mana nak buat kerja lain. Kadang2 kak yati paksa dia tumbuk sambal depan TV. Kejam dak?Mata tengok Tv, tangan tumbuk sambal. Kalau kita nak buat semua, mana dan kalau nak makan cepat kan Kesimpulannya, banyak hal kita lebih cekap dari depa dan sikit hal saja depa tak lembap. Alah, memandu saja pun, tak yah la nak riak kan

Pnut on 8:36 AM said...

Fa-memang pon, saya dulu masa takder bibik pon, rasa macam tak abeh-abeh kerja.. member siap leh baring-baring tengok tv... kita ni ada je nak kena sental, nak mengelap..eheheh tak cukup tangan..

Kak Yati-ye benooo saya pun selalu gitu, laki saya kalo tgk tv, kita cakap pun buat derk, kekadang saya pun kejam gak, time nak kopek kerang ke, asingkan kepala togeh yg hitam-hitam tu, mmg saya suruh dia je yg buat.hehehe

MUHSINA on 10:09 AM said...

o ya...saya setuju ngan topik ni, sebab saya tak tahan ngan org lems-lems ni...

ada sekali tu awek kat cashier tu lems nak bungkus barang, teramat la lambatnya, last2 saya mintak plastik, saya bungkus sendiri....

dan yang kes org selalu lems nak bayo ni memang selalu, sampai rasa nak langgar je ngan troli...

Ida on 10:31 AM said...

Salam PNut.. baru sekarang dapat tinggalkan komen.. ish ish ish..

Pasal bab ni dah banyak kali kena.. especially kalau beratur kat Fast Food.. time tu ler baru nak pikir nak makan apa.. siap tanya best ke tak best.. adehhhhhhhhh...

Yang paling best, masa beli tiket bas Nice Ekspres a few years back, nak pegi Penang. Ada ler satu customer tu, time tu baru nak decide nak pegi bila, nak balik bila, siap call orang kat Penang tanya ada kat rumah ke .. bla bla bla... Kalau tak pasal itu last resort, mau je blah dari situ time tu.

Pnut on 10:36 AM said...

Muhsina-hahah yang tu saya pun pernah buat, kalao lembs sangat, memang saya isi sendiri, tak koser la nak tunggu lelama..

Ida-hahah lagi haru camtu, dah depan kaunter baru nak call tanya??? ayooo hazabbb

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino