Wednesday, June 30, 2010

Kalau nak seribu daya kan??


Ingat dulu pernah citer pasai NAJIB dan ZAKWAN yang montel, comel dan tembam, bam-bam tu?? mereka anak kepada sepupu saya, Cikgu Rafidah yang memang tembam sungguh dulu, ok, kalau itu hari saya dah boh pic depa dalam usaha kurus kan?? So semalam emak dia tag saya kat FB, nengok pic anak-anak penakan saya yang sekarang kemain hensem lagi korang ek.. Macho dan tampan... dah selim ouls... mak chaq depa ni tengok makan hati sungguh aiiihhh

Ni pic depa tahun lepas atau dua tahun lepas kot..tader spesifik date emak dia habaq, gebu ek??

Ni depa dah pindah Laguna Merbok, Kedah, sebelum tu depan dok Kajang, (selalu gak pi rumah kak Idah, sebab dia terer dan rajin masak, kalau terrer masak, tapi malas masak tak guna gak ponnn hiks..so kak Idah kategori rajin dan pandai masak)

dan nak hambek sekarang cube tengok, dah la kurus, hensem, bergaya sakan nooo



Harus acik sapinat makan hati tengok anak penakan yang gebu dulu dah kurus, sedangkan acik sapinat pulak makin lebar pulak..

Syok la depa, perumahan Laguna Merbok sana tu best, ala club house gitu, ada gym, ada swimming pool, ada persekitaran best nak jogging, kayuh basikal... syiokkk oooo...

hahaha alasan kan?? acik sapinat duk kat Putrajaya, segala neka tempat riadah dan fitness ada, tapi tak pegi ponnnn

So makcik-makcik lebar sekalian?? tak tercabar kah????
Menurut emak depa, bebudak ni tak makan nasi, makan oat, biskut dan roti gardenia saja. padahal sebelum mereka diet, semangat ooo tengok depa makan, tapi trust me, once kuat semangat, diet, dan berat makin menurun memang automatik kita sendiri takut nak makan banyak-banyak, sebab sayang berat yang dah banyak menurun. Dulu masa saya gigih berdiet, sampai turun dekat 25kg dulu tu cenggitu gak, berbulan-bulan tak makan nasi oooo.. memang best turunnnn je.. pagi sarapan aot dan nestum je, tghari makan sup sayur, yong tau foo atau buah je, malam ulang makanan sarapan pagi semula.

tapi saya notice, selepas saya lahirkan Alesya, perubahan hormon dan kekuatan badan tak sama macam dolu. Ye la, masa dok breastfeeding ALesya, memang saya kurang berdiet, saya pastikan makan cukup sebab nak supply susu kan?? lantak le berat naik pon masa tu, sebab yang penting saya nak susukan anak.

Tetapi selepas tak BF saya perasan kekuatan fizikal saya tak macam dulu, kalau saya lambat makan pagi, sat lagi, pukul 11-12, saya muka sakit dada, kemudian saya akan sakit kepala yang teruk sampai kena muntah-muntah baru rasa kurang. Dan kalau saya dah mula sakit gitu, saya tak tahan takat makan oat, sekurang-kurang mesti makanan berat sikit pastu makan ubat, then baru rasa ok.

Entah mungkin faktor umur dan segala neka urat yang putus masa saya beranak itu hari kot. Kan masa saya pregnant, teruk saya kena Carpal Tunnel Syndrome tu? sampai sakit kejang tangan, kaki bagai.. agak setiap kali kejang, ada kot urat-urat halus yang terputus..heheh gamaknya la..

Ok, kepada Najib dan Zakwan...tahniahhh anda berjaya buktikan ANDA BOLEH... cayalah..tengok anak penakan sapa la tuuuuu.. hahaha tetiba.. mak chaq dia pun nak nama..tak kena mengena langsung..

P/s-Alesya sekarang bukan main laaa suka beno belek majalah PA & MA, tengok baby.. suka betul..baby..baby..baby.. cium-cium gambar2 baby nak adik eekkkk??? sorry la dik, production close.. suruh babah kawen lain la...

hahahaha berani??? cobalah.. sengih la pakcik gebu baca ni... bacalah...senyihlah.. dengan ucapan!!!! Langkah mayatku dulu..hahahaha maknanya tungu acik mati dulu la..hiks

13 Komen:

IDAH on 4:53 PM said...

Ni mak zakwan dan Najib...
Semua gambar sewaktu gemuk diambil sekitar Jan- Mac 2009.
Dalam setahun mereka berjaya menguruskan badan mereka. Pada mulanya keazaman datang dari produk JusMate5,.. setelah beberapa kotak dicuba dengan disiplin diri yg tekal...mereka berazam untuk meneruskan tanpa JUAMATE.. kesimpulannya, kalau ada azam yang kuat tak perlu Jusmate... diet je cara sendiri... Mereka kurang 3-4 kilo sahaja dengan jusmate.. tapi hilang 20 kilo dengan usaha sendiri...

ieda on 4:57 PM said...

ada geng senang nak diet..boleh challenge each other..
gambar pun gaya model gitu..

Zareda Norman on 7:28 PM said...

pinut
mmg kalau nak seribu daya.. zar tahun lepas dari 72kg turun ke 60 kg dalam masa 6 bulan.. memang bes sangat.. tapi la ni dah naik balik sebab tak jaga makan.. belasah semua.. tapi taklah gebu macam tahun lepas..

emm zar lah tu.. terer masa tapi malas masak.. hehehhe tapi gebus jugak.. camno tu? :)

Hayati on 9:32 PM said...

pnut, sebagaimana yang kyati bagtau hari tu, kyati sedang berusha menurunkan berat badan. Dari April sampai la ni dah turun 12kg. Lambat sikit la tapi tak apa. Kyati digalakkan makan sebab nak menggalakkan metabolisma kita aktif. makan tetap kena makan tapi kurangkan sikit, berat masih turun tapi pelan-pelan, lebih sihat dan selamat.

1na on 11:23 PM said...

Hmmmph

jeles ni. Akak, bila mau buat date pi itu gym kt bangi? ( ka sy yg tak pi2 lagi ni)

bertambah jeles nie

My Life My Journey.. on 4:14 AM said...

Alaa Pnut, tak yah la nk kurus2, asal sihat dah la.. Org kata kalau kurus sgt suami tak reti jaga, tp kalau montel memang suami sayang, asyik suap makan hehehehe

Saya dulu gemuk gila, tp bila dah makin ramai anak makin kurus, bila dtg sini menjadi2 kurus saya, bercinta nk gemuk mcm dulu2, susah sesgt. Betul kajian yg dibuat, usaha menguruskan badan lebih mudah berbanding unt menambah berat badan. Tapi org selalu ingat nak kurus payah, hakikatnya usaha belum cukup, kalau betul caranya sekejap je dah kurus, betul tak..?!

Tak yah kurus la Pnut, nanti kang membazir jer semua baju2 tu, lagipun saya rasa Pnut lagi cun berisi dari kurus, tak nampak berkarisma, betullll...

ajid said...

Abang Meor.. LAMPU HIJAU!!! hahaha

Anonymous said...

salam...

Hi kak….ha ah la dah tembam balik akak pinat nih…dah stop diet ropenya hehehehe…saya br lepas bersalinkan anak no.4…now tengah pulun nak kuruskan badan balik…berat sebelum pregnant dlm 64 kg (berat ideal 50 sebenarnye heheheh) tak tau la kat mana silapnyer berat sebelum beranak hampir2 mencecah 90kg….nak nangis rasanya….baby keluar 3kg jek…

Baby masuk 4 bulan saya start diet n bersenam….since saya susukan baby mlm makanya saya bykkan minum air…so masa nak start diet n bersenam mmg sakit satu badan tp saya buat slow2….

Klu nak kurus kena diet + buat kardio + muscle (mcm yoga/pilates) Alhamdulillah dah nampak progress. Mcm akak ckp mmg kena kuat semangat klu tak teratai layu di tasik lemak kekekekek. br2 nih saya baca kena minum air byk tak silap setiap 1 kg yg nak di buang kena minum extra 100ml dr 8 gelas sehari tuh…klu tak silap la hahahah sbb utk badan saya saya kena minum 2 liter extra perday…info nih boleh google lagi la….saya pon baca dr satu sumber jer…ok jom kuruskan badan balik …nak raya dah ni…nnti klu saya berjaya capai 50kg saya roger akak…bye.......

Pnut on 12:11 PM said...

Sori semua.. saya dah reply komen satu-satu tp apekah?? tetiba hilang semua
dan saya tak leh nak taip balik sebab malas dan sakit hati... huwaaa ape laaa internet ni, kejap ok kejap tak ok...

kak yati-bile nak roger kita pasai diet akak???

Siti Noor Aminah on 12:23 PM said...

kt laguna merbok ada gym bagai ker? itu tempat org2 senang.dok lalu je masa blaja kt uitm merbok.




boleh ker nk kenal2 dgn anak penakan achik pnut?hehe.

Kauthar on 1:32 PM said...

Setuju dengan kak hayati :)

IDAH on 11:52 PM said...

Wahai gadis comel... Ini ibu nya anak penakan Kak Pinut... Kami tinggal di Laguna Merbok..Memang tempat org kaya-kaya..tapi tak semua kaya pun.. akak ni cikgu cabok je.. dok dgn anak2 jer... Gaji cukup makan tido jer... Yg kaya tu lot2 banglow.... akak ni lot teres 2 tingkat jer... Sini memang ada Club Laguna.. utk pembeli rumah jer.. (penyewa tak leh).. Setahun fees dalam RM500 untuk satu rumah (anak ramai pun tak pe..)..
Di Club tu ada GYM, Swimming Pool.. Sauna (asing lelaki pompuan).. ada dewan utk disewa.. ada cofee house, ada tempat2 bacaan.. playground.. ada tuisyen. tekwando class.. macam2 la... Boleh jer datang masuk ronda2... Kalau nak kenal2 anak akak, masuk je fb depa...
Muhd Zakwan Zkria
atau
Najib Zakaria

Sporting punya mak ni..
Byee...

Pnut on 9:49 AM said...

Gadis chomel-nahh ambek... mak anak-anak penakan lagi bagi lampu hijau..ehehehe sile..sile...jangan memalu..

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino