Thursday, May 20, 2010

Cake..cake..cake...


Malas la nak update blog
pening kepala, sebab sudah belasah nescafe yang jahat itu semalam.

Pastu macam malas nak keja sebab saket kepala..
buat kerja sambil sakit kepala tak best. tapi kalau tak buat saper nak buat pulak? Kasi tengok cake je la

Just to share last month punya cake saya bikin, kenapa saya nak letak pic ni? sebab panduan untuk beginner pembuat kek gila awat beginner tu, macam sapinat dah terrer, citttt ishkk dak la saya kata saya terrer, tapi dalam seminggu mesti satu dua email dari pembaca-pembaca blog ni bertanya saya soalan-soalan berkaitan kek, dari resepi kek, cemana nak baut krim la, nozel la, oven la, ada je beberapa soalan kan. So saya share pic ni sebagai panduan kepada pembuat kek.. sekiranya ada terlupa beli cake board yang sesuai dengan size cake, dan hanya size yg beso je ada dalam stok, so guna je apa ada, dun be tak berapa cerdik, naik keter pegi kedai beli, kalau kedai tu takat sebatang rokok tak abeh hisap tak per la. tapi kalau jarak kedai tu berbelas batang baru abeh hisap rokok baru nak sampai, korang kena pikir, kos perjalanan tu, minyak, kalau ada tok kena tol, semata-mata nak beli cake board yang rega tak sampai 2 ringgit sekeping tu. Sebagai peniaga, think smart.

Ni kes cake saya diorder oleh my very-very regular customer, Cida, dia mintak kek 4 segi, about 9inci, setelah bako kek bagai, baru ku perasan cake board size dalam 11@12 takder, yang ada cuma cake board size 14 ke 15inci, ni. So be creative.. ko taram le lukis haper pun tak tepi tu, pastu sy sms cida tanya nak tulis ape-ape tak kat cake board tu, sekalik hambek ko, makcik ni suruh tulis panjang sedepa. hehehe tanya lagik...

Dan idea ini end up cida suka tergedik-gedik.. matilah suka suki kata bini orang gedik..ampun Cida






Saya pernah tengok ada seorang pembuat cake yang baru berjinak dengan arena ini arena katanya tuuuu dia buat wedding cake, cakenya nampak janggal, kerana cake board lebih besar dari cake tu, pulak tu tingkat pertama dan tingkat ke2 kek, cake board sama beso, dan paling silap ialah cake board tu satu kaler gold dan satu kaler silver. Ermmm kalau saya, saya akan cover semua cake board tu sampai tak nampak alas cake board tu dengan segala idea yang ada, kekadang bila buat kek ni, customer ni macam kerenah tau, paling mencabar bagi saya ialah bila cutomer minta tema kaler hijau putih.. huwaaa nak buat bunga hijau?? daun hijau??? cemana tu

Tapi try je la.. dan ini hasilnya, pada mata saya, kombinasi hijau putih ni menarik, tetapi tidak untuk cake atau cupcakes...sorry just my 2 kupang.




Dan lagi...kalau kekadang customer meminta warna-warna yang kita rasa tak berapa match, boleh bg idea kita, bincang dulu, tentang warna, jangan nanti bila menjadi, ekk tu tak menarik, contoh, kalau customer mintak kaler oren dan warna brown/coklat. Kurang menyerlah kan? cube bagi idea, boleh tak tambah warna cream/kuning/putih, utk balancekan balik dua warna tu. bagitau customer, kalau dua kaler tu nanti kurang menyerlah, dan hasilkan kek tu tak menarik, percayalah, diaorang akan ikut kalau inginkan kek mereka lawa.

Erkkk dalam saket pale pun boleh meraban panjang berjela..sapinat..sapinat... nanti-nanti saya share pasai oven dan temparature sesuai untuk bako kek ni.. sabooo ek... erkk nanti tu bile tatau ek..boleh jadi minggu depan.. bulan depan, tahun depan...ahhahah tiada kepastian..

6 Komen:

Ceni on 2:55 PM said...

ini time sakit kepala... kalu tak sakit kepala tak tau ler berkajang mana panjangnya karangan itew...

Apapun info yg menarik, saya hanya tau makan kek ajer, nak buat haremmm...hohoho

Eh bila kelas cupcake kak pnut nak buat lagi?

ieda on 4:29 PM said...

kelas percuma drp cikgu sapinat...selamat hari guru...kehkehkeh

My Life My Journey.. on 8:10 PM said...

Pnut, pic kat cake tu betul2 pic ke?..

Pnut on 7:43 AM said...

Cen-buat masa ni kelas cupcakes tader lagi, sebab penat la buat kelas..letih..

Ieda-selamat hari cikgu buat saya juga..eheheh

Fa-tu pic betul, pic print atas icing sheet, namanya edible image...

Anonymous said...

Aduh..apalah nasib si penerima kek. Nak ambil hati kawan-kawan mesti dia puji kata cantik. Ini biasalah...
Tapi kalau tenguk bebenor mcam kek Keling bunting ha ha ha ha ha.....kesian sapinat!!!!

Pnut on 11:51 AM said...

Anon-awak sangat comel.. time kasih atas komen..

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino