Friday, March 26, 2010

Jom Bersedekah...


"Si Pemurah yang JAHIL adalah lebih ALLAH CINTAI daripada AHLI IBADAH yang BAKHIL" - hadis riwayat Al-Khatib.

Saya tertarik dengan hadis tu, dan Insya-ALlah akan berpegang prinsip begitu selamanya.

Sebenarya sayan ingin kongsi satu kisah benar mengenai "magik" sedekah ni. Tahun 2007, kami berpindah ke rumah baru bulan November 2007. Siapa yang baca blog ni dari dulu tahu la memang kami berhabis untuk renovate RUMAH kami yang asalkan cute mute kan? bukan sikit duit dah abeh, so masa tu segala neka saving pun lincin lincau.. betul-betul dalam hanya ada duit dalam tangan sahaja, yang dalam bank, tinggal serdak je. Dan duit yang ada pun ngam je kena bajet abeh sementara nak tunggu gaji.

So satu hari saya pegi Pasar Tani, saya ada beberapa ringgit je dalam tangan, cukup untuk belanja dapur je, tiba-tiba saya dihampir anak yatim yang jual buku agama, untuk sumbangan derma, buku tu harganya RM15, Ya Allah, saya tak mampu beli buku agama bernilai RM15 pun, sedih!! tapi saya hulurkan cuma RM2 sahaja pada adik tu,itu je saya mampu masa tu.

Bagaikan magik, malam tu saya terima call dari seseorang yang ingin menempah cupcakes dalam kuantiti yang agak banyak, dan esoknya ada terima email dari orang lain pulak, kiranya bertalu-talu order yang masuk. Ya Allah rezeki...disaat saya betul-betul perlukan belanja, Allah utuskan rezeki masuk bertalu-talu. Saya terfikir, adakah berkat RM2 yang sedikit tp sangat ikhlas dari lubuk hati saya ketika itu. Maka ALlah ganti yang lebih buat saya. Alhamdulillah.. TERIMA KASIH KEPADA MEREKA INI

Saya insaf betul... hurmm masa menulis ni pun sebak saya teringat peristiwa itu.

Dan sempena hari Jumaat yang mulia ni, saya ingin mengajak kawan-kawan saya yang membaca ini, kalau mampu jom kita sumbangkan sedikit sumbangan ye..

Camni, kejap lagi saya akan ke Pesta Buku (antara aktiviti Library saya kami anjurkan setiap tahun, bawa staff pegi Book Fair) so, saya ingin membeli buku-buku rujukan, dan buku-buku agama untuk saya sedekah kepada anak-anak yatim. Saya boleh je diam-diam beli dan hantar, tetapi kemampuan saya mungkin tidak lumayan sangat, tetapi bila saya ajak kawan-kawan kat sini join mungkin kita dapat kumpul banyak bahan bacaan yang menarik dan murah dijual di sana. Terbayang dah saya keseronokan anak-anak yatim ni menerima buku-buku dari kita semua.

Moga pahala yang kita terima ni, dapat kita niatkan sedekah pada arwah ibu/bapa atau saudara mara kita yang di alam kubur sana. Moga rezeki kita makin murah lagi..aminnn...

Saya sudah kosongkan akaun Maybank saya, semua wang yang gaji yang saya terima semalam saya pindahkan ke akaun pakcik gebu, so yang tinggal cuma seringgit beberapa sen sahaja, so saya anggap duit yang masuk nanti adalah derma ikhlas kawan-kawan.. Lebih baik kiranya kawan-kawan sms saya selepas masukkan wang ye.. Dan ingat, sumbangan kalau boleh lah dapat saya terima sebelum jam 1ptg ye.. sebab saya akan berada disana sampai jam 2ptg sahaja. Kalau ada yang masukkan duit selepas waktu itu, saya akan keluarkan dan beri sumbangan wang tunai pada rumah anak yatim.

NI no akaun maybank saya : 102054905838
Erkk nama penuh saya Nor SYA***** Samsudin (ehehe kiranya kalau nama pangkal tu betul dan nama abah saya sama kira betullah tu ye.
no telefon saya ialah 013-397 4760(sms ye kalau ada sumbangan kalian)
Ingat ye, sms tau.. sebab saya akan online untuk check sumbangan nanti, dan akan membeli guna semua sumbangan yang ada.

Setakat pagi tadi, saya sms dan YM pada beberapa rakan, sudah terkumpul sejumlah wang Alhamdulillah..... Gembiranya saya...

Update jam 9.20pg-tak sampai 2 jam saya sms, YM dan letak entry ni, wang terkumpul hampir RM300, Ya Allah syukur... pada semua yang menyumbang, terima kasih bebanyak, nanti saya update ape buku kita beli...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino