Wednesday, March 31, 2010

Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan..


Mood-Mengantuk, semalam teralit baca buku kembara Atiq Wazif tu, baru baca prakata oleh ayah dia pun terus terpaku, selak punya selak-punya selak, ber bab-bab juga baca, padahnya dekat pukul 1 baru tido.. huhu ngantuk beb.. kepala pun sikit ada weng-weng...eheheh tp memang menarik buku ni, berbaloi-baloi saya beli. ada dua ayat terkesan disanubari saya semalam, tapi satu ayat tu saya dah lupe.. satu je saya ingat

"Melihat anak kecil kita sudah pandai menggaru kepala sendiri itu adalah lebih bermakna dari menandatangai kontrak berjuta ringgit, melihat anak kecil kita pandai hisap minuman dari straw itu lebih indah dari...." (saya lupe ape dia..eheheh memori acik selow la..)

Betul sangat ayat tu.. terkesan dijiwa. Bertuah Atiq Wazif punya orang tua yang berfikir jauh, dan sanggup berkorban demi memberikan yang terbaik buat anak mereka yang istemewa. Ada ketikanya membaca bait-bait luahan hati ayah Atiq, mengundang air jernih keluar dari celah pelupuk mata. Sayu...

Jiwa saya sebenarnya suka sangat budak-budak... macam saya kata, hajat dihati nak beranak ramai tapi apakan daya kemampuan diri tidak begitu memberangsangkan dari segi kesihatan diri. Pasrah saja. Itu sebab, saya mengumpul wang dari kawan-kawan semua untuk beri sesuatu kepada mereka. Alhamdulillah, banyak anak-anak ni dapat bahan bacaan, dari Kamus, novel remaja/kanak-kanak, buku agama, buku latihan, majalah.. Akan datang Insya-ALlah kalau kalian bermurah hati lagi, kita kumpul duit lagi untuk beli rak buku pulak ye... Insya-Allah, kalau sorang kasi RM5 pun kalau seratus orang dah berapa, kalau dua ratus orang dah berapa.. Mudah-mudahan anak-anak yang tiada emak dan ayah ni, meluangkan banyak masa mereka dengan membaca, jadi ilmu dan amalkan. Aminn..dan kita-kita ni, yang menyumbang, niatkan dalam hati sedekah pahala buat arwah saudara mara kita yang sudah meninggal.

Insya-Allah esok kelak kita meninggal pun ada juga anak-anak tinggalan kita berbuat baik macam kita buat hari ini. Dan rezeki kita akan bertambah baik, ya bukan anak-anak yatim ni yang beri balik rezeki pada kita, tapi Allah permudahkan urusan kita dalam pelbagai cara.

Eh kejap, apa motif saya nak cerita ek?? cerita pasal buku kisah benar yang saya baca?? Kisah buat baik ke kesah apa?? sangat tak der spesifik fokus.. begitulah saya, caca marba. Semalam seseorang hamba ALlah sms saya memaklumkan beliau memasukkan sejumlah wang ke akaun saya, dan saya balas sms tu ucap terima kasih atas sumbangan dan sokongan. Beliau membalas balik, katanya dia "i like ur spirit, kita duk cakap nak buat, n u terus buat" yup itu perangai saya dari dulu saya kira.

Masa sekolah rendah, saya minat main hoki, cikgu pandang rendah pada saya yang gempal untuk main hoki. CIkgu offer sy jadi goal keeper, tapi ape barang, bagi saya goal keeper untuk budak gemuk je, saya tak suka cakap saya gemuk, walau hakikatnya memang le gemuk, akhir saya buktikan kat cikgu saya leh main jadi wing, jd defender.. sampai dapat wakil daerah, walau saya lari tak leh sekencang orang lain. Ynag penting, saya nak wakil sekolah tercapai, malah tak sangka dapat main untuk daerah. Abeh SPM, saya nak sambung belajar, tp BM saya teruk, tp saya teringin nak jadi budak U, atau budak ITM. Dapat result BM JUlai, saya masuk form six, saya target nak masuk U juga. Pertama kali mencuba gagal.. kedua gagal, permohonanan kali ke3 baru berjaya, kiranya saya lewat setahun dari kawan sebaya saya. Tapi saya dapat juga.

And now saya dah set satu target yang saya ingin capai. Dengan sokongan suami. Insya-Allah saya akan usahakan agar benda tu tercapai. Masalah utama kami ialah modal. Tapi tak pe, jangan jadikan modal sebagai alasan, modal kecik, bisnes kecik dulu.. Hahaha mana tau satu hari nanti senangingat akan jadi satu brand... ada franchise... dimana ada kemahuan, disitu ada jalan.. Moga 'baby' pertama kami akan dapat dilahirkan sebelum Mei 2010.. Doakan..

8 Komen:

man n mia in satu suara. said...

di mna ader jln...
di stu ada hi way...
vrrooommmmmm...
go go go...

Anonymous said...

Dimana ada hiway disitu ada toll.. ha..ha.. dah dapat report kad Najmi.. akak dah dapat report kad Najiha.. alhamdulilah.. semua A kecuali P.seni.. Sarah pulak lum dapat tapi dah tau la 1 A (p. seni ) selebihnya..
Gembira betul dia dapat satu A tu sehari suntuk dia cerita, sampai lunyai dia nak tunjuk kertas PS dia tuuu.. betulla .. melihat anak macam Sarah dapat 1A pun dah sangat mengembirakan.. rupa-rupanya dia lagi gembira sebab dapat gembirakan kita..

Angah on 3:25 PM said...

Sangat setuju la kak part kena usaha sampai berjaya tu..

Angah pun tengah usaha untuk dapatkan geran pelancongan untuk konsep eco-sport tourism yg angah ngan busband buat. doakan la utk kami jugak ya..

Pnut on 3:51 PM said...

Man-ko kalo takder nama mia pun bulih dak??? plisssss

Kak Mazni-huhuhu kak saya terharu baca apa akak tulis...alahaiiiii tulusnya jiwa dia kan... sebak la....

Angah-moga berjaya...aminnn nanti boleh kami tumpang melancong...

Anonymous said...

k.pnut...atiq wazif nih my ofismate punye anak buah...mmg sedih dgr dia citer dr dia...they decided to migrate and berhabisan hanya utk dptkan yg terbaik utk adik atiq wazif...

heart by heart.... on 12:33 AM said...

wencO..tasha teringin nak bace buku tue..kalO tasha p umah wencO..nak pinjam bace bleh??

em..mmg kagum dgn parents adik atiq wazif....sentiasa berfikiran pOsitif terhadap anaknya..

yea,sesuatu perkara baru yg special kids bOleh lakukan dlm kehidupan dia..amatlah bermakna bg parents dia..even perkara tue hanya lah perkara biase bg Orang lain..walaupOn dengan hanya mengukirkan senyuman.. ;)

Pnut on 7:50 AM said...

Anon-ye baca kisah mereka migrate ni memang mengagumkan, harap dengan pengalaman yang mereka ada, boleh bantu orang lain.

Tasha-boleh nanti wenco dah abeh baca, wenco kasi tasha pulak

meandbaby on 10:17 AM said...

pnut,

memang bagi kami parents anak istimewa ni..satu milestone anak-anak,walaupun kecik tapi bagi kami terlalu bermakna...

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino