Monday, January 18, 2010

Perlukan pendapat..


Saya boring dan bengang..entah ape hal interner explorer kat laptop ni tak leh guna, stop working katanya, dah try install yang baru..hagham tak berguna jugak. Ermm nak kena buang pastu install balik gamaknya. Pening haku..

Si Abang
Si Abang sudah kami masukkan ke kelas KUMON, Maths. Ada dua tiga kawan saya cikgu, yang bagitau KUMON bagus, dan memang rekemen la. Saya baru je hantar, masih baru, saya nak tanya pengalaman orang dah pernah hantar anak ke KUMON cemana ek? konsep KUMON ni, homework, buat hantar-semak-homework hantar-semak... Kat kelas, akan diberi kerja juga, buat-submit collect new homework dan hantar semula. Bagi budak lelaki yang susah nak bagi komitmen pada kalau disuruh buat sendiri oleh emak bapak memang sesuai la kot. Tetapi keberkesanan dia saya masih samar, saya tak kata tak bagus, sebab baru je si abang masuk. SO kalau ada sesiapa dah pernah hantar tolong bagi pandangan. Saya tengok si abang buat kira-kira tambah yang sangat mudah dan simple sekarang (mudah pun ada gak dia salah..eheheh) saya difahamkan oleh Dr. Karen, owner KUMON Putrajaya ni, katanya memang nampak mudah, tetapi mereka mahukan kemahiran, contohnya bila kerap buat, budak akan jadi 'tegar' bila sebuat 10+3, dia terus boleh bagitau 13, tanpa mengira. itulah akan ditekankan..

Ok saya bagi abang masa dan saya sendiri masa, saya nak tengok keberkesanan. Cikgu Bean yang ajar Maths tu pun kata KUMON is the best place. so saya percaya kata cikgu Bean..ehehehe.. Cikgu Suharni pun kata ok..eeheh jadi saya ikut, Cikgu Munirah yang bca blog ini pun saya pernah tanya pendapat, kata dia ok, anak murid dia yang masuk KUMON, tak payah susah nak ajar, depa senang terima. So saya perlu testimoni dari ibu bapa lain. Semasa menantikan si abang di kelas KUMON, saya kan peramah, so saya berbual dengan sorang bapa kat situ, katanya ok, anak dia baya Najmi, masuk KUMON last year, memang nampak berbeza dari kakak dan abang dia yang tidak masuk KUMON dulu. Ermm harap betullah, moga si abang sesuai belajar kat sini. Saya masih perlu hantar si abang untuk kelas Bahasa Inggeris, usaha saya beli buku BI untuk dia baca dan paksa baca kurang berkesan, suruh nengok kartun dalam BI, masa kita ada, dia tengok le dalam BI, kita tak der tukar subtitle..boleh??? bikin acik baran je...

Ada sorang ni buat home tuition, dia ajar ke rumah, tapi yuran dia kenakan kurang munasabah pulak... tak berbaloi...

Ermmm dua perkara ni, Maths dan BI adalah dua asas penting yang patut dia faham dan jelas dari kecik ni, esok dah masuk menengah, dia tak susah. Saya dulu tak der pendedahan BI dan Maths di mana-mana..jadi sampai tua saya ketinggalan..insaf meks tau..masuk universiti semua rujukan dalam BI, terkial-kial... saya tak mau budak-budak ni lalui semua itu. Errmmm semua ibu bapa pun camtu, nak bagi terbaik utk anak-anak... bertuah budak-budak sekarang. Kita dulu sedar sendiri je la..

22 Komen:

Anonymous said...

Pnut. Isyallah tolong banyak menolong anak2 saya buat maths meka.. until now alia anak I umur 10thn dah buat kire2 utk tingkatan 1.
Tapi bila exam meka kekadang terlampau confident n still buat kesalahan2 kecil.. Btw, betul la apa kata cikgu tu budak2 kumon meka boleh mencongak je kire2 tak perlu nak ambik calculator bagai...arneza

~adeQ~ on 2:15 PM said...

kak, anak saya, Sofea 4 tahun dah 4 bulan saya masukkan ke KUMON, walaupun hwork tu kadang2 berulang2 tapi utk latih dia fasih dan faham. sekarang ni dia dah boleh counting number 200++....dan bila tgk je nombor tu dia dah tau. Walaupun liat jugak buat hwork everyday, kasi up puji2 sket, dia ok....ada budak kat KUMON jugak walaupun baru darjah 4, dah boleh buat kira2 budak darjah 6....kite usaha jek...lebih2 terpulang pada anak2 kita jugak...harap2 semuanya berjalan lancar kan....

MA on 3:42 PM said...

Pnut : Bab Kumon I tak leh nak bagi pendapat, but bab BI I can suggest you hantar ke British Council. Di sini dia adakan assessment test dulu (RM100) nak tengokkan tahap anak you kat mana and then dia akan masukkan ke the right class. http://www.britishcouncil.org/malaysia-english-courses-course-registration-placement-test.htm?mtklink=malaysia-english-courses-course-registration-placement-test



Classes dia untuk 10 minggu fees ialah RM580

http://eastasia.britishcouncil.org/public/course-description.aspx?country=Malaysia&coursename=[01]%20Junior%20C%20Beginner%20(Standards%201-2)&Course_ID=dfda0dff-6bdd-46f2-86ae-70128d485f01


Tapi I think it is worth it. At the same time anak you boleh gunakan the BC library buat homework whilst mak pak pergi shopping kat KLCC!

MA on 3:45 PM said...

And oh, kalau you pun nak masuk belajar BI as an adult pun boleh gak...the teachers are native speakers and sistem pembelajaran pun canggih. I think Najmi will enjoy it and boleh practice speaking dgn kawan2 yg sama2 belajar di sana.

MA on 3:54 PM said...

OK sori , ni last..:D I tak de share kat BC tapi selalu pergi sini with the Brood and impressed with what they have.


http://www.youtube.com/watch?v=jB-MkEWmgGI

Anonymous said...

kumon pon ader english kan??? my fren anak dia umur 5 thn tp dah boleh buat kerja utk standard 1...ok la tuh kot...saya jer terkial2 lagi....tak tahu nak hntr kat mana...and kumon kat my place cuma ada Math jer english takde...

satu lagi kumon nih my frens ckp dia ptgkan masa...sbg contoh 1 kertas kerja tuh kena buat dlm masa 10 minit...klu lebih kena buat semula...

akak tak survey ker kaedah mokhdar...yg kuar paper itu hari???

Pnut on 6:40 PM said...

Arneza-bagusnya dah umur 10 tahun leh buat lebih dari umur dia.. harap Najmi pun boleh ikut..

Adeq-lagi bertuah anak awak dapat emak yang pandai merancang pembelajaran untuk anak dia..

MA-thanks atas suggestion..tp jauh la kak, KL nun, kami ni komitmen bukan boleh percaya, kang tengah anak rajin, mak pak dia pulak malas nak rempuh pegi KL sana, tp memang bagus kat british council, biasalah ada kawan librarian kat sana, dulu la.skrang tak pasti dia keja lagi ke tak..eheheh

Anon-kat putrajaya ni ada untuk Maths je English belum ada, tapi kata owner dia, soon akan ada English juga...

The Informist on 8:43 AM said...

Actually concept kumon tak ader bezanyer dengan konsep pengajaran dan pembelajaran yang ade dilaksanakan dalam strategi pengajaran bagi cikgu dan cikgi sekolah kita. Cuma pengurusan sekolah dan bilik darjah kurang mempraktik strategi pengajaran yang diaorang belajar dalam pedagogi. Kalau tengok dari demografik dan ukuran IQ bebudak yang belajar kat kumon, semuanya berkeupayaan untuk absorb apa yang diajar. Just need more pushing. Kalau di sekolah kita, kelas dapat dikecilkan komunitinya, cikgu dapat buat apa yang diajar dalam kumon.

Dari segi tenaga pengajar kumon pulak, diaorang tak ade tekanan dari luar seperti ko-kurikulum that's why diaorang bole stick dengan strategi yang dibuat oleh kumon.

Bagi ibu bapa, dalam mengajar anak-anak tentang english dan BI gunakan pendekatan yang senang diaorang respond. Kalau dia minat computer contohnya, gunakan pendekatan itu.

Kalau masih lagi ragu-ragu, cuba dapatkan buku-buku berikut untuk panduan:
1. Parents first: parents and children learning together / Garry Burnett and Kay Jarvis.

2. Assessing children learning / Mary Jane Drummand

3. Children learning mathematics: a cognitive approve to reading / Emma E. Holmes

Yang penting dalam pembelajaran anak-anak, jangan kita tarik masa keriangan diaorang. Kalau kita penuhkan masa dia dengan belajar saja dan kita cabut dia punya keriangan nak membesar, maka percayalah dia akan membesar sebagai seoarang yang membosankan dan hampeh.

The Informist on 8:51 AM said...

Saudari p-nut,

for further info please click at the link below:
http://mforum.cari.com.my/archiver/?tid-313270.html

Cikja on 9:28 AM said...

Salam kak,
kalau tak keberatan bleh tau tak berapa yuran kumon nie....

Pnut on 11:24 AM said...

the informist-a.k.a Zaid-cayalah ko... seorang liberian yang hebat...malu aku nihhhhh... syok le hang keja kat UPSI, byk rujukan, berguna untuk diri sendiri gak..aku ni keliling buku politik..apekahhhh

Ijah-yuran bulanan dia RM120, dan pendaftaran RM30...

Pnut on 11:33 AM said...

Zaid-good point here..i owe u bro...thanks buddy

KUMON ni sesuai untuk budak yang kurang serius kalau emak bapak dia ajar.. so dia akan buat latihan, because of dia kena siapkan sebelum next kelas. at least, dia tetap buat, kalau emak bapak dia bagi latihan, dia buat sambil lewa...

and sebagai parent, kita sendiri kena monitor dan tengok apa dia buat, kalau dia tak faham, kita ajar sikit, dan selebihnya suruh dia tanya teacher dia, sebab kita dah bayar utk mereka ajar. so that, mereka kena beri cara menjawab yang betul, sebagai emak bapak, kita ajr ikut cara kitala.. KUMON ada keadah mereka sendiri..

pokok pangkal, kala kita hantar dan ambik anak dari KUMON je, tak seshuai la.. kita sendiri tetap kena tengok apa benda yang dia tak faham supaya senang kita inform teacher dia part mana dia lemah.

zareda said...

KUMON memang bagus. Adik ipar zar cikgu pun memang suggest hantar kumon kalau lemah maths. Tapi so far Ika boleh catch up maths, dia banyak ikut zar. Zar cuma hantar tusyen biasa 4 subjek. Itu pun jadual dia dah penuh Isnin -Jumaat dr pagi sampai ke malam.. dengan mengaji sekolah agama, tusyen sekolah kebangsaan. Kita tengok pun letih so cukup dululah untuk dia. Tahun ni dah start koko, may be tahun depan hantar intensif pulak kot.

FAD ARIFFIN on 11:54 PM said...

salam kak pnut. Tertarik dengan topik kali ni. Dulu ada jugak jengok2 website kumon nih, interested jugak nak hantar. Tapi niat tuh ditangguhkan dulu sebab skang nih dah setahun dia tuition english. Sian pulak dia nanti penuh jadula belajar jer takde rehat sabtu ahad.

Umur nak masuk 6 tahun, Alhamdulillah she can read simple sentence with the correct pronunciation. Kalo tang math tuh, ingat darjah satu nanti baru anto dia ke sana.

Btw, thanks sebab bukak topic nih. At least terbukak jugak hati nih nak hantar dia ke sana.

Harap semuanya berjalan lancar untuk akak, dan yang terbaik untuk Najmi.

nazila on 3:22 PM said...

Akak, kumon putrajaya ada kat presint brape? Tak pernah nampak pulak sebelum nie.

Pnut on 10:32 AM said...

Nazila-KUMON Putrajaya kat presint 16, dekat sebelah petronas, atas EON Bank

Anonymous said...

salam.... nak beri pendapat

saya cikgu tuisyen darjah 6 maths...ada perbezaan antara budak yang pergi kumon dengan budak yang tidak pergi kumon...budak yang pergi kumon akan cepat membuat kerja maths berbanding budak yang tidak pergi kumon...cepat tangkap apabila diajar...kumon memang bagus...anak saya yang berumur 9 tahun, saya sudah hantar pergi kumon sejak darjah 2 - sekarang sifir 2 - 12 memang sangat cekap...anak saya lelaki..memang males nak buat worksheet dia...tapi alah bisa tegal biasa

Anonymous said...

http://members.lycos.nl/giernami/guaranteb1/lythingis.html turtle neck jewelry
http://membres.lycos.fr/xiurtradwi/discount8a/ncurme.html sd wifi card
credit card merchents
heuchera silver scroll
http://utenti.lycos.it/keanuxju/card-mac42/ftorexiodina.html types of jewelry settings
http://members.lycos.nl/cynorneqa/homemadeb9/hedeedeaune.html sterling silver cable jewelry
commercial credit gmac

Unknown on 9:55 AM said...

Anak sy skrang std 2 (lelaki). Dia lemah sgt dlm maths & english. Tp apa yg sy faham konsep Kumon ni lebih byk buat exercise sendiri. Boleh ke dia catch up dgn cara Kumon? Takut budak terlalu letih sb keje terlalu byk.

najahsalwa on 6:33 PM said...

Menarik la...saya pun memang berminat nak hantar anak saya pegi KUMON. Dia skang umur 5 tahun. English dia if untuk conversation dia ok..boleh faham & reply blk kalau kita tanya or berborak dgn dia tp bila soh dia baca..dia xkenal huruf pun huhu ABC tu lepas la lagi tp yang blakang tu dh abis berterabur dh ahaha

Maths pn macam tu gk, if suruh kira tu dia boleh tp bila tanya dia ni no brapa dia dh lost ahaha so memang igt nak antr gi KUMON utk english & math dia kot.

Rasa sedap sikit hati bile ramai yg ckp KUMON ni bagus =)

Unknown on 8:47 AM said...

Nak hntar ank jgk la..

Dr Shima Mat Saad on 4:51 AM said...

thank you for sharing. semua komen pun membantu. plan nak hantar anak ke Kumon

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino