Tuesday, January 19, 2010

Kerabu Telur


Thanks for the feedback pasal KUMON tu, saya berpeluang berbual dengan sorang ibu di tempat kerja saya ni mengenai KUMON, katanya 2 orang anak dia dihantar ke KUMON, sorang di hantar sejak umur 7 tahun, dan sorang lagi dah 9 tahun baru hantar. Katanya konsep KUMON ni ada yang tak boleh terima sebab dia akan bagi latihan demi latihan walau berulang kali, tapi bagusnya budak ni cekap buat latihan, dan berdisiplin. Dan KUMON ni kena ada komitmen parent juga, sebab katanya tak boleh harap anak kita akan pandai di KUMON. Ibu bapa kena tengok kat mana kelemahan anak dan bincang dengan pengajar. Dan semasa saya berbual dengan sorang bapa malam tu pun, kata bapa ni, di rumah kita ajar cara kita yang mudah untuk anak faham. Di KUMON dia ajar guna masa, buat dalam masa ditetapkan, dan komitmen terhadap latihan.

Ermmm atas faktor semua inilah saya tahun ni dan tahun-tahun seterusnya saya akan had dan limitkan order kek dan cupcakes, masa amat berharga, kalau saya terlepas, saya takkan dapat balik. Masa depan anak-anak di tangan kita. Terus terang saya cakap, kalau saya buat cupcakes, perlukan komitmen tinggi, saya akan terima duit dari orang, jadi saya kena buat yang terbaik. takkan cincai mancai nak kasi kat orang. Bila dah ngadap cupcakes bila masa nak nak ngadap kerja sekolah anak, bila masa saya nak tau tang mana budak ni lemah. Najmi ni kena ada cara nak tau kelemahan dia, bukan tak boleh harap babah dia, tapi babah ni part 'keras' baru boleh masuk campur. Selagi saya boleh handle, biar teman je la, masuk bapaknya ala jeneral latihannya.

Tapi one thing saya notice, hasil didikan ala jeneral pakcik gebu ni, sudah mula nampak kesannya. Ermm kalau harap saya cemana entahlah. Cikgu sekolah puji tulisan dia kemas dan cantik, cikgu KUMON pun puji, tulisan angka dia kemas dan teratur..tu semua hasil ajaran ala jeneral Mior. Bacaan solat dan tertib solat pun ustazah puji. Tu semua hasil kegarangan bapak dia menunggu anak dia solat beberapa tahun lepas. Garangggg oooo silap baca, kena ulang semayang balik. sekali tangan garu telinga ka hidung ka masa solat kena tampor, ada yang tak betul, kena ulang semayang balik, walau dah masuk rakaat keempat pon. Huh! kalau harap saya, banyak beno 'kawtim'.

So atas faktor tu, saya cuma terima tempahan cuma hujung minggu sahaja, so kalau u all nak order during hari-hari kerja tu, ermmm sorry guys.. saya berat hati nak terima, kecuali kek yang simple dan tak perlu renyah-renyah..

OKlah nak tunjuk pic anak dara saya yang makin nakal dan lasak ni... semalam dia buat aksi mendebarkan, tiba-tiba dia hilang dari kami semua, cuak beb, saya tengah basuh pinggan, bibik lipat kain, tetiba dia takder, cari semua bilik takder.. rupanya dia dalam bilik tido kami, dalam bilik mandi, siap tutup pintu..aduhai, cam nak gugur jantung saya mencari takder.. lemah lutut, mujur dia selamat dan bergumbira dalam bilik air.

Inikan pic dia tgh malam buta beb..pukul 12 lebih dah masa ni, dia terjaga tido, dan tak mau tido lagi..dia ajak semua orang main...

dalam dok main, bulih pak dia lenaaaa dulu.. mujur abang rajin layan dia.. tak sudah, saya tutup semua lampu, paksa dia tido..dah dekat 1.30 pagi dah.. mana nak larat layan dia.. dah tutup lampu pun tak mau tido..jadi saya babab punggung, menangis..ehehe dalam nangis, abeh gak susu sebotol dan tertido...ehehe barulah saya dapat tido dekat dua pagi, mujur esoknya cuti.

ada banyak pic lagi nak upload, tapi tak sempat la.keja banyak..
lenkali sajork..

Ok itu hari janji nak kasi resepi kerabu telur kan... ok ni resepi kerabu telur yang diderhaka secara langsung oleh saya, ni sebanya original resepi ialah dari blog Mat Gebu, tapi saya tak print resepi, janji saya ingat-ingat lupa..maka jadi versi saya hentam saja...


KERABU TELUR
5-6 biji telur (dipukul dan goreng dadar, nipis-nipis, jgn tebal-tebal)
3-4 biji limau kasturi
cili padi (potong-potong)
sekuntum bunga kantan (saya guan separuh je)
daun kesum
(ikut suka la, kalau suka banyak letak banyak, kalau tak suka, letak 7-8 tangkai pun cukup)
sotong dan udang (direbus dulu)
tomato sebiji (hiris-hiris dadu)
bawang beso (hiris)
sedikit sos ikan
garam dan gula
*kalau suka boleh juga hiris nipis-nipis kacang panjang atau kacang botor tu masukkan sekalik

Caranya
Telur dadar tadi digunting-gunting
sotong dan udang tu pun gunting juga, agak sesedap rasa
daun kesum, bunga kantan hiris nipis..
pastu gaulkan semuanya perah limau kasturi, masukkan sikit sos ikan, garam dan gula..
taddaa siap..makan le..kompem mudah dan senang..

selamat mencoba..

5 Komen:

Kak Aidah on 2:39 PM said...

Meleleh air liur tengok kerabu telur tu. Ni nak kena cuba ni.

Rauf on 2:57 PM said...

menarik ni kak...tp mcm renyah lah pulak org bujang mcm sy ni....btw, kerabu kerang kenduri najmi, mantapppppp!

heart by heart.... on 3:29 PM said...

hehehe...alesya..alesya..hilang tanpa disedari, mesti sume orang gelabah cari mencari time tue...

a'ah..betul..kerabu kerang time kenduri najmi ari tue memang sedap!

Pnut on 4:03 PM said...

Kak Aidah-senang je ka..kejap je leh setel, dan kompem ramai suka..saper tak suka telur..ehehehe

Rauf-balik kampung buatlah jami family..bertuah bini awak nanti, hero pandai masak...

Tasha-eheheh kerabu kerang tu maktok buat..mustilah sedap...

Anonymous said...

tulah kan dah ckp kumon ptgkan masa...dia bg soalan simple2 jer yg ptg kena buat dlm masa ditetapkan...utk pandai maths mmg kena buat latihan hari2...ada cikgu cina saya pon pesan hari2 kena buat maths yg simple2 pon ok...sbb maths nih ptgkan logic dan kepantasan berfikir...saya cuba buat kat anak2 saya...dah habis homework semua bagai saya bagi la 10 soalan +, - yg simple2 jer pastu saya soh buat dlm 10 minit...habis jer masa saya amek...klu salah or tak siap..esok buat soalan yg sama...smpi la bila dia tgk jer soalan tuh tak yah nak congak2 dah dia tau apa jawapannyer...

otak manusia nih mcm komputer...dlm komputer kita ada RAM...ram nih tpt simpan memory files yg kita selalu access dlm komputer...so sama la mcm otak apa2 yg selalu diulang2 akan disimpan dlm RAM otak hehehehe alaaa mcm akak bwk keta manual tuh...sbb dah biasa takyah pikir2 nak tukar gear brp..automatically tgn dah tukar pon gear...klu saya yg tak biasa bwk keta nih...lama nak pikir nak tukar ke gear brp, sebelum tukar tuh dok pikir alamak tadi gear brp? hehehehe

satu lagi saya selalu soh anak saya buat sudoku or puzzle utk activekan otak dia...tv mmg kurang sbb tv akan buat otak kita dlm mode inactive (ntah apa istilah org pakai..tak ingat la)

dan satu lagi fact dr hasil kajian la kan...pelajar yg breakfast lebih mudah menyelesaikan maths prob compared tuh pelajar yg tak breakfast...

apa lagi nak share ek ermmm...oh ya carbohydrate/glucose utk otak, protein utk tumbesaran...so bg la anak2 kita good carbs...especially simple carbs utk breakfast...

itu jer la kot...;-)

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino