Thursday, December 03, 2009

Esok saya akan terbang..


Esok wa nak terbang tinggi, idak le jauh ke obersi..tapi kan disebabkan hal wa nak terbang tinggi, so esok wa takder kat opis. Minggu lepas kan cuti raya...jadi wa sangat sibuk lor... rakan setugas (ayat skema) meminta saya menyediakan bajet itu ini, gua gasak sampai semalam balik umah jam 6ptg. pewwww rajin wa beb..

Balik umah je nengok maksu ada bawa roti. Maksu tengah exam, jadi sebagai junior bakers, tahap terrer maksu sudah mengatasi makcik pnut. Minggu exam dia, depa kena buat roti bagai. Dia sudah terrer buat pelbagai roti, jadi semalam dia bawa roti paun orang kampung kata, jadi saya potong-potong dan celup telur maka jadi roti telur. gua tibai 2 keping. cemana aku nak kurus, kalori dua keping roti tu encik dietician saya dulu pernah kabo, lebih kurang sama semangkuk kecil nasi. Podaaah pnut, tampor kangggg... makan tak hengat pastu heboh jadi pompuan gemuk lebih 90kg. sangat keji la..

Selly...ko tak yah la pegi gym mahal bayo tu yang kekwat tu, pegi kat bangi tu je la..ada kawan semangat sikit akak.. korang percayalah la semangat saya tu hiks..

Eh pasal maksu tu kan? ingat dak 6 bulan lepas sebok saya kempen sapo ada anak or adik-adik yang tader keja suruh masuk program train and place under kementerian sumber manusia tu kan??? udahlah free, pastu depa kasi elaun RM500 sebulan, hostel free, belanja makan minum je la.. so kira-kiranya maksu akan tamat bulan ni la..sekarang tengah exam, minggu depan start praktikal dan Insya-Allah kalau serasai boleh terus kerja kat situ. Gaji depa bagi pun oklah bagi junior baker RM1000++ juga. Maksu dapat praktikal kat Baker* Cottage kat Putrajaya ni. Berbaloi-baloi...

Setidak-tidak, dulu sebelum masuk program ni, maksu keja kerani kompeni kecik gaji dia RM450 jek, pastu masuk kursus ni dpt elaun RM500, pastu dapat ilmu, dan ilmu itu bermanfaat. Lepas tamat praktikal, nanti kami usha port, maksu kata ada orang MARA, TEKUN, FELDA, mai bagi taklimat, pastu supplier barang bakeri pun mai bagi taklimat. Kalau ada rezeki boleh suruh maksu buat bisnes je. Tu perancangan je la. Tak pasti program ni ada lagi ke tak..cube-cube usha website kementerian sumber manusia. Bukan kursus bakeri je, banyak lagi ada, jahitan, eletrik, komputer, seni kecantikan, dll la. Ikut kata maksu, ada antara peserta kursus tu ibu-ibu tunggal yang dihantar ketua-ketua kampung depa untuk program ibu tunggal dan bantuan akan diberikan bila ibu tunggal ni berjaya untuk mulakan perniagaan. Oklah kan, dari buang masa dapat kemahiran. Saya promote gak program ni kat staff kat opis ni, so dia suruh abang dia sertai, abang dia amek eletrik, pun dah nak abeh gak. lepas ni boleh cari makan buat wiring part time atau full time. Sebelum tu abang dia keja kat myd*n je.

Eh tetiba cerita pasal maksu lak..hiks. itu menunjukkan saya tader modal update blog..

eh ingat dak itu hari saya nak cerita pasal sorang kawan poyo saya.. lupe, ni baru ingat...

ok kamu nampak dak benda alah ni...orang kampung saya sebut quilt, orang kampung pakcik gebu sebut gebor... orang standard biasa sebut kain selimut le kot ek..


cube kamu fikir, apekah relevannya selimut ini dengan saya... sila fikir sekejap ye sebelum meneruskan pembacaan...fikir..fikir..fikir...
fikir...
fikir...fikir...
fikir...

fikir...
fikir...fikir...
fikir...

fikir...
fikir...fikir...
fikir...

fikir...
fikir...fikir...
fikir...

ok dah fikir??? macam takder kaitan langsung selimut ni dengan saya kan??/

tapi pompuan yang mendakwa dia selim ini sudah menge-tag saya dalam FB, logik ke tag saya dengan selimut jahitan dia sendiri???

itulah korang tak percaya saya ada kawan yang sangat poyo. Suami saya kata saya riak-riak kat blog tu boring dah..tapi ape nak buat.. saya memang dikelilingi kawan-kawan yang poyo dan sengal..

ini ayat beliau selepas menge-tag saya dalam foto itu
"kepada kak Pnut: akak di-tag sebab kite nak riak dengan akak.. ahahaha"



adakah relevan selimut tu dengan saya, saya ditag semata-mata ada unsur riak disitu.

tapi korang jangan bimbang, saya seorang presiden memangku persatuan riak semelaysia kan...saya counter balik riak tu..

balasan saya berbunyi
"sangat keji nak riak ngan akak ek..
saya selaku presiden kelab riak..amat dengkikan awak..
maklumlah gue masuk jarum dalam mesin jahit pun tak reti..
ahahah jap fikir nak riak balas camana ni..."


setelah berfikir dapat ilham nak riak begini
"ok dah dapat ilham...
ok riak camni..
walaupun saya tak pandai menjahit, tapi saya pandai baut cupcakes.... bila dapat jual cupcakes boleh dpt duit..bile ada duit, boleh beli quilt lagiii lawaaa pastu bile besday anak leh buat kek sendiri..."


Jadikan..salah siapa la kalau saya meriakkan diri.. nikmat rupanya riak-riak ni.. tu baru sorang tu..belum lagi ada sorang lagi buat cekodok pun riak dengan saya.. siapalah dua umat ni ek??
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino