Thursday, December 10, 2009

Camner nak kawal marah pada anak ek??


Semalam dan hari ni saya bermeeting pulok..
gaya macam orang penting dan berjawatan beso je... meeting sana sini..
hakikatnya acik ni propa je lebey...

Semalam dan hari ni, bermeeting 'dirumah emak bapak' (HQ) so macam biasalah disini medan jumpa senior/junior le.. itu hari kat ganung dah jumpo... tapi itu set-set 'anak-anak emak bapak' yang kena duduk luar, tapi kali campor semua..kengkawan kat state library, Univeriti Library..very the best sangat kan... Jumpa juga a few my blog reader... dendiam je mereka ini baca blog gue ek.. tetiba sumer pakat nak belajo cupcakes.. Kak Mano, kak Anis... nak belajar cupcakes ek... malu ai...kak Anis tu dah tahap expert buat catloging, pejam mata pun leh buat cataloging, gue ni harap buat online catalog je, itu yang kalo sehari internet down, wa pun down to the earth terus.. terus blank tak reti buat kerja terus..hahahaha.. ermm ni sumer term librarian je faham wei..

Jumpa geng-geng seperjuangan di Kolej Anggerik UiTM dulu, tetiba feeling nostalgia. teringat jaman acik aktif 'berpolitik' di kampus dulu..ahaks.. sangat nostalgis.. (Hayazi, kamu kalau nak join ex-anggerik boleh gak..eheheh)

Hari Jumaat saya rasa nak bercuti..gile seh..direct kerja non stop segala neka weekend takder langsung, ape hal. Optimus Prime pun boleh letih kan.. Itu pun kan, Jumaat patut keja pegi Melaka, ada kursus lak.. terpaksa tolak, banyak urusan kamek nak buat minggu ni.. Minggu depan kami nak berkenduri..Tunggu jemputan keluar next week ek..

Bila penat dan sebok, wa blank la tatau mau celita apa...

ok, saya dapat email dari one of my blog reader, entry bawah tu kan saya mention bab marah anak kan.. so this young mom tanya saya camana nak tangani anak kalau kita tengah marah? kekadang terpukul anak, bile marah, bila dah pukul, then menyesal sesangat. Saya rasa semua orang pernah lalui...

And saya minta dan mohon jasa baik, ibu-ibu yang lebih berpengalaman membesar anak-anak ini, tolong share camner cara tangani marah kita pada anak-anak tak?? Ada sorang saya kenal ni mengaku selamba je kat saya, dia memang pukul anak, kalau dah geram dia pukul dengan apa yang ada, penyangkut baju, kalau tgh masak, kalau geram sangat, cekik anak pun pernah.. tp bestnya tu cara dia cerita dengan gelak ketawa, boleh buat lawak lagi, kata dia bebudak opis dia siap gurau ngan dia, hari ni hang buat apa lak kat anak?? hishhh saya tak sampai tahap tu..

So please sharing is caring kan?? cemana kakak-kakak lain diluar sana menangani kedegilan anak? dengan stress kita?? cemana handle benda tu?? Tolong saya adik kita yang bertanya saya?? saya na advice sangat pun tak boleh sebab saya akui, saya pun selalu garang dan suka marah si abang tu juga, cuma pukul tu amat jarang.. kecuali kalau dia tahap biadap, contohnya dia sengaja usik-usik adik dia guna kaki, memang pantang sikit, sekali dua warning la..tapi masuk 3-4 kali, saya rembas gak nagn rotan sedas, agar dia tau dia betul buat benda yang salah. Takat saya cubit-cubit manja tu adalah, atau tampar-tampar geram.. tampar tu lebih kepada geram, contohnya masuk bilik dia tengok tuala berlonggok atas katil, baju-baju tak bergantung, memang saya tarik tangan dia dan baban yang tangan tu. Geram bebeno teman weiii rasanya beratus kali dah pesan benda yang sama.

So sile berikan tips anda ye...

tips saya dan hubby cuma, bila marah, memang dia kena marah giler-giler, tapi lepas semua dah cool, kitaorang bawa dia menebeng kat gerai-gerai dan borak-borak, betulkan apa yang salah, dan biasa sessi luahan hati dan perasaan. then forgive anda forget la. hal anak beranak nak panjang manalah sangat 'hot'nya. please sharing is caring... Kak Aidah, Kak Yan, MA, Kak Sya, erkk saper lagik ek.. kawan lama EP, Zar, C, PB, saper je la..hok anak dah beso-beso meh kabo meh..
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino