Thursday, November 05, 2009

Patutkah kita curiga dengan anak sendiri???


Semalam si abang balik sekolah, dia cerita ada kawan dia bawa duit ke sekolah sampai 4 ratus. Dia kata sorang budak pompuan ni tunjuk kat kawan dia, dia ada duit beratus-ratus.. kawan dia pulak pi cakap kat cikgu, cikgu dan cikgu disiplin datang siasat, tanya dia, kata dia dia ambil duit ayah dia, cikgu tanya macam mana ambik, kata dia ambil sikit-sikit, kadang-kadang ambik 20, kadang-kadang ambil 30, kadang-kadang ambil 50. dia kumpul-kumpul sampai dah jadi 400, huwaaa takotnya alahai mendengarnya, mungkin istilah mencuri belum sesuai nak digunakan bagi budak umur 8 tahun, mungkin dia ambil sebab dia rasa itu duit bapa dia, apa salahnya dia ambil, dan bapaknya pulak jenis tak kira duit berapa apa, balik kerja main letak le duit kat memana, anak lak ambil bapak tak sedar.

Cikgu tanya dia nak buat apa duit banyak-banyak, kata dia nanti nak beli mainan. Sudahnya cikgu call bapaknya datang ke sekolah, dan terkejut le bapaknya. Aduhh.. macam dijangka bapak dia pun tak tau anak dia ada duit camtu. Cikgu kata bukan apa, takut nanti kawan-kawan dia kat sekolah pulak dok ambil duit-duit tu. Macam-macam hal.. seriau dengar.. moga bapak budak tu boleh terangkan dengan baik perbuatan anak dia tu salah..risau teman dengan semua gejala ni.

Setakat ni si abang ni memang tak berani sangat bab-bab ambil barang orang, pak dia garang oooo omaknya pun takot kalau paknya naik hangin.. kalau pak dia naik hangin, mak dia terus duk dendiam dalam bilik, takut kang mak dia yang nangis nengok anak kena marah. (hiks.. betoi..tak sampai hati tengok anak kena marah ngan pak dia, tapi kenalah redha sebab untuk mengajar anak, kang dah sejuk-sejuk pandai le pak dia usung anak dia pegi menebeng kat kedai mamak talk man to man, depa keluar dua orang je do woman occay..)<-- oh ini saatnya saya jatuh chenta dengan pakcik gebu ni, dia boleh jadi bapak yang garang macam hitler, tapi on the other side dia boleh jadi best friend pada anak bujang dia... and biasanya lepas abeh sessi depa berdua menebeng pak dia akan dapat isi-isi penting luahan hati anak bujang dia.

Cam contoh, nanti pak dia kabo kat saya, cam luahan hati dia ape dia rasa bila dia kena marah, dah tu dia rasa kecik ati bila saya selalu menangkan adik dia, seolah-olah adik semua boleh buat, dia semua salah. Uhuhu nama pun budak, kenalah terima luahan hati dia. Jadi sekarang kena balance-balance nak marah dia, marah dan puji kena sama banyak la nampaknya. Tak marah pun tak boleh juga, this boy aaa tell uuu make my blood go upstairs occay. Terutamanya part mengusik adik, adoii tak tahan, kekadang dia sakat adik dia sampai menangis meraung budak tu. Gue pulak mulalah nak naik hangin.

Selalu dia suka kacau adik dia kerana adik dia ni suke beno ambik harta si abang, dia bukak almari abang, ambik baju, seluar abang, pastu kalau kita nak ambil semula tobat dah dia nak bagi, si abang selalu sakat, dengan kejam ambil semula baju dia dari tangan adik, jadi apa lagi, meraunglah adik, siap jerit-jerit, lagi adik dia jerit ladi is abang terlompat-lompat suka agah-agah kasi seluar tu pastu dia tarik balik seluar tu dan lari-lari biar adik dia kejar.. mane aku tak bengang??? notti ke main, adik pulak kuat merajuk dan sentap..sikit-sikit nangis..sikit nanges, siap jerit-jerit.. ayoooo tensi gue... sekali gue larang tak jalan, dua kali tak jalan, 3 kali gue jerit baru dia berhenti menyakat.

Pada pendapat kalian lah kan??? Perlukah kita curiga dengan anak sendiri, contohnya kalau dia bawa balik sesuautu permainan tu, patutkah kita soal siasat sedalam-dalamnya mengenai mainan tu? contohnya kalau dia kata, ni kawan dia kasi pinjam,perlu ke kita tanya kawan dia, betul ke kasi pinjam? emak tau tak kasi anak kita pinjam? atau kita belajar percayakan anak sendiri? saya kekadang over juga siasat kebenaran ni, contoh kalau si abang bawa balik mainan yang bukan mainan dia, dia kata si polan A kasi pinjam, nanti saya mesti tanya si polan A betul ke kasi Najmi pinjam?? pastu bila betul,si abang lak kata, "mama ni suka tak percaya kite cakap, tak percayakan anak sendiri," aduhh bingung den dengan anak makin besar dan pandai menjawab.
**************************************************************

Saya baru terima call dari one friends, dia lelaki saya tergamam, baru je saya cakap hello, saya dengar suara dia sebak, bila saya tanya kenapa, dengar esakan, oh lelaki itu menangis.. Dia macam saya, menanti kehadiran anak kedua bertahun-tahun, and selepas saya lahirkan Alesya, wife dia pulak hamil. And now anak dia baru 2 bulan, and dia call tadi bagitau anak dia hari tu sesak nafas dan masuk SJMC, and sekarang dipindahkan ke Hospital Serdang, and on medication and investigation kemungkinan besar anak dia mengidap Talasemia. Oh saya juga sebak..tetapi saya tahan agar dia tidak menambah emosi sedih dia. Bro!! moga kau tabah..Insya-ALlah, your baby will be ok.. Saya doakan.. moga berita itu tidak benar.

*Nota hari ini :-
Hunting for Talasemia info...
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino