Wednesday, November 11, 2009

FB jumpa kawan lama, kisah susah suatu masa dahulu..


Semalam kan dok story mori pasai FB bagai kan... tetiba..ewaahhh tetiba lak. tetiba terjumpa balik ngan kesah-kesah silam beb!!! keajaiban betul...hiks.. tak leh aaa tulis sini..biarlah termaktub dalam lipatan sejarah..ewaaahh.. entry hok itu hari pon.ingat dak masa saya letak lagu-lagu kat sini tu?? kan ader story mori sebalik lagu tu.. hahah gigih pi edit balik entry tu..wakakaka... untuk si dia.. saya dengan ini memohon maaf atas segala apa yang berlaku, dan segala bentuk 'kekejaman' yang saya buat dulu..itu masa kisah kanak-kanak rebena.. kan... peace no war!!! masing-masing kini sudah bahagia dengan keluarga masing-masing.. ewaaahhh..hiks..

Eh di FB juga, ku temui gambo lama pakcik gebu...macam nak berguling gue gelak beb.. tapi dua gambo ni je pak cik gebu approve letak sini, ada satu gambo hok dia rambut ketak beralun, pesen minyak sikat terus ke belakang dia tak kasi letak..cisss kalau yang tu gue letak..kompem korang gelak...

Amacam macho dak?? tengok lengan baju ttuuuu lipat beb..rockkkkk!!!!


ni time depa pi beraya...


sungguh comel kan laki aiii.patutlah akak-akak sekelas dia cakap dia baby face beb..ahaks..katanya comel dari sekolah... cayalah lu darling... meh nak kiss sikit...muaahhssss..

Kat FB pun dah jumpe kawan-kawan sekolah lama dulu dah..ada la dua tiga kerat.. itu pun geng masa form 6, geng sekolah pompuan gue ada gak groupnya, tapi 90% amoi maaaa wa tatak ingat la.. maklumlah masa sekolah pakai nama cina, dah berkerja nama Karen la, Donna la.., Cindy la..mana aku nak tau.. masa sekolah panggil Lim Pei Pei, Tan Mei Ling la.. alih-alih dah kerja nama sudah tukar.. laki gue pun keji, suruh gua letak nama Elizabeth Syafi*** cisssss...koser meks..

~Najmi~
Semalam si abang balik sekolah, dan story, dia dah isi borang masuk Kelab Pencegahan Jenayah, dan pasukan beruniform dia masuk Kadet Remaja (ke kadet ape nama tah) hahah saya suka juga dia masuk kadet tu, biar dia kurus sikit berkawat. Emmm tapi hitam le anak gebu haku nanti..taper la.. janji kacak..

Tapi tetiba saya terkenang le kesah-kesah 23-24 tahun lepas.. masa tu saya sekolah rendah le.. masa tu kehidupan kami cam perit sikit la kan..ye la abah keja drebar JKR je, mak tak kerja, adik beradik 4 orang, berapa sangat le income kan, ingat lagi, suatu hari saya balik sekolah dan bagitau emak nak masuk pengakap, emak cakap tak payah lah, masuk ko kurikulum lain. emak kata kalau masuk pengakap kos tinggi, kena beli baju pengakap, nanti nak beli itu, beli ini, pastu nanti kena pegi khemah bagai, semua nak pakai duit, abah tak cukup duit nak sediakn duit nak beli uniform..sedih sangat masa tu.. so saya cuma masuk PBSM je, sebab PBSM tak payah uniform, just pakai t-shirt putih dan seluar trek kaler hitam. Maka saya jadilah ahli PBSM, bila tengok kawan-kawan pengakap berkumpul, teringin sangat nak masuk kelompok tu, bila depa ada trip pegi camping, sayu je teringin nak ikut, tapi saya sedar, kemampuan orang tua saya.

Masuk sekolah menengah pun sama, saya masih teringin nak masuk pengakap, masuk Pandu Puteri, tapi emak tetap bagi jawapan yang sama, banyak pakai belanja, terbantut lagi hasrat, maka saya masuk PBSM lagi, masa tingkata 4 dan 5 saya masuk Kelab Lukisan dan menjadi kesayangan cikgu lukisan sebab saya rajin melukis, dan jaga bilik lukisan, boleh dikatakan ada je projek melukis kami buat.. pastu cikgu ni baik sangat, dia framekan semua lukisan tu, dan gantung keliling sekolah, kat bilik guru, kat kantin, kat dewan makan, dekat pejabat. Bangga.. Masa lepas SRP, saya bawa balik borang Sekolah Teknik, belum sempat isi pun emak cakap, tak payah lah, mana abah nak cari duit, masuk asrama pakai banyak duit.. sekali lagi saya tengok je borang tu..uhuks..itu sebab masa adik saya dapat sekolah menengah teknik saya usahakan juga cari duit untuk belanja dia masuk asrama cam menyambung cita-cita saya tak kesampaian dulu.

And bila Najmi bagitau dia masuk kadet, saya rasa bertuah bebudak sekarang. Jarang hasrat mereka tak dapat ditunaikan. Tak kesah emak bapak keluarkan duit belanja anak-anak, nak masuk persatuan apa pun emak bapak mampu sediakan keperluan, tengok iklan KFC, MCD kat tv, terus cakap teringin nak makan, petang tu juga, or esok tu emak bapak tunaikan hasrat... saya dulu cakap terus terang, pertama kali makan KFC masa saya sekolah menengah kot, first time makan KFC, dapat duit raya, pegi KFC dengan kawan-kawan, nak order apa pun tak tau, ikut kawan yang tau je, balik rumah sebok cerita kat emak dan adik-adik makan KFC. Adik-adik pun teringin. Tapi ye la, KFC tu mahal, dengan harga KFC tu, abah saya boleh beli stok ikan kembung atau ikan tamban untuk seminggu, makan kami anak beranak.

Ermmm masa dulu nak merasa makan ayam, cam barang mewah la, time ada kenduri, atau time raya dapatlah makan ayam puas-puas. Kalau sesekali abah beli ayam mesti emak akan masak dua kali, sebelah masak dulu... pastu baki simpan peti ais, lagi 2-3 hari mak akan masak lagi sekali, siap-siap bahagikan sorang seketul, seketul siang, seketul malam. Makan pun part ayam tu makan last sekali, sanggup makan nasi kosong dulu, sebab nanti boleh ratah ayam kemudian. Hehehe indahnya kenangan.

Bebudak sekarang bertuah, semua tersedia tinggal depa pilih je... itu pun merungut bukan-bukan..emmmm...

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino