Tuesday, October 20, 2009

Jangan takut jadi gemuk!! love yourself!!!


Semalam sape dengar radio HotFM, diaorang cerita bab gemuk.
Ai terasa youuu... kalau ikut sejarah hidup saya, saya masa kecik-kecik dulu tak der gemuk sgt tau... tak caya nengok gambo ni.. saya yang cute tu... bukan yg baby yang duk antara emak dan arwah abah tu.. comeikan saya..selim je ai tau...(time kasih abg sham y cousin, saya curi pic ni suka hati dari webshot dia)
pict2161
Saya sendiri tak sedar bila saya gemuk, mungkin masa darjah 3 ke atas kot saya start gemuk, actually dulu saya teruk sakit gastrik, tahap tak leh posa punya sakit masa sekolah rendah, past tak berapa lalu makan, jadi emak saya prihatin sangat, kasi vitamin makan kat saya, maka lepas tu saya makan sampai saya gemuk. Jadi salahkan vitamin itu, atas kegemukan saya, jangan salahkan diri sendiri.

Soal tidak ada keyakinan diri, bagi manusia yang hebat macam saya, nan ado.. wah hebat katanya kan.. yup, saya main hoki, (bukan jadi goal keeper occay) saya main jadi wing atau defender sampai wakil daerah. Sekolah rendah dan sekolah menengah, saya main bola tampar, wakil sekolah je la. Saya ada ramai kawan dulu, walau sekolah saya ialah macam sekolah cina sebab ramai beno kaum nan satu ni kat sekolah saya, itu sebab bila saya cari kawan sekolah lama kat facebook, haku jumpa amoi je ramai. hiks.. saya bergaul macam biasa, tanpa rasa rendah diri, anak-anak cina ni jadi kawan-kawan rapat saya, selain dari 6 jahanam geng anak melayu saya masa tu.

Walaupun kawan-kawan saya vouge, dan cute-cute tapi diaorang kawan ngan saya, tak der masalah. saya ada kelebihan saya, saya boleh bersukan, saya boleh jadi cheer leader beb!!! hahah bukan hok gedik pompom girl tu, saya tukang sorak bila time suka hok saya tak masuk, cam bola jaring ke.. kalau masa saya team hoki bawah 15 tahun, saya ketua sorak untuk sokong team 18 tahun, masa saya 16 tahun saya kaki havoc utk team bawah 15 tahun. Itu lah saya, saya kawan semua orang, dan semua orang pun kawan saya. Cuma saya tak berapa masuk dengan set-set kaki study, sebab saya seorang pemalas dan malas belajar. Saya suka kalau kelas lukisan dan pendidikan jasmani je. No wonder SRP saya cukup makan, SPM ala kadar dan saya cuma score masa STPM, itupun sebab geng 6 jahanam saya sorang pun tak masuk form 6, ada yang kawen time tu, ada keja kilang, ada yang masuk kolej.

Bila saya masuk form 6, saya tak der pilihan kawan. set-set kawan yang saya ada semua minah belia kaki belajar, jadi saya memilih kawan dengan budak lelaki.hahaha Dulu tu saya sekolah pompuan, jadi kawan-kawan saya dari sekolah lama skema giler tak kawan sangat ngan bebudak lelaki, saya jenis cemana tah.. tak reti skema-skema, cakap kena sopan-sopan.. kompem kawan pompuan saya yang ayu-ayu suka kecik ati kalau kawan ngan saya, jadi kawan-kawan baik saya ramai kawan lelaki, senang sikit, saya kutuk depa, depa kutuk saya, no hard feeling. Ok..ehh apa motif nak cerita sebenarnya ni?? ooo ok, nak cerita pasal keyakinan diri bila menjadi seorang gemuk.

Entah saya jenis orang yang confident dengan diri sendiri dari dulu, saya cuma tak confident kat diri sendiri bila saya feeling merenyam kat memana lelaki yang saya suke, masa tu saya rasa low giler..ada ke lelaki tu nak suka kat pompuan gendut cam haku?? Tak caya tanya kawan-kawan saya di UiTM, saya cemana, saya happy je sokmo.. kalau letak saya, adibah noor, afdlin shauki, mamat khalid dan bob lokman di satu show, pasti saya rasa satu malaysia sukakan kami.. (wahhh tetiba feeling cam diva), masa di UiTM, saya pernah jelajah Taman Negara Pahang, dan panjat gunung occay. Gila punya tinggi, rasa nak abeh napas je, tapi saya tetap berjaya. Banyak hutan dah saya masuk, banyak gua dah saya masuk masa saya student. saya kira saya pompuan gemuk yang mempunyai hidup yang sangat indah. Jadi kenapa perlu rasa rendah diri bila gemuk? ape? korang ingat orang kurus tu hidup dia indah sangat ke? cube tengok berapa ramai artis kita lawa malatops tak berjaya pun dalam hubungan cinta mereka.

Pernah dulu saya ditanya oleh seorang pembaca blog ni, katanya dia pun gemuk, tapi dia tak der keyakinan diri, dia pemalu dan suka rasa diri dia jauh ketinggalan. Ermm kalau nak kira dari kita dress up memang la, apa pesen sangat pun orang gemuk boleh bergaya kan?? ko nak pakai kebaya ketat?? berani pakailah?? ko nak pakai jubah maxi hok cam sekarang ni? kompem cam balut buah nangka nak ranum tu kekdahnya. Jadi orang gemuk ni, kita ukur baju di badan sendiri, jangan kita nak over confident, tau kita gemuk, tapi nak menyarung baby T, nak pakai skirt paras lutut, nampak selulit merata kaki dan peha tu. Ada juga orang berani camtu, kata dia nak tunggu dia kurus nak dressing macam tu mmg takkan merasa punya, jadi pakai je la.. hiks..betoi gak dak?? so bila kamu udah pakai begitu, kalau kamu berjalan orang pandang, senyum dan sengih, kamu jangan le marah ye.. Anggaplah mereka senyum sebab kagum dengan keberanian kamu je la..

Masa berat saya 115kg dahulu, saya nak pregnant, tapi tak juga pregnant, doktor kata susah sebab gemuk sangat, mengganggu kesuburan (polycystic ovarian-betoi ka doktor ieda?), kitarain haid tidak teratur, doktor kata saya tak der pilihan, mesti turunkan berat. Saya nekad, Elin syorkan ambil HL, dan saya diet gila-gila, berbulan-bulan tak makan nasi, bukan lah tak makan langsung, tapi kalau makan pun sikit sangat, pagi saya minum milo ngan oat je, malam saya pun macam tu, hasilnya memang berat badan saya turun, dan betoi macam doktor kata, kitaran haid saya betul, tiap bulan dia hadir, sehingga sekarang cukup circle dia akan jengah. Kalau dulu saya tak datang haid sehingga 2-3 bulan normal la tu, sekarang tepat masanya. Alhamdulillah, saya dua kali hamil sebelum Alesya, cuma tak der rezeki, yang 2 itu keguguran. Alesya kalau ikut kiraan, kehamilan ke4 saya la.

Saya tau memang sukarlah saya nak cecah tahap kurus, tetapi sekurang-kurangnya saya sekarang bukan lagi orang yang bila timbang beratnya lebih 100kg, setidak-tidaknya dari pakai baju size 54, saya boleh pakai baju size 48 dah. Yang penting diri kita, kalau kita nak, kita boleh.. Kepada yang ada masalah berat badan, dan masa yang sama nak pregnant, ambil iktibar cerita saya, usahakan turunkan berat badan, Insya-Allah kita berusaha, selebihnya kita serahkan Allah mengaturkan. Setidak-tidaknya kita berusaha, kalau gagal juga, itu bukan kuasa kita.

Kalau Adibah Noor bangga dia gemuk tapi suara dia sedap...Afdlin Shauki gemuk, tetapi dia pandai menagrah filem, pandai menyanyi, pandai berlakon. saya pompuan gemuk yang bangga sebab saya boleh hias kek..heheheh ni hasil kek dari pompuan gemuk ini.. tangan gebu saya sudah menggembirakan hati ramai anak kecil, menggembirakan hati emak ayah yang berhajat, tangan gebu ini juga sudah membuat insan-insan tersayang mereka terharu dengan sekotak kek, jadi kenapa saya harus rasa rendah diri?? i love my self just the way i am...




Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino