Monday, September 14, 2009

Dapur kami meletop..sian kami...


Uhuhuhuuu acik bersedih duka nestapa, duka lara pilu sengsara...
Sayu syahdu sentap semua ada.. sedih noks.... nah amek semua perkataan ada.

meks dah simpan duit ciput-ciput berbulan nak buat modal beraya...
tapi itulah, kalau dah tertulis tader rezeki.. nak buek camno...
rezeki yang ada berpindah tangan ke tangan apek cina yang tak posa dan beraya tu..
Oh saya redha mungkn ada rezeki lain nanti..

Puncanya ialah di pagi Sabtu ketika saya baru niat baik di hati nak belikan anak-anak sedara saya yang tak berbapa (erkk bapa ada tapi baik sikit dari jembalang, tak guna hidup punya specis, sedangkan duk 'luar' pun tak berguna, apatah lagi beraya 'didalam') erkkk korang tak paham buat-buat paham je la..kalau dah lama baca blog ni tau le kesah 'menantu hantu' emak saya sekor tu. Ok di pagi Sabtu itu hari, berkira-kira saya nak belanja anak-anak malang ni beli sehelai dua baju raya. Baru nak shopping, bibik call bagitau dapur meletops..(saya tgh kukuskan puding karamel, pesan bibik sebelum kelaur rumah, algi 20 minit bibik tutup api dan sejukkan puding tu)

huwaaaaaaaaaaaa ini kali kedua sudah.. oh terbayangkan berapa ratus pulak nak kena keluarkan ni...huwaa sedeyyy..Terus tak jadi beli baju raya, terus balik rumah, darling i tido kejung, dapur meletop dan baca bertaburan pun tak sedo..i call dia suruh pegi dapur tengok apa jadi, huwaaa bile dia confirmkan hod dapur tu dah ajal, saya nak meraung time tu jugak.. (eh hod ke Hob? hod kan..kan... hod dapur masak kan..hob hok sedut bau tu kan??? kan..kan?? kalau saya salah pun pura-pura korang tak faham le, tolonglah jaga hati saya yang sedang duka nestapa ni)
*edit ok kena betulkan ternyata saya salah.. hob utk dapur hod utk sedut, manusia seperti saya mempunya daya confuse yang sangat tinggi.

ni pic yang masa Lukman goreng keropok lekor meletop, itu keropok lekor, meks tak kisah, ini sekalik ngan dapur tu meletop meks sangat kesah occay.
Photobucket
Masa beli dapur ni saya mengambil kira mudah untuk dicuci dapur ni, permukaan dia flat, and mudah di lap plus tader besi-besi yang memudahkan minyak melekat-lekat.. and reganya masa tu kena la ngan bajet, nak kata murah tak murah jugak, sebab RM800 lebey.. plus dengan hod dapur dalam RM1000++ gak le... tak ingat harga sebenarnya berapa. Cina tu pun kata ok, jenama Electrolux jarang org komplen katanya masa tu.. mgkn model baru masa tu, jadi belum berlaku kes. (ada yang murah brand butterfly dan ELBA, tapi cina tu kata, paling banyak komplen dua brand ni berbanding brand lain)

Tapiiiiiiii branded konon.... dah dua kali meletop kaca ni tau.. sebelum ni masih under warranty, jadi dapat tukar percuma, walau kena tunggu sampai dekat 2 bulan. Kali ni saya nekad, tak mau dah tukar kaca atau beli jenis kaca camni.. tahan panas kononnnnn boleh blahhhhh..

Nampak retak seribu bagai hatiku juga..
Photobucket
kejammmmmm...

Terus saya ajak darling pegi survey nak beli yang baru, dalam otak sedih je, buat simpanan yang seciput saya simpan nak buat belanja anak-anak sedara malang beli baju raya, nak belikan emak segala barang dapur dan belanja semua kos-kos beraya, beli ayam, daging bagai, sedih kenangkan duit itu akan bertukar tangan.. sabar..sabar...redha...

Mula pegi usha kat Carefour jek, memang ada murah, dalam 400 lebih, tapi still jenis kaca, saya tobat dah nak pakai jenis kaca, ada brand lain yang jauh lebih murah tapi size hob tu tak sama, sebab lubang kat kitchen kabinet tu dah buat size ngam untuk Eletrolux tu je, maka kami terus menuju ke Sykt Midah kat Kajang nak beli baru. (nama je sykt Midah, tapi tokei dia cino) darling kata tempah je kaca baru, saya dah patah hati, ada berlaku sedikit krisis disitu, sebab darling nak save budget, sedangkan saya tetap nak cerai talak tiga dengan dapur specis kaca gitu. Hati memang hancur luluh berderai macam kaca tu jugak, lagipun nak tunggu juga lepas raya baru dapat, lambat, itu kata dia, yang dulu masa pecah, ambik masa hampir 2 bulan occay baru dapat.

Saya muncung-muncung muka, kata nak jenis bukan kaca, pilihan yang kami ada cuma satu ni je la, yang sesuai dengan lubang yang sedia ada nak letak dapur tu nanti, mula nak ambik yang dua burner je, harganya selepas kawtim ialah RM900, pastu saya tanya tokei tu kalau 3 burner berapa dia leh kasi murah?? harganya RM1,100 kalau tak silap.. pastu dia kata boleh kurang RM1000, huwaaaa mana cokup duit... darling kawtim mintak RM950, plus saya merayu domba minta simpati kat apek tu, kata saya, benda ni takder langsung dalam bajet saya nak beli, saya simpan duit mau balik kampung raya uncle, kasihanla saya uncle. please... agak dia pun simpati, dia kasi la RM950, huwaaa bagi orang tak jenuh duit, saya rasa sayangggg sgt duit nak keluar, saya boleh beli air cond tauuu dengan rega tu.

so inilah hob baru kami, saya tak suka jenis ada besi-besi hitam tu, tak berkenan sebab leceh kena cuci-cuci hok itu.
Photobucket

so ouls... kita hanya merancang, Allah yang menentukan, maka itulah yang terjadi, duit saya sudah selamat masuk akaun tokei kedai tu dah. sempat saya gurau ngan mak su bebudak ni, saya leh terima zakat dak..eehehehe

jadi kalian...moral of the storyyyyy kalau nak beli hob dapur, belilah jenis stainless steel koman-koman pun tak la malatops..cari hok murah pun takper, ada yg murah dalam 400-600 je, hok kaca tu memang lawooo tapi kalo melatop camno??? gue tak percaya dah.. mungkin kalau yang over mahal kot baru kaca dia betul berkualiti, tapi takat set-set elba, butterfly, atau electrolux cam saya walau cina tu kata ok, tak payah percaya ye.. lepas kami dah beli dan pecah 2 kali, sabtu hati tu baru tokei ni bagitau, memang sudah ramai komplen kaca diaorang pecah gak. huhu mungkin masa kami beli dulu, model baru, tak ramai lagi yang beli, jadi tak der kes lagi...

oklah udah la cerita dapur...
meh kita tengok si abang main bunga api..dan adik pulak yang over suka
Photobucket

dan adik pulak over gediks, sampai tak larat mak su pegang
Photobucket

aarrghh saya tak kira, walau ada parent kata dia takkan beli bunga api kat anak-anak (angah kamu le tu..ahaks..) tapi saya tetap nak beli, sebab saya tak mau diaorang terlepas momment indah zaman kanak-kanak main bunga api time raya. Bunga api je, takder mercun, dan kami orang dewasa ada sekali untuk monitor. ALaa kita dedula main sendiri je, tak koser la kan emak nak tengok...Alhamdulillah ok lagik.. yang jadi bahaya bila tak dipantau, mula la depa buat kreativiti sendiri. Tapikan, tengok time raya cina, lagi bapak-bapak mercun yang ada, tapi takder pulak kita baca paper anak cina putus jari main mercun, sebab depa main dengan cara betul, budak kita kreatif, masuk mercun dalam tin la.. masuk dalam buluh la..lempar ke arah kawan la.. anak cina tak main gitu pun agaknya, sebab tu tader kes time raya cina.
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino