Tuesday, August 04, 2009

Kisah Bibikku...


Meh cerita pasal bibik sat..
Ni kisah lawak berlaku semalam le..
biasanya memang selalu ada kisah lucu diciptakan bibik ni..
dari rasa nak marah tak jadi marah, sebab rasa cam lawak..
eheheh lagi pun bibik kami so far memang ok la kerja dia tahap memuaskan hati.. tader la benda yang pelik dan menyesak jiwa yang dia buat, ok-ok saja. Cuma kekadang peel lurus bendul dia buat kami nak marah, tapi end up bukan nak marah tapi gue boleh gelak tak hengat.

Sebelum ni acik ni kan berangan, kononnya nak umah henglish style le kan.. jadi banyak le unsur perhiasan rumah ni ala henglish kononnya le.. Perhiasan kaca hiasan memang banyak, jadi one of the tugas bibik ialah mengelap segala neka perhiasan tu, saya boleh tau bila dia buat kerja mengelap ini ialah, bila hiasan piring berbentuk love saya yang diletakkan kat stand akan tertonggeng kedudukannya, biasanya bucu tajam love tu ke bawah kan, tapi bila lepas bibik lap, bucu tajam love tu terus menonggeng ke atas, bukan satu, tapi 4 bentuk yang ada tu tertonggeng, eheheh biasanya gua akan gelak sorang-sorang dan betulkan semula.

jap cari pic lama-lama kot ada...sat naaa

okeh dah korek dalam laptop ni ada la pic lama, ni pic lama-lama ni.. skrng makin bertambah ahli atas meja tu..ehehe
Photobucket
nampak piring love tu? hahaah itulah piring berbentuk love yang malang itu. selalu dia tertonggeng ke atas lps bibik lap..eheheh

and ni lak topiari saya, nampak tak original version riben kuning pink tu mengadap depan kan? tapi lepas topiari ni di lap (nama bunga gini topiari ek, bukan bunga bonsai bulat, sapa tatau tanya saya hari tu, mana saya beli bunga bonsai bulat, jenuh haku pikir bile mase aku ada bunga bonsai bulat...hahah sapa tatau...lariiiikkk eyyahhh eyyyahh lari sebelum kena maki dengan pondan sasa ittewww) FYI encik erkk kakak, topiari tu saya tak beli, saya bikin sendiri, hentam kromo sajork..

ok lepas bibik lap topiari ini juga mengalami nasib yang sama dengan love tadi, dia juga terpaling ke belakang, riben itu akan mengadap dinding.. apekahhhh??? very the sesuatu sungguh...
Photobucket

Dan ini ialah rak kat dapur masak saya, rak ni asalkan kami beli nak letak dalam stor buat simpan stok barang dapur, tapiiii ape barang ko pegi IKEA beli rak macam orang kaya, pastu letak kat stor, kirim salam la..lebih baik menunjuk kat luar kan.. maka saya adjsut jadi perhiasan barang lama, iaitu piring dan pinggan mangkuk lama yang kami minta dari emak ayah di kampung. dan ada satu dua perhiasan kami tambah macam labu sayong yang dapat ole-oleh dari kenduri kawen. (ni juga pic lama, skrang ahli majlis rak tu juga bertambah) tapiii bibik lagi kreatif..selain dari ahli majlis yang saya tambah seperti dua lagi teko kecil ole-ole dari umah orang kawen gak, bibik juga kekadang meletakkan ridsect, nestum alesya, biskut Milna, tupperware keropok... malah paling kreatif tahap dewata raya, bibik letak hammer, screw driver, malah kekadang botol air masak yang beso tu,
Photobucket
Eh nampak tak bunga telur kaler biru atas sekali tu, itulah kenangan..bunga telur kenduri kawen kami. Saja kami simpan

ya kita teruskan..
calon tak berdosa seterusnya yang menerima sentuhan kreatif bibik ialah rak ini..
Photobucket
Rak ini asalkan ialah rak buku murahan beli kat cafefour tu..dah lama, dari rumah lama lagi, menyemak je dalam bilik, jadi semasa suami saya tiada di rumah, saya bersama anak buah hubby yang kacak dan tampan itu, Lukman Nur Hakim yang belajar di GMI tu (promote sikit, member tengah kecewa merana cinta di tolak..heheh) Lukman dan saya telah menghasilkan idea konon Eric Leong la kan, kami ubahsuai rak ni jadi rak gantung. maka saya susunlah perhiasan comei-comei kat sini... ini pic lama juga ni.. tapiii sekarang?????

Ape barang kata bibik, mane cukup... sesekali bibik letak clorox, sabun mandi dia, kekadang racun sembur untuk kebun dia, sesekali ada paket baja dia, waaaa Eric Leong pun makan hati tau nengok bibik lagi kreatif..

dannnn

tadaaaa terbaru...kejadian semalam...hiks...
ok sebelum tu kita tengok lemari ni dulu ek...
nampak lawo le kan lemari ni..walau lemari murah jek
Photobucket

oklah ni perhiasan barangan antik hasil koleksi saya, lemari ni ada tiga tingkat.
tingkat pertama tu koleksi teko lama dan jug macam kristal lama pemberian bapak mertua saya yang tau menantu dia gila sikit kalau mengumpul benda ala gitu. Normal la kan..perhiasannya..
Photobucket

Tingkat kedua ni le saya simpan
Photobucket

Ni rak ketiga... hasil sentuhan saya...
Photobucket

tapiiiiii ape barang kan saya tak leh kreatif mana kan.. ape kelasssss...

Semalam saya jumpa Sas, dia order cupcakes, so saya hantar cupcakes ke ofis Sas, dan Sas telah kirimkan hadiah buat ALesya. Heheheh punyalah lama hadiah ni, patut Alesya dapat lepas lahir..ehehe tapi ALesya dapat selepas setahun Alesya lahir, eheh walaupun opis kami sepelaung je, tapi tak der kesempatan nak berjumpa.. Ok.. Sas kirimkan hamper yang berisi mandian baby, shampoo dan bedak. Balik umah saya kasi bibik dan cakap "bibik ni hadiah untuk Alesya dari teman saya, udah lama, nanti bibik bukan dan simpanlah"

Wahhh korang baca ayat saya, simpan kan... tak der specifik mana tempat saya suruh simpan, saya anggap dia tau le kan, Alesya ada tempat simpan barang dia sendiri.. Sekalikkk ko..bibik bukak, saya pun tak amek port, dari petang saya tak tau.. masuk malam saya tak tau... dah lebih malam sikit, tengah saya nak update blog berniaga baju...tetibaaaaaaaaa terpandang dalam lemari tu...aiikkkkk

Lu tengok le sendiri..kreatif kan bibik gua... lemari perhiasan barang antik gue dia letak mandian baby... Eric Leong kalau tengok sawan 3 hari tak bangun.
Photobucket

meh kita tengok close up sikit
Photobucket
kiri kanan beb... kreatif oooooo

motif?? perhiasan dengan mandian??? kelas very the kreatif kan...

ehh tak cukup dengan itu...
tingkat bawah pun ada hiasan tambahan tau... mane cukup ahli majlis lemari tu, kena tambah ahli lembaga pengarah, dari suku kaum berlainan kan..barulah konsep satu malaysia kan..

meh kita tengok ape ahli majlis baru..
tadaaaaa shampoo mandi baby...
Photobucket
cayalah bibik...

Tengah malam buta acik gelak tak hengat, sampai laki ingat kena sawan, udahnya dua-dua laki bini kami gelak..hahah padan muke acik kata laki acik... nak sangat berhias rumah, bibik pun tumpang sekaki... terus acik amek kamera amek gambar, bahan bukti, itu sebab kalau nengok pic lemari asal tu alas meja kecik-kecik tu(doily)yang berjuntai tu lain kan?? tadi tu pic lama. eheheh

tengah-tengah syok amek gambo... sekali lagi gue terusha arah tv pulak..
ya ribaaaa ada lagi kreativiti bibik di pamerkan
Photobucket
tu diaa dua botol bedak beb!! ko tengok frame gambar tu kena duduk belakang bunga sebab memberi ruang kepada botol bedak untuk berada seangkatan frame gambar dan bunga di atas kabinet TV kecik kat dapur. kelas kannn ko bayangkan itu bedak ke 4 dan ke 5 alesya tu, sebelum ni ada satu hamper dengan dua botol bedak gak. Satu dah dah kasi org, sekarang Alesya guna satu itu pun yang kecik atas tv tu, nampak?? tu tak abeh lagi guna, dah setahun lebih, jadi berapa tahun le agaknya perlu dua botol bedak itu menjadi ahli lembaga penasihat tepi pasu bunga tu??? hiks..

hahahah jadi bukan nak marah, acik nak gelak ade la...
hiks..adoilah... kelakar la the bibik ni... tu belum kira dia pakaikan alesya kasut terbalik, pakaikan baju terbalik, konsep baju kancing di depan, tapi dia pakaikan kancing ke belakang, dah macam mat rempit pakai jaket terbalik dah kekdahnya Baby Q acik.

Hiks... apa pun bibik gue masih kategori ok, takder masalah beso, sikit-sikit tu biasalah... kami pun bukan cerewet sangat, dia pun keja ok, jadi takat lawak gampang bibik macam ni gue layan je la...hahahh gelak lagi la..
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino