Tuesday, August 11, 2009

Hal rumah tangga kita dan rumah tangga orang


Semalam kan, saya baca blog seorang teman, saya agak lama kenal teman ni melalui forum, tapi dah lama tak baca blog dia, so semalam tergerak hati nak baca blog dia, terkejut juga, sebab 3 bulan lepas kot, saya baca blog dia, masih bertiga, and tetiba semalam baca dia dah single balik, sudah melalui proses perceraian. Ermm kisah perceraian tu saya tak mau la pertikaikan, itu soal jodoh dan rumah tangga orang, kita tak tau apa sebenarnya masalah rumah tangga orang, hanya yang melalui je tau apa sebenarnya berlaku.

Cuma saya terkilan dan geram ialah sikap bekas suaminya. Udahlah anak dia ambil, pastu tidak berlaku adil, masa untuk teman ini berjumpa anak dia adalah ditetapkan oleh bekas suami, tak boleh bawa balik rumah la..jumpa kat luar je..berapa jam sangatlah dapat spend masa kan. Anak baru 4 tahun tak reti ert perpisahan, terpaksa teman ni berbohong kata dia kena kerja jauh, so dia kena tinggalnya bapa dia dan emak sedara dia. Dendam kepada isteri, anak menjadi mangsa, tergamak dia memisahkan kasih dua beranak. Bencilah.. saya sangat emosi.

Saya ada anak, saya faham le perasaan seorang emak (emak yang normal la..bukan emak jenis buang anak) seorang emak yang normal, yang sayangkan anak dia, boleh jadi gila kalau sampai sebulan tak jumpa anak, sedangkan sebelum ini anak itu setiap hari bersama. Itulah yang terjadi pada kawan saya itu, dia hampir hilang pertimbangan waras apabila terlalu rindukan anak dia. Kalau dia desak untuk berjumpa juga, dia diugut, kalau terus mendesak, bekas suami akan berpindah jauh dan dia takkan jumpa anak lagi. Maka mengalahkan si teman ini. Ikutkan hati saya nak maki je dalam tulisan ni, tapi saya masih menyimpan nilai tatasusila yang saya belajar dalam kelas tatarakyat dulu, kecewa cikgu tatarakyat saya kalau saya pandai maki orang.

Whatever dendam antara bekas suami dan isteri itu, tolong jangan babitkan emosi anak, sedih saya baca bila kawan ni telefon nak cakap dengan anak, anak tak mau cakap, sebab dia rasa ibu dia tak sayang dia, sebab itu ibu tak mau jumpa dia. Sedangkan situasi sebenarnya anak tak tau. Dan paling saya rasa menyucuk hati tu, belum pun si kawan ni abeh edah, family bekas ex dia dah sebok carikan jodoh baru untuk si lelaki itu. Dah ada calon pun, tinggal nak pegi meminang je. Senang dan mudah je kan. 5 tahun berkahwin, bila berpisah kejap je boleh cari pengganti.

I dunno what really going on dalam rumah tangga dia, hanya dia je tau, and for you my friend, dun't worry tak mampu bayar kos lawyer nak tuntuk hak penjagaan bersama, Biro Bantuan Guaman ada, go ibu *** go... Sorry tak boleh letak link blog dia, privacy dia kan..

Jodoh
Ada orang bercinta bertahun-tahun, happy couple, tapi bila bertunang atau berkahwin sekejap je, then berpisah, mungkin takdir menentukan mereka boleh berkawan je kot. Ada one of my customer order cupcakes, dia pernah order cupcakes untuk surprisekan tunang dia, awal dia order, sebulan sebelum tarikh birthday dah order kek untuk dihantar kepada tunang dia. last-last 2,3 hari sebelum tiba birthday tu, dia sms tak jadi, saya pun tak tanya kenapa, ok je, but a few days after, dia ym saya bagitau dia putus tunang, sedih dan hiba dia menulis, katanya bertahun kak saya kenal dia, dari student, buat diploma, pastu ijazah, dari zaman bercinta usung beg, pegi kelas, naik bas turun bas, dari deting makan gerai tepi jalan, sampai dah kerja, sesekali pegi candle light dinner kat hotel sebab dah mampu, tup-tup bila bertunang tak sampai 5 bulan, dia putus. Ape nak buat, mungkin dia bukanlah tulang rusuk lelaki yang hilang itu. Ingat kisah kejadian Hawa dan Adam??

Ermm dan sebenarnya (eh cam tajuk lagu Yuna lak) sebenarnya dalam rumah tangga tolak ansur tu penting, jangan ego sangat dua-dua pihak. Saya nak tulis lebih-lebih pun tak layak, sebab saya pun tahun depan baru nak masuk 10 tahun kahwin. Masih baru lagi. Tetapi dari pengalaman berumah tangga ni, satu je saya nasihatkan kepada adik-adik yang baru-baru kahwin ni, jangan terlalu memaksa, jangan memaksa suami/isteri kita berubah. Memang ada sikap dan perlakuan mereka ni ada yang kita tak suka, tetapi jangan mengharapkan mereka boleh berubah dalam masa yang singkat, mungkin ambil masa setahun, dua tahun, 3 tahun?? atau mungkin lebih.

For me, encik suami saya memang baran, dah la baran, tak romantik pulak, (opss terkutuk laki sendiri) kalau ikut baran dia dia, tak tau apa jadi rumah tangga kami. Apa saya boleh buat ialah sabar, dan sabar..orang lelaki ni kalau tengok kita banyak bersabar dengan kerenah dia, lama-lama dia jadi malu sendiri, dan dia akan lebih hargai kita. Suami saya pernah cakap, untung dia dapat isteri macam saya, boleh layan angin baran dia, kalau perempuan lain dah lama blah kot...eheheheh saya pun bukan sabar sangat, bila dia baran tu kekadang saya melawan, saya memang kaki memberontak, saya tetap lawan kalau saya rasa saya betul atau saya tak suka apa dia buat. TETAPI!! tidak lama, bila dia sejuk saya akan salam, minta ampun maaf, dan saya beralah. Itulah sabar saya, bukan sabar saya dia marah saya diam tunduk macam isteri-isteri baik dalam drama mulia-mulia tu kan?? Saya marah juga, tapi kejap, dan malas nak panjangkan hal, idak le dia marah saya duduk dalam bilik berkurung, tak masak,tak buat kerja apa, atau start enjin keter keluar rumah tak balik

Idak, saya bukan specis tu, marah pun dalam umah je, layan dia cam biasa gak hidang makan minum dia, cuma makan diam je tak bercakap..ahaks.. tapi kekadang tgh diam gitu, tetiba boleh gelak... bila dah gelak tu tandanya peace la.. dah boleh gesel-gesel pipi dah...ahahahaha.

Lagi satu, selalu buat suami ni rasa dihargai dan rasa dia penting, hatta, kalau katakan berjalan dengan anak, and anak nak beli apa ke... saya biasa call dia suruh anak dia cakap sendiri, minta izin bapak dia, walaupun yang beli dan duit itu duit saya, tapi bapa dia mesti tau apa dia nak beli. Sama gak, kalau hari-hari tertentu yang bukan hari untuk anak bermain, tengok tv atau main games, tetapi anak pujuk rayu emaknya nak buat semua di atas tu, saya biasa akan call babah dia, dan suruh si abang cakap sendiri apa dia nak buat, kalau babah kata ok baru boleh, kalau tak boleh kena terangkan kenapa babah kata no. Elllleh saya tau, walaupun suami saya tak cakap dia hargai saya buat semua tu, tapi jauh disudut hati dia bangga bila dia rasa dia dihargai dan penting. kan babah kan..kan..kan..?? tak ngaku malam ni tido luar.. wakakakakaka

Sama juga, kalau pun lepas keja saya nak pegi pasar ke apa, beli barang dapur, normally saya akan call dia bagitau saya ke mana, walaupun dia tader suruh saya buat gitu, tapi saya buat juga..hehehe dia kan selamba je, tak kesah mana saya pegi, asalkan tempat elok-elok le...tapi saya latih diri sendiri, pegi mana pun bagitau. Jadi dia adalah suami saya, saya tetap sms or call dia bgtau saya nak kemana, kalau terlupa pun ,dah sampai tempat tu saya akan bagitau dia juga. At least dia tau saya tak pegi mana tanpa izin dia. Benda-benda kecik yang kita buat kekadang memberi impak besar dalam kehidupan rumah tangga kita, anak-anak tengok, dan anak-anak buat, we are lucky sebab si abang memang dilatih no secret between us, so anyting tell and story. Itu sebab kalau dia nak masuk rumah jiran pun dia akan balik dan bagitau mama dia akan masuk rumah orang itu, ini, kalau saya tak kasi dia tak akan masuk.

Once kita selalu buat benda ni, bila kita tak buat,kita rasa tak sedap hati.

Lagi satu, biasakan diri kita beralah dengan benda-benda remeh, tak rugilah kita beralah pun, tapi awas le..janganler sepanjang masa je kita je kena beralah, dia?? ego nak mampos. tak acilah camtu kan?? my darling ni, walaupun baran, dan ada sedikit ego, tapi bila kena masa yang betul, dan cara yang betul, dia boleh berdiplomasi, dan menerima pendapat kita, and i always win in that situation.. tapi kalau tak kena masa, boleh perang dingin. Always looks for the best time nak bincang-bincang apa pun ngan dia.


ermmm ok that's it, nak tulis bebanyak pun saya bukan perfect, diri sendiri pun tunggang langgang, next time kita story lagi. ini anggap intro je... tu diaaa aiiihhh intro je 3-4 muka surat dah... biasalah kan... cuma ni cara saya, mungkin sama je semua orang pun macam tu, tetapi kepada yang belum amalkan budaya begitu, cube-cubelah...sebab saya ada juga kawan lelaki yang komplen bini depa boss, sikit-sikit merajuk, pastu kena pujuk, pastu kena ikut cakap, dia, tak ikut kang muncung, semua keputusan, isteri buat, dia kena ikut. Bahaya kalau begitu, kang mulala suami itu nak bandingkan isteri dia dengan isteri orang lain.

Bahaya dik..terimalah suami kita seadanya, kalau pun suami orang lain, romantik, penyayang, sikit-sikit surprise kan bini, sikit-sikit kasi hadiah, sikit-sikit pujuk isteri..anggap la rezeki dia dapat suami begitu, kalau kita dapat suami yang biasa-biasa terimalah dia seadanya, apa dia mampu beri, kita terima seadanya, dan suami pulak, belajar-belajar la berubah, kalau isteri bincang dan luahkan isi hati terimalah, jangan ego sangat. Tak kemana ego tu, jangan cipta jurang komunikasi yang susah untuk anak-anak dan isteri anda dekati anda, terbuka sikit.
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino