Monday, July 13, 2009

Kelas cupcakes


Saya baca blog My very best Jiran ni pendapat mengenai PPSMI, Interesting kan.. Saya sangat setuju apa yang mereka katakan.

Sila baca sendiri, all my point is there, actually saya dah tulis dan simpan dalam draft blog ni, apa yang saya katakan Tun M mempunya pemikiran yang sangat jauh ke depan, yang mungkin belum sampai tahap kita terfikir. And saya juga tulis,kenapa Jepun, Jerman, Korea, Rusia berjaya mencipta teknologi mereka, walaupun mereka bukan reti baca atau bertutur Bahasa Inggeris. Sebabnya mereka ada ahli akademik yang kerja mereka buat kerja-kerja ilmiah, terbit dan hasilkan rujukan dalam bahasa mereka. Sampaikan orang negara lain yang belajar di negara mereka, mesti belajar Bahasa mereka, bukan mereka yang perlu belajar Bahasa Inggeris untuk mengajar kita.
So my point is sejibik sejibon la apa yang my jiran tu highlight in her blog.

Kita ada Institut Terjemahan Negara? berapa ramai rakyat tau kewujudan ITN ni? Ap fungsi ITN ni? Sekadar alih bahasakan novel popular Jepun? Korea? I dunno. Pernah singgah booth ITN di PWTC, sibuk petugas promote novel terbaru yang mereka terjemahkan. ermmm.. sila rujuk SINI dan lihat apa mereka buat.

Oklah cukup cerita pasal PPSMI.

Meh cerita lain pulak

Dihari Jumaat nan silam, saya telah dijemput oleh PUSPANITA Jabatan Perdana Menteri untuk mengadakan bengkel menghias cupcakes, penyertaan sedang elok sahaja, saya menetapkan tidak lebih 15 orang yang boleh menyertai, dan Alhamdulillah, penyertaan sekitar 13@14 orang kalau tak silap saya. Senang saya tumpukan kepada individu, yang serius dan minat untuk belajar, one to one. Terutama untuk membentuk roses. Akak kekok sebab rata-rata mereka, pertama kali pegang piping beg, nozel dan menghias kek. Kena ajar dari basic, cara potong piping beg, cara masukkan nozel, cara masukkan krim ke dalam piping beg, cara memegang dan semua yang sangat basic. Saya gembira, saya suka mengajar mereka yang dari zero kerana mereka tidak merasa mereka hebat.

Saya bosan bila saya pergi ke kelas deco cake secara formal sebelum ini, ada 'makcik-makcik' yang sangat berlagak pandai, sampai satu tahap Chef yang mengajar rasa tak selesa, kalau humble kan bagus, kot ye pun dah terror bila kita pegi kelas, kita hormati guru yang mengajar, bukan kita pula nak tunjuk kita pun boleh mengajar. Saya pernah ikuti kelas 'steam buttercream' ada satu 'makcik' sangat kecoh, ala-ala tau semua perkara, dan tanya semua perkara, semua peserta sangat tak selesa. Saya diamkan aja, buat kerja apa Chef tunjuk dan ajar, step by step saya ikut, tak terus langkau walaupun ada step atau patern saya dah mahir.

End up Chef tengok hasil kerja saya dan minta pula saya tunjuk ajar kepada peserta lain macam mana nak bentuk kelopak roses, macam mana nak buat 'skirt' tepi kek. lagi bengkek la makcik ni. Saya pun tak kisah tunjuk ajar kepada orang lain, sebab saya tau untuk buat roses nampak senang tapi susah kena practice and practice, saya tidak belajar semua tu di kelas, saya beli buku dan belajar. (ya ada unsur riak disitu, saya seorang poyo, jadi riak adalah nikmat hidup saya, yang saya gantikan nikmat lain yang saya tak kecapi seperti makan durian, saya tak makan durian, jadi nikmat hidup saya ialah riak, sila keji tanpa ragu-ragu)opss saya sudah melancong. Sila masuk ke latitut asal, tulis mengenai kelas saya ajar.

Ok, saya ucapkan tahniah kepada semua peserta bengkel saya yang lepas, anda semua hebat, kerana belajar dengan baik. Setiap peserta dapat lebih kurang 10 biji cupcakes untuk di bawa pulang ke rumah masing-masing. Saya pasti anak-anak mereka mesti suka bila melihat hasil kerja emak mereka. Saya ajar step by step, mereka kena practice atas cake board yang saya bekalkan dahulu, bila dah terrer baru transfer ke atas cupcakes. Hujung sessi saya ajar satu dua patern kartun yang mudah. Yang sangat mudah seperti Hello Kitty dan Pooh, ada juga Spongebob dan Garfield, tapi yang dua ni ramai give up dan serahkan pada saya je tolong buat nak kasi anak-anak.

Ya agak sukar untuk melukis di atas cupcakes, perkara utama yang perlu ada ialah bakat, kalau kurang bakat melukis, agak susah untuk buat kerana kekok. Tapi cara melukis yang mudah tetap saya tunjuk. Moga lepas ni kawan-kawan di sana boleh buat cupcakes sendiri untuk birthday anak-anak atau buat sendiri untuk hantaran kahwin/tunang anak-anak. (Ada yang nak terima menantu dah yang pegi kelas itu)

Anak murid saya..eheheh diaorg panggil saya cikgu, kelakar siot
Photobucket

Dan ini aktiviti semalam, selain menyiapkan tempahan cupcakes,saya buatkan sebiji kek ni untuk maksu bebudak ni, Birthday mak su ialah pada 3 julai, tapi 3 julai lepas Maksu balik Kedah, so takder buat kek, minggu ni baru buatkan mak su kek, mak su ni gilakan ladybird, apa perkara berkaitan lady bird menarik perhatian dia, jadi muncullah ladybird in the garden ni...
Photobucket



0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino