Thursday, April 23, 2009

Kuasa isteri atau isteri berkuasa


Semenjak dua menjak mak Pnut rasa dia macam kaunselor kekdahnya. Sana sini orang tanya pendapat, boleh ganti Profesor Haji Izi camni, renung-renungkan dan selamat beramal.. hahaha. Saya baca kat forum kesah luahan seorang suami terhadap sikap isteri yang baru dia kahwini 8 bulan yang garang, dan kalau ditegur masam muka berhari-hari tak bertegur sapa... Huk aloooo baru 8 bulan kawen gaduh tak bertegur sapa 3-4 hari..manyak rugi ooooo Opssss terlebih sudaaaa..

Cumanya kesimpulan saya nak highlight, ialah walau gaji seorang isteri itu lebih tinggi dari suaminya, dia lebih educated dari suaminya, ingatlah hakikat perkahwinan dalam Islam itu, suami wajib dipatuhi, dan jangan buat suami macam balaci. Udah le pepagi laki tu bangun siapkan kopi dan sarapan lagi kat dia. ishkk kesian adik tu. So adik-adik pembaca blog mak pnut, jangan le buat suami adik-adik gitu noks.. buang-buang sikit ego tu, jangan le tak tego suami lama sangat, dosa tau.. Akak ni hangen-hangen juga ngan cik abe, tapi tak koser meks tak tego dia lama-lama, rindu tader geng nak borak-borak. And lately dah nak masuk 9 tahun kawen kitaorg lagi kamceng, u are my best fren..ahaks..

Dia teman shopping kalau saya nak beli barang-barang henglish kesukaan saya, dia tukang teman saya buat cupcakes malam-malam, dia tukang dodoikan alesya kalau alesya terjaga tengah malam dan meragam. Kalau kitaorang boring lepak dan bersembang dalam rumah, kitaorg boleh keluar lepak kat mamak berjam-jam layan dia tengok bola. erkk sejak saya jadi Ahli Kelab Mamak-AKEM, saya tengok ramai giler kaum lelaki ni suka lepak kat mamak, bergroup-group,pastu depa suka buli mamak-mamak ni.

Kelakar pulak, saya wonder, kalau la satu hari kerajaan ishtihar, kena perintah berkurung, semua kaum lelaki tak boleh keluar rumah selama 24jam) agaknya berapa kerugian mamak-mamak tu dapat agaknya. Apa le bestnya duduk kedai mamak tu.. eheheh tapi saya layan juga, sebab saya nak selalu deting ngan hubby, kalau dia tak keluar dengan saya, dia keluar ngan kawan-kawan dia, lagi saya tak best, sebab saya sudah asyik sebok dengan cupcakes je, pastu bila ada masa rileks-rileks nak la saya deting ngan dia.. (<-pang sekeh sedas, mengada-ngada sungguh) Tapi tu la, maybe small thing selalu beri impak yang besar.

Benda kecik macam pegi pasar sama-sama pun sama rasa best, bila saya pilih barang dia bayar, saya ambik pastu bagi dia bawak.. bukan best pegi pasar tu, tapi best sebab benda tu kita buat sama-sama. Dia terlibat sama dalam sessi membeli ikan dipasar. ahaks.. Kecik je kan, tapi kesannya, kita boleh cerita kat anak, tadi kata pasar babah yang nak mama beli ikan ini, dan anak fikir ooo mesti babah suka makan ikan ni.

So tiap kali si anak nampak ikan babah suka, dia akan bgtau, tu babah ikan yang babah suka makan, and anak tu sendiri sekarang sangat peminat ikan itu. Dan ikan itu ialah Encik Ikan Keli. Huh, stok yang mesti ada di rumah saya. Dua hero itu sehati sejiwa, ikan keli kerat dua, si anak makan ekor, babah makan bahagia kepala. Sweet bila anak makan dulu, dia akan simpan bahagian kepala untuk babah dia, dan kalau babah makan dulu bahagian ekor akan disimpan untuk anak dia. Can u see benda kecil bermula dari beli ikan kat pasar pun beri impak yang besar dalam hubungan dua hero saya. Tak kira depa makan kat mana pun kalau ada ikan keli depa akan share berdua, sorang amek ekor sorang amek kepala. Hiks.. Orang lelaki selalu anggap benda kecik je buat apa ribut-ribut, tapi bagi pompuan benda kecik tu la boleh jadi isu besar kalau asyik dok anggap semua benda kecik. Tak gitu Encik Mior? hiks..

Saya pernah dengar sorang perempuan call kat satu radio ni, dia cakap dia nak share yang dia seorang ibu yang sangat bangga dengan anak dia umur 6 tahun pada hari itu. Kata dia, hari tu hari jadi dia, so anak dia umur tahun beri dia hadiah, seketul pemadam pensil, yang dah pun dia guna sedikit untuk ibu dia, anak ni balut dengan kertas buku nota tu, pastu tulis selamat hari jadi. Masa bagi hadiah tu, anak dia cakap, dia tak der duit nak beli ibu hadiah, nanti dia dah kerja, ada duit dia belikan ibu hadiah.

Uhuhu ibu terharu, dan dia bangga jadi ibu kepada anak yang hebat itu. see benda kecik je, anak dia bagi pemadam pensil je pun, apa lah mak dia yang suri rumah tangga tu nak buat dengan pemadam tu, tapi kata ibu tu dia simpan pemadam tu buat kenangan, itu hadiah pertama dia dapat dari anak dia. Benda kecil, tapi beri pengaruh emosi yang besar. Jadi..renung-renungkan...dan selamat beramal...

Esok saya pegi Pesta Buku, official visit, wooo kena tulis official visit tu baru nampak hebat sikit kan.. ya saya sangat poyo. Saya ketua deligasi..hiks.. tahun lepas tak pegi sebab tgh sarat pregnant, koser meks nak pegi.. the year before tu tak pegi sbb dalam pantang, baru lepas keguguran. Ini tahun balas dendam.. Jumpa di sanaaaaa, awek-awek karangkraf, saper ader kat sana? Kak Sri ada?? Dell ada??? Kalau PTS kompem Mat Jan ada.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino