Wednesday, April 08, 2009

Dolu dan kini mak pnut


Wah katanya rakyat Perak tolak pembangkang, tapi Bukit Gantang menafikan, Bukit Selambau menafikan. Baca kat satu forum ada forumer ni kata, kalau tetiba Sabah dan Sarawak minta keluar Malaysia dan bergabung jadi satu negara, apakah akan berlaku??? heheh bak kata Nabil, Lu fikirlah sendiri... ok tamat cerita politik, blog mak pnut bukan blog politik kan. cerita bab benda makan boleh la..hahaha

Saya kemas kini folder dalam laptop and terjumpa pulak pic menarik saya ambil masa balik kampung itu hari, pic saya snap kat Tg. Dawai, tempat sorga ikan masin kata bibik, ehehe segala neka ikan masin dan sotong kering ada dijual.

eheheh yang best tu, sekitar signboard tu lembu mmg berkeliaran, lembu tak reti baca, tapi tuan lembu reti baca tapi buat-buat tak tau..eheheheh



Dalam pada mengemas folder-folder lama, gambar-gambar yang banyak dalam laptop ni sbb banyak sangat sampai selalu hang je, saya jumpa pic lama saya masa saya MAHA gendut. Ya Allah huduhnya..ehehheeh, muka beso talam..hiks..walaupun skrng beso juga, tapi idaklah sebenar dolu... yang kiri tu masa tu berat saya 115kg ouls.. skrang 87kg, masa posa itu hari berat tu turun 85kg dah, tapi musim raya kan banyak open house, makan tak hengat, naik balik 2kg.. Saya masih terus diet, tapi berat tak turun laju cam dulu, slow je.. korang kira sendiri la berapa kilo saya sudah berjaya turunkan berat badan.. hahah satu pencapaian hebat tau, bagi kaki makan cam saya suatu masa dolu.

Pic saya baju batik tu ada kisahnya, saya beli baju tu di SP, ada satu kedai dekat rumah emak saya, murah gilos baju-bajunya, siam malii oo baju tu kalau tak silap saya harganya tak sampai 10 ringgit, saya beli, sebab saya jeles emak saya beli..haha tapi masa beli saya tak muat pakai, sebab ketat giler. Masa beli tu tak try, ingatkan muat, hehehe rupanya tak muat, saya simpan je baju, berpindah dari kuarter ke rumah sendiri, terperap je baju tu, dua tiga hari lepas saya selak baju-baju dalam lipatan kain dalam almari baju, saya nampak baju ni, saya try pakai..ehh muat, malah longgar, saya happy giler.. itu sebab saya posing maut tu dalam bilik tido je..ahahah

Saya punggah lagi, jumpa baju masa bertunang, kebaya ouls.. try pakai, eh muat... longgar..syoknya... korek lagi, jumpa satu blouse saya beli tapi tak muat dulu, try pakai..wahhh muat dan longgar..sukanyaaaaa nantikan saya pakai kebaya ke ofis esok..hahahahah keji sungguh mak pnut.

Tengok muka saya sudah kecut, happy..hapy.. clap..clap..utk diri sendiri..

Doktor kat hospital pun tanya saya camner saya buat boleh banyak turun, diet maaa.. exercise (tp skrng pemalas lor..) saya jarang makan nasi skrng, kalau pagi saya minum oat je dengan red guara coffee keluaran DCL tu, kalau in between tu kalau saya lapar, saya makan biskut atau epal. and minum banyak air masak. Sesekali, saya breakfast meehon goreng, dengan lauk ikan sardin. Tapi jaranglah, dalam seminggu tu mungkin sekali atau dua kali je kot.

Tengahari saya makan buah-buah je, atau makan yong tau foo, lebih kangkung, atau makan pecal. Atau beli sekor ikan kembung bakar atau rebus cicah air asam, dan makan dengan sayur-sayur, no nasi. Saya amalkan tu sejak tahun 2007, bila saya serius untuk menurunkan berat badan. Masa tu berhari-hari saya tak makan nasi saya tak kesah, tetapi selepas beranak dua ni, urat badan pun banyak kendur kot.. saya kurang sikit diet begitu, sebab kalau saya berlapar, saya pedih ulu hati, dan kemudian angin sudah naik kapla, saya sakit kepala. Ermm emak saya kata, orang dah beranak pinak ni, bukan boleh diet macam anak dara. ehhehe jadi sekarang saya cuba bertahan, selagi tak der tanda-tanda saya nak kena gastrik atau sakit kepala, saya elakkan makan nasi, kalau makan pun saya hanya makan tidak lebih dari satu senduk je.

Kalau baca blog saya, memang saya suka masak macam-macam kan, tapi saya jamah sikit-sikit je, selebihnya anak, darling and saya akan kasi jiran saya yang best tu.

Dengan penurunan berat badan tu, saya berjaya mengatasi masalah kesuburan, sebab sebelum ni kitarain haid saya amat tidak teratur sbb gen gemuk-gemuk tu mengganggu. Tapi setelah saya berjay turunkan berat badan, haid saya teratur, dan saya hamil dua kali sebelum Alesya, tetapi keguguran, Alesya 'terjadi' masa berat saya sudah bi bawah parah 90kg, and terjadi sendiri, sebenarnya Dr. J dalam proses untuk membuat kaedah IUI untuk bolehkan saya pregnant, tetapi Alesya anak yang hebat, dia buktikan dia boleh 'terjadi' semulajadi. ehheheh

So kepada mereka yang kata susah nak diet ni, satu je kena pasang dalam diri, kuatkan azam, tu je, kalau kita nak, mesti kita boleh, tetapi kalau hangat-hangat taik ayam mmg tak jadi.. Memang la saya masih jauh untuk mencapai berat badan ideal, entah tak tercapai agaknya kot..tapi saya masih lagi terus mencuba. Doktor saya kata, cuba lagi, lagi 4 bulan saya akan berjumpa doktor, doktor nak tengok turun lagi. Erkk ni doktor medical, dia check tekanan darah saya, check kesihatan saya, memang saya berjumpa doktor setiap 3@4 bulan sekali untuk pemeriksaan kesihatan, so far, Alhamdulillah, level kolestrol saya masih normal, no diabetic, tak der masalah jantung bagai, tapiii tetap harus kena berjaga-jaga sebab tekanan darah saya sudah border line. takut ai.. sbb family history belah abah saya mmg la ada darah tinggi.

So Jiey, harap dapat jadikan motivasi..ehehehe.. kalau akak yang kaki pelahap boleh buat korang pun mesti boleh buat..



0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino