Wednesday, February 18, 2009

adik lentok demam, jaga emak ayah


Last week kan Alesya demam... cian dia tau, merab je..kejap merab mama, kejap merab babah, kejap merab bibik, buttt on top of that, sure la dia merab babah dia.. uhuhu, buah hati pengarang jantung babah tu, bila nampak je kelibat hero pujaan dia, dengar je suara hero pujaan dia balik, terus dan-dan tu dia merengek minta di dukung, gesel-gesel segala hidung dia menunjukkan dia sangat tak sehat pada babah dia, gaya-gaya meraih simpati...

And bila babah dia dukung, tenangkan dia, usap-usap dia, tengok sampai terlentok-lentok dia tido.. tengoklah pic tu, awal dia punya tenyeh hidung dia, pastu merengek, bila dah kena belai, terus dia lentok sampai telentok abeh..eheheh manja babah tuuuuu.. kalau dia tengah nanges, kasi je kat babah, dia, babah dia letak je kat bahu, lentok terus dia.

Macam biasalah, bila upload pic pakai blogger ni, korang kenalah klik pic utk dapat tengok beso sikit,

Pssstt, dalam pic ni nampak Baby Q putih ikut mama kannnnn, macam tepung talam je dia ngan babah dia...ahaks..kejam sungguh mama depa ni..hahahaha jangan mare darling..
A shoulder to cry on.. hiks


Ni Alesya dengan Abg Wan dia, tengok Alesya susut berat badan dia, kecut je nampak, tak chubby macam dolu, go baby Q go, lepas dah abeh demam ni, mamam banyak-banyak tau. Abang Wan encem ek.. nanti adik cari suami macam Abang wan ek.. cool giler anak sedara hubby yang satu ni, rajin lak tu. masa toknya sakit, dia lah dengan sabar menjaga tok nya, cuci berak/kencing, lap tok nya. Hang suruh lah dia pi kedai 3-4 kali dalam masa sejam, dia tak komplen punya... wenco respek la wan..kagum sehh

Lihat mata adik, lentik bulu mata dia ntah ikut sapa, mak pak dia tak lentik langsung bulu mata,
AL-Fatihah buat arwah ayah Siti Nurhaliza, tak kira lah artis kayo duit berkepuk pun, kalau kehilangan orang tersayang tetap ada terasa, tambah pulak macam tok ti tu rapat ngan ayah dia, and kehilangan pulak secara mengejut, like our family, abah saya sakit sangat lama, 6 tahun dia sakit lepas kena stroke, walaupun dah lama abah sakit dan uzur, tetapi kehilangan arwah abah tetap memilukan dan menyakitkan.

Tapi dalam banyak-banyak pic yang ada, aku suka tengok pic ni, walau pun i doonnn like dato K, or bukan peminat kipas mati siti, tapi aku tersentuh hati dengan pic ni, and siti sangat ayu occay bertudung begitu, oh u see la datuk K, bini hang lawa pakai lagu tu.. suruhlah dia pakai lagu tu...



Dalam I nyampah-nyampah ngan Datuk K tu, tp bila tengok pic ni rasa respect juga kat dia, bak kata Ummuhanis dalam blog dia, Datuk-datuk sanggup gak masuk liang lahat sambut jenazah pak mertua, ada menantu yang bukan datuk pun belum tentu nak masuk dalam lubang tanah tu.

Teringat juga masa arwah abah meninggal tahun lepas, darling menjadi menantu sulung, and satu-satunya menantu lelaki yang ada, (yang sekor lagi tu yang dah jadi bekas menantu tu, bukan menantu, tapi mehantu) ok, being menantu lelaki tunggal, and yang sulung, terpikul tanggungjawab besar di bahu darling masa tu, dia lah yang uruskan banyak perkara, and sementelah saya masih lagi dalam pantang masa tu, maka banyak urusan ke hulu ke hilir dia uruskan. Dari urusan menguruskan kain kafan, berurusan dengan orang masjid, bersama-sama mandikan arwah, ke kubur, saya tak ikut ke kubur walau teringin nak ikut, sebab masih dalam pantang lagi masa tu, tapi adik-adik cerita, cik abang saya tu masuk juga dalam liang menyambut arwah, walaupun dengan size dia yang beso, menyendatkan liang, tapi dia takkan lepaskan peluang terakhir menyambut arwah, kemudian dia juga menguruskan urusan bank emak/abah, kemas kini itu ini, uruskan pengeluaran khairat mati abah, uruskan batu nesan, cuma menanam batu nesan je tak buat, sbb penggali kubur kat situ, kata diaorang yang akan tanam sendiri.

Begitu juga masa abah kena stroke pada tahun 2002 dulu, dia juga ke hulu ke hilir uruskan itu ini, duit ringgit ermmm tak payah katalah, nak harap saya sorang bantu keluarga takat mana sangatlah saya mampu beri, gaji bukan riban-riban, tapi dia juga tak berkira semua itu, ikhlas dia bantu semua. Sooo atas semua kebaikan dia yang dicurahkan itu, maka perlu ke saya kesah dia tak romantik macam orang lain?? tak kasi bunga?? tak kasi hadiah mahal?? tak der romantik dinner ke??? takder jiwang-jiwang celebrate wedding anniversary ke??? mak tak kesah u ouls... asalkan hati dia baik udah le..

So dengan semua kebaikan itu jugak, perlu ke saya nak berkira dengan dia??? Noooo!!! sebab itulah saya tak kesah menjaga mertua yang berdua yang sangat uzur itu. Memang kena banyak sabar menguruskan orang tua ni, tak kena gaya itu sebab ada menantu tarik muka, tapi saya, Insya-ALlah, dulu pernah ada peluang menjaga arwah Mak Tok yang lagi uzur dari tu, takat berak kencing arwah mak tok saya tu memang biasa saya bereskan, takat dia muntah time makan tu biasalah, tengah makan dengan selamba dia menggagau lauk-lauk di pinggan, itu perkara biasa menjaga orang tua yang uzur, sebab kekadang mereka lupa, tak ingat apa mereka buat, apa mereka nampak sedap depan mata, langsung seluk tangan ambik. Saya rasa menjaga ibu mertua saya yang uzur itu macam flash back 15 tahun lepas semasa arwah abah menjaga arwah mak tok saya.

But kadang-kadang bila keikhlasan kita tak berapa disenangi orang saya terasa hati. Tapi malas layan rasa kecik ati tu, kita fikirkan kebajikan orang tua saja, kalau pun ada bunyi-bunyi tak enak di belakang, pendamkan saja lah, saya harap biarlah anak-anak tengok macam mana sepatutnya seorang anak jaga emak bapak depa, saya pernah tengok dulu, camner arwah abah kendong arwah mak tok saya ke bilik air, basuh berak kencing, suap makanan, jadi saya rasa biasa dengan keadaan begitu. Biarlah anak-anak saya pulak terbiasa dengan keadaan begitu. And syukur Najmi memang good boy, walau notti, as normal macam budak lelaki lain, tapi bila opahnya batuk-batuk, sampai termuntah/tersedak, meleleh-leleh air liur time tengah makan, dia tak der geli-geli... dia boleh usap belakang opah, boleh tlg ambilkan air, ambil tuala lap air liur yang meleleh tu. Good boy abang. Nanti mama dan babah dah tua, kalau panjang umu, abang tolong jaga mama dengan babah ek...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino