Friday, December 12, 2008

Raya Haji 2008


Alesya genap 6 bulan pada 9/12 lalu, iaitu sehari selepas hari raya haji. Kejap je rasa dah setengah tahun, lagi 6 bulan Alesya akan sambut first birthday dia. Alamak..biarlah Alesya lamabt besar..eheheh tak puas nak 'mem'baby'kan dia. Alesya is very-very-very good girl. Semua orang pun suka dan seronok melayan dia di kampung, sebab dia cool giler. dia rileks je santai dalam bakul baby dia. Dia hanya merengek, lapar, basah, berak, atau kembung perut, selain tu, dia amat baik, dan boleh bersembang dengan siapa saja. Bawaklah usung dia kemana dalam bakul tu dia rileks je. Semua orang puji baiknya Alesya, bila ramai-ramai puji Alesya baik, baiklah Alesya jadi, aminnnn. Tapi serius menjaga Alesya memang senang, mungkin ini hikmah Allah bagi, setelah pelbagai ujian saya lalui masa mengandung, melahirkan dan menanti penuh debar Alesya berjuang di NICU selama 90 hari.

Malam pun dia tido baik sekali, sebelum saya tido biasanya sekitar jam 12 malam, saya akan bagi dia minum susu sekali, tukar diapers semua (guna huggies untuk kesan serapan yang baik..ehehehe iklan jap) so dia akan tido lena sehingga jam 6 pagi, ngam untuk kejutkan saya bangun tido, atau paling awal dia jaga jam 4.30pg atau 5.30 pagi, itu kalau sebelum tido malam tu dia tak nak minum, itu je masa dia terjaga, selebihnya dia tido dengan baik. Itu sebab berat dia naik dengan baik, tido baik untuk baby.

Hari raya kami simple je, kami raya kat Kedah. Just beli beberapa jenis kerepek bawak balik, then emak buat ketupat palas, rendang ayam aku buat, and buat mee kari lagik, mee kari tu favourite my darling, of course buat selalu pun dia suka. Sanggup tu kami meredah sampai ke Yan mencarikan kerang fresh, untuk buat mee kari. Tapi nan ado.. last-last jumpa kerang baru juga, kat tepi jalan kat kampung berdekatan. Beli 5kilo kerang..hah amek, banyak je rasanya, ingat nak buat rendang kerang jugak, tapi bila dah buang kulit kerang, ciput lak tinggal, last-last emak ambil buat masak lemak cili api je, di masak dengan erkk apa nama benda siput beso macam tiram tu, lupa lak.

Gangguan
tu dia...tajuk gangguan tu.. ni ank cerita sikit, or nak ambik ikhtibar sikit bagi orang anak kecik berderet ni. Saya nak cerita pengalaman saya di surau kat hentian sungai buloh hari Rabu malam yang lepas, kami berhenti jamak soalt maghrib dan Isya, of course la bergilir dengan darling, aku solat dulu, dia tunggu baby Q dalam keter dengan si Abang. then baru depa pulak pegi. Ok, masa dalam surau perempuan tu, masuk satu perempuan bawak 3 org anak kecil, palign sulung pun saya rasa baru umur 4 taun or less, yang kedua rasanya baru nak masuk 2 tahun kot, and paling kecik baby, baby tu dia dukung, si bibiknya solat dulu, yang emaknya dukung baby, yang anak berdua tu punyalah hyper. berlari terjerit pekik dalam surau, saya tengok ramai dalam surau dah menjeling-jeling.

ada orang siap tertoleh-toleh lagi ke belakang, siap geleng kepala, dengan harapan emaknya faham, tapi emaknya buar sardin je. Si abangnya berlari ke hulu ke hilir siap menjerit, kejar-kejar dengan si adik, ada sekali jatuh atas sejadah yang sorang makcik ni tengah solat, makcik tu lepas rukuk, berdiri agak lama, tunggu si budaknya bangkit dari sejadah dia, di bantainya budak ni sengih-sengih pulak, last-last ada muslimah lain tarik budak tu, emaknya sebok dok bf si baby. Saya sendiri angkat takbir kemudian ulang lagi, sebab tak kushyuk. Baca fatihah pun macam confuse kejap, asyik terkejut dengan jeritan budak berdua ni. Aduhai, tak ke emaknya ada perasaan? bergilirlah nantikan dalam kereta, atau di luar surau untuk solat, ada tiga orang boleh bergilir, suaminya, bibik dan dia. kalau pun dia nak bf baby, duduk la dalam kereta, bibik pegi solat dulu, dengan suami dia, then dia pulak pegi solat lepas baby kenyang boleh baby duk selesa dengan bibik dalam keter.

Dalam hal ini aku rasa bibik tu lagi bijak, lepas je bibik solat, terus di tarik budak berdua dan ambil baby pergi keluar, menanti di luar surau. Emaknya baru berlenggang pegi ambik wuduk nak solat. Ishkkk aku rasa emak-emak begini kena bijak urus benda-benda macam ni, nak marahkan budak tak boleh sebab diaorang mana le reti adab sopan dalam surau. jadi orang tua yang reti kena manage la. Aku sendiri pun masa Najmi kecik, memang bergilir solat dengan hubby, dia dah besar sikit baru aku berani bawa masuk surau. sekarang pun sama, dengan adanya baby Q, kami tetap bergilir solat. So kepada yang ada anak kecik yang rapat-rapat tu, consider la sikit orang lain nak beramal ibadat dengan tenang, walau semua orang dalam perjalanan, tapi time kita nak sujud pada ALlah, hati kena tenang, rileks.

Oklah, moh layan je gambar kitaorang berhari raya nih..

Malam raya darling botakkan kepala, kerana berniat nak botakkan kepala bila ada hajat dia kesampaian. apa dia??? tungggguuuu..
Photobucket

Hari raya kami... ehh setelah sekian lama lesung pipit saya terbenam sebab terlalu gebu pipiku ittew, tapi setelah sekian lama berdiet, lesung pipit timbul kembali..hiks..alaa lesung pipit pun bukan dalam beno, tapi ada le jugak, hiks...bebudak berdua ni pun ada lesung pipit sebelah gak, sama tempat ngan mama punya, jadi senyuman ku lebih menawan..hahahahah
Photobucket

Our little princess...suka pic ni, dia nampak cool jek..
Photobucket

And Alesya terkini, tengok betapa rileks je dia dalam bakul baby dia tu, travel dari Kedah-Perak-KL
Photobucket

Dan ini pic menyentuh hati tau...
Photobucket
Saya tengah buat cupcakes, tiba-tiba tiada bunyi tv, tiada riuh-riuh Najmi, ehh confuse kejap, budak ni selalunya nakal. Saya pergi jenguk dia..oh rupanya dia mengaji kat adik dia..huks..tersentuh jap.. Saya diam-diam ambik kamera dan amek pic ni tanpa dia sedar, itu sebab pic tu gelap, saya terangkan dengan bantuan picasa je, dia baca beberapa surah kat adik dia, Saya tegur dia, "Abang, pegang Al-Quran ambik wuduk tak?" dia jawab "Ambiklah mama, mana boleh pegang Al-Quran tak der wuduk," legaaa..

He is now big boy. Alhamdulillah, sambil buat cupcakes tu saya dengar bacaan-bacaan dia semakin lancar, sesekali dia berhenti untuk mengeja ayat-ayat yang agak sukar. Ermm Abang, mama harap abang jadilah abang yang baik ye..

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino