Thursday, December 04, 2008

pic alesya di NICU


Masih berdukacita atas kehilangan sahabat rapat di UiTM dulu..
Al-Fatihah saja hadiah untuk arwah sekarang.
Moga dia ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.
Moga suami dan anak-anak dia tabah menjalani hari-hari seterusnya.

Alesya
Rupanya Alesya ramai peminat. Saya sering di sapa melalui YM suruh update blog dan letak pic Alesya banyak-banyak. Uhuhu kang orang kata gila glemer pulak. Insya-Allah saya akan tetap masukkan gambar-gambar dia nanti, maklumlah blog ni catatan kenangan untuk anak-anak nanti bila mereka dah besar, dan mana tau umur saya tak panjang, dapatlah mereka tatap kisah mereka saban hari di sini. Atau menjadikan saya lebih dekat dengan mereka bila menatap catatan di sini.

Kali ni baru saya berani untuk letakkan picture-picture masa Alesya kritikal di NICU dulu, siapa tak belas melihat Alesya berselirat wayar, dengan mesin berbunyi warning setiap kali jantung dia berdegup kencang atau slow. Membuatkan hati berdebar tiap kali tertera ni telefon hospital, meminta saya datang segera ke hospital untuk ambil darah untuk dipindah kepada baby, masa tu keadaannya pucat, kuning, macam tak berdarah. Pilu hati memandang, sampai satu tahap, darling kata saya tak payah pergi hospital, kalau tak cukup kuat memandang bayi kecil yang sedang bertarung nyawa itu. Tapi hati ibu manalah kan yang sanggup membiarkan anak dia keseorangan berjuang. Saya gagahkan diri melihat dia setiap sekurang-kurang selang sehari. Tapi babahnya memang setiap hari singgah dalam perjalanan balik dari kerja.

Sampai satu tahap, doa saya ialah "Ya Allah, andai kata kau mengizinkan bayi ini kami pelihara, selamatkan dia, lindungilah dia, sembuhkan diam berikan dia kekuatan, seandainya tidak, kau ambillah dia, jangan kau seksa bayi aku sekecil itu,kasihanilah tubuh anak kecil itu, sesungguhnya kau Maha Mengasihi" Itu saatnya di mana berat dia makin hari makin menurun, drip makanan dihentikan, tubuhnya makin tinggal tulang dan kulit sahaja. Namum Allah sudah menetapkan, dia akan sihat dan kuat, maka sehingga saat ini, Alesya baby yang sihat dan kuat. Alhamdulillah.

Saya tak pernah tulis betapa sayu hati saya memandang ibu-ibu pulang mengendong bayi selepas bersalin dihospital, saya tak tulis betapa pilunya hati bila ada orang bermulut lantang mengomen saya tak berpantang betul sebab sibuk berulang alik ke hospital, orang tak tau masa tu saya hanya fikirkan baby saya bukan soal diri saya, belum kena pada diri sendiri bolehlah kita bercakap pada orang. Saya tak pernah tulis, saya tidak lena malam kerana sentiasa rindukan dia, sentiasa terkenangkan wajah pucat dan kurus dia. Saya tak pernah cerita betapa tersinggungnya saya bila orang kata tak leh imagine 1kg besar mana, sedangkan beli ayam kat pasar pun 1kg lebih beratnya, ada kata berat 1 kampit gula. Darling juga simpan kata-kata doktor mendebarkan jiwa tentang Alesya dari pengetahuan saya, dia hanya cerita baby ok, baby ok bila hari yang saya tidak dapat melawat dia. Semuanya saya simpan sampai saat ini baru saya tulis.

Alhamdulillah, genap 90 hari dia dilahirkan, dia dibenarkan pulang ke pangkuan kami, dan sehingga hari ini, dia cukup baik, tidak banyak ragam, tidak banyak kerenah. Rileks je dia lepak dalam baby cot dia, merengek bila lapar, or basah, selebihnya dia 'bermain' 'bersembang' atau sudah pandai berdua dengan abang menonton kartun di tv. Itulah dia Nur Alesya Qhaisara, kami pilih nama tu kerana sesuai makna dengan diri dia. Alesya - Yang dilindugi Allah/tuhan, Qhaisara -Permaisuri, jadi maksud nama dia, Cahaya Permaisuri yang dilindungi Allah/Tuhan.

ok buat julung kalinya saya paparkan picture Alesya yang tidak pernah saya tunjuk sebelum ini, kerana saya takut pelbagai kemungkinan pada masa itu. dan takut nanti ada komen yang menyinggung saya tanpa orang sedar.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

1 Komen:

kak ina kl on 12:13 PM said...

alahai..keciknya dia ..alhamdulliah dia dah sehat walafiat..comel sungguh kan dia ni.

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino