Thursday, September 04, 2008

Berpuasa hari ke 4


Senang betul tahun ni punya date puasa, kalendar Hijrah dengan kalendar Masihi sama lak, senang nak ingat, 4 September bersamaan 4 Ramadhan. Sepanjang 4 hari berpuasa, aku telah berjaya tidak menjejakkan kaki ke pasar ramadhan. Yes!! hero kecik dan hero besar dijamu juadah berbuka dengan masakan aku sendiri, walau terkejar-kejar balik kerja, masak tapi puas dapat sediakan sendiri semua untuk diaorang, and Najmi Alhamdulillah, dapat berpuasa penuh sepanjang 3 hari lepas. Dugaan betul nak mendidik dia berpuasa, angin je dia memanjang, balik dari sekolah agama tu, dia dah meragam dahaga-dahaga... aku gertak sikit, marah-marah cakap dia, pegi je la minum, lepas ni orang berbuka kamu duduk dalam bilik, baju raya dah beli kasi orang, dan jangan cakap dengan mama, malas tau nak pujuk rayu, dah pujuk rayu lagi mengada-ngada, lagi kuat volume dia merengek, bila ganaz sikit dia terus jd slow, dan diam bukak tv, layan kartun.

Hari pertama menu kami karipap, and nasi lauk pajeri nenas, sayur lemak cekur manis, ikan tongkong belah belakang sumbat sambal kelapa (favourite dua hero aku ni), hari kedua buat buah melaka, and goreng karipap baki-baki yang belum goreng lagi, buat masak lemak cili padi telur itik, sayur cekur manis masih ada lagi, and goreng lagi ikan tongkol sambal kelapa tu. Aku lebih suka ikan tongkol buat sumbat belakang berbanding cencaru, cencaru keras, tp susah nak dapat ikan tongkol size comei-comei..kalau jumpa je sure aku beli, sedap tau buat sumbat-sumbat dengan sambal kelapa atau sambal biasa je je..

Semalam aku buat ketayap, dengan tepung ketayap tu aku baut kuih cara juga, hahah dapat dua menu kuih, kuih cara taruk gula, pehtu babah cakap, ehh nanti buatlah kuih cara letak lauk ek..ok next projek ek babah. And semalam gak buat cucur jagung, beli jagung satu pack tu ada 3 tongkol, satu tongkol buat cucur jagung, ada lagi dua, nak rebus tak best, nak buat bubur, nak simpan esok sure dah kecut-kecut sikit, so aku bantai buat nasi minyak jagung, kebetulan hari sebelumnya buat sirap bandung, so ada bukak susu cair, buat sikit je, 3 pot, tp dapat banyaklak.. pehtu buat ayam masak merah, abehkan susu cair yang dah bukak tu, tu je tader lauk yang matching lain, kalau dapat dalca ke, kurma ke sedaplah kan. tapi tak koser la nak renyah-renyah bukan ada sapa nak makan sangat pun, jadi guna lauk recycle je, pajeri nenas ada lagi, kira boleh masuk la gak, pajeri nenas dengan ayam masak merah. and ada rezeki jiran-jiran, kak ani depan rumah bagi sagu so tukar juadah dengan dia, aku kasilah ketayap tu sikit, and kak zah kasi fruits cocktail, aku kasi ketayap dan cucur jagung, and malamnya sebab nasi jagung macam banyak, aku kasi nasi jagung dan ayam masak merah tu kat diaorang sikit.

Hari ni tak tau nak masak apa, coz malam nanti Insya-Allah aku akan ke wad NICU, akan bermalam dengan Alesya..wahh first time ni..berdebar-debar ni, macam mana gayanya first night aku dengan dia. meragam ke, tido elok ke..so untuk menu hari ini, petang nanti cadangnya just nak abehkan lagi karipap yang telah difrozenkan, and maybe, just nak goreng bihun goreng je kot. Then sebelum berangkat ke hospital malam nanti, aku akan goreng nasi je untuk dua hero tu bersahur, and hero besar just panaskan pakai microwave je nanti.

Sabar ye babah, kita berpisah kejap demi adik Alesya, nanti Sabtu ni kalau Adik dapat balik, mama cover balik, masak special..eheheh hutang nak buat pizza kat dua hero ni tak tercapai lagi, dari sebelum puasa lagi. ada sekali nak buat pizza, tup-tup aku perap chicken wing untuk panggang dalam oven banyak, terus darling kata tak payah pizza, buat chicken wing tu dengan burger je la.. maka tertangguh plan nak pizza lagik.

Yes, malam ini aku akan bermalam dengan Alesya di wad, memang gitu, biasanya dekat baby nak keluar wad, doktor akan suruh ibu dan baby duduk sekali, at least 2-3 malam, bergantung kepada berat baby nanti macam mana..hopefully paling awal Alesya dapat balik pada hari Jumaat petang, or paling lewat hari Ahad, tapi naluri aku mengatakan mungkin Sabtu dia boleh balik..Insya-ALlah.... so nantikan cerita Alesya dibawa balik next week.

So next week, aku akan bercuti panjang again.. cuti sampai raya nanti, dekat sebulan juga, and selepas tu tak tau lagi macam mana, maybe akan sambung cuti lagi, and seterusnya cuti separuh gaji, atau kalau kami dah berjumpa baby sitter yang ok, akan tinggalkan dia dengan baby sitter, belum fikir lagi..

So doakan Alesya cepat naik beratnya ye.. moga minggu depan dia akan memulakan kehidupannya dengan kami dengan baik...Pada yang sms, yang ber-ym bertanyakan perkembangan Alesya selalu, thanks a lot..kepada yang dah belikan hadiah buat Alesya, kami hargai dan terharu..kepada yang bertanya, tak tau nak belikan apa untuk Alesya, saya pun tak tau nak kata nak apa, sebab doa kalian pun satu hadiah juga buat kami. But kalau ada yang berniat hendak juga kasi gift, so far yang sudah Alesya ada yang diberi kawan-kawan saudara, beg baby dah ada dua, botol susu, berapa ek..lebih 5 rasanya, baju dah melebihi keperluan dah rasanya, tempat diapers, kasut baby, sarung tangan, stokin, hamper, losyen bagai semua dah ada..bukan apa, takut kang tak terguna, sayang je terperap, pengalaman Najmi dulu bedak/losyen tu, kami sampai kasi orang, sebab banyak sangat dapat hamper, so takkan nak simpan bedak/losyen sampai bertahun, kang expired pulak. So kalau u olls nak kasi gak hadiah, kasiklah selain dari yang sudah ada itu.. toys2 pun taper la... hahaah kalau yang kaya macam Uncle ADY orang kaya Miri tu yang gaji aku ni suku je dari gaji dia tu.. sila beli hadiah yang mahal occay.. Ady, sila hadiahkan aku baby car seat. ni baby gemini tau, ko kan nak anak angkat gemini..hahahaha

So nantikan debaran Alesya pulang ke rumah ye..Insya-ALlah kalau dia dapat keluar Sabtu, saya akan cuba update secepat mungkin untuk tatapan kalian..

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino