Wednesday, July 09, 2008

Alesya Sebulan


Hari ni genap sebulan Nur Alesya Qhaisara dilahirkan.

Setelah sebulan, pelbagai dugaan Alesya lalui. Kesian dia, cucuk sana sini mencari urat bagi menyalurkan bekalan makanan dan ubatan melalui kaki dan tangan yang kurus itu. Dua tiga kali dia dalam keadaan pucat dan menyebabkan doktor perlu mengambil darah aku untuk transfer pada dia. Kembung dan muntah yang menyebabkan dia kena 'puasa' sehingga beratnya menurun, dan masih belum naik sepenuhnya berat badan dia. Tapi syukur setelah sebulan ni, dia makin sihat, dan makin kuat. Kata doktor diaorang punya concern sekarang untuk naikkan berat badan dia, kerana keadaan kesihatan dia makin bagus.

Minggu lepas Alesya sudah tukar menggunakan oksigen yang dilekatkan pada hidungnya, tetapi sekejap je, doktor off semula kerana kata doktor dia agak penat dan belum bersedia dengan oksigen yang minimum itu, and kemudian blood pressure dia agak rendah, doktor terpaksa berikan ubat untuk stabilkan keadaan itu, and dua tiga hari ini Alesya getting better, bekalan makanan yang disalurkan melalui drip tu dah diberhentikan, dan feeding Alesya pun elok dan bertambah sehari ke sehari. So semalam pergi melawat Alesya, aku jumpa doktor dan bertanya. Doktor kata keadaan dia much better and stabil, so hari ni plannya mereka akan off oksigen yang yang salur terus melalui mulut tu, dan akan guna oksigen yang letak kat hidung tu sahaja, oksigen ni minimum, so Alesya akan banyak berdikari untuk bernafas sendiri. Moga Alesya kuat dan Allah akan bantu tubuh kecil itu. Alesya sangat aktif, walau kurus dan kecil, sampai nurse kata dia la baby paling aktif, suka mengeliat, menendang, tapi kata nurse, baguslah dia aktif maknanya dia kuat dan sihat.

And, ni ada slide yang si Najmi buat sendiri melalui hp. Actually, aku sendiri tak pernah explore hp aku sebegini. Semasa kami melawat Alesya di NICU, hanya ibu bapa sahaja yang boleh masuk, jadi Najmi kena duduk di ruang menunggu kat luar sahaja, bagi menghilangkan boring dia aku bagi hp untuk dia main games, tapi being budak-budak kan, dia nak terjah semua benda, dia explore hp hp aku jumpa software movie kat hp, and dia pili gambar, dan create clip ni untuk adik dia. Aku tak perasan, sehingga babah bukak video tu, aku tanya babah mana dapat, dia ingat aku buat, aku cakap tak tak buat. Check tarikh create video tu, 9.34pm, malam kami tengok Alesya, sahlah si abang punya kerja. Ehehe aku pun belajar dari dia macam mana dia create video tu, and aku dapat buat satu video clip Alesya yang sangat aktif tu. Suka beno mengeliat, geram tengok dia aktif sangat, aku curi2 snap video dia mengeliat tu.. And sorry aku tak ready nak share video Alesya yang sangat cute itu mengeliat, sebab kurus sangat tubuh dia, mungkin nanti-nantilah. Tapi if you are close to me, kalau tengok aku online kat ym, kalau hendak tengok, just msg me, i'll share it. Aku tak sanggup letak sini, takut nanti ada komen-komen yang mungkin tak berniat untuk menyinggung aku, tapi boleh membuat aku tersinggung. Yes, it is true, bila kita sedang menghadapi situasi begini, tak semua orang boleh faham apa kita rasa dan apa kita harapkan. Tak semua orang boleh memahami apa orang lain rasa.

Ok, pic ni kami ambik masa 1 Julai itu hari, masa ni doktor cuba tukar oksigen yang kat hidung tu, tepi esoknya di buka semula kerana dia belum ready, and hari ini inilah oksigen yang doktor plan nak pasang pada dia semula, and harapnya dia sudah bersedia untuk prepare to be better. Go adik..adik kuat kan..



cute ek si abang buatkan, dia boleh pilih picture, dia pilih lagu latar, dan pilih jenis slide untuk paparan, and dia ajar aku buat semua tu and hahaha emak kan..mestilah lagi hebat, rupanya boleh set time juga berapa lama kita nak panjangkan video tu, Najmi tak tau, so clip ni hanyalah 9 saat yang diciptakan oleh Abang Najmi. kira ok lah bagi budak usia 7 tahun kan...And sorry pic tak clear, sebab hp kaput je kan..tak canggih beno.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino