Monday, May 12, 2008

Selamat Hari Ibu


Selamat Hari Ibu,
semua ibu dalam dunia ini adalah hebat, kecuali pompuan yang mengandung kemudian buang anak dalam longkang, dalam tong sampah, itu apa entah lah sebab ibu binatang pun tau sayangkan anak dia.

Entry ni sepatutnya aku taip semalam, tapi semalam pagi dan tengahari kami 3 beranak, lepak anak beranak, sayang pula aku nak mencuri masa untuk duduk depan pc, masa untuk spend 3 beranak lagi berharga. Petang darling membereskan kerja rumah, gosok baju, sementara dia gosok baju, aku lipat kain baju, kerja ringan la aku boleh buatkan, lepas dia abeh gosok baju, darling menyapu, so sangat la tak best dia buat kerja aku mengadap pc. Kemudian aku terlayan drama di Astro Ria, tajuk Mama, best..

Hari ibu tahun ni, kami tak ke mana pun, i need more rest, so kami duduk-duduk di rumah je, cuma malam tu je kami keluar makan kat luar, kami makan kat kedai tomyam je, tak der pegi makan tempat special sebab aku kena jaga pemakanan dalam waktu sekarang, so kami just order siakap kukus, dan beberapa lauk lain, dan aku request semuanya kurang masin. Cukuplah cik abang sekadar mengingati untuk menyambut Hari Ibu.

Hari Sabtu malam tu kat TV3 ada drama best rupanya, tapi awal tu kami terlayan Konsert AF, so tak sempat tengok dari awal, cuma sejam terakhir tu je dapat tengok, menyentuh hati. Kisah macam dalam drama tu aku kira dah beratus dah drama yang jalan cerita hampir sama, anak masuk universiti, ada gf or bf orang kaya, malu mak bapak miskin, lupa diri, biasalah kan, memang dah biasa kan, cuma aku suka skrip drama tu, simple tapi menyentuh hati. Ayat yang berkesan pada aku ialah "Kau kena ingat, dulu kau berjaya, sebab doa emaknya ada untuk kau, walau apa pun kau buat, tapi ingat, skrng emak kau dah tak ada, emak engkau dah mati, tak ada lagi doa untuk engkau," betul kan, selama emaknya hidup dia berjaya, sebab emaknya sentiasa berdoa, bila emaknya mati, dia ditimpa pelbagai masalah, kerana tiada lagi doa ibu. Touching..

Emak
Kalau cerita bab emak, memang tak akan habis, sebab emak kita adalah emak yang terbaik yang kita semua rasakan. Walaupun emak kita seorang penjual nasi lemak, emak kita buat kerja bendang, menoreh, tapi dialah emak yang best untuk kita. Dari emak tidak sekolah tinggi itulah lahirnya seorang doktor, seorang pensyarah, seorang peguam. Itulah emak.

Bila tengok seorang ibu menjual nasi lemak, laksa, bihun atau sebagainya, aku selalu teringat, masa aku kecik dulu itulah benda-benda yang emak aku buat untuk tambah pendapatan keluarga, membesarkan kami 4 beradik. Emak pernah jual laksa, bihun sup, nasi lemak, jual karipap, buat donut, nasi impit, untuk berjual. Sehari banyak benda yang emak buat. Kalau ikut hidup aku sekarang, aku kira kalau aku ditempat dia, aku tak mampu buat semua kerja tu dalam satu hari, penat tak dapat aku bayangkan, masa tu pulak mana ada mesin basuh, baju dibasuh dengan tangan. Tapi hebatkan emak. pukul 4.30-5.00 pagi dah bangun.

Tapi emaklah cikgu terbaik kita, dia tak ajar kita matematik, bahasa inggeris, sejarah, tapi ajar kita ilmu kehidupan. Emak ajar aku jaga adik-adik, emak ajar aku memasak, emak ajar aku tabah, kuat. Kalau bukan emak, aku tak reti memasak, aku tak reti menjaga rumah tangga, sampai sekarang emak tetap emak, aku dah kawin dia tetap 'mengajar' juga. Bila balik kampung, emak akan menegur itu ini. Bila time makan, kalau suami solat dahulu, pastikan sebelum dia tahiyat akhir, meja makan dah siap, air siap dibancuh, makan terhidang. Bila suami tengah berwuduk, pastikan sejadah siap tersedia, kain pelikat bersih, emak akan menegur kalau suami sudah siap solat, aku belum hidangkan makan untuk suami, mesti bising. Kalau tengok menantu dia tengah leka tengok tv, dia mesti sibuk suruh aku buatkan air minum hulurkan pada dia.

Kalau anak aku demam, sibuk emak turunkan petua itu ini bagi reda demam panas budak. Emak itu, emak ini. Kalau di rumah emak, aku sampai tak nak sebut nak makan apa, kalau aku tak mengandung pun memangnya emak akan usaha kalau aku tersebut nak makan apa-apa, tambah pulak kalau time aku begini. Minggu lepas aku call rumah, tengahari, adik menyakat aku, kata depa tengah masak gulai ikan mayong ada telur besar-besar sedap. Tiba-tiba aku menangis, aku teringin pulak nak merasa, adik aku rasa bersalah, aku dengar emak marah adik. sampai emak kata kalau aku hendak, dia nak hantar. Alahai emak, Kedah-Putrajaya 5-6 jam jauhnya perjalanan. Aku kata pada emak, tak apalah, nanti kat pasar malam sini aku cari. Tapi bila kat pasar malam aku tak terasa nak makan pulak, sebab telur ikan tu dah hancur2 lagi pun tak sama macam emak masak.

Aku dah cakap pada emak, kalau Khami ni aku pegi check up, dan tak kena tahan kat wad, cuti sekolah ni aku hendak emak datang sini, sebab kami tak mungkin balik kampung dalam keadaan aku skrang. Emak kata boleh, seronoknya, dapat emak datang 2-3 hari pun cukuplah. ye la emak tak boleh tinggal abah lama-lama, abah aku kan dah lumpuh, tak boleh berjalan. walaupun ada adik-adik sekarang duduk dengan emak, tapi tak samalah dengan adanya emak kan. So harapnya Khamis ni bp tak naik tinggi dan doktor tidak tahan aku di wad...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino