Wednesday, May 07, 2008

masih bercuti..


Minggu ni aku bercuti seminggu, minggu depan akan pegi check up, kalau bp tak naik tinggi sangat, nak minta mc lagi dengan doktor nak rest kat rumah, susah pegi office pun nak kerja tak boleh sebab tangan kebas, harap doktor baik hati bagi mc, i need more rest. Kalau nasib tak berapa baik, bp naik aku kena masuk wad, and kali ini masuk wad, mesti doktor tahan sampai dibersalinkan.

Kalau kali ni kena masuk wad again, aku kena lebih ready, kerana aku yakin mesti doktor tahan sampai aku dibersalinkan, doktor akan monitor bp and monitor perkembangan baby. Masa Najmi dulu, cukup 30 minggu, doktor scan estimate berat baby 1.2kg, doktor decide keluarkan dan baby dibesarkan di luar lebih selamat dari dibiarkan di dalam rahim ibu. So aku redha dan doakan yang terbaik. this time also, kalau perkara itu berlaku, aku doakan agar baby yang dilahirkan sempurna sifatnya dan sihat tubuh badannya.

Aku selalu usap baby dan cakap dia kena kuat macam abang Najmi, mama, babah dan abang sayang adik, dan kami hendak adik hidup dengan sihat dalam keluarga ini, harap-harap adik kuat semangat macam abang juga. Miraclenya, bila aku tak rasa baby banyak bergerak, aku macam suspen je, aku tepuk-tepuk perut dan cakap ngan baby, "adik, kick mama adik, tell me that u are ok inside there," kejap lepas tu aku boleh rasa tendangan comel dia, dan dia bergerak-gerak, sungguh baik adik, tak nak bagi mama risaukan dia. Abang selalu cakap pada adik "Adik, adik kuat macam abang tau, abang lahir 7 bulan, tapi abang kuat, aku bernafas sendiri, abang tak pakai oksigen yang doktor bagi, abang minum banyak susu, abang cepat besar, adik kuat tau, nanti abang jaga adik bila adik lahir"

And hopefully adik is a good listener, kuat semangat macam abang. Abang yang sangat teruja, Ya Allah, jangan kau hampakan kami. Aku yakin, sesaat pun Allah tak tinggalkan hambaNya, kita je selalu lupakan Dia, aku yakin Allah akan aturkan yang terbaik buat kami. Doa-doa kalian aku aminkan dan semoga Allah makbulkan doa kita semua. terima kasih semua.
Tak apalah, dugaan kuat masa mengandung, kerana Allah nak bagi anak yang baik kemudian hari..aminnnnn...

Weekend
Weekend lepas Mak Ngah dan Pak Ngah aku datang dari Penang, Pak Ngah ni adik abah, Along, anak diaorang yang sulung, iaitu sepupu aku la, dia dapat kerja dengan Imegresen, and buat sementara Along akan tinggal dengan kami, this mamat dah bertunang, and kalau ikut plan asal akan berkahwin bulan Ogos ni, bergantung pada situasi kerja dia la..maklumlah baru kerja, tak tau lagi akan datang macam mana, kot kena kursus ke. So sementara dia stay dengan kami. lega juga, sebab along ada, at least kalau hubby balik lambat ke, along ada kat rumah, apa-apa hal along boleh tolong. Along pun boleh drive, so kalau aku nak ke kedai ke, along boleh tolong drive, sebab hubby mmg tak berapa bagi aku bergerak sorang diri sekarang.

And kalau pun lepas ni aku kena masuk wad, at least along balik kerja 5.30 dah ada kat rumah, Najmi balik sekolah mengaji boleh terus balik rumah, sementara hubby balik kerja paling awal boleh sampai 6.30 ptg. See, semua yang berlaku ada hikmahnya, Allah dah tolong aturkan. And along pun jenis ringan tulang, kalau dia nampak ada pinggan mangkuk dalam sinki dia tolong basuhkan, lepas makan dia kemaskan meja makan. Kiranya ada lah rakan kongsi darling bereskan kerja rumah. ehehehe..

Jam
Misteri kehilangan jam Najmi sudah terjawab. Sebenarnya mmg seperti yang aku jangka, cumanya tak baik kita menuduh, and bila tiba-tiba Najmi bawa balik jam, dan menyebut si anu kata dia jumpa dalam dewan sekolah, aku tak terkejut, ermm tap hal budak-budak biarlah je la, cuma aku peringatan untuk diri aku sendiri. kalau anak-anak bawa balik barang yang bukan hak dia, aku pasti akan suruh dia pulangkan, walaupun dia kata itu kawan yang bagi, aku mesti suruh dia pulangkan.

Tapi budak-budak ni mmg susah, dah berpuluh kali pesan pun, dia selamba juga, semalam dia bawa balik dua patung robot yang kecik, dua seringgit kata dia, kata dia kawan yang kasi, aku geram betul, dah pesan jangan ambil, dia cakap kawan dia kasi, bukan dia mintak, tp itu kata dia, aku bukan tak percayakan anak, tapi mana tau kot kawannya balik cerita kat emaknya kata si Najmi yang minta, budak-budak punya cerita ni banyak version.
Ermmm mendidik anak memang mencabar la kan..

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino