Tuesday, April 01, 2008

Najmi


Update tambahan (12.45pm)
sila tengok dan gelak, aku baca ni dan aku gelak tak hengat...sampai bebudak opis tanya, dan kemudian kami gelak secara berjemaah, muahahaha

kalau korang prihatin terhadap bahasa sendiri, tepon le vitoria stesen dan gelakkan marketing department dia...muahahahaha

ni no tipon dia, 2093 8833, kawan opis aku dah call, bagitau marketing department pasal merosakkan bahasa iklan ni..mueheheh budak marketing tu bgtau, yang buat iklan ni chinese, alahaiiiii busuknya BM dia..
mana mari ni..

sila gelak..gelak gelak..
Photobucket

Di hari Ahad nan silam, SEKOLAH AGAMA NAJMI ada menganjurkan program Maulidur Rasul, dengan kerjasama Persatuan Penduduk Semi D Fasa 2, iaitu kawasan fasa perumahan kami tinggal ni. Ini termasuk juga tadika/taska yang dibawah pengurusan ABIM.

So kami pun minum dulu kat kedai sebelum ke dewan untuk program Maulidur Rasul ni. Sampai sana, semua pelajar diminta berbaris untuk perarakan, ibu bapa berkumpul di belakang pelajar-pelajar. Agak lama kena berdiri, aku macam pening lalat dah, kebas-kebas pun menjadi, pagi la katakan, tapi aku menten la, takkan pulak aku nak duduk, segan le jugak, ada sorang ustazah Najmi pun tengah pregnant, tapi ligat ke hulu ke hilir, aku segan lah, kang orang kata aku ni harap badan je beso tapi lembik, ehehehe, so menten la berdiri.

Najmi beratur dalam barisan..tengok la size dia, macam budak darjah 6, ehehe
Photobucket

Photobucket

Photobucket
Kemudian kami semua berarak ramai-ramai sambil berselawat ke atas Nabi, seronok juga beramai-ramai berarak begini. Sampai kat dewan, panas sangat, aku pening sampai rasa nak muntah. Tapi aku tahan, rupanya hero kecik terpilih untuk membaca surah-surah hafazan di pentas. Aku pun tak tau, budak bertuah ini pun tak bagitau, sedar-sedar dah naik pentas, so aku pun zoom je la dari bawah pentas untuk ambil picture dia. Aku lupa pulak surah apa dia hafaz hari tu, eheheh sbb aku tak fokus sangat, aku dok tahan nak muntah je sebab pening dan panas.

Lepas abeh turn Najmi, ada lagi beberapa acara, tapi aku cakap kat darling, aku nak balik rumah kejap, panas aku tak selesa dan pening. So aku balik rumah kejap, siap mandi lagi sekali, makan ubat, rest kejap, sejam kemudian aku pegi semula. Sampai kat dewan semula, darling kata, rugi mama balik, tadi Najmi dapat hediah. AKu terkejut, dan tanya hadiah apa. Darling kata dia dapat hadiah 5 pelajar tahun satu hafazan terbaik. Alhamdulillah... gembira hati mama dan babah. Moga hadiah yang dia dapat menjadi semangat untuk dia terus menghafaz dengan lebih lancar.

Bacaan jawi dia pun lancar sekarang, kalau berhenti solat kat masjid-masjid da boleh baca maklumat-maklumat kat masjid dalam Jawi dengan baik, kalah emaknya. (malu..) Bahasa Arab pun makin bagus, banyak perkataan dia sudah tau dan dia boleh mengira dalam Bahasa Arab dengan baik, and bila aku baca Quran, aku tanya dia juzuk-juzuk dia boleh sebut, ini dua belas, ini dua puluh, ini sembilan..dengan angka-angka bercetak angka arabic tu. Aku rasa berbaloi hantar dia ke kelas Tahfiz ni. Yuran pun murah sahaja, RM65 jer sebulan. Mula-mula di hantar aku seram juga kata Najmi ustazahnya garang, siapa tak hafal kena cubit kat perut, atau kena rotan kat tangan. Tapi Alhamdulillah, Najmi jadi disiplin, dia hafal surah-surah yang ustazah suruh dengan tekun. Mula tu aku ingat dia sekadar menghafal sahaja, tapi aku suruh babahnya test, tunjuk mana-mana ayat nak tengok dia kenal atau tidak, tapi Alhamdulillah, dia kenal huruf dan bunyi jadi dia boleh baca mana-mana ayat yang kita tunjuk. Harap-harap dia boleh baca Al-Quran tahun depan. Atau hujung tahun ini. Insya-Allah.

Pagi tadi masa dalam kereta, masa nak drive aku agak tangan sebab kebas-kebas, terlupa aku nak buat amalan seperti selalu, dia tego, "mama, tak baca AL-Fatihah kat kiter" ehehe aku terlupa la, selalu aku akan pegang dan usap ubun-ubun kepala dia, dan baca Al-Fatihah, dan selawat pada dia. Mujur dia ingatkan. Kemudian dia cakap "Kalau mama lupa buat macam ini, nanti kita jadi tak best bila nak pegi sekolah, nanti kita belajar tak semangat," oh satu kata-kata jujur dari dia, tapi aku tersentuh hati. Aku rasa itu benda kecil yang aku buat setiap hari pada dia, tetapi membawa makna yang sangat besar dalam setiap hari dia. Aku cakap kat dia, kalau pun mama terlupa, tapi bila mama ingat mama tetap baca untuk Najmi tak kira kat mana mama ada.

Aku pun slowly kena ikut rentak dan peel dia sekarang, dia bukan jenis budak boleh dipaksa untuk belajar, kena ikut angin dan mood dia, kalau dibiar, seharian dia boleh mengadap internet, main games, atau dia boleh nengok tv sahaja. Cuma, sesekali kami babahnya tegas, tak boleh nengok tv, kena paksa-paksa juga buat plus dengan minus, kena sesekali suruh dia buat, sebab takut dia terlupa konsep campur, tolak, kalau angka kecik kat atas kena pinjam dari angka sebelah. Kat sekolahnya belum belajar lagi campur tolak angka-angka besar, tapi masa tadika dia dah buat semua tu, rugi lah kalau dia lupa apa dia dah tau. So semalam hasil sepakat, kerana dia keluar bermain jam 6 ptg dan masuk jam 7 malam, (biasa dia keluar jam 6.15) so dealnya, malam nanti no tv, kena buat maths. Dia setuju. Eheheh so semalam aku buat 30 soalan minus, dan 20 soalan plus (sbb plus dia lebih mahir, so kurang sikit la.ehehe tp mama malas sebenarnya..hiks..) so dari semua yang diberi, dia salah 3, eheheh yang tiga tu dia sudah mood kurang elok, dan dia tak mau buat pembetulan, dia ngelat, kata nak solat isya' then terus tido. Sabo je la..

Tengok pic ni..teka dia buat apa?
Photobucket
dia tengah layan mp3 kat hp aku, dan aku suruh dia dengar lagu Inggeris, eheheh kemudian aku cerita balik kat dia, line by line lirik lagu tu pasal apa. Paling dia suka lagi A Shoulder To Cry On-Tommy Page. dia dah faham apa makna lirik lagu tu, eheheh sebab dia dok repeat dan aku dok translate lirik lagu kat dia. Then ada lagi lagu-lagu lain yang dia suka dengar dan aku translate ke BM. Sekarang kalau dengar lagu Inggeris kat radio, sebok dia bertanya makna lirik, eheheh kadang-kadang tak sempatlah sbb lagu kat radio mana boleh pause, then play. Syok juga layan mp3 atas katil sambil layan dia, sbb mula-mula aku terangkan, then pause, lepas abeh dua tiga round, turn dia pulak play, pause dan terangkan pada aku. Dan dia rasa hebat bila dia boleh cerita balik lagu tu mengenai apa pada aku..eheheh macam cikgu la kononnya.

So ini caranya aku buat sekarang nak ajar dia seronok belajar English, selain kasi dia tengok kartun version English je. Manyak susah mau ikut rentak budak lelaki ni. Aku nengok kawan aku yang anak perempuan, very the tekun dan teliti belajar, rajin je.. Budak ni buat homework pun nak cepat abehkan supaya dapat tengok tv cepat-cepat. Anak-anak u all macam mana ek? Suka membaca tak? ke sama je peel nya?

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino