Tuesday, March 18, 2008

baru balik dari kampung


Baru nak update...

Terima kasih buat semua yang mengucapkan selamat hari lahir untuk Najmi dan doa yang baik-baik untuk dia.

Baru berkesempatan nak update, seminggu bercuti di kampung, di dua negeri yang kini di kuasai pembangkang, yang kini menjadi kerajaan. Cuti seminggu di bahagi dua, separuh kami habiskan di Sungai Petani dan separuh lagi kat Kuale. Adik ipar aku kenduri kawen, inilah kenduri last sebelah darling, sedih dan terasa sunyi walau meriah sebenarnya, kerana masih terasa ketiadaan arwah Nyah. Al-Fatihah.

Alhamdulillah Nurul kini selamat menjadi isteri Daniyal. Moga jodoh berkekalan.

Pilihanraya..

4 negeri bertukar pemerintah, sebelum ini BN adalah kerajaan di negeri-negeri Perak, Selangor, Pulau Pinang, Kedah kini mereka jadi pembangkang. Masa malam keputusan undian tu di umumkan, kami hanya sempat tengok sedikit di tv sebelum bergerak balik ke Kedah, sempat melihat kemenangan Nurul Izzah, kemudian kami gerak balik Kedah, dalam kereta adik ipar aku akan update beberapa maklumat terkini, suka kejap kami bila dengar Samy Value tewas, menunggu dengan suspen keputusan kak Pidah. tapi kak Pidah menang. Bila menghampiri kawasan sempadan Kedah/Penang, signal radio Alor Setar dapat, dan kami dapat keputusan terkini mengenai dun-dun di Kedah dan sungguh tak sangka satu demi satu keputusan Pas dan PKR menang. :-)

Masa Jumaat malam tu kami travel balik KL-Utara, highway sesak dan penuh macam nak raya walau cuma pilihanraya, ramai ooo anak muda duk KL balik mengundi di kampung. Bak kata pengerusi BERNAMA, orang muda di bandar tak baca Berita Harian dan Utusan Malaysia sahaja, depa ada blog, baca blog, gali maklumat dalam internet. Jadi apa yang tidak keluar di media perdana, keluar di internet. Jadinya mereka ini tahu maklumat lebih sikit.

Berada di negeri-negeri yang dikuasai kerajaan baru mmg best. Panas. Ehehehe, mak aku asalnya penang, so sedara mara belah mak mmg semua masih di Pulau Pinang, so dua hari lepas pilihanraya kami balik Penang dan kedengaran lah marah-marah manja mak-mak dan bapak sedaraku yang very the UMNOnya.

Bila depa sebut itu ini, macam nak je aku menjawab..tapi menten angguk2 je la..depa ni tak faham konsep negara demokrasi dan konsep kenapa perlu ada pembangkang dalam satu-satu negara. Depa tak tau apa pembangkang dok bangkang, bahas atau dok mintak penjelasan pak menteri di Parlimen, sabo je la..bagi aku yang dah beberapa kali bertugas di parlimen tau jugaklah kenapa cakap-cakap pembangkang ni ada betul dan logiknya kadang-kadang. Jadi tanpa pembangkang aku rasa lagi kenaikan segala tol, segala barang naik mendadak-dadak, pembangkang ni perlu sebagai agen pemerhati dalam kerajaan. Tak semua yang kerajaan nak buat itu betul-betul bawa pulangan kepada rakyat, ada yang cuma menguntungkan puak-puak tertentu je. jadi ini peranan pembangkang berhujah dan minta penjelasan.

Ingat nak tulis panjang-panjang tapi kang kena ISA pulak aku..eheheh jadi kalau nak best pegilah baca blog MAT JAN dia bekas pelajar undang-undang, jadi dia tulis lagi best.

Kisah diriku pulak..
eheheh macam apa je tajuk tu.
sebenarnya aku dari minggu lepas masih belum masuk office lagi. Cuti seminggu + 1 hari, and hari ni 18/3, aku ada check up kat hospital. Syukurlah BP masih menten, tidak naik terlalu mendadak, tapi masih tinggi bagi bacaan normal, so doktor J kasi mc 2 hari untuk rest. Memang aku perlukan mc tu, kerana aku sakit tangan sebenarnya, jadi macam lenguh-lenguh, sampai satu tahap dia jadi kebas-kebas. So semalam aku call satu mak cik ni, mintak dia urutkan. Sakitnya makcik tu mengurut, macam nak menitik air mata.

Kata makcik tu urat aku ni dah teruk sangat, bersimpul sana sini, dia tekan dia urut, sakit sungguh, tapi aku tahankan je la untuk cepat lega. Selagi tak urut selagi tu dok kebas, bila datang kebas, dia jadi lenguh sampai tahap aku dah menangis menahan sakit, terutama bila malam, sejuk dan aku akan jadi kebas. Alhamdulillah, lepas mengurut tak der kebas-kebas dan lenguh hilang, aku rasa lega dan lebih ringan. Masa Najmi dulu pun macam ni, aku sentiasa kebas tangan. Rupanya kata mak, kami ni keturunan kot, mak pun jenis kebas, mak su aku pun jenis kebas bila mengandung.

Lagi satu aku time pregnant, malu nak tengok muka sendiri di cermin, sembab sungguh, hidung kembang semacam, arwah tok aku dulu mengusik aku, kata hidung aku masa mengandung macam hidung jambu air. Siap ambik sebiji jambu air beso tu letak kat hidung aku. dah tu pulak, time pregnant ni juga badan aku naik ruam macam jerawat, penuh berbintil di tangan, dan badan, buruk sungguh kalau nampak. Masa Najmi dulu, sampai dia umur 9 bulan baru hilang kesan-kesan tu.

Macam-macam dugaan masa mengandung ni kan..Oh ya..tadi doktor J dan scan, dan kata dah nampak baby tu macam baby ?????????????? eheheh kasi suspen dulu...tunggu next scan kita confirmkan... masa tu clear la kot, sbb tadi doktor kata nampak macam ???????? cuma tak clear sangat.

Ermmm bila bercuti lama dan balik kampung, bila balik ke sini semula aku jadi homesick, teringatkan mak abah, teringatkan rumah di kampung...ohhhh rindunya... teringat petang-petang gini mak buat cucur, minum petang sambil layan drama Bella, berborak-borak dan bergossip...uhukkkk makkkk rindunya kat mak....tak puas balik 3-4 hari kat kampung...tak cukuppppp....

Rindu sangat kat mak..

rindu nak makan apa saja yang mak masak, bila balik kampung aku saja je tak masak, tolong-tolong cuci pinggan, potong-potong, cuci ayam, ikan je..sbb nak mak yang memasak, sebab mak masak walau main campak-campak sedap belaka. Tumbuk sambal belacan tu cilinya tak lumat pun, pecah-pecah gitu je..tapi sedapnya bukan main, kena pulak cicah dengan ulam raja, daun selom, dan darling pulun dengan ulam daun putat, mmg kena sungguh.

Katalah mana hotel atau restoran hebat mana pun, bagi aku emak punya masak jugak sedap, walaupun uli donat cara kampung, tapi sedapnya sungguh menggoda. mak buat laksa bukan main blender saja isi ikan, tumbuk pakai lesung batu, itulah sedapnya bukan main, kita buat main blender je semua.

Balik kampung ni juga dapat makan ikan sungai fresh, merasalah pak ngah memancing dapat sepat, puyu di buat gulai dengan ubi keledek, sedap dan manis...erkkk sedapnya..teringat-ingat...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino