Monday, February 18, 2008

Buku Merah


Photobucket

Ni Buku Merah yang kena ada kalau check up pregnant kat spital/klinik gomen.

Last month aku check up, kerani kat kaunter pendaftaran sebok tanya aku pasal buku merah, buku merah. Aku cakap aku belum ada buku merah, doktor tak bagitau apa-apa, pehtu kerani tu cakap dengan aku, kena ada buku merah. Aku cakap tak per nanti aku tanya doktor. Aku request kat kerani tu nak jumpa doktor favourite aku, Dr. Jam*l, dia ni doktor pakar, tapi sangatlah baik hati dan bersopan santun, aman damai aku berjumpa deangan dia. Jadi visit yang lepas tu aku cakap kat kerani tu aku nak doktor Jam*l, uhuhu kekwat tau kerani tu dia cakap, kenapa nak dengan doktor J? aku cakaplah sebab dari awal lagi aku dengan dia, aku ada problem dengan high bp masa pregnant and senang dgn doktor ni sbb dia tau bila dia nak tukar ubat, bila nak naikkan dos, or tambahkan ubat, kalau aku jumpa doktor lain pun nanti-nanti doktor muda belia tu akan refer kat dia juga untuk final decision.

Kerani ni cakap, ok kali ni saya bagi, lepas ni tak boleh pilih doktor, sbb orang ramai kena ikut que.. la...aku tak minta cepat pun, ikut turn la, kalau lambat gua tak kisah beb, janji dapat jumpa Dr. J. aku diam je.. Maka hari tu aku dapat jumpa Dr.J dan tanya dia pasal buku Merah. Dr.J kata memang kena bukak, awal-awal tak perlu lagi, sebab doktor nak tengok dulu perkembangan janin peringkat awal. So masa last visit tu doktor scan nampak 9 minggu so dalam appointment book aku, doktor tulis to open atenatal book.

So minggu lepas aku pegi check up tapi kali ini, mmg takder jodoh dengan Dr. J, sbb doktor J pegi periksa PTK. Eheheh tadi aku nak cerita pasal buku merah, dah tercerita pasal Dr. J, hahahah biasalah nama pun blog ceritapnut maka banyak la cerita aku kan..

Ok balik cerita Buku Merah, di hospital ni, mula-mula kena register kat kaunter pendaftaran umum, means amek nombor dan dia akan register ikut klinik mana kita akan jumpa doktor, masa nak amek nombor, ada sorang nurse sangat kekwat, tak sangka dalam zaman skrng wujud lag nurse specis camni kat hospital canggih, aku ingat nurse jenis makcik bedah, mak cik senah, cik nab dah pupus. Masa aku hulur appointment book aku, dia baca lah part to open atenatal book, dia tanya aku, mana surat refer dari klinik atau hospital. Aku cakaplah aku tak der surat rujukan, sbb dah bertahun aku follow up kat sini sejak aku mula jumpa doktor untuk rawatan kehamilan, sampailah aku dua kali gugur kat sini, dan pregnant yang ini, dari dapat tahu kandungan 5 minggu doktor dah bagi appointment 3 minggu sekali. Pehtu nurse tu kaver malu dia, dia kata, kena surat refer sebenarnya sebab itu prosedur, aku macam nak memberi serangan balas, tapi kena sabooo kang bp aku naik tak pasal masuk wad.

Dah setel bab register kat depan tu, pegi register pulak kat klinik A (O&G) jumpa lagi adik kerani yang dulu tu, eheheh kali ni aku terdengar ada staff mention Dr. J takder, pegi PTK, maka aku tak request le nak jumpa doktor J. mana-mana doktor pun tak per la..so kerani tu kasi aku buku merah tu suruh isi, pehtu pegi timbang dan amek tekanan darah. Oklah hari tu tader la tinggi sangat BP ak 140/91, aku pun lega la..then pegi balik kaunter tu, kerani tu cakap kena jumpa nurse kat belakang kaunter untuk isi particular dalam buku merah. So jumpa nurse yang again very the makcik bedah. Dengan muka tak berapa mesra rakyat, dia tanya aku,

"Ni kali pertama datang ke?" aku jawab tak..dah banyak kali, (padahal dia takkan le tak nampak appointment book aku dah penghujung, lagi satu page je nak tutup buku kena bukak buku baru)

"Ni mengandung anak no berapa?"

Aku jawab, "anak no. 2 nurse," dia pun isi,

pehtu tanya lagi, "anak no. 1 tu berapa tahun? lahir berapa berat? bla..bla...bla...
aku pun citer la, anak tu tak cukup bulan, lahir 30 minggu sebab saya ada tekanan darah tinggi," pehtu dia tanya "hidup anak tu skrang?" holaaaa kejam nya tanya...patut dia bermanis bahasa, "sekarang anak tu sihat? takder masalah ye.." (ini ayat doktor J masa mula dia check my previous history of pregnancy) sejuk sikit kita dengo.. pehtu aku pun jawab kaso sikit le.. aku kata "haah hidup, sihat..dah masuk sekolah dah, Alhamdulillah, "

pehtu dia tanya blood group aku..part ni aku sengal sikit, boleh aku lupa blood group aku, pehtu aku cakap, nurse boleh check tak dlm database, rekod saya, saya lupa la..uhuhuhu makcik bedah marah ouls... makcik bedah kata, "saya tak cukup masa nak check, patient ramai, ambil masa nak check semua tu..,"

Pehtu apa tah lagi dia tanya, dan aku bgtau mengenai ni kehamilan aku ke4, dua kali sebelum ini gugur...wahhh melatops makcik bedah, dia marah ouls..dia cakap, "laaa tadi saya tanya awak kata anak no. 2, dia dah 4 pulak," wahhh makcik pnut pun malatops jugak.. aku jawab "tadi cik tanya saya anak nombor berapa bukan hamil kali ke berapa? itu dua benda yang berbeza," makcik bedah cakap, sepatutnya awak bgtau la ni anak ke dua tapi kehamilan ke 4," chehhh aku jugak salah...sakit hati tau...

Aku pegi dengan darling, saja aku paksa darling cuti temankan aku, sbb bosan tau pegi spital gomen, lagipun darling pun nak jugak tengok doktor scan baby tu. So lepas dekat 3 jam tunggu dapat jumpa dengan dotkor comel dr. S, doktor scan, dan nampak la baby kecik dalam rahim, doktor tunjuk, ni heart beat dia, ok, ukuran janin pun ok, ngam dengan kiraan tarikh last period you, and ni tangan dia, tengah develop, and ni kaki baby baru nak develop, tangan dia lebih panjang dari kaki masa ni, aku tak nampak sangat, sebab skrin tu pantul cahaya, tapi aku nengok darling sengih-sengih nengok baby tu sudah develop tangan dan kaki, lepas scan doktor nak tengok aku punya rekod bp home monitoring record.

And mula tu dia kata nak naikkan dos, but kemudian dia kata kena refer doktor pakar dulu, eheheh see kan aku dah kabo tadi, doktor muda belia ni akan refer doktor pakar/senior dulu, so lps dia bincang dengan doktor H, Dr. S kata tak perlu naikkan dos, sbb bp nampak terkawal tidak naik terlalu tinggi, so maintan dos yang sama. Syukur Alhamdulillah semuanya ok.. Maka selesaikan peristiwa check up hari tu, dengan kisah tragis buku merah.



Darling kata serik nak pegi lagi..eheheh, dulu masa Najmi kami check up kat swasta, sonang le memalam pun boleh pegi, tapi end up aku ada problem dan ada darah tinggi, tak pasal-pasal kena naik ambulans dihantar ke hospital gomen juga akhirnya, sebab doktor spital swasta kata risiko tinggi bersalin kat hospital tak cukup peralatan, untuk sambut pre-mature baby. So kali ini aku memang hendak check up awal-awal kat spital gomen supaya senang. kira booked terus je la..Even kalau terpaksa lahir awal, doktor boleh standby dengan pakar kanak-kanak, dan booking ventilator baby, kalau dulu jenuh doktor tu call sana sini cari hospital yang available ventilator baby. harap-harap kali ni boleh lebih 30 minggu, dan lebih berat dari abangnya. Tak larat nak duduk hospital lama-lama...

Kalau dulu masa pregnantkan Najmi gua steady beb..menten, tak mabuk langsung, sebaliknya my darling yang uwek-uwek...pagi-pagi dia uwek-uwek seround dalam toilet, and demam dan tak sihat memanjang, kali ni aku mabuk dia pulak mengidam..hahahaha..semalam cik abang nak makan pengat pisang yang tahap teringin nak makan tu dah terasa-rasa di hujung tekak, dan nak jugak-jugak, eheheh maka sepetang kami round mencari pisang yang sesuai utk dibuat pengat, yang ada pisang emas jer, mak kata tak sesuai, last sampai ke Bangi kami cari, jumpa jugak, pisang abu...ermmm kira ok lah...

tapi tiba balik rumah aku cakap malas nak buat malam ni..ehehehe esok je ek..dia kata ok, tiba-tiba aku cakap buat roti jala je la..sbb siang tadi masak kari ayam...wahhhh dia pun dengan excited...yeay..yeayy buatlah mama..buatlah sedapnya cicah kari...eheheheh lepas ni apa lah pulak ye babah... so smlm dinner roti jala kami anak beranak.

Najmi...

budak sekolah sekarang banyak beno homework kesian aku nengok... ni pic dia, dah dekat pukul 10 malam dok buat homework lagi, ni homework sekolah agama...Malu beb, anak dah pandai bahasa arab, boleh mengira dan baca nombor-nombor dalam bahasa arab, emaknya pun kena belajar dengan anak dia, eheheh, mujurlah budak ni mudah memahami, dia dah faham dan hafal semua nombor dalam bahasa arab dan boleh baca jawi dan patah perkataan, jadi dia mengeja sendiri semua, kalau tak jenuh aku nak ajar dia mengira dalam bahasa arab, sebab aku pun tak reti mengira dalam bahasa arab... bagus sekolah agama dia ni, ustazah dan ustaznya tegas, kata najmi siapa tak hafal, siapa asyik baca salah, kena cubit kat perut, atau kena rotan kat tangan, aku tak tau le kalau ada mak bapak komplen, tapi bagi kami, biarlah sesekali sekurang-kurang najmi berdisiplin, rajin betul dia kalau kena hafal dan baca apa yang ustazah suruh, takut kena cubit.

Sebab ustazahnya tegas dan sungguh2, aku nampak dia boleh baca jawi dengan baik walau belum lancar, sebab aku dengar dia baca bab najis, dan jenis-jenis najis dalam buku bacaan dia, aku ingat dalam rumi rupanya dalam jawi.. Kalau aku dan babah nya suruh, jenuh riuh rendah sebab dia akan mengelak itu ini, tak nak membaca, jadi ada ustazah garang, baru dia tau..

Photobucket

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino